Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smörgåstårta

  • sannakroger 6 mars 2011

    Nästa helg får vi gäster och tänkte bjuda på smörgåstårta. Är första gången jag gör egna så skulle vilja ha lite grundläggande tips. Tänkte göra en med skaldjur och en med skinka.
    Funkar det med vanlig franska?
    Vilka räkor brukar ni använda?
    Kan man göra tårtorna samma dag? Kommer iinte att ha plats i kylen dagen innan.
    Tips på goda röror?
    Hur stora bör de vara (vi blir 8-10 pers)?

    Tack på förhand! {eat}

  • Annie28 6 mars 2011

    Jag brukar använda mig av hönökaka när jag ska göra tårtan samma dag, tycker inte den blir lika torr då... Jag tar 8 kakor till en rund tårta och har 3 fyllningar :) en räk/skagenfyllning som jag blandar till av det som jag är sugen på... hackade räkor,crabbsticks, majo, creme fraiche, lite röd caviar, dill, italiensk salladskrydda å nån droppe citron...
    Andra fyllningen brukar bli en avocadoröra å tredje med hackat ägg, röd caviar,dill, creme fraiche och majonäs!
    Dekorerar med massa räkor å de vanliga grönsakerna, några ostrullar med mandarinklyftor i och vindruvor :)
    Om man vill ha en snabb fyllning så är ishavsröra väldigt gott att kleta på ;) går åt ett par burkar bara..
    Svärmor gör alltid med vanlig franska fast då gör hon dom dagen före.

  • Erajscha 7 mars 2011

    Hönökaka funkar jätte bra men det brukar räcka med tre lager/två fyllningar.

    Tonfisk i vatten på burk som man häller av och blandar med vispad grädde och grillkrydda är också bra fyllning. Då kan man i nästa lager ha finhackad slanggurka och creme fraicheblandning.

    Sen kan man dekorera med skivade kokta ägg, räkor (icas frysta skalade är inte så dumma), gurkskivor, coctailtomater och salladsblad runt kanterna.

  • holmstedt 7 mars 2011

    Grädde,majonäs,pepparrot,kokt ägg, färsk hackad gurka,persilja och kokt skinka är jätte gott. Personligen tycker jag det blir torrt med Hönökaka om den görs samma dag.

  • Bumbis 7 mars 2011

    Har du kanske möjlighet att ha den på altanen eller ballkongen, det är ju fortfarande kallt ute. Det blir betydligt bättre om den görs dagen innan. Pynta dem kan du göra samma dag som den ska ätas. Jag använder alltid franska när jag gör smörgåstårta men tänk på att skära bort kanterna. Jag brukar använda räkor i lake, tycker att dom är bättre än frysta färdigskalade.

  • The_mama97mia 7 mars 2011

    Smörgåstårta
    Jag brukar göra på eget bakat bröd, eller köpt formfranska.
    Håller med om att det gör sig absolut bäst om det får stå över natten och gotta till sig.

    En annan fyllning man kan ha - till den med skinka i - är bredbar leverpastej som mjukrörs med grädde och bostongurka, gott att ha i rostad lök också.

    Lycka till!

  • Breasola 7 mars 2011

    Jag brukar använda vanlig formfranska men skära bort kanterna, och det går bra att göra samma dag. Torr blir den ju inte, men det är klart att den blir saftigare om den får stå. I min "skagenröra" har jag faktiskt inga räkor, utan crabfish istället. Sen garnenerar jag bara med räkor. Det blir ju väldigt billigt på det viset, och jättegott, inget som märks.

    Svårt med mängd, men jag brukar räkna med tre brödskivor per person ungefär (på en trelagers tårta alltså så blir det bara en fyrkant, fast i tre lager om du förstår?) , sen plussar jag oftast på lite och gör nån ruta extra.

    Brukar ha en röra med tonfisk, majo, creme fraiche, ägg, rödlök o sallad på det första.
    PÅ andra lagret har jag en röra med majo, cf, crab fish, dill, tomatpure o salt.

    Överst har jag vispgrädde, blandat med cf och majo.

    I min skinktårta brukar jag göra en röra på grönt finttärnat äpple, gul finhackad lök, salami el medwurst, majo o cf. Den är supergod.
    Andra lagret brukar jag ha riven ost, finstrimlad skinka och en blandning av mjukost/skinkost och cf. TOppingen är den samma som ovan.

    Lycka till.

  • chrisq 7 mars 2011

    (Y)jAG JOBBAR MED DETTA O KAN GE DIG MÅNGA RECEPT MEN LÄGGER INTE IN ÄR DU INTRESSERAD SKICKA PÅ MEDDELANDE

  • sannakroger 7 mars 2011

    många himla bra tips! tack så mycket!
    jag tror jag kör på franska ändå och ska se om jag inte kan ställa ut dem på balkongen eller möjligen i kylen. ni verkar ju vara överens om att det är bäst att göra den dagen innan :) och vill ju att det ska bli gott också!

    många goda fyllningar också. blir svårt att bestämma det här! lät ju väldigt gott med tonfisk... får ta mig en funderare!

  • sannakroger 13 mars 2011

    båda tårtorna blev riktigt lyckade och alla tyckte om dem, knappt så att det räckte (hade gjort flera portioner fler). så tack för alla tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.