Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ugnsbakad falukorv

  • vanillalover 5 augusti 2008

    Min käre far kommer på besök imorgon och jag tänkte göra ugnsbakad falukorv att bjuda på... Nu till problemet; Går inte att få tag på "gamla potatis" just nu att göra mos av och jag gillar absolut inte pulvermos. Vad ska jag ha till istället?
    Tacksam för hjälp!
    /Marie

  • The_mama97mia 5 augusti 2008

    Jag skulle köpa vanlig färskpotatis, den du köper i affären är ju redan "gammal" o går säkert attt göra mos på. Eller bara kokt, så får man mosa själv på tallriken....

  • Disen 5 augusti 2008

    Koka potatis och gör en senaps sås till. Det kan säkert också funka. :)

  • MatAnders 5 augusti 2008

    Det skulle säkert vara gott med stuvad putaris till skulle tro att en dragonstuvad potatis skulle vara smaskens till.

  • Kicki8 5 augusti 2008

    mitt tips
    Sötpotatisaioli

  • Kicki8 5 augusti 2008

    Skrivet av Kicki8 den 5 aug 2008

    mitt tips
    Sötpotatisaioli


    Det är säkert gott men det skulle vara

    Schweizerkorv - korv o potatisgratäng i ett

  • anluk 5 augusti 2008

    Tror nog du kan göra potatismos av de potatisarna som finns nu. Annars är stuvad potatis gott eller kokt potatis och pepparrotssås.

  • lenajeanette 5 augusti 2008

    Köp Bakpotatis, blir utmärkt mos utav.

  • Annras 5 augusti 2008

    Håller med lenajeanette, skulle just skriva detsamma!

  • SDMaya 5 augusti 2008

    Hej hopp... kan berätta att "färsk" potatisen går utmärkt att göra mos på nu :p

  • zonale 5 augusti 2008

    Tack för den informationen SDMaya!!! Funderade just idag på om det skulle gå bra eller inte.

  • Jessika 6 augusti 2008

    Jag brukar skiva potatis och lök och varva i ugnsformen. Slå över en buljon som är dubbelstyrka och sätt in i ugnen i förväg. När potatisen börjar bli mjuk lägger du korven uppepå. Det blir supergott. Potatisen blir lite "sönderkokt" och får jättegod smak. Jag brukar alltid göra mer potatis än jag tror att det går åt för det brukar gå åt mer än man tror.

  • Jessika 6 augusti 2008

    Här är receptet på det jag skrev om ovanför.

    Ugnsbakad falukorv på potatisbädd

  • trudi1 6 augusti 2008

    Det går jättebra att göra mos på potatisen du köper nu, se till att få en mjölig sort.(Y):):)

  • vanillalover 6 augusti 2008

    TUSEN TACK för alla tipsen!!
    Blir mos på bakpotatis och pappsen kommer att bli nöjd, mätt och glad!
    /Marie

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.