Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad passar INTE till lammrostbiff?

  • Kattiz1988 7 juni 2010

    Jag har aldrig smakat på något som har med lamm att göra. Jag har fått 700 gram lammrostbiff som gåva:) Har alltid velat smaka!

    Eftersom det finns så många som har åsikter om vad som passar så vill jag främst veta vad som absolut passar. Jag har läst de tidigare inläggen men finner inte riktigt det jag vill.

    Vad för sorts sallad passar/passar inte?
    Vanliga grönsaker, frukter, nötter, wokgrönsaker och rotfrukter mm.

    Vilken sås rekommenderar ni/rekommenderar inte?
    Läst rödvin är ett alternativ. Men såser som är baserade på viner är inget jag föredrar.

    Kan det vara pasta, ris, potatis, nudlar eller inget alls?
    Färskpotatis är inget alternativ för mig:P

    Finns säker mycket mer som passar och inte passar:) Ge även lite tips på hur allt ska förberedas.

    Mvh Katja. Jag vill inte bli avskräckt från att äta lamm:P

  • Bumbis 7 juni 2010

    Späcka den med vitlök och rosmarin och servera med en riktigt krämig potatisgratäng med vitlök så behövs ingen sås. Annars prova en rödvinssås och tillsätt lite grädde så kanske du tycker om det.

  • idea_ 7 juni 2010

    Gillar du vitlök? I så fall skulle jag föreslå en tzatzikipotatissallad. Koka potatisen, skala och tärna, pressa i vitlök (mängd beror på hur stark vitlökssmak man vill ha). Halvera gurka (en del gurka två till tre delar potatis) och ta bort kärnorna, dela gurkan i ätvänliga bitar, blanda ner med vitlök och potatis. Fyll på med naturell yogurt till potatissalladkoncistens och salta och peppra efter smak. Tycker att detta är ett supergott tillbehör till lamm eller kyckling (speciellt på sommaren). Man behöver heller ingen sås när man har en krämig potatissallad. Men lite grönsaker piggar upp.

  • jimboz 7 juni 2010

    Att marinera i fotogen passar INTE.....{curse}

  • The_mama97mia 7 juni 2010

    Inte ris. Inte pasta.

    Bearnaisesås och klyftpotatis eller hemgjorda pommes är det absolut godaste. Och lammköttet ska som ngn skrev ovan, vara späckat med vitlök, bra kryddat och gärna med färsk rosmarin.
    Mums...

    Det mesta i salladsväg passar väl till, men jag skulle köra lite minimalistiskt o servera en tomatsallad med lökringar, ev lite vinäger, olja, salt o peppar till.

    Mynta är ju annars klassiskt till lamm. En youghurtsås med mynta?

  • The_mama97mia 7 juni 2010

    Ett sätt som är gott, men lite lyxigt att göra rostbiff på är ju rödvinsmarinerad tjälknöl. Du kör den frusna steken i ugn (7 hg är i minsta laget dock) o sen i en salt marinad med rödvin o kryddor.

    Lammstek som tjälknöl

  • FruAst 7 juni 2010

    Krångla inte för mycket med köttet. Se till att det är ordentligt putsat (fettet borta) I ugn tills innertemperaturen är ca 60-65 grader beroende på hur rosa man vill ha köttet. Jag tycker att lamm blir bättre på högre ungstemp 200 grader. Potatisgrätäng till. Rostade rotfrukter med olivolja o viltlök föredrar jag främför sallad

  • redd 8 juni 2010

    Grillkrydda skulle jag tro smakar skit..
    Samma sak med pasta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.