Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilka mjölsorter är nyttigast och bäst?

  • carola275 9 september 2008

    Jag har just blivit bakfrälst och är ganska intresserad av Gi. Egentligen känner jag att jag har ganska så bra koll, men ju mer man får veta desto mer börjar man fundera.

    Läste nyss en sida som fick mig att tänka till lite:
    http://www.pilefood.se/arkiv/2005/n051219_dinkel/dinkel.htm

    Där jämfördes dinkel med vete. Det står att ett vanligt misstag som görs när man jämför dinkel med vete är att man jämför fullkornsdinkel mot siktat vetemjöl. Det normala vore ju att jämföra mot grahamsmjöl. Nåväl. Här är lite jämförelser mjölsorter emellan från referensen ovan, jag hoppas att kunniga personer kan fylla på med fler jämförelser:

    Vete mot siktat dinkel:
    Dinkel innehåller ganska mycket mer av både proteiner och kostfiber. Dinkel har högre andel essentiella aminosyror jämfört med vanligt vete. Vitamin B1 och B2 kan vara dubbelt så högt som i vete och mängden av mineralerna järn, koppar och zink är något högre. Dessutom är fytinsyrainnehållet lägre vilket är positivt för järnupptaget.
    På grund av det hårda skalet behöver odlarna inte använda besprutningsmedel och konstgödsel i samma utsträckning som vid odling av vanligt vete. Att odla dinkel är därför mer skonsamt för miljön. Det hårda skalet skyddar även mot luftföroreningar som gör att viktiga näringsämnen inte går förlorade.

    Grahamsmjöl mot fullkornsdinkel
    Dinkelmjöl av fullkorn är något nyttigare än grahamsmjöl men skillnaderna är inte så stora.

    Vad gäller för andra mjölsorter? Dinkel mot råg, fullkorn och siktat? Havre, korn?

    Och vad ger mest i bröd, att byta ut till exempel 5dl vetemjöl mot siktat dinkel eller att lägga till 1 dl linfrön i vetedegen? Hur påverkar andra frön, nötter och baljväxter jämfört med olika mjölsorter?

  • monac 9 september 2008

    JA,intressanta frågor! Hoppas många delar med sig av vad de vet!(Y)

  • monac 9 september 2008

    bakar mest på dinkel,gärna ekologiskt!

  • 2mammamu 9 september 2008

    :)Hej du!
    Du har många frågor.
    Mitt tips är!
    Använd ekologiskt mjöl när du bakar
    Baka surdegsbröd, det är ju så nyttigt med mjölksyrabakterier, surdegsbröd
    innehåller ju oftast rågmjöl, vilket är bra för kroppen att hålla
    blodsockernivån åt rätt håll.

    Du får prova dig fram och GLÖM INTE BORT att det
    ska vara roligt att baka, och inte så tillkrånglat.
    Hälsningar E

  • festmaten 9 september 2008

    Det var en intressant tråd det här(Y)
    Har faktiskt inte tänkt så mycket på att jämföra så..... visst är det nyttigt med grahamsmjöl.
    Jag är alldeles för dålig (eller lat kanske....) på att baka.
    Tack för alla goda råd och inspiration ni ger mig(L)

  • carola275 9 september 2008

    Skrivet av 2mammamu den 9 sep 2008
    Mitt tips är!
    Använd ekologiskt mjöl när du bakar


    Jo, både med tanke på miljö och hälsa är ekologiskt ett givet alternativ. Där är det enbart plånboken som ibland kan få styra. Vill man snåla men samtidigt vara egoistisk och tänka på det bästa för sin egen kropp har jag för mig att man skall prioritera att köpa fullkornsprodukerna ekologiska. Anledningen till detta är att fullkornsprodukter inte skalas (såklart). Skalen skyddar ju annars kärnan från mycket av kemikalierna som sprutas på. Detta borde vara extra viktigt att tänka på om man har barn (som äter det du bakar) antar jag. Rätta mig någon om jag har fel.

  • carola275 9 september 2008

    Skrivet av 2mammamu den 9 sep 2008

    Baka surdegsbröd, det är ju så nyttigt med mjölksyrabakterier, surdegsbröd
    innehåller ju oftast rågmjöl, vilket är bra för kroppen att hålla
    blodsockernivån åt rätt håll.


    Så enkelt man kan påverkas. Jag har alltid varit emot surdeg för att jag tycker att det smakar för surt helt enkelt! Jag tänker på tyska mörka hårda surdegsbröd typ pumpernickel vilket jag inte tycker om smaken på. Men nu, efter en liten kommentar här ovan har jag suttit och googlat surdeg i någon timme!!!

    Det är just nyttighetsprincipen som jag är ute efter i den här tråden och den finns ju där när det gäller surdeg. Men sen om man inte vill ha bröden från surdegen så sur då? Jag läste någonstans att ju kallare det är när man sätter surdegen desto surare blir den. Kan det stämma?

    Går det att göra "vanliga recept" men med surdeg istället för jäst? För annars tycker jag att många surdegsrecept verkar tråkigt ingrodda på råg och råg och råg. (alternativt enbart vete)

  • monac 10 september 2008

    det här var goda & lätta att baka:


    (Y)

    Jag böt ur vetemjölet mot ekologiskt dinkelmjöl!

  • monac 10 september 2008

    här kommer ett till...lite annorlunda brödrecept!

    Bovetebröd med banan ...för den modige!


    Har nästan alltid annnars när jag bakar i linfrön,andra fröer, hela kärnor...vilket sänker GI! Aprikoser,pumpakärnor & dadlar är oxå jätte gott att ha i,liksom soyabönor/kikärtor t.e.x.(o.b.s. kokta:))

  • Smulpajen 10 september 2008

    Håller absolut inte med Carola275 om att surdegsbröd alltid är tråkiga. Du kan baka på bara vetemjöl special (eko) och vetesurdeg. Dessa blir ju inte alls grova bara jättegoda och jättenyttiga(Y) Om jag förstår dig rätt så vill du att det ska vara s a s back to basic? (Där är vi isf helt överens). Surdegsbröd tar ju ett par dagar att göra men är väl värda att vänta på. På min sida hittar du några goda surdegsbröd! Dessa är både saftigare och har längre hållbarhet än bröd som snabbjäser. Nyttigheten har du själv tagit upp(Y)

  • carola275 10 september 2008

    Jag är som sagt ingen surdegsälskare från grunden och har därför inte så stor koll på utbudet, därav mina frågor. Men många recept som man hittar innehåller faktiskt bara en eller två olika mjölsorter vilket är lite tråkigt tycker jag. Men jag är inspirerad nu (mycket tack vare feedback från flera medlemmar här) och tror minsann att det ska bli ett bak med surdeg snart!

    Men jag måste ifrågasätta, är verkligen surdegsbröd bakade på enbart vete jättenyttiga? Jag tvivlar starkt, men en av anledningarna till att jag startade tråden var ju att få svar på sådana här frågor så jag är glad för debatten.

    När det gäller brödet som Smulpajen postade (samt många andra liknande som brukar kategoriseras som surdeg) undrar jag om man får några av de nyttiga mjölsyrabakterierna när man sätter en fördeg eller gör en poolish ist.f. att använda riktig surdeg? Annars blir väl fördelarna med det receptet enbart om man byter ut mjölet (som smulpajen gjorde) eller eventuellt fördelarna som kommer av att man kan använda mindre mängd jäst än vanligt. För av någon anledning så har jag för mig att jäst inte ska vara helt optimalt för kroppen?

    Bovetereceptet med banan såg ut som en riktigt hälsokur! Det var intressant, men är det gott och blir det luftigt? Jag har för mig att det är gluten som får brödet att höja sig (men vad vet jag?). Isf låter det ju helt onödigt att ha jäst i glutenfria bröd!

    Hur är mängderna honung + banan + rismalt om man tänker i GI-perspektiv? Anses detta vara ett sött bröd eller ej? Det är ju bra sockerkällor som används, men hur är mängderna? Någon duktig som har koll? Någon som har erfarenhet av att använda rismalt ist.f. socker i vanligt bröd? Hur blir smaken?

    Nu blev jag ju tvungen att googla lite på bovete som jag aldrig använt själv förut.

    Bovete (källa: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/819)
    Bovete innehåller rutin som är en antioxiderande flavonoid. Bovete är rik på B-vitaminer och framförallt B1- och B2-vitamin. Den innehåller ganska bra med kalium, magnesium, fosfor och järn. Rik källa till tryptofan. Inget spannmål innehåller lika mycket järn. GI-värdet brukar anges till 75 – 80

    Min reflektion är att bovete måste vara en riktigt bra ört att baka på (framförallt för kvinnor iom järnvärdet) och jag ska nog köpa hem en påse snart. Någon som vet hur bovete står sig jämfört med havregryn?

    När det gäller råris som är i receptet så skulle det vara intressant med någon typ av jämförelse mot våra sädesslag. Används råris i receptet bara för att undvika gluten eller blir brödet mer komplett med ris än med sädesslag?

    Jag har höga tankar om er som besöker det här forumet och det är därför jag vågar ställa så svåra frågor. (H)

  • Smulpajen 10 september 2008

    Jag är då rakt ingen expert och kan därför inte svara på alla dina frågor:'( Men en fördeg eller poolish är ju inte riktigt samma sak som surdeg, och har därför inte samma egenskaper. Fördegen gör degen extra fin och luftig och ger mer arom, troligen också nyttigare, men det har jag inte riktigt koll på. Surdegen däremot har inflytande på kolesterolnivån och sänker insulinnivån. Bra för diabetiker. Det ger också ett bröd med tätare porer och ett elastiskt och saftigare inkråm. Bra även för tarmarna.
    Du nämner också att jäst skulle vara mindre bra för kroppen. Det har jag heller inte så stor koll på, men spontant tror jag inte det är särskilt onyttigt. Det är ju en naturprodukt. Men surdeg eller vildjäst är ju urgamla metoder, ca 6000 år gamla, så om du vill minska på fabrikstillverkade produkter är ju detta att föredra.

    Hoppas du snart gör ditt (första?) surdegsbak!

  • monac 10 september 2008

    Saltå kvarns sortiment på biodynamiskt odlat är toppen,mjöl,gryn & kross(L)(L)(Y)

  • Vitis 13 september 2008

    Skrivet av carola275 den 9 sep 2008

    Skrivet av 2mammamu den 9 sep 2008
    Mitt tips är!
    Använd ekologiskt mjöl när du bakar


    Jo, både med tanke på miljö och hälsa är ekologiskt ett givet alternativ. Där är det enbart plånboken som ibland kan få styra. Vill man snåla men samtidigt vara egoistisk och tänka på det bästa för sin egen kropp har jag för mig att man skall prioritera att köpa fullkornsprodukerna ekologiska. Anledningen till detta är att fullkornsprodukter inte skalas (såklart). Skalen skyddar ju annars kärnan från mycket av kemikalierna som sprutas på. Detta borde vara extra viktigt att tänka på om man har barn (som äter det du bakar) antar jag. Rätta mig någon om jag har fel.


    Vill gärna rätta dig eftersom du ber om det.

    Vad sprutas på spannmål ?

    Man sprutar mot ogräs, vid sådd och evt. en gång till i början på tillväxtsäsongen. Ingen sprutar på skördeklart vete/råg.

    Låg kvalitet på mjöl beror på att man maler det långt innan det ska användas. Vitaminer försvinner, nyttiga fettsyror bryts ner ... det är därför man måste 'berika' mjöl med extra vitaminer.

    Vi maler en hel del mjöl själva och det är absolut värt besväret. Mer smak och mer nyttigheter i brödet!

  • carola275 14 september 2008

    Skrivet av Vitis den 13 sep 2008
    Vill gärna rätta dig eftersom du ber om det.
    Vad sprutas på spannmål ?

    Man sprutar mot ogräs, vid sådd och evt. en gång till i början på tillväxtsäsongen. Ingen sprutar på skördeklart vete/råg.

    Låg kvalitet på mjöl beror på att man maler det långt innan det ska användas. Vitaminer försvinner, nyttiga fettsyror bryts ner ... det är därför man måste 'berika' mjöl med extra vitaminer.

    Vi maler en hel del mjöl själva och det är absolut värt besväret. Mer smak och mer nyttigheter i brödet!


    Haha så rätt så rätt, jag ber definitivt om att bli rättad! :D Det är ju det hela den här tråden handlar om på något sätt.

    Jag har definitivt hört att fullkorn ska vara sämre än skalade produkter i form av bekämpningsmedel men det kanske handlar mer om ris och andra grödor som (kanske besprutas på ett annat sätt)? Troligtvis, och förhoppningsvis är det väl inte så mycket bekämpningsmedelsrester i våra mjöler oavsett om de är ekologiska eller ej. När det är som vitis säger (jag fuskgooglade lite snabbt och kunde iaf inte dementera på den korta stunden) så spelar det alltså ingen roll om man prioriterar fullkorn eller siktat när man ska prioritera vilka mjölsorter man köper ekologiska. Tror man att det finns kemikalierester i mjölet så finns det oavsett skal eller ej. Alla som rekomenderar ekologiskt att baka på, är det enbart av miljöskäl eller vet ni några hälsovinster med det? (jag har ju trott att jag har vetat...)

    Annars känner jag för att sammanfatta de tips som kommit fram än så länge:
    1) använd ekologiskt
    2) baka med surdeg så får du bra mjölksyrabakterier
    3) mal ditt eget mjöl så blir brödet godare och behåller mer näringsämnen
    4) Siktat dinkel är mer näringsrikt än siktat vetemjöl
    5) Fullkornsdinkel är bara något nyttigare än grahamsmjöl
    6) Bovete innehåller mycket nyttigt, bland annat järn.

  • olorin75 6 juli 2011

    Vete innehåller "wheat germ agglutinin" (WGA), vilket har visats kan bidra till en mängd sjukdomstillstånd:
    http://www.greenmedinfo.com/toxic-ingredient/wheat-germ-agglutinin-wga

    Ämnet är ett naturligt skydd mot skadliga insekter, men det är inte bara farligt för insekter, utan även för människor...

    Om det nu var så att endast vete innehåller detta ämne. Men liknande s.k lektiner med samma effekter finns även i andra sädeslag, som råg, korn, dinkel och ris. Även i potatis och tomater.
    http://www.greenmedinfo.com/toxic-article/barley-rye-and-rice-all-contain-chitin-binding-lectins-similar-wheat-lectin-wga
    http://www.greenmedinfo.com/toxic-article/potato-lectin-has-chitin-binding-properties-indicating-it-may-have-inflammatory-proper
    http://www.greenmedinfo.com/toxic-article/tomato-lectin-has-chitin-binding-properties-which-may-explain-its-pro-inflammatory-pro

    Den god nyheten: havre och hirs innehåller inte såna här ämnen.

  • Mistys 6 juli 2011

    Man ska vara lite försiktig med gluten och inte inta för mycket. Kroppen fixar inte det där med gluten så bra. Ex vetemjöl special innehåller extra gluten men även andra mjölsorter.

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/sjukdomar-som-okat-sedan-1950-talet.html

    Visste ni att staten beslutade att tillsätta gluten i ett expriment för att se hur många som blev sjuka. Tyvärr blev 5 gånger fler sjuka än man tänkte sig, 5 gånger fler fick lida pga av ett statligt expriment.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.