Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Reklamfritt?

  • boz1965 24 maj 2010

    Ännu ett av mina små förslag till MK...

    Jag inser såklart att en sajt som MK måste ha nån form av intäkter för att klara av driften, men vi är många som stör oss på all reklam som överöser oss på nätet. Själv kör jag med insticksmoduler till FireFox som t.ex. AdBlock och FlashBlock som filtrerar bort 99% av all reklam. Vilket i sin tur gör att de sajter jag besöker inte tjänar en enda cent på mitt besök eftersom annonser allra oftast betalas antingen per visning eller per klick.

    Hade det inte då varit en bra idé att, vid sidan av det normala reklamfinansierade medlemskapet, erbjuda ett "premiummedlemskap" på MK?

    Det medlemskapet skulle isf gå ut på att man betalade en rimlig peng, låt säga 29kr/mån, för att få ett helt reklamfritt MK i sin webbläsare. Jag slipper reklam och MK får intäkter till driften och alla blir nöjda. Funkar det för t.ex. Voddler och Spotify borde det funka även för MK. Betalning kunde t.ex. ske via ett SMS till XXXXX och där man anger "PREMIUM (mellanslag) användarnamn" och avgiften dras på teleräkningen. Missar man att betala en månad så återgår medemskapet till "normalläge" och man får reklam visat för sig igen.

    Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men jag hade mer än gärna betalat för ett sådant medlemskap eftersom MK är en alldeles utomordentligt bra sajt i övrigt om det inte hade varit för den där irriterande reklamen. Värst av allt är alla animerade flashannonser som förutom att vara extremt störiga dessutom ibland är så buggiga att de hänger webbläsaren så att man får starta om den - :@. Jag är verkligen inget Apple-fan men jag har full förståelse för att de har bannat Adobe Flash från iPhone och iPad...

  • boz1965 24 maj 2010

    Nån annan som hakar på det här förslaget?

  • boz1965 24 maj 2010

    Ett litet räkneexperiment.

    MK har väl drygt 350.000 medlemmar i skrivande stund.

    Det är väl kanske inte helt orimligt att anta att c:a 10% skulle vara villiga att betala för ett premiummedlemskap för 29 kr/mån.

    Det gör 35.000 x 29 = 1.015.000 kr i månaden i intäkter bara på att folk vill slippa reklamen. Även om det bara är hälften (5%) som vill betala så gör det iaf en dryg halvmiljon i månaden...

  • bakakaka 24 maj 2010

    Jag blir inte ett dugg störd av reklamen, jag lägger inte märke till den ens. Men det är jag det {bashful}

  • boz1965 24 maj 2010

    Skrivet av bakakaka den 24 maj 2010

    Jag blir inte ett dugg störd av reklamen, jag lägger inte märke till den ens. Men det är jag det {bashful}


    Då tror jag att du tillhör en minoritet. ;)

  • 123Linnea 24 maj 2010

    Jag tänker inte heller på reklamen - utom när det ploppar upp en tävling. Klickar bara bort.

  • chrisq 24 maj 2010

    Bara att klicka bort inga problem

  • boz1965 24 maj 2010

    Lite svårt att klicka bort reklambanners på själva sidan. Popups blockeras automatiskt om man har ställt in sin webbläsare till det.

  • 123Linnea 24 maj 2010

    Om det är något jag retar mig på på Mk så är det inte reklamen. Allt bläddrande mellan sidor och inlägg tar evinnerlig tid. Och sökfunktionen ska vi inte tala om...

    Reklamen kan man tänka bort! Hellre den än att betala i alla fall. Snåla jag. 29 kronor i månade blir 348 kronor om året. En rätt dyr kokbok skulle jag säga. Särskilt om man betalar den om och om igen år efter år. Fast det är klart. Stör reklamen en VÄLDIGT mycket så...

  • chrisq 24 maj 2010

    (Y)tycker reklam banners är trevligt fått många tips där

  • kantomen 24 maj 2010

    Jag håller med reklamen gör mig inget.
    Däremot i tv, oj oj oj, vad irriterande, 4:an går ju knappt att titta på!!
    Men det är ju en annan fråga som inte riktigt hör hemma här...

  • boz1965 24 maj 2010

    Tanken med ett premiummedlemskap är ju att de som inte tycker om reklamen kan få slippa den och de som är för "snåla" kan ju fortsätta att kolla på den. Jag slipper den i vilket fall som helst tack vare AdBlock och FlashBlock :). Men jag hade gärna stöttat MK med en förhållandevis liten peng (med tanke på vad man faktiskt får för pengarna på MK) bara för att jag tycker att MK är en bra sajt och för att jag tycker att godkännare och utvecklare gör ett kanonbra jobb. Men uppskattar man inte sånt arbete - delvis helt ideellt, utan minsta ersättning annat än skäll av dom som får sina recept refuserade, utan bara vill ha allt gratis så håll tillgodo med reklamen. :)

  • boz1965 24 maj 2010

    Skrivet av 123Linnea den 24 maj 2010

    ...Reklamen kan man tänka bort! Hellre den än att betala i alla fall. Snåla jag. 29 kronor i månade blir 348 kronor om året. En rätt dyr kokbok skulle jag säga. Särskilt om man betalar den om och om igen år efter år....


    Dåligt argument imho. Hur många kokböcker i din bokhylla uppdateras dagligen med nya recept? :DD

  • kantomen 24 maj 2010

    Jag håller med Boz att MK är en kanonsajt och 29:- i månaden inte är så mycket pengar. Och det vore inget problem för mig att betala det...
    ...men om enda anledningen att betala vore at slippa reklamen som jag inte störs det minsta av så skulle jag nog välja att inte betala om jag får samma sak gratis!

  • boz1965 24 maj 2010

    Skrivet av kantomen den 24 maj 2010

    Jag håller med Boz att MK är en kanonsajt och 29:- i månaden inte är så mycket pengar. Och det vore inget problem för mig att betala det...
    ...men om enda anledningen att betala vore at slippa reklamen som jag inte störs det minsta av så skulle jag nog välja att inte betala om jag får samma sak gratis!


    Nejmenalltså... Ett visst "plusmaterial" hade ju inte skadat. Varför inte en gästkock en gång i veckan som dela med sig av sina bästa recept och tips&tricks eller utökade funktioner eller nåt annat. Möjligheterna är ju oändliga så länge som det inte springer iväg för mkt i kostnader.

    Sen är ju det fina i kråksången att om man inte vill betala för ett premiummedlemskap så måste man ju inte. Bra va? :)

  • Molgan 24 maj 2010

    Jag vet inte riktigt hur mycket jag är beredd att betala för att få bort reklamen. Vore skillnad om man skulle betala för medlemskap, men om det bara handlar om att få bort reklam, så får det nog vara, även om det är störande.

  • Bumbis 24 maj 2010

    Svarar som många andra. Jag har inte ont av reklamen och tänker inte ens på den.

  • 123Linnea 24 maj 2010

    Skrivet av boz1965 den 24 maj 2010

    Skrivet av 123Linnea den 24 maj 2010

    ...Reklamen kan man tänka bort! Hellre den än att betala i alla fall. Snåla jag. 29 kronor i månade blir 348 kronor om året. En rätt dyr kokbok skulle jag säga. Särskilt om man betalar den om och om igen år efter år....


    Dåligt argument imho. Hur många kokböcker i din bokhylla uppdateras dagligen med nya recept? :DD


    Oj, där fick man på moppo... {snicker}
    Men visst, inte uppdaterar sig mina kokböcker. Och ändå finns det vissa som jag städigt återkommer till. Gratis...

  • jimboz 24 maj 2010

    Jag skulle vilja göra tvärtom ..Jag efterlyser reklam där vi kan få ta del av varuprover,tävlingar evenemang på ett fint och integrerat vis där det istället kan bli kul med reklam. Just nu så skulle jag vilja ha en tävling där priserna innehåller kastruller för dom är snart utslitna hos mig.
    (Y)

  • zudette 24 maj 2010

    NEJ NEJ NEJ!!!! Gör aldrig MK till en batalsajt!!! {angry-annoyed} Även om förslaget syftar till att bli av reklamen (som jag absolut inte stör mig på) så blir det förr eller senare ett medlemskap som ger medlemmarna mer och extra allt! Ex "Som premium-medlem så får du...." "Endast för premium-medlemmar" osv...

    Kan vi får slippa det TACK!

    Dessutom tror jag att det blir svårt för MK att behålla sina ideella godkännare om det blir en betalsajt!

    Glömde säga att MK är alldeles toppen som den är! Det är verkligen medlemmarnas sida och den vore inte densamma utan alla goa, glada, vänliga själar som lägger in recept, tipsar om allt möjligt och bidrar till denna sajt på olika sätt! Hoppas den aldrig blir lika trist och anonym som andra matsajter! TACK och bock!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.