Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rörig bakgrund

  • Flamsan 6 oktober 2009

    Vilken störande bakgrund det är på den här sajten. Ska det vara nödvändigt med all reklam som rutar in hela sidan? Sidan är dessutom hackig av all reklam(N)

  • boz1965 6 oktober 2009

    Håller med, det är inte bara rörigt, det höjer laddningstiden på sidan nåt rent enormt. Ska MK ha den typen av reklam är det väl bara rimligt att man ställer som krav till annonsören att koden ska vara "ren" så sajten laddas så fort att den extra belastningen det innebär inte märks så mycket. Både IE8 och FireFox (jag har "hög säkerhet" inställd) skriker dessutom om "cross site scripting", vilket brukar vara ett tecken (behöver inte vara det, kan bara vara kass kod) på skadlig kod.

  • Flamsan 6 oktober 2009

    Det här var verkligen riktigt dåligt. Verkar amatörmässigt.

  • daniely 6 oktober 2009

    Hej,

    Vi väntar på nytt material från Gevalia och bakgrunden kommer att ändras inom dom närmaste dagarna.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se

  • boz1965 6 oktober 2009

    Skrivet av DanielY den 6 okt 2009

    Hej,

    Vi väntar på nytt material från Gevalia och bakgrunden kommer att ändras inom dom närmaste dagarna.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se


    :)(Y):)

  • boz1965 6 oktober 2009

    Skrivet av Flamsan den 6 okt 2009

    Det här var verkligen riktigt dåligt. Verkar amatörmässigt.


    Nej, det tycker jag inte. Det är nog snarare "slarv" eller slentrian av den programmerare som har gjort koden. Äldre versioner av webbläsare har varit mer "förlåtande" för detta, men allteftersom upphovsmännen till skadlig kod har börjat utnyttja detta har säkerheten i webbläsarna skärpts och de varnar därför för cross site scripting i större utsträckning än tidigare.

    Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cross_site_scripting

  • carmarino 16 oktober 2009

    Det är väl en sak att reklamen finns på sidan, men att jag ska tvingas ha en stor "blaffa" med reklam på ett recept jag skriver ut, är inte särskilt trevligt. Reklamen är väldigt dominant på utskriften, och eftersom den numera står överst på sidan går det inte att undkomma den heller. Får väl i fortsättningen kopiera texten och klistra in den i ett textdokument, för att sedan skriva ut det. Inte så kul, men tydligen enda sättet att slippa får recepten fulla av reklam.

  • zudette 16 oktober 2009

    Okej.... reklamen är inte så där himla kul... men i jämförelse med alternativet, att det blir en betal-sajt, har jag inget emot reklamrutorna alls.....

    DÄREMOT tycker jag att de missbrukar sin rätt att sätta in reklam när de utan vår lov produktplacerar varor och märken i våra egna skrivna recept.... Vilken korv, olivolja eller annat är ju upp till var och en att bestämma vilken sort man vill använda och det är illa när det ser ut som om det är receptskrivaren som tipsar!!

  • Lennart_58 16 oktober 2009

    Skrivet av carmarino den 16 okt 2009

    Det är väl en sak att reklamen finns på sidan, men att jag ska tvingas ha en stor "blaffa" med reklam på ett recept jag skriver ut, är inte särskilt trevligt. Reklamen är väldigt dominant på utskriften, och eftersom den numera står överst på sidan går det inte att undkomma den heller. Får väl i fortsättningen kopiera texten och klistra in den i ett textdokument, för att sedan skriva ut det. Inte så kul, men tydligen enda sättet att slippa får recepten fulla av reklam.
    Hej. Jag sparar ner sidan i Word, där tar jag bort all onödig reklam som bara sliter färg (ha ha) Men det är synd att det ska vara så, för det tar ju tid. MEN, det är väl meningen att reklamen ska vara med överallt, hmm.

  • Lennart_58 16 oktober 2009

    Skrivet av zudette den 16 okt 2009

    Okej.... reklamen är inte så där himla kul... men i jämförelse med alternativet, att det blir en betal-sajt, har jag inget emot reklamrutorna alls.....

    DÄREMOT tycker jag att de missbrukar sin rätt att sätta in reklam när de utan vår lov produktplacerar varor och märken i våra egna skrivna recept.... Vilken korv, olivolja eller annat är ju upp till var och en att bestämma vilken sort man vill använda och det är illa när det ser ut som om det är receptskrivaren som tipsar!!

    Nej, att betala för att vara med, skulle nog sänka medlemsantalet. En fullt korrekt iaktagelse zudette. Själv skulle jag tveka, kvällsnöjet skulle nog kanske sina.

  • carmarino 16 oktober 2009

    För mig får sidan gärna vara reklamfinansierad, men reklamen behöver väl inte vara med vid utskrift av recepten? Om det är ett långt recept så kanske det blir två sidor långt p.g.a. att det finns en stor reklamruta ovanför receptet. Måste reklamen vara med, så lägg den under receptet istället. För det är väl trots allt recepten som är det viktigaste? :)

  • boz1965 16 oktober 2009

    Skrivet av carmarino den 16 okt 2009

    Det är väl en sak att reklamen finns på sidan, men att jag ska tvingas ha en stor "blaffa" med reklam på ett recept jag skriver ut, är inte särskilt trevligt. Reklamen är väldigt dominant på utskriften, och eftersom den numera står överst på sidan går det inte att undkomma den heller. Får väl i fortsättningen kopiera texten och klistra in den i ett textdokument, för att sedan skriva ut det. Inte så kul, men tydligen enda sättet att slippa får recepten fulla av reklam.


    Håller med. Och för oss som inte är miljonärer och kan strunta i vad det kostar att skriva ut kan jag upplysa om att bläck och toner inte är det billigaste man kan köpa, precis. En stor reklamruta i färg KOSTAR att skriva ut. Snälla MK ta bort reklamen från utskrifterna. Det är inte bara bara dyrt i utskrift - det blir erbarmligt fult också om man vill spara recepten i en pärm. Men man kan ju iofs också göra som jag: föra över recepten i en databas. Nu kör jag en ganska avancerad SQL-databas, men för den "vanliga" användaren funkar ett enkelt register i t.ex. MS Access alldeles utmärkt. Det finns t.o.m. färdiga mallar att ladda ner på nätet.

  • Okänd 16 oktober 2009

    Skrivet av boz1965 den 16 okt 2009

    Skrivet av carmarino den 16 okt 2009

    Det är väl en sak att reklamen finns på sidan, men att jag ska tvingas ha en stor "blaffa" med reklam på ett recept jag skriver ut, är inte särskilt trevligt. Reklamen är väldigt dominant på utskriften, och eftersom den numera står överst på sidan går det inte att undkomma den heller. Får väl i fortsättningen kopiera texten och klistra in den i ett textdokument, för att sedan skriva ut det. Inte så kul, men tydligen enda sättet att slippa får recepten fulla av reklam.


    Håller med. Och för oss som inte är miljonärer och kan strunta i vad det kostar att skriva ut kan jag upplysa om att bläck och toner inte är det billigaste man kan köpa, precis. En stor reklamruta i färg KOSTAR att skriva ut. Snälla MK ta bort reklamen från utskrifterna. Det är inte bara bara dyrt i utskrift - det blir erbarmligt fult också om man vill spara recepten i en pärm.


    Jag skriver ut ganska mycket recept, men men....med en massa onödig reklam på receptet blir det dyrt.....Håller fullständigt med om att reklamen ska bort.....det är ju bara receptet jag vill ha. Även om jag vore miljonär så vill jag ändå inte ha reklamen......Hälsar en Icke miljonär.

  • LEDIVO 16 oktober 2009

    Att det behöver vara reklam på sidan för att den ekonomiskt ska gå runt har jag förståelse för, men Tele2 fåret som flimrar framför mina ögon gör mig hur irriterad som helst.
    Jag blir anti när det gäller Tele2 och inte tvärtom.
    När jag skriver ut recept gör jag som Lennart_58 klistrar in i Word och sedan skriver ut.

  • Stighastrup 16 oktober 2009

    Jag har Firefox och lagd ett spärr som heter Adblock vilket innebär jag bara ser en vit ruta med ett F i istället för annonser. Det betyder snabbare nerladdning och frihet för allt skit som blinkar och har sig men samtidig att hela framsidan på Matklubben ligger där en smutsgrå hinna med 3 vita prickar och det går inte att klicka på något bakom hinnan, dvs allt av betydelse. Urkasst.

  • Stighastrup 16 oktober 2009

    Jo där är även en ibockat ruta där det står jag vill vill vara med i Fontanas nyhetsbrev. Det vill jag inte alls men rutan kommer upp var gång. Jag kommer helt klart undvika alla produkt från Fontana i all framtid!

    Ropen skalla. Boycott Fontana, alla.

  • boz1965 16 oktober 2009

    Skrivet av Stighastrup den 16 okt 2009

    Jo där är även en ibockat ruta där det står jag vill vill vara med i Fontanas nyhetsbrev. Det vill jag inte alls men rutan kommer upp var gång. Jag kommer helt klart undvika alla produkt från Fontana i all framtid!

    Ropen skalla. Boycott Fontana, alla.


    Det är dessutom på det viset att om en ruta är ibockad i förväg när det gäller utskick i reklamsyfte begår man ett brott mot Marknadsföringslagen 13 b §. Principen SKALL, enlig svensk lag, vara opt-in, dvs att man måste göra ETT AKTIVT VAL gällande reklamutskick via mail och SMS. Undantaget är om man redan har ett etablerat kundförhållande.

    --------------------------------------

    Utdrag från Marknadsföringslagen 13 b §:

    "13 b § En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.

    Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på samtycke enligt första stycket, om

    1. den fysiska personen inte motsatt sig att uppgiften om elektronisk adress används i marknadsföringssyfte med användande av elektronisk post,

    2. marknadsföringen avser näringsidkarens egna, likartade produkter och

    3. den fysiska personen klart och tydligt ges möjlighet att kostnadsfritt och enkelt motsätta sig att uppgiften används i marknadsföringssyfte när den samlas in och vid varje följande marknadsföringsmeddelande. Lag (2004:103)."

    -----------------------------------------

    Den som bryter mot detta kan komma att straffas enligt nedan:

    "E-postreklam som inte följer lagen kan straffas
    De företag som inte följer reglerna kan få vitesförbud och i vissa fall marknadsstörningsavgift. Det är Konsumentverket/KO som tar itu med aktörer som bryter mot förbudet. "

    -------------------------------------------

    Marknadsföringslagen kan du läsa här: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19950450.htm

  • boz1965 16 oktober 2009

    Till alla er som är reklamtrötta kan jag rekommendera att ni byter ut Internet Explorer mot Firefox 3.5 med tilläggen AdBlock Plus och Flashblock så slipper ni all reklam - t.o.m. kaffebönorna i marginalerna.

    Firefox: http://www.mozilla.org/
    AdBlock: http://adblockplus.org/en/
    FlashBlock: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/433

    Installera FF först och därefter tilläggen.

    Det blir inte bara reklamfritt - sidan laddas på nolltid, dessutom...

  • boz1965 16 oktober 2009

    Har precis testat - och JA, det blir reklamfritt i receptutskrifterna OCKSÅ... (Y)

  • Stighastrup 16 oktober 2009

    Ja, jag har både AdBlock Plus och Flashblock men problemet kvarstår med Matklubbens övre sida. Gråsmuskig hinna. Man kan ju också bara skita i Matklubben. Jag kollar mest lchf och där finns massor på andra ställen, Kolhydrater I Fokus, är en favorit.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.