Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fördrink till examensfest

  • gnuBrita 22 april 2010

    Nu förlitar jag mig på den enorma kunskapsbank som finns här på matklubben.

    Jag och mina klasskamrater tar examen om exakt 50 dagar. Vi har hyrt lokal och för enkelhetens skull har vi ordnat catering. Däremot är jag ansvarig för att komma på en fördrink till festen.

    Nu har jag kört fast och kan inte riktigt komma på något. Jag ska ordna ett alkoholfritt alternativ och en drink med alkohol.
    Det ska vara något som är lätt att göra i tillbringare för att sedan hälla upp eftersom vi kommer vara 30+ stycken.

    Jag är ute efter friska, somriga recept med typ blåbär, jordgubbar eller andra frukter och bär.

    Hjälp mig{kiss}

  • Bumbis 22 april 2010

    From mars finns ett mousserande vin på systemet med jordgubbssmak. Inte som dom vanliga typ rosé utan ett riktigt rött och fruktigt. Vet ej vad det heter men har läst om det, Tror att en flaska kostar ca 70 kr. På systemet finns även utan alkohol med jordgubbssmak.

  • ibanilsson 22 april 2010

    Jag gillar en drink som heter Dagens.
    1 del vitt vin (går bra med ett billigt)
    1 skvätt Rose´s lime cordinal mixer
    1 del Schweppes Russian
    Dekorera med en citronskiva

    Alkoholfritt vin för alkoholfri drink

  • The_mama97mia 22 april 2010

    Det är ju gott och enkelt med två olika bål
    En med vitt vin - du tar 1 fl vitt vin, en halv liter sprite, frukt, isbitar o frukt efter smak

    för alkoholfritt - tar du alkoholfri äppelcider med frukt o is i

    Även gott att ha flädersaft i vinbålen - samt ha flädercider i den alkholfria

  • flopper 23 april 2010

    Festbål
    Grundrecept: äppeljuice + mineralvatten + sprite i lämplig blandning i en stor bålskål. Proportionerna kanske 3-4 liter juice, 2 liter mineralvatten, 1 liter sprite, du får prova dig fram till hur stark smak på bålen du vill ha med tanke på tillsats av vitt vin (se nedan).
    Citronmelissblad och citronskivor (halvmånar) + färska eller frysta (ev. skivade med tanke på att barn inte ska sätta i halsen) jordgubbar och vindruvor i (de frysta fungerar som isbitar). Jag brukar dagen innan frysa ner en skål med vatten med lite blad och bär i och lägga isklimpen i botten på bålskålen, det är dekorativt och klimpen tinar långsamt så bålen blir inte vattnig. Om man inte vill ha "smältvatten" i bålen kan man göra isklimparna i plastpåsar i stället.

    Jag brukar ha själva bålen alkoholfri så att både barn och vuxna kan ta ur samma skål. Ställ en bag-in-box med kallt vitt vin bredvid så kan den som vill spetsa sitt eget glas med vin.
    Min bålskål drar ca 10 liter och jag brukar få göra 2 satser för 30 pers, så folk tycker nog att det är gott...{clap}

  • Erajscha 23 april 2010

    En mycket god alkoholfri drink är denna bål:

    1 skivad apelsin
    1 liter äppeljuice
    1,5 liter fruktsoda

  • escarboucle 23 april 2010

    Gör jordgubbsbellini! Mixa jordgubbar till puré och lägg lite i champangeglas. Fyll upp med mousserande vitt vin allteftersom gästerna kommer. Alkoholfri cider för dem som inte dricker alkohol. Du kan även gör denna drink på samma sätt med blåbär, hallon m.m Jag har tyvärr inga mått men du kan ju höfta lite. =) Lycka till!

  • escarboucle 23 april 2010

    nu hitta jag ett till recept på bellini: http://www.cocktailguiden.com/drink/bellini

  • jimboz 23 april 2010

    Min numera avlidna svärfar som inte drack alkohol blev lyrisk och ganska sjyst på dojjan när vi bjöd på Dubonet,is, Citron och Apelsin
    En riktigt ball fördrink som passar till det mesta...runt 89 knutar kostar den men det är det värt :)

    Om du köper 4-5 flaskor med 1 centiliter i varje glas+is+ citron och Apelsin så är du garanterat inte utan om det kommer några extra individer hem till dig.

    Den går alldeles utmärkt att blanda ut med fruktsoda om man så vill.
    Eftersom du inte behöver köpa in onödigt dyra biprodukter så är detta en riktig Hit..Smaken påminner lite om Sangria men med extra Punch

  • jimboz 23 april 2010

    Ta det lite lugnt med Citronen bara, det kan bli lite surt om du har i för mycket..Apelsinen är ingen fara..

    Snart åker jag väl dit för Hets mot folkgrupp så mycket som jag ändrar i inlägget...Men jag vill också visa en bild när det ändå ska göras på rätt rätt :)
    http://www.vinguiden.com/?flaskID=8541&M=74

  • idea_ 23 april 2010

    Kommer i håg när gänget jag gick på universitetet med hade sista klassfesten innan examen. Jag är ganska ofta över gränsen till finland när jag ändå hälsar på farmor nära haparanda. Då passar man ibland på att botanisera inne på alko, som har ett STORT utbud av fruktstarkviner. Till den aktuella klassfesten satt jag med i festkomiten och lovade att ordna fördrinken. Det blev en variant på min favoritsommar drink (ett valfritt 21% igt fruktstarkvin med is och fruktsoda eller sockerdricka) med ett svartvinbärsstarkvin som bas. Mycket uppskattat, och går att göra alkoholfritt genom att byta ut fruktvinet mot saft. En kompis från detta gäng har modifierat denna drink efter sina smaklökar och blandar alltid fruktstarkvin med cider och is... :D

    En liten grej bara, då man inte känner av alkoholen i denna drink om man blandar en del fruktvin med tre till fem delar fruktsoda och några isbitar så kan ett antal av dessa drinkar {party} ge huvudvärk dagen därpå {messed}:)

  • uj136624 23 april 2010

    En supersomrig och god drink gör du på följande:
    1 del Bacardi Rass (i den alkoholfria utesluter du denna
    4 delar sockerdricka
    bär och frukt, jag brukar göra med hallon, jordgubbar och blåbär
    citron
    Garnera med citronmeliss

    Denna kan göras som bål eller direkt i glasen

  • gnuBrita 23 april 2010

    Detta är superbra tips. Det känns som om att det var bra att jag började i tid, för jag vill ju prova alla drinkar innan jag utsätter mina klasskamrater för dem. {laugh}
    Och det kan ju ta lite tid... :)

    Det där med jordgubbspuré och mousserande vin har jag hört förut, och det verkar väldigt enkelt och gott.

  • Mistys 23 april 2010

    4-6 cl Absolut vanilj
    samt lika delar Coca-Cola och sweppes Caribien till ett glas. Frysta jordgubbar eller frysta exotiska frukter ( finns som man ska ha till smothie) får funka som isbitar.

    Alkoholfri - Coca-Cola och sweppes Caribien lika delar samt vaniljessens. Smaka av

    Denna drink är super god, sommrig , läskande och ger " jag vill ha mer" begär{dance}

  • Pinkyandbrain 23 april 2010

    Gör jordgubbsbellini, det är gott och det går också att göra alkoholfritt :)

  • marwis 23 april 2010

    En av de godaste och mest läskande drinkar jag vet. Har precis sugit i mig en!! Det går bra med vanlig pressad lime.
    /Marie[

    quote]Skrivet av ibanilsson den 22 apr 2010

    Jag gillar en drink som heter Dagens.
    1 del vitt vin (går bra med ett billigt)
    1 skvätt Rose´s lime cordinal mixer
    1 del Schweppes Russian
    Dekorera med en citronskiva

    Alkoholfritt vin för alkoholfri drink

  • Gnurf 23 april 2010

    No problemo...jag har redan ikväll provat samtliga drinkar i denna tråd (och några därutöver)...{party}

    Skrivet av gnuBrita den 23 apr 2010

    Detta är superbra tips. Det känns som om att det var bra att jag började i tid, för jag vill ju prova alla drinkar innan jag utsätter mina klasskamrater för dem. {laugh}
    Och det kan ju ta lite tid... :)

    Det där med jordgubbspuré och mousserande vin har jag hört förut, och det verkar väldigt enkelt och gott.

  • idea_ 23 april 2010

    Skrivet av Gnurf den 23 apr 2010

    No problemo...jag har redan ikväll provat samtliga drinkar i denna tråd (och några därutöver)...{party}

    Skrivet av gnuBrita den 23 apr 2010

    Detta är superbra tips. Det känns som om att det var bra att jag började i tid, för jag vill ju prova alla drinkar innan jag utsätter mina klasskamrater för dem. {laugh}
    Och det kan ju ta lite tid... :)

    Det där med jordgubbspuré och mousserande vin har jag hört förut, och det verkar väldigt enkelt och gott.


    Men gnurfen {shock} hur går det då med dina försök att gå ner i vikt (A) du vet väll det där med att alkohol innehåller massa kalorier (de flesta smakar dock ganska gott {party})
    Trevlig fortsättning på helgen på er :D

  • Kringlan 25 april 2010

    Hej!
    En drink som är supergod som man ofta dricker på uteserveringarna i Italien heter rossini och görs på färska jordgubbar som man mixar med lite strösocker, lägger i glas och slår på ett viss mousserande vin (exempelvis Prosecco som är italienskt, billigt och helt fantastiskt gott!)
    Godare, enklare och fräschare kan det inte bli! ;)

  • jimboz 25 april 2010

    Ett tips är kanske att ta det lugnt med själva alkoholmängden om du inte vill ha rajtantajtan redan vid första timmen :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.