Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grisar plågas ihjäl !

  • The_mama97mia 25 november 2009

    Jag har funderat och undrar om det inte saknas ett led här - jag menar grisuppfödare till konsument. VI kan ju rösta med fötterna eller låta bli att handla vissa produkter/producenters varor.
    Men det finns ju flera led i kedjan - vad säger veterinärskrået? Varför reagerar man inte mer på slakterierna och i transporterna?

    Det som är mest upprörande här är väl nästan att detta upptäckts "i smyg" av djurrättsaktivister eller vad det var. Inget som märks när det öppet granskats, alltså vid "vanliga" inspektioner? Är det inte konstigt?

  • Mistys 25 november 2009

    Jaha så blev vår populära tv-bonde Karl-Petter uthängd i pressen i dag. Med all rätt om det som stod var sant. Han också hade dålig djurhållning och skyllde på allt möjligt. Trodde jag faktiskt inte. Såg så fräscht ut när tv var där men aj vad man bedrog sig(N)

  • kattgnag 25 november 2009

    Skrivet av mariec den 24 nov 2009

    Kan aldrig bli vegeterian, älskar kött av alla slag!!!!!!
    Längtar redan till helgen med oxfile och fläskfile.
    Är född och uppvuxen på landet. Vi slaktade själv, har sett hela processen många gånger. Blev inte avskräckt för det.


    Vem har sagt att man måste bli vegetarian???
    Att vara köttätare innebär väl inte per automatik att det är tummen upp för djurplågeri???
    Jag tror ju faktiskt inte att det var det du menade men ditt inlägg lät lite konstigt i mina ”läs-ögon”..
    Att föda upp och slakta djur är inget märkvärdigt, det har vi gjort i så många många år. Men grejen är att man ska göra det MED RESPEKT.
    Man kan slakta ett djur med respekt, ja. Det har jag själv varit med om flera ggr och det som är så bra är att djuret självt anar inget ondo alls. Ingen stress, ingen ångest. Äter och är glad och SMACK! så smäller det (slaktmask) och djuret ligger död på marken. Ingen ångest vid infångandet för att fösas till en lastbil för att fösas samman med ett antal ångestfyllda djur och sen åka hur många mil? I detta mörker och denna ångest och sen när de väl är framme vid slakteriet, ja, den resterande vägen fram till döden är ingen idé att ens nämna… Det är ingen slakt med respekt. Hur många timmar har inte flutit.
    Kan inte hjälpa att jag alltid kommer att tänka på koncentrationslägren under tredje rikets period….

    Jag är köttätare och tycker det är helt ok under förutsättning att djuret jag äter skall ha levat ett bra liv OCH blivit slaktat här och nu.

  • boz1965 25 november 2009

    Jag har aktivt undvikit den här tråden eftersom jag skulle kunna skriva en "tegelsten" i ämnet. Jag ska dock avhålla mig från det även om det kliar i fingrarna. Men de som behandlar djur på det sättet skulle förbjudas att ens ha guldfisk på livstid. Nog sagt - annars bara skriver jag på utan att sluta.

    :@:@:@:@:@:@:@

  • kattgnag 25 november 2009

    (L)(L)(L)(L)(L)

    Tänk ändå vad människan tänker "konstigt".
    Faktiskt så lider även en guldfisk i sitt runda "akvarium"...
    Men vem kom på den kicka idén? Människan naturligtvis...Och för vem?
    Egot kom på det för egots skull, naturligtvis.
    Jag bryr mig i mig och har mina önskemål punkt slut.

    Den där tegelstenen skulle vara intressant att läsa, hörrö du du..

  • mattjejen 25 november 2009

    Det finns ju fina gårdsbutiker, där vet man att djuren har haft det bra(Y)... gott kött, goda korvar mm.
    Min julskinka(L) kommer jag köpa där å laga till själv...

    Dom som missköter djuren hoppas jag att dom aldrig får ha djur nå mer... men sen gissar jag att det förmodligen inte bara e bland grisbönder som det e så här utan att det kan se ut så bland andra bönder som har kor tex...

  • kattgnag 25 november 2009

    Skrivet av mattjejen den 25 nov 2009

    Det finns ju fina gårdsbutiker, där vet man att djuren har haft det bra(Y)... gott kött, goda korvar mm.
    Min julskinka(L) kommer jag köpa där å laga till själv...

    Dom som missköter djuren hoppas jag att dom aldrig får ha djur nå mer... men sen gissar jag att det förmodligen inte bara e bland grisbönder som det e så här utan att det kan se ut så bland andra bönder som har kor tex...


    ABSOLUT. Plågeriet förekommer ju naturligtvis inom och över alla områden - eftersom vi hela tiden måste prata vinst och förlust i kronor eller euron. Det är ju då ordet HÄLSA försvinner i medvetandet.
    Det här gäller ju inte bara matindustrin, det borde vi alla veta. Kolla bara på alla som håller på med sk burfåglar...
    Handel, tullar, smuggling etc etc för att få ha en gosig liten ara hos sig som sällskapsdjur. För vems glädje då?
    Ja, dum fråga-.
    Historien bakom, orkar folk oftast inte tänka på eftersom de oftast bara ser sina egna behov som de främsta...

  • Wildthing 26 november 2009

    Självklart är detta fördjävligt och jag hoppas att de som är ansvariga får ordentliga straff (men det är nog för mycket att hoppas på...).

    Däremot så är det inte grisarnas situation som gör att de äter sina döda kompisar utan det är ett helt naturligt beteende för grisar. Även "glada" grisar som får gå ute och böka och ha det fint attackerar, dödar och äter upp andra grisar som t.ex. blivit skadade av någon anledning.

    Och ja, jag tänker fortsätta äta griskött men har sedan länge slutat jaga billigaste pris utan köper kött där jag känner mig trygg i att djuren behandlats i alla fall hyfsat.

  • boz1965 26 november 2009

    Skrivet av kattgnag den 25 nov 2009
    ...Faktiskt så lider även en guldfisk i sitt runda "akvarium"...


    Skulle aldrig få för mig att sätta en guldfisk i en liten skål. Ska jag ha guldfisk så ska den ha ett rejält tilltaget akvarium. Men risken är att den blir "kattmat", så jag tror att jag struntar i det där med guldfisk... :p

  • Mistys 26 november 2009

    Fick höra idag att även fisken vi äter lider. Fisken får självdö och efter en stund på land trycks ögonen ut ur ögonhålorna allt medan fisken fortfarande lever. Finns tydligen bevis på att fisk också känner smärta. Hur mycket smärta får inte fisken genomlida då innan den dör och blir middagsmat?
    Jag ääälskar fisk men med denna information blev det inte så smakligt längre om det nu är sant?
    Självfiskad fisk slår man ju ihjäl så fort man får upp den!

  • kattgnag 26 november 2009

    Heja ALLA ni som lägger ner energi på att köpa från gårdar ni VET behandlar djuren väl! Själv letar jag fortfarande...
    Ja, det där med fiskarna, Misty09, låter ju rent ut sagt för jävligt. Ibland undrar man om man måste ut och fiska själv, ha sin egen gris/ko/höna....och naturligtvis även slakta själv eller anlita en slaktare som kommer hem. Transporter av ens djur skulle ju också vara otänkbart eftersom slakterierna runt om i landet har dålig koll på om djuret (grisen) verkligen är död när den skållas eller bara tanken på den ångestfyllda resan i en mörk lastbil...:(

  • kattgnag 26 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 25 nov 2009

    Jag har funderat och undrar om det inte saknas ett led här - jag menar grisuppfödare till konsument. VI kan ju rösta med fötterna eller låta bli att handla vissa produkter/producenters varor.
    Men det finns ju flera led i kedjan - vad säger veterinärskrået? Varför reagerar man inte mer på slakterierna och i transporterna?

    Det som är mest upprörande här är väl nästan att detta upptäckts "i smyg" av djurrättsaktivister eller vad det var. Inget som märks när det öppet granskats, alltså vid "vanliga" inspektioner? Är det inte konstigt?




    , Det kan man undra. Veterinärerna är väl köpta? Så brukar det ju fungera i människovärlden. Pengar och vinster har alltid stått överst på listan.
    Snubben i det här specifika fallet var ju t.o.m. styrelseledamot i något så lustigt med det så lustiga namnet (håller mig för skratt alltså) ”Svenska djurHÄLSOVÅRDEN”…

    Antar att du aldrig klickade dig vidare på länken jag lade in i ett tidigare inlägg där en ”grisproducent” skriver ett öppet brev i Lidköpingsnytt” till Konkurrensverket.
    Litet citat ur artikeln: ” Dansk grisnäring ställer krav på att Svensk kommunal upphandling inte skall diskriminera danskt kött vid upphandlingsprocesser.
    Charlotta Frenander, jurist vid Konkurrensverket, Du säger att krav på svensk djuromsorg och Svensk djurskyddslagstiftning inte får ställas vid offentlig upphandling, det begränsar konkurrensen och den fria rörligheten av varor och tjänster över gränserna.
    Nu är det bara för mycket. En gång till, nu är det bara för mycket. Inte utan anledning att det finns ett uttryck, ”Dumme Schweden”. Beslutsfattarna drar på oss en lagstiftning i djurskyddsfrågor som jag till största delen accepterar och finner vara korrekt. Jag kan producera Svenskt griskött med gott samvete och gör det också. Men det som produceras utomlands ställer myndigheterna inga krav på. I min värld haltar det.
    Sen när är det danskarna som bestämmer dagordningen i Sverige?...”
    Slut citat.

    Såklart att alla myndigheter fuskar? Vi snackar kapital och vinster här och hur många kilo man kan producera och hur många kultingar man kan klämma ur en stackars sugga på ett år. Fast man använder kanske inte ordet kulting.

    Läste senast ngt tänkvärt; traktorn besiktigas en gång om året medan ev inspektioner sker vart tredje år...

  • boz1965 26 november 2009

    Fast man använder kanske inte ordet kulting.


    Har för mig att det kallas produktionsenhet eller nåt i den stilen.

  • kattgnag 26 november 2009

    Just det!! Så är det.

    Vilda associationer: inom barnomsorgen räknar man inte antal barn som skall få plats i en lokal. Det finns inte heller några riktlinjer som visar på godtagbart antal barn per 100% arbetande personal. Nej, man räknar inte huvuden, man räknar antal timmar. Är det då många s.k.15-timmarsbarn (med föräldrar som nyss fått bebis eller är arbetslös) som får vistas max 15 timmar/veckan på förskola går personalen på knäna med förslitningsskador, tinnitus och depression som följd. Who cares?
    Upprepar: man räknar alltså inte huvuden, man räknar timmar och detta kallas också för någonting knäppt som jag inte kommer ihåg just nu.
    Dessutom tvingas personalen göra en kvalitetsredovisning varje år och aja baja dig om du bara vågar skriva ngt negativt! Då går chefen in och ändrar minsann.:@

    Ursäkta sidospåret men kopplingen är lika: vinstredovisningar och skryt fullt med lögner.:(

    Återigen, Hoola Bandoola Band 1972: ”Vem kan man lita på?”
    http://www.youtube.com/watch?v=OOWyaXJ50IU

  • verblingen 27 november 2009

    Jag håller med om det hemska som diskuteras i trådarna. Men skulle vilja se lite mer positivism. Skall det här nedslaget och lagom julanpassat tidsmässigt ha en bra effekt så måste de bra gårdarna och deras återförsäljare presenteras. Det är de som nu behöver konsumetstöd.
    Om man inte är vegetarian eller vegan så är griskött och annat kött bra produkt och ett bra livsmedel. Fabrikstillverkad korv, leverpastej och sylta är jag lite skeptisk till. Har faktiskt funderat på husbehovstillverkning och då med viltkött som bas.
    Farmad fågel har jag f ö aldrig tyckt om.

  • dokkedill 27 november 2009

    Ja, det är för jäkligt att de behandlar grisarna så. :@
    Jag kommer att leta kravmärkt hedanefter, funderar också på att åka de 5 milen till Knivsta där de har en gård med egen gårdsbutik.(Y)
    Sen är detta bara en i raden av reportage om djur.. hur de missköts, inte bara "vår mat" men också hunder, katter, osv.
    Det kanske blir ändring kortsiktigt, men jag tror inte på någon långsiktig förändring. Alla har vel nu glömt köttfärsskandalen på ICA eller? och har det blivit bättre? Se det vet inte vi...
    Nei, heller ite dyrare kött och att jag vet att grisarna har levt ett verdigt liv..

  • LenaEliasson 27 november 2009

    Vet ni. Min farfar hade ett bra ordspråk - "Som folket é så blir krägen" Dvs, som vi är och som vi behandlar våra djur, så blir oxå djuren. Förstår att det finns ett företagstänkande hos storuppfödare, men.... Det krävs så lite för att djuren skall bli glada. Behandla dem väl, så får du mer än dubbelt tillbax. Grisar kan äta på en som är skadad eller så, men än en gång - hade man tagit hand om detta hade det inte fortsatt. Handlar alltså om sunt förnuft. Sen inte att förglömma - vi har inte alla värderingar på vad detta innebär.

  • Gnurf 27 november 2009

    Ja denna Julen blir lite kluven känslomässigt...tranchera skinkan, lägga för sig några kaviarägg å sen på småtimmarna dra duntäcket över sig....:o

  • MosterA 27 november 2009

    Tack, alla mina kära vänner, för att jag inte behöver känna mig ensam om att reagera starkt på hur djuren behandlas.

    Man kan ju bara hoppas att inte LRF-förtroendemannen Lars Hultströms vanvård av sina grisar faller i glömska om några dagar. Han borde som sagt "inte längre ens få ha ansvar för en guldfisk i resten av sitt liv".

    Jag är så tacksam för dessa djurrättsorganisationer som orkar fortsätta strida för djuren trots allt elände dom får se.

    Jag undrar om det inte är jordbruksministerna man ska bombardera med arga brev/mail. Djuren har ju inte tillräckiligt skydd i lagen, därför kan sånt här fortgå utan bestraffning.

  • MosterA 27 november 2009

    IDÉ !

    Hur vore det om alla som handhar djur i vinstsyfte vore tvungen att ha filmkameror (dygnet runt) uppmonterade så att alla skrymslen och vrår syns. Plomberade, så att endast behörig uppsynsman kom åt materialet.

    Djurtransporter bevakas av länsstyrelsefolk med filmkamera. Hos slakterierna borde också filmkameror vara uppsatta och missförhållanden måste naturligtvis anmälas och även allmänheten borde bli informerade (så man kan välja bort vissa produkter om man vill.)

    Varför inte? Idag är väl hur många platser som helst bevakade.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.