Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grisar plågas ihjäl !

  • kattgnag 27 november 2009

    Nu har Scan svarat på mitt (arga) mail och naturligtvis är svaret givet:
    "Vi på Scan blir naturligtvis djupt berörda över de bilder vi sett i media. Det finns därför anledning för oss att förtydliga hur vi arbetar med djuromsorg.

    Vid varje inleverans undertecknar djurägaren en försäkran där han/hon på heder och samvete intygar att svensk djurskyddslag och Scan ABs krav vad gäller djuromsorg, smittskydd, djurhälsovård och yttre miljö efterlevs.

    När djuren kommer till våra anläggningar sker en levandedjursbesiktning av Livsmedelsverkets veterinärer för att kontrollera djuromsorg och hälsa. Vid misstanke om bristande djuromsorg, sjukdom eller vanvård rapporteras djurägaren och ytterligare kontroller sker av myndigheterna.

    Vid anmälan om misstänkt vanvård kontaktas även djurleverantören av Scans inköpsorganisation som besöker djurägaren och upprättar en åtgärdsplan och om det inte hjälper stoppar Scan leveranser från aktuell leverantör

    För ytterligare garantera att djuromsorgsreglerna följs genomför vi årligen slumpvisa andra parts revisioner på våra leverantörer. Senaste året har vi reviderat ca 30 procent av våra leverantörer med gott resultat. Det genomförs dessutom tredjepartsrevisioner på gårdar med KRAV-, EU-ekologisk- och Soil-certifiering.

    På Scans hemsida redovisar vi öppet i vår årliga Miljö- och Etikredovisning de eventuella avvikelser som förekommit samt vilka åtgärder vi gör för att förbättra vår verksamhet."

    Slut citat. Självklart har "de stora" alltid svar på tal.

    MosterA - mail till jordbruksministern är säkert ett bra sätt. Även om min tilltro är nästan lika med noll så kan man ju inte bara låta bli att reagera OCH agera.

    Jag letar febrilt (dessa influensdagar med snörvel, feber och värk..) efter gårdsbutiker, kanske jag hittat ngt intressant på hyfsat nära håll:)

  • MosterA 27 november 2009

    Så Scan redovisar "öppet" på sin hemsida avvikelser som förekommit ! ? ! ? Skriver dom även om avvikelser som hittats på deras egen styrelsemedlems grisleveranser ? Undrar just.

    Sen visar väl filmbeviset att dessa kontroller (som låter så bra) helt enkelt är lika med noll om dom släppt förbi någon leverans från den här grisgården. Klarare bevis finns väl inte och Hultström hade ju inga kommentarer och tog ju dessutom "time out" . Men se erkänna inför faktum - det kan dom inte.

    Ja, ja man har ju fått avreagera sig lite i alla fall bland likasinnade.

  • anluk 27 november 2009

    Ja vad ska man säga. 14-åriga dottern är vegetarian sedan i somras efter att ha sett bilder hur djuren behandlades på våra slakterier. Vet i fasiken om jag snart inte också blir det. Fy f-n va djuren plågas för att vi ska äta dem sen. Usch fattar ni hur illa det låter.

  • poffa 28 november 2009

    Skrivet av do296 den 24 nov 2009

    Jag instämmer med jimboz, helt klart!!
    Inslaget intill känns ju inte så inspirerande (N) :'( :(
    http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article6153099.ab


    Helt perverst! :@

  • baylando 29 november 2009

    Satsa på att äta mindre kött men då ekologiskt eller kravmärkt. Då markerar vi ju hur vi vill ha det.
    Det kostar lite mer men skit i läsken eller aftonbladet så har du sparat in den extra kostnaden. Vi har råd att äta ekologisdkt kött mm, det handlar om prioretering.

  • Skogsnatt 29 maj 2010

    Skrivet av dokkedill den 27 nov 2009

    Ja, det är för jäkligt att de behandlar grisarna så. :@
    Jag kommer att leta kravmärkt hedanefter, funderar också på att åka de 5 milen till Knivsta där de har en gård med egen gårdsbutik.(Y)
    Sen är detta bara en i raden av reportage om djur.. hur de missköts, inte bara "vår mat" men också hunder, katter, osv.
    Det kanske blir ändring kortsiktigt, men jag tror inte på någon långsiktig förändring. Alla har vel nu glömt köttfärsskandalen på ICA eller? och har det blivit bättre? Se det vet inte vi...
    Nei, heller ite dyrare kött och att jag vet att grisarna har levt ett verdigt liv..


    Jag håller med dig. Jag är själv i branschen och slaktar småskaligt. Många gånger har jag blivit kontaktad av de som har svin i sina svinfabriker och dom vill sälja till mig.
    Efter att jag har besökt dem och ger dem beskedet att "jag vill inte ha dessa svinen". Dom är inte uppfödda på det sätt jag kräver, så blir dom skitsura och börjar argumentera och skylla ifrån sig.
    Grisen är inte anpassad för att leva ihopträngda i en skitig box för att sedan köras land och rike runt på lastbil och därför blir köttet därefter.

  • boz1965 29 maj 2010

    Precis. Hade det blivit lite mindre regler och förordningar kring att slakta hemma på gården och att driva gårdsbutik så tror jag att vi hade haft mycket bättre kött från glada grisar istället för den där halvt genomskinliga slarvsyltan butikerna prånglar på oss och kallar "kött".

  • MosterA 29 maj 2010

    Det handlar ju hela tiden om pengar. Att tjäna så mycket som möjligt - och då är det alltid djuren, som inte kan försvara sig, som kommer emellan. {sidefrown} Så har det ju varit i alla tider.

    Men hur ska man kunna ändra på sånt som är så invant - att djuren inte har något värde - dom kan ju heller inte tala i egen sak. Det finns ju inte ens några riktiga lagar som reglerar och stödjer djurens handhavande. Vilka straff har det blivit för de som faktiskt blivit åtalade? In´t nå !!!

    {angry-annoyed}

  • Lill4my 18 juni 2010

    Griskött är det godaste man kan äta! Bara för att det är vissa djurskötare som inte kan ta hand om sina grisar betyder det inte att alla gör likadant! Jag har varit och kollat på flera olika grisgårdar där det har varit hur bra som helst!!

    Så säg inte att det är djurplågeri på alla grisgårdar!

    Ta reda på mer innan ni ska börja grina och säga att jag aldrig mer ska äta gött fläskakött!!!

  • chrisq 18 juni 2010

    Skrivet av Lill4my den 18 jun 2010

    Griskött är det godaste man kan äta! Bara för att det är vissa djurskötare som inte kan ta hand om sina grisar betyder det inte att alla gör likadant! Jag har varit och kollat på flera olika grisgårdar där det har varit hur bra som helst!!

    Så säg inte att det är djurplågeri på alla grisgårdar!

    Ta reda på mer innan ni ska börja grina och säga att jag aldrig mer ska äta gött fläskakött!!!
    håller med dig helt har en kanon gård där griskött o övrigt kommer ifrån finns jättemånga fina ställen man kan köpa från men alla jagar ju bara billigt skit får dom ju stå för själv

  • Lill4my 18 juni 2010

    Ja precis fattar inte varför folk ska klaga! Om dem inte är nöjda med hur grisar sköt så kan dem väll ha en egen grisgård i stället!

  • charlottat 18 juni 2010

    dyraremat.nu ;)

  • chrisq 18 juni 2010

    Skrivet av Lill4my den 18 jun 2010

    Ja precis fattar inte varför folk ska klaga! Om dem inte är nöjda med hur grisar sköt så kan dem väll ha en egen grisgård i stället!
    haha tyvärr är det så härinne med många dom fattar inte att kvalite kostar dom snålar på så jag skrattar handlar på lidl o netto hihi

  • Lill4my 18 juni 2010

    Är det en sida fö miljö vänliga nissar eller? Då kan du räkna med att jag inte är ett dugg intresserad!

  • chrisq 18 juni 2010

    :DDmest snåla nissar tror jag tyvärr

  • Lill4my 18 juni 2010

    haha eller hur :DD

  • chrisq 18 juni 2010

    :DD finns många fina mat duktiga här du lär snart se vilka

  • Lill4my 18 juni 2010

    haha precis! Man måste ju nästan kunna laga bra mat om man ska lägga upp en massa recept!

  • Lill4my 18 juni 2010

    Skrivet av baylando den 29 nov 2009

    Satsa på att äta mindre kött men då ekologiskt eller kravmärkt. Då markerar vi ju hur vi vill ha det.
    Det kostar lite mer men skit i läsken eller aftonbladet så har du sparat in den extra kostnaden. Vi har råd att äta ekologisdkt kött mm, det handlar om prioretering.




    Varför lägga ner massa mer pengar på ekologiskt? Det om inget annat ska vara billigt eftersom att du inte har en massa konstgjorda ämnen i det!!
    Alla som inte trivs med att köpa en massa mat ni kan ju flytta ut på landet då kan ni ha en egen liten gård med grisar och grönsaksland då blir det ju väldigt mycket billigare!

  • chrisq 18 juni 2010

    :DD

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.