Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Halvfabrikat

  • boz1965 1 oktober 2010

    Skrivet av ajohan71 den 1 okt 2010

    Skrivet av amoz den 30 sep 2010

    Jag blir lite nyfiken här på vad det är konkret ni menar då ni säger halvfabrikat? Menar ni tex smaksatt youghurt och krossade tomater????? Eller snarare smaksatt creme fraiche


    Vad jag menar med halvfabrikat är typen: 1 burk Tikka Masala sås, 1 påse sparrissoppa, 1 kakmix chockladkaka etc.


    Visst, men varför är det "fult" att använda den sortens produkter då? Visst är det både roligare och mer tillfredsställande att laga mat från grunden, det är jag den förste att skriva under på. Men alla har inte tid/lust/kunskap att göra det. Därför menar jag att dessa produkter har sitt fulla berättigande. Och kan man då "snitsa till" det hela lite grand, så varför inte?

  • ajohan71 1 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2010

    Skrivet av ajohan71 den 1 okt 2010

    Skrivet av amoz den 30 sep 2010

    Jag blir lite nyfiken här på vad det är konkret ni menar då ni säger halvfabrikat? Menar ni tex smaksatt youghurt och krossade tomater????? Eller snarare smaksatt creme fraiche


    Vad jag menar med halvfabrikat är typen: 1 burk Tikka Masala sås, 1 påse sparrissoppa, 1 kakmix chockladkaka etc.


    Visst, men varför är det "fult" att använda den sortens produkter då? Visst är det både roligare och mer tillfredsställande att laga mat från grunden, det är jag den förste att skriva under på. Men alla har inte tid/lust/kunskap att göra det. Därför menar jag att dessa produkter har sitt fulla berättigande. Och kan man då "snitsa till" det hela lite grand, så varför inte?


    Jag menar inte att det är "fult" med halvfabrikat. Alla får laga mat precis hur de vill. Jag värderar eller bedömer inte någonting. Det enda jag vill är att lättare kunna hitta recepet som bygger på att man lagar mat från gunden.

  • kgf 1 oktober 2010

    Instämmer! Bort med halvfabrikaten! {bashful}

  • matpolisen 1 oktober 2010

    Jag fick en fråga angående halvfabrikat som jag besvarade här - http://matpolisen.wordpress.com/2010/09/30/svar-2/

  • chrisq 1 oktober 2010

    Skrivet av matpolisen den 1 okt 2010

    Jag fick en fråga angående halvfabrikat som jag besvarade här - http://matpolisen.wordpress.com/2010/09/30/svar-2/
    (Y) oj vilken underbar matblogg du har gud vad mycket spännande o gott därinne ska kolla ordentligt igen :DD

  • Mistys 1 oktober 2010

    Skrivet av ajohan71 den 1 okt 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2010

    Skrivet av ajohan71 den 1 okt 2010

    Skrivet av amoz den 30 sep 2010

    Jag blir lite nyfiken här på vad det är konkret ni menar då ni säger halvfabrikat? Menar ni tex smaksatt youghurt och krossade tomater????? Eller snarare smaksatt creme fraiche


    Vad jag menar med halvfabrikat är typen: 1 burk Tikka Masala sås, 1 påse sparrissoppa, 1 kakmix chockladkaka etc.


    Visst, men varför är det "fult" att använda den sortens produkter då? Visst är det både roligare och mer tillfredsställande att laga mat från grunden, det är jag den förste att skriva under på. Men alla har inte tid/lust/kunskap att göra det. Därför menar jag att dessa produkter har sitt fulla berättigande. Och kan man då "snitsa till" det hela lite grand, så varför inte?


    Jag menar inte att det är "fult" med halvfabrikat. Alla får laga mat precis hur de vill. Jag värderar eller bedömer inte någonting. Det enda jag vill är att lättare kunna hitta recepet som bygger på att man lagar mat från gunden.


    Jag håller med. Tycker inte heller det är "fult" att använda halvfabrikat, gör det själv då och då. Men man kan ju ha anledning att vilja undvika det och därför lättare söka recept som passar just den sortens önskemål, alllergier, dieter mm tex. Många är idag allergiska mot saker som ofta finns i vissa halvfabrikat och därför kanske man inte vill få upp dessa recept vid ett sök.
    Så med ett klick få sålla bort dessa recept skulle kanske underlätta, så kan ju vi andra som vill ha alla sorters recept söka som vanligt :)

  • boz1965 1 oktober 2010

    Skrivet av Misty09 den 1 okt 2010

    ... kanske man inte vill få upp dessa recept vid ett sök.
    Så med ett klick få sålla bort dessa recept skulle kanske underlätta, så kan ju vi andra som vill ha alla sorters recept söka som vanligt :)


    Tror inte att du förstår hur mycket tid och mankraft det skulle behövas för att gå igenom nästan 80.000 (åttiotusen) recept för att "leta upp" halvfabrikat och märka dessa som "potentiellt farliga" för allergiker.

    Och när det väl är gjort så har man lik förbaskat ett antal tusen recept kvar med allergena ingredienser, och som INTE innehåller hel- eller halvfabrikat. Ska man sålla bort dessa också eller var drar man gränsen?

    Är man allergiker själv eller har nån i sin närhet som är det så vet man vad man tål och inte tål och då ser man det direkt när man läser ett recept. Och orkar man inte läsa igenom recepten innan man tillagar dem så kanske man ska hålla sig till vad ICA's frysdisk erbjuder för allergiker.

  • Mistys 2 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2010

    Skrivet av Misty09 den 1 okt 2010

    ... kanske man inte vill få upp dessa recept vid ett sök.
    Så med ett klick få sålla bort dessa recept skulle kanske underlätta, så kan ju vi andra som vill ha alla sorters recept söka som vanligt :)


    Tror inte att du förstår hur mycket tid och mankraft det skulle behövas för att gå igenom nästan 80.000 (åttiotusen) recept för att "leta upp" halvfabrikat och märka dessa som "potentiellt farliga" för allergiker.

    Och när det väl är gjort så har man lik förbaskat ett antal tusen recept kvar med allergena ingredienser, och som INTE innehåller hel- eller halvfabrikat. Ska man sålla bort dessa också eller var drar man gränsen?

    Är man allergiker själv eller har nån i sin närhet som är det så vet man vad man tål och inte tål och då ser man det direkt när man läser ett recept. Och orkar man inte läsa igenom recepten innan man tillagar dem så kanske man ska hålla sig till vad ICA's frysdisk erbjuder för allergiker.


    Jag tror inte trådens upphovsmans ( och inte min heller ) avsikt var att granskarna skulle göra jobbet. När man lägger in receptet ska man ju klicka i om rätten passar för helg, vardag, vegetarianer,GI mm där kanske en ruta för "innehåller halvfabrikat" kunde finnas med också.

    Ja.....jag vet!! Det kan bli godtyckligt ( precis som jag skrev tidigare i tråden) Det vissa uppfattar om halvfabrikat uppfattar andra som basvara. Men inget behöver ju vara helt perfekt det är det ju inte idag. Man får åtminsone bort en större del av rätter med halvfabrikat så får man väl själv sen avgöra vad man tycker. Söker man idag på ex vegetariska recept får man ju upp större delen av veggie recept men jag har gått igenom dom och det finns " katter bland hermelinerna" där också så. Antagligen har väl recept skrivaren råkat klicka i fel ruta, sånt händer ju kanske. Men det är ju iallafall övervägande veggierecept så det andra har jag överseende med och skulle ha det i halvfabrikatfrågan också!

  • mammamus 2 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 30 sep 2010

    Det finns så många sidor för matsnobbar. MK behöver inte vara en sådan. Personligen tycker jag att det är alldeles utmärkt mix på den här sidan, här finns att från vanlig "bugafylla" till gourmetmat. Låt det fortsätta att vara så, tack.

    Och saknar man ett recept på Tikka Masala - varför inte lägga inte lägga in ett själv? Tänd ett ljus istället för att förbanna mörkret.



    håller med

  • maxxess 2 oktober 2010

    Skrivet av kgf den 1 okt 2010

    Instämmer! Bort med halvfabrikaten! {bashful}


    Bort med grillkrydda, aromat, curry (kan man ju göra sin egen av 100 olika kryddor), krossade tomater, Heinz vita bönor i tomatsås, buljong, fond, kryddmix, sambal oelek, ajvar relish, tomatsoppa, tomatpuré, ketchup osv osv... näe? Har ni tänkt igenom det här?

    I mitt senaste inlagda recept mal jag själv nötkött till Chili con carne, sedan har jag kryddmix och bönor på burk. För det *gillar jag*
    Allt blir inte bättre för att man gör det själv. Det finns exvis många kryddmixer som inte är alls tokiga, många konserver som är bra (exvis bönor som man sällan blötlägger och kokar när man behöver 400g).

    Det är ganska lätt att undvika att *hoppsan spara* recept med halvfabrikat så jag förstår inte riktigt problemet?

  • 123Linnea 2 oktober 2010

    Skrivet av maxxess den 2 okt 2010

    Skrivet av kgf den 1 okt 2010

    Instämmer! Bort med halvfabrikaten! {bashful}


    Bort med grillkrydda, aromat, curry (kan man ju göra sin egen av 100 olika kryddor), krossade tomater, Heinz vita bönor i tomatsås, buljong, fond, kryddmix, sambal oelek, ajvar relish, tomatsoppa, tomatpuré, ketchup osv osv... näe? Har ni tänkt igenom det här?

    I mitt senaste inlagda recept mal jag själv nötkött till Chili con carne, sedan har jag kryddmix och bönor på burk. För det *gillar jag*
    Allt blir inte bättre för att man gör det själv. Det finns exvis många kryddmixer som inte är alls tokiga, många konserver som är bra (exvis bönor som man sällan blötlägger och kokar när man behöver 400g).

    Det är ganska lätt att undvika att *hoppsan spara* recept med halvfabrikat så jag förstår inte riktigt problemet?


    Du har helt rätt. Var går gränsen? Jag har i alla fall inte tid att laga ketchup, baka bröd, göra ströbröd, lägga in sill, koka sylt... Jag gör det jag vill och hinner. Resten får jag köpa - och då är det ju bra om man hittar recept här på MK där det INTE börjar med - "koka tomaterna till ketchup"!

  • boz1965 2 oktober 2010

    Skrivet av 123Linnea den 2 okt 2010

    ...då är det ju bra om man hittar recept här på MK där det INTE börjar med - "koka tomaterna till ketchup"!


    Exakt! Och ska man hårdra det riktigt ordentligt så är ju ost också ett halvfabrikat. Ska man alltså ha 200g riven ost i ostsåsen till lasagnen så bör man alltså börja med att ysta sin egen ost och sedan lagra den en längre tid innan man slutligen river den.

  • maxxess 2 oktober 2010

    Jag tänkte på det här ett slag..
    sweet chili går bort
    chilisås går bort
    majonnäs går bort
    ansjovis går bort
    Barilla tomatsås går bort
    alla Knorrmixer går bort (eller vilket märke man nu använder)
    ...osv osv
    Jag skulle ej klara mig utan halvfabrikat, och de jag köper smakar i de flesta fall betydligt bättre än om jag själv försöker tillreda dem (ge mig ett recept på Heinz vita bönor i tomatsås?)
    JAG vill inte vara utan halvfabrikat.

    Det lustiga i denna tråd är att "tikka masala" togs som exempel...
    "There is no standard recipe for chicken tikka masala; a survey found that of 48 different recipes, the only common ingredient was chicken.[6]"
    Edit: saxat från wikipedia

    Vad är det som säger att halvfabrikatet inte är bra? :=)

  • boz1965 2 oktober 2010

    Skrivet av maxxess den 2 okt 2010

    ... många konserver som är bra (exvis bönor som man sällan blötlägger och kokar när man behöver 400g)....


    Nänä... Bönorna ska du odla själv, annars gälls det inte :DD

    Nej, skämt åsido... Jag håller med fullständigt. Man kan dra allt ända till det absurda om man vill det. Men det som räknas i slutändan är: Blev du mätt? Smakade det gott?

  • MosterNettan 2 oktober 2010

    Vill jag inte ta del av halvfabrikatrecepten så får jag väl vara min egen "censur-knapp".
    Jag sparar bara recept som tilltalar mig. Dom andra struntar jag i!
    Vad är problemet egentligen?

  • farmoringer 2 oktober 2010

    Skrivet av MosterNettan den 2 okt 2010

    Vill jag inte ta del av halvfabrikatrecepten så får jag väl vara min egen "censur-knapp".
    Jag sparar bara recept som tilltalar mig. Dom andra struntar jag i!
    Vad är problemet egentligen?


    Håller med dig. Så gör man ju med alla recept man tittar på. Man ser nåt som verkar bra men innan man läst färdigt så var det mindre bra.
    Men då sparar jag det inte.

  • miabok 2 oktober 2010

    Håller absolut med föregående. Jag sparar ju bara de recept jag vill ha. Kan inte riktigt se problemet.

  • ajohan71 4 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 2 okt 2010

    Skrivet av 123Linnea den 2 okt 2010

    ...då är det ju bra om man hittar recept här på MK där det INTE börjar med - "koka tomaterna till ketchup"!


    Exakt! Och ska man hårdra det riktigt ordentligt så är ju ost också ett halvfabrikat. Ska man alltså ha 200g riven ost i ostsåsen till lasagnen så bör man alltså börja med att ysta sin egen ost och sedan lagra den en längre tid innan man slutligen river den.


    Jag tycker att det är lite tråkigt att man blir förlöjligad bara för att man kommer med lite konstruktiv kritik och förslag till förbättring.

  • 123Linnea 4 oktober 2010

    Skrivet av ajohan71 den 4 okt 2010

    Skrivet av boz1965 den 2 okt 2010

    Skrivet av 123Linnea den 2 okt 2010

    ...då är det ju bra om man hittar recept här på MK där det INTE börjar med - "koka tomaterna till ketchup"!


    Exakt! Och ska man hårdra det riktigt ordentligt så är ju ost också ett halvfabrikat. Ska man alltså ha 200g riven ost i ostsåsen till lasagnen så bör man alltså börja med att ysta sin egen ost och sedan lagra den en längre tid innan man slutligen river den.


    Jag tycker att det är lite tråkigt att man blir förlöjligad bara för att man kommer med lite konstruktiv kritik och förslag till förbättring.


    Obs - du är INTE förlöjligad, i alla fall inte av mig. Om man har kritik, måste man tåla att få svar - positiva och negativa.
    Men, jag förstår vad du menar också - ibland kan det ju kännas lite konstigt att gå in på ett recept på exvis Marängtårta med choklad, för att finna att man behöver handla marängbottnar och chokladpuddingspulver. Alla mynt har en framsida och en baksida...

  • Josses 4 oktober 2010

    Tömde vår husvagn på innehåll i förra veckan, vi ställde in den för vinterförvaring nu i helgen.
    Hade halva köket fullt med div från husvagnen någon dag.
    När jag började tömma ur lådan med matvaror kom jag att tänka på denna tråd!
    Potatismospulver, pastasås på påse, gräddsås på påse mm.
    Himmel vilken vikt vi hade fått dra på om inte dessa halvfabrikat hade funnits!
    En massa kg potatis och mjölk för att kunna göra ett mos till tunnbrödsrullen med grillad korv,
    mjöl och mjölk och en massa riven ost till pastasåsen som jag använde till tortellinin.
    Hugaligen!
    Nä, tacka vet jag halvfabrikat, bra att de finns så jag kan använda dem när jag behöver.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.