Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Halvfabrikat

  • Josses 4 oktober 2010

    Skrivet av MosterNettan den 2 okt 2010

    Vill jag inte ta del av halvfabrikatrecepten så får jag väl vara min egen "censur-knapp".
    Jag sparar bara recept som tilltalar mig. Dom andra struntar jag i!
    Vad är problemet egentligen?
    Instämmer!
    Jag gillar inte curry, dessa recept censurerar jag bort fort som bara den, läser inte ens dem färdigt!
    Tack och lov finns det ju en back-knapp att trycka på!

  • MonikaBB 29 oktober 2010

    Just denna vecka diskuteras det på "efter 10" i fyran, vad maten innehåller för kemikalier. Det är skrämmande. Glutamat och E-nr och andra. Den gör oss och våra barn sjuka.
    Så, en liten knapp som gör att man kan välja bort halvfabrikat är väl inte mycket att gnälla om.
    Det står ju var och en fri, hur mycket gift man vi stoppa i sig.;)

  • Lunchdax 29 oktober 2010

    Nu blir jag lite arg när jag läser alla kommentarer. Denna tråd handlar INTE om halvfabrikat är bra eller inte!! Så alla som bara vill säga att halvfabrikat räddar deras liv - OKEJ - men det har faktiskt inte med saken att göra. Såklart man inte kan laga mat från grunden om man bor mitt i ett bygge eller i skogen.

    Tråden handlar om att att hitta recept enkelt inget annat. Förstår inte varför folk känner att halvfabrikaten blir hotade på något sätt, recepten finns ju fortfarande kvar och är lika öppna som förut??

    Och självklart får var och en dra sin egen gräns av vad man tycker är halvfabrikat - bara utsållningen blir lite mindre! Inga moderatorer som behöver fixa utan det är upp till var o en.Om man exempelvis söker på typ kycklinggratäng så kommer det upp 20s (nej jag har inte kollat exakt, men jag sökte på något liknande o fick upp över så många sidor!) och när man går igenom alla recepten så upptäcker jag ändå att hälften innehåller "tacosås" eller liknande. Om man då satt in en knapp att (de som vill) kan säga "inga färdiga produkter" så skulle man kunna få ut de recept som alltså inte innehåller exv tacosåsen eller liknande.

    Ett kanske bättre alternativ vore att man kan ha en knapp där man skriver in saker man INTE vill ha i receptet som i en vanlig google-sökning att man kan välja bort ord.

  • MonikaBB 29 oktober 2010

    Tur att det finns vettiga människor här, som kan ställa saker och ting tillrätta!
    Om man få lov att tycka något, skulle jag blir glad för en sådan knapp.

  • redd 29 oktober 2010

    Jag letar inte upp ett recept för att sedan gå och handla ingredienserna. Jag handlar hem det jag förväntar mig skall vara i maträtten och letar sedan upp ett recept (eller mixar ett par) som jag tycker verkar vettiga med ingredienser jag har hemma.

    Personligen tycker jag att kryddor och "vanliga" kryddblandningar typ taco krydda är ok. Men inte smaksatta råvaror som t.ex. "krossade tomater med basika" där man lika gärna kunde delat upp det i basika och krossade tomater.
    Har man sedan bråttom så rationaliserar man ju maten genom att köpa den färdiga mixen men tycker inte det skall vara ett utgångsläge för ett recept.

    Exemplet med marängtårtan är ju enkelt löst genom att skriva marängbotten och chokladpudding (går ju utmärkt att både köpa och göra själv.)

  • redd 29 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2010

    Skrivet av Misty09 den 1 okt 2010

    ... kanske man inte vill få upp dessa recept vid ett sök.
    Så med ett klick få sålla bort dessa recept skulle kanske underlätta, så kan ju vi andra som vill ha alla sorters recept söka som vanligt :)


    Tror inte att du förstår hur mycket tid och mankraft det skulle behövas för att gå igenom nästan 80.000 (åttiotusen) recept för att "leta upp" halvfabrikat och märka dessa som "potentiellt farliga" för allergiker.

    Och när det väl är gjort så har man lik förbaskat ett antal tusen recept kvar med allergena ingredienser, och som INTE innehåller hel- eller halvfabrikat. Ska man sålla bort dessa också eller var drar man gränsen?

    Är man allergiker själv eller har nån i sin närhet som är det så vet man vad man tål och inte tål och då ser man det direkt när man läser ett recept. Och orkar man inte läsa igenom recepten innan man tillagar dem så kanske man ska hålla sig till vad ICA's frysdisk erbjuder för allergiker.


    Nåja man behöver ju inte lussläsa alla 80'000
    t.ex.
    select * from ingredienser where ingredienser.text like '%choklad ?pudding ?(mix)?%'
    och sedan markera dom som skall bort.
    går ju att göra andra automatiska lösningar innerhåller någon ingrediens ordet nöt i början eller slutet så är den med extrem sannolikhet alergena ingredienser.

  • Mistys 30 oktober 2010

    Skrivet av redd den 30 okt 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2010

    Skrivet av Misty09 den 1 okt 2010

    ... kanske man inte vill få upp dessa recept vid ett sök.
    Så med ett klick få sålla bort dessa recept skulle kanske underlätta, så kan ju vi andra som vill ha alla sorters recept söka som vanligt :)


    Tror inte att du förstår hur mycket tid och mankraft det skulle behövas för att gå igenom nästan 80.000 (åttiotusen) recept för att "leta upp" halvfabrikat och märka dessa som "potentiellt farliga" för allergiker.

    Och när det väl är gjort så har man lik förbaskat ett antal tusen recept kvar med allergena ingredienser, och som INTE innehåller hel- eller halvfabrikat. Ska man sålla bort dessa också eller var drar man gränsen?

    Är man allergiker själv eller har nån i sin närhet som är det så vet man vad man tål och inte tål och då ser man det direkt när man läser ett recept. Och orkar man inte läsa igenom recepten innan man tillagar dem så kanske man ska hålla sig till vad ICA's frysdisk erbjuder för allergiker.


    Nåja man behöver ju inte lussläsa alla 80'000
    t.ex.
    select * from ingredienser where ingredienser.text like '%choklad ?pudding ?(mix)?%'
    och sedan markera dom som skall bort.
    går ju att göra andra automatiska lösningar innerhåller någon ingrediens ordet nöt i början eller slutet så är den med extrem sannolikhet alergena ingredienser.


    Precis :) Det var vad jag menade med mina inlägg också. Vi som lägger in receptet gör jobbet genom att klicka i om receptet innehåller halvfabrikat ELLER en sökfunktion på ord som du beskriver. Funktionen att klicka i om receptetet ex passar vegetarianer finns ju redan idag så det är väl bara att lägga till en ruta eller.......

  • Mistys 30 oktober 2010

    Skrivet av Lunchdax den 29 okt 2010

    Nu blir jag lite arg när jag läser alla kommentarer. Denna tråd handlar INTE om halvfabrikat är bra eller inte!! Så alla som bara vill säga att halvfabrikat räddar deras liv - OKEJ - men det har faktiskt inte med saken att göra. Såklart man inte kan laga mat från grunden om man bor mitt i ett bygge eller i skogen.

    Tråden handlar om att att hitta recept enkelt inget annat. Förstår inte varför folk känner att halvfabrikaten blir hotade på något sätt, recepten finns ju fortfarande kvar och är lika öppna som förut??

    Och självklart får var och en dra sin egen gräns av vad man tycker är halvfabrikat - bara utsållningen blir lite mindre! Inga moderatorer som behöver fixa utan det är upp till var o en.Om man exempelvis söker på typ kycklinggratäng så kommer det upp 20s (nej jag har inte kollat exakt, men jag sökte på något liknande o fick upp över så många sidor!) och när man går igenom alla recepten så upptäcker jag ändå att hälften innehåller "tacosås" eller liknande. Om man då satt in en knapp att (de som vill) kan säga "inga färdiga produkter" så skulle man kunna få ut de recept som alltså inte innehåller exv tacosåsen eller liknande.

    Ett kanske bättre alternativ vore att man kan ha en knapp där man skriver in saker man INTE vill ha i receptet som i en vanlig google-sökning att man kan välja bort ord.

    (Y)(Y)(Y)

  • boz1965 30 oktober 2010

    Skrivet av Misty09 den 30 okt 2010

    Precis :) Det var vad jag menade med mina inlägg också. Vi som lägger in receptet gör jobbet genom att klicka i om receptet innehåller halvfabrikat ELLER en sökfunktion på ord som du beskriver. Funktionen att klicka i om receptetet ex passar vegetarianer finns ju redan idag så det är väl bara att lägga till en ruta eller.......


    Men då skjuter man ju över målet iaf eftersom alla gamla "okategoriserade" recept ligger kvar och poppar upp vid en sökning - tillbaka på ruta 1 alltså.

  • boz1965 30 oktober 2010

    Skrivet av Lunchdax den 29 okt 2010

    ...Ett kanske bättre alternativ vore att man kan ha en knapp där man skriver in saker man INTE vill ha i receptet som i en vanlig google-sökning att man kan välja bort ord.


    Finns redan under länken "Förfina din sökning". Där kan du ange vilka ingredienser du vill ska vara med eller som INTE får vara med.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.