Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kopierar recept

  • Gurgelfranz 26 mars 2009

    Jag tycker att man får göra som man vill, det spelar väl ingen roll om det är provat eller inte? Vi människor tycker ju om olika saker i alla fall. De som endast vill ha provade recept ska givetvis bara spara de som har fått recentioner och kommentarer...hmmm kanske vore en idé att lägga upp en möjliget att kunna söka på recept med flest kommentarer?

    :)

  • monfo 26 mars 2009

    Ni som har koll, vad händer om jag skulle bestämma mig för att ta bort de recept jag lagt in, kommer de som sparat ner dem fortfarande ha dem kvar?
    Varför jag undrar, jo ni som använder kokboken här för att slippa lösblad är det ingen risk att ni förlorar recept om någon beslutar sig för att göra detta?

  • anluk 26 mars 2009

    Monfo: Jo det är det och jag har förlorat recept det är jag medveten om. Men tyvärr kan jag inte skriva ut alla jag sparat ner. Är som en liten mus och samlar allt jag tycker verkar gott. Däremot skriver jag ut dem jag provat (andras) på papper. Mina egna behöver jag ju inte riskera att de försvinner:)

  • millasmamma 26 mars 2009

    Det är ofta man kan se recept från matbloggar som någon här har kopierat och kallat sina egna.
    Det man inte får ta med är fotona vilket ofta händer.

  • Monika46 27 mars 2009

    Skrivet av Kramizenn den 26 mar 2009

    Vad tycker ni om att man kopierar in dagens recept från arla


    Tycker ni att detta är okey???


    Ja vad skulle det göra om man får fråga? :D
    Det är väl bra att recepten kommer in på matklubben så alla medlemmarna får nöjet att se dem. (Y)

  • Monika46 27 mars 2009

    Håller med Kalasmad, provsmaka gör jag själv...För varför skulle jag tro att jag har samma smak som den som lagt in receptet. Alla har vi olika smaklökar och gillar olika saker och smaker, varför då stirra sig blind på om receptet är provsmakat eller inte??!! Nej jag kollar ingredienserna är det något som faller mig i smaken så sparar jag receptet, annars inte.

    Skrivet av ros den 26 mar 2009

    Skrivet av kalasmad den 26 mar 2009

    Jag håller med er sista föregående talare!
    Jag är medlem här för att jag är intresserad av matlagning, bryr mig inte det minsta om var recepten kommer från!
    Själv sparar jag bara de recepten som tilltalar mig, oavsett om de är provsmakade eller ej. Provsmaka kan jag göra själv!


    Jag håller med fullständigt.
    Det är ju upp till var och en vilka recept man vill spara.

  • Okänd 27 mars 2009

    Det måste vara upp till var och en hur man hanterar recepten man lägger upp.
    Men om man inte själv provlagat ett recept kan man ju inte heller ge något eget omdöme om maträtten! Det måste vara ett dilemma.
    Själv har jag en egen teori om vilka recept som jag lägger in i min kokbok. Det skall vara recept från den här sidan som jag finner intressanta eller recept som jag skapat själv. Endast i undantagsfall lägger jag ut recept som någon annan har skapat. För närvarande finns endast ett recept i min kokbok som jag inte har skapat själv, "Libyan Soup" hade jag med mig hem från min ettåriga vistelse i just Libyen. Alla de andra recepten har jag skapat själv eller hämtat från den här sidan. Visst kan det vara svårt att veta varifrån ett recept kommer när jag hämtar det på den här sidan, men det spelar liksom ingen roll eftersom jag tyckte att receptet verkade bra!
    Kan inte riktigt förstå vitsen med att lägga ut t.ex. Arlas recept här, vill jag ha ett sådant recept går jag till Arlas hemsida och skriver ut det.

  • Eery 27 mars 2009

    Fördelen med att provat receptet själv är ju att man vet hur bra det funkar, om måtten stämmer osv

    men att tipsa om ett recept funkar väll sådär. Jag har ju inte en aning om vad nästa person som läser receptet har för smak(L)

    Bättre att ha MASSOR att välja på så tumme upp för receptsamlarna på MK(Y)

  • Mison 27 mars 2009

    Instämmer med föregående... ös på med recepten bara! (Y)

    Ibland letar jag efter recept som någon annan redan testat. Men det har inget med smak att göra. Jag vet ungefär vad jag gillar och inte. Men om någon har testat ett recept och kanske rentav lämnat kommentarer, så får man i alla fall en hint om att måtten stämmer något så när...

    När jag lagar "vanliga" rätter ser jag ju oftast vilka recept som kan tänkas funka eller inte, och då bryr jag mig inte om ifall det är testat eller inte!

    Ha en bra dag matklubbare! (H)

  • festmaten 27 mars 2009

    Skrivet av Kramizenn den 26 mar 2009

    Vad tycker ni om att man kopierar in dagens recept från arla


    Tycker ni att detta är okey???


    Jag ser nu att du själv har både recept och bilder från Arla inlagda.
    :o

  • kassy 27 mars 2009

    :D Förslag:

    Varför inte en liten ruta där vi lägger in "våra" recept som säger
    - det här receptet tycker jag verkar intressant kan det vara något för dig också?
    Kanske är det många som vill testa och på så sätt kommer de otestade att bli testade och förhoppningsvis kommenterade.
    Tips är aldrig fel.

    Trots mina 63 år har jag aldrig skapat något eget recept har fått nöja mig med andras och det har gått så bra.
    Att byta ut en krydda eller en ingrediens mot en annan är inte att skapa ett recept. :p

  • Erajscha 27 mars 2009

    Recept är inte copyrightskyddade men det är bilder. Det vore därför en bra början om folk slutade lägga upp andras bilder.

  • zonale 27 mars 2009

    Jag tillhör också dem som vill samla alla recept på ett ställe och gärna då här på Mk. Har inget emot varifrån man väljer att hämta recept men håller med om att det är roligare med egna bilder och då är man samtidigt på den säkra sidan. Provat eller inte har inte så stor betydelse för mig. Det är ju tillåtet att göra som man vill. Det är däremot viktigt med betyg och kommentarer. :)

  • Change 27 mars 2009

    Skrivet av Erajscha den 27 mar 2009

    Recept är inte copyrightskyddade men det är bilder. Det vore därför en bra början om folk slutade lägga upp andras bilder.

    Håller helt med dig Erajscha. På startsidan står ju tydligt numera att man måste ha tillstånd att lägga upp andras bilder. MK lär få ett digert jobb att ta bort de flesta bilder på sajten, om det nu finns ett ärligt intresse vill säga. Ta t ex menyn i gårdagens halv 8 hos mig, alla recept OCH bilder ligger nu här. Bilderna ägs av tv4. Det är dåligt omdöme att stjäla andras bilder. Människor här är så rädda för de nya reglerna så dom knappt vågar yttra sig, men vem som äger bilderna skiter dom i.

  • Gnurf 27 mars 2009

    ...jo fan...usch så rädd man känner sig...närmast paniskt skräckslagen...ångesten lurar där runt hörnet...kan inte sova på nätterna längre...bara pga dessa förhatliga Regler....:p

  • Lilljeppe 27 mars 2009

    Jag lägger in recept som jag tycker ser goda ut. Jag vill ha dessa för att kunna göra i senare skede, när det passar mig. Jag lägger inte ut recepten med tanken att detta kan andra nog tycka vara gott. Mina recept är mina som jag vill ha. Sen om fler tycker de ser goda ut så är de så välkomna att hämta hos mig. Jag har tex hämtat detta recept som jag tycker är så himla gott. Jag struntar i vart receptet är hämtat ifrån eller hittat någonstans. Jag hade inte hittat det om det legat på Arla så jag är så himla tacksam att receptet fanns här på matklubben.se Så tack Anluk för att du sparat detta recept så jag fick ta del av receptet (Y)

  • Erajscha 27 mars 2009

    Skrivet av Change den 27 mar 2009
    På startsidan står ju tydligt numera att man måste ha tillstånd att lägga upp andras bilder. MK lär få ett digert jobb att ta bort de flesta bilder på sajten, om det nu finns ett ärligt intresse vill säga. Ta t ex menyn i gårdagens halv 8 hos mig, alla recept OCH bilder ligger nu här. Bilderna ägs av tv4. Det är dåligt omdöme att stjäla andras bilder.


    Nej, det är dåligt omdöme att kopiera andras recept med beskrivning rätt av, det är olagligt att stjäla bilder.

    Om jag som upphovsrättshavare ser en av mina bilder använd utan mitt godkännande så kommer det en faktura direkt. Det är faktiskt så det fungerar i branschen. Och det kostar extra när man inte frågat om lov.

  • Gnurf 27 mars 2009

    Får jag lov!?? :p

  • Gul13 27 mars 2009

    Håller helt med i detta inlägget. Jag är glad att någon lägger tid och energi på att lägga in recept. Var de kommer ifrån eller om de är provade av inläggaren spelar ingen roll för mig. Jag spar det jag tycker verkar gott. Smaken är ju ändå så olika så det någon annan gillar kanske jag ratar och tvärtom.

    Nej fram för fler recept på MK.

    Vad det gäller bilder är det en självklarhet att inte ladda upp utan tillstånd.


    Skrivet av Lilljeppe den 27 mar 2009

    Jag lägger in recept som jag tycker ser goda ut. Jag vill ha dessa för att kunna göra i senare skede, när det passar mig. Jag lägger inte ut recepten med tanken att detta kan andra nog tycka vara gott. Mina recept är mina som jag vill ha. Sen om fler tycker de ser goda ut så är de så välkomna att hämta hos mig. Jag har tex hämtat detta recept som jag tycker är så himla gott. Jag struntar i vart receptet är hämtat ifrån eller hittat någonstans. Jag hade inte hittat det om det legat på Arla så jag är så himla tacksam att receptet fanns här på matklubben.se Så tack Anluk för att du sparat detta recept så jag fick ta del av receptet (Y)

  • Change 27 mars 2009

    Skrivet av Erajscha den 27 mar 2009

    Skrivet av Change den 27 mar 2009
    På startsidan står ju tydligt numera att man måste ha tillstånd att lägga upp andras bilder. MK lär få ett digert jobb att ta bort de flesta bilder på sajten, om det nu finns ett ärligt intresse vill säga. Ta t ex menyn i gårdagens halv 8 hos mig, alla recept OCH bilder ligger nu här. Bilderna ägs av tv4. Det är dåligt omdöme att stjäla andras bilder.


    Nej, det är dåligt omdöme att kopiera andras recept med beskrivning rätt av, det är olagligt att stjäla bilder.

    Om jag som upphovsrättshavare ser en av mina bilder använd utan mitt godkännande så kommer det en faktura direkt. Det är faktiskt så det fungerar i branschen. Och det kostar extra när man inte frågat om lov.

    Naturligtvis är det olagligt att stjäla bilderna. Borde väl tydliggjort det... stjäla ÄR olagligt oavsett vad som stjäls, det vet nog dom flesta, men det finns tydligen ingen respekt här när det gäller bilder. Om jag stjäl grannen fotoalbum är ju samma sak. Men när det görs på Internet verkar det som man inte fattar att det är stöld. Jag skulle definitivt göra samma sak, skicka faktura.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.