Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kopierar recept

  • festmaten 27 mars 2009

    Skrivet av Erajscha den 27 mar 2009

    Recept är inte copyrightskyddade men det är bilder. Det vore därför en bra början om folk slutade lägga upp andras bilder.


    Om ni kollar på reglerna här på MK, så finns det en lista på vilka som har givit sitt tillstånd att använda deras bilder. Så där är det bara att tacka och ta emot(Y)

  • Erajscha 27 mars 2009

    Skrivet av kalasmad den 27 mar 2009
    Om ni kollar på reglerna här på MK, så finns det en lista på vilka som har givit sitt tillstånd att använda deras bilder. Så där är det bara att tacka och ta emot(Y)


    Nja, så här står det i reglerna:

    6.6.1 Källa för bilden
    I källan för bilden måste man ange källan som bilden kommer ifrån. Medlemmen är skyldig att kolla upp så det är godkänt att använda bilden den har hittat på t.ex. internet eller i en tidning. Här är en lista på sidor vi vet inte tillåter att ni publicerar deras bilder. Utgå alltid ifrån att det inte är tillåtet att lägga ut bilder som du inte fotat själv om du inte har upphovsrättsinnehavarens godkännande.





    - Saltpeppar.se
    - Allt om mat
    - Svensk smak
    - VI-butikerna
    - ICA
    - ICA Kuriren
    - Snabbt, lätt och läckert
    - Tasteline
    - Allas
    - Allers
    - Allers Trädgård
    - Skåne
    - Svensk Damtidning - Systembolaget
    - Aftonbladet Mat
    - DN Mat
    - Karamellkungen
    - Santa Maria
    - COOP
    - Procordia Food
    - Menyse
    - Café
    - Chic
    - Elle
    - Laura - Recept.nu - Hembakat
    - Spännande mat
    - Recepten.se
    - Taffel.se
    - Matmagasinet
    - Viktväktarna
    - Laga lätt
    - Elle Mat & Vin
    - Femina
    - Hemmets Veckotidning
    - Må bra
    - PS!

    Det vill säga att dessa tillåter det INTE.

  • Monika46 27 mars 2009

    Skrivet av Erajscha den 27 mar 2009

    Skrivet av kalasmad den 27 mar 2009
    Om ni kollar på reglerna här på MK, så finns det en lista på vilka som har givit sitt tillstånd att använda deras bilder. Så där är det bara att tacka och ta emot(Y)


    Nja, så här står det i reglerna:

    6.6.1 Källa för bilden
    I källan för bilden måste man ange källan som bilden kommer ifrån. Medlemmen är skyldig att kolla upp så det är godkänt att använda bilden den har hittat på t.ex. internet eller i en tidning. Här är en lista på sidor vi vet inte tillåter att ni publicerar deras bilder. Utgå alltid ifrån att det inte är tillåtet att lägga ut bilder som du inte fotat själv om du inte har upphovsrättsinnehavarens godkännande.

    - Saltpeppar.se
    - Allt om mat
    - Svensk smak
    - VI-butikerna
    - ICA
    - ICA Kuriren
    - Snabbt, lätt och läckert
    - Tasteline
    - Allas
    - Allers
    - Allers Trädgård
    - Skåne
    - Svensk Damtidning - Systembolaget
    - Aftonbladet Mat
    - DN Mat
    - Karamellkungen
    - Santa Maria
    - COOP
    - Procordia Food
    - Menyse
    - Café
    - Chic
    - Elle
    - Laura - Recept.nu - Hembakat
    - Spännande mat
    - Recepten.se
    - Taffel.se
    - Matmagasinet
    - Viktväktarna
    - Laga lätt
    - Elle Mat & Vin
    - Femina
    - Hemmets Veckotidning
    - Må bra
    - PS!

    Det vill säga att dessa tillåter det INTE.



    Men det finns kanske andra som tillåter att man lägga in bilder? :D

  • Erajscha 27 mars 2009

    Skrivet av Monika46 den 27 mar 2009

    Dessa ä godkända att ta bilder från enligt matklubben.(Y)



    Var hittade du dem?

  • monfo 27 mars 2009

    Mycket prat om bilder. Vad är det att diskutera? Det är förbjudet att ta bilder, musik, film mm som någon har copyright på så är det bara, Acceptera!

    Sedan till ämnet som denna tråd började med: Jag ber om ursäkt eller kanske inte ursäkt men jag har nu förstått att jag uppfattat matklubben helt fel: Den ska betraktas som vilken databas som helst.

    Jag trodde när jag skrev min åsikt , prova recepten först, att matklubben var en klubb där man bytte erfarenheter och frågade varandra om råd. Tanken har aldrig slagit mig att använda kokboken här till alla recept jag hittar på nätet. Själv spara jag ner recept från övriga sidor typ ica eller recept.nu på hårddisken, men naturligtvis kan man spara dem här också.
    Man är väl inte sämre än man kan ändra sig.

  • Okänd 27 mars 2009

    Jag bryr mig det minsta om var recepten kommer ifrån......Ser jag något som verkar gott så sparar jag det eller skriver ut. Även om du har testat ditt recept så kanske jag tycker det är blä....Smaken är olika hos oss alla.
    Vill passa på att tacka alla som delar med sig av alla goda recept.
    Ha en trevlig mat-och bakhelg.(Y)

  • 30 mars 2009

    Tack för vad ni tyckte det ha varitjättebra att veta ved ni andra tycker

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.