Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lidl

  • A76 30 mars 2008

    Jag tycker att Lidl är bra men, det går inte att bara handla där eftersom de inte har allt som jag behöver i sortimetet. Om man jämför med Ica så får jag oftast 5 kassar mat på Lidl för ca 600 kr och på Ica brukar det bli runt 900 kr så de är klart prisvärda. Kör man GI-metoden är det perfekt att handla på Lidl. De har, oftast, billiga grönsaker, billig fetaost (2 paket för ca 10 kr), mozarella, korv (med lite kolhydrater), grädde, cremefraice, mm. Sedan har de ju svenska mejeriprodukter som är billigare än på ICA, det brukar jag hålla mig till.

  • celice 30 mars 2008

    :D Håller med enAnnan man har många åsikter, nu har jag ca 7 mil till närmaste Lidl så valet är lätt jag handlar inte där.
    Men det är väl så att det säkert finns bra och dåliga saker, så är det ju med allt. Jag har full förståelse för dom som handlar på Lidl eftersom det är billigt. Men själv skulle jag inte handla där även om det var bakom husknuten.

  • majamia 30 mars 2008

    Gillar inte Lidl men dom har en underbar vaniljglass.

  • SDMaya 30 mars 2008

    Jag är inte så glad för deras personalpolitik, som ni vet har det varit mycket skriverier om det och det påverkade mig mycket, som fd Butikschef tycker jag det är viktigt för personalen att både trivas och ha bra kollektivavtal!
    Vi har ingen Lidl butik här i Åhus men i Kristianstad ligger det en, men har aldrig satt min fot där... vem vet kanske är en bra butik och en trevlig arbetsplats för de anställda. Har inte hört något possitivt från några av mina vänner ang Lidl, men man borde kanske besöka den!?

  • monac 30 mars 2008

    de har en god multi juice på glasflaska(Y) samt som jag tjatat om tidigare....passata di pomodoro(sargona) 500g. som är outstanding:) men mycket skumt verkar det med deras personal politik(medelåldern är väl typ:18 ¨år på de anställda) färskvaror väljer jag dock annan butik för!

  • enAnnan 30 mars 2008

    Skrivet av celice den 30 mar 2008

    :D Håller med enAnnan man har många åsikter, nu har jag ca 7 mil till närmaste Lidl så valet är lätt jag handlar inte där.
    Men det är väl så att det säkert finns bra och dåliga saker, så är det ju med allt. Jag har full förståelse för dom som handlar på Lidl eftersom det är billigt. Men själv skulle jag inte handla där även om det var bakom husknuten.


    Visst är det så?
    Konstigt att man kan tycka så mycket när man inte varit där.
    Fördomar?
    Nähä ;)
    Jag har två Lidl i stan, men har inte besökt någon. Kanske man skulle göra det innan man yttrade sig.

    Men såklart är det bra att både de och valfriheten finns.

  • The_mama97mia 30 mars 2008

    FÖrstår ni mitt dilemma. Jag vill ju gärna handa billigt o bra.
    Här etablerar sig lågproskedjor till höger o vänster. Det är bra för min plånbok.
    Men... om det sen blir att andra blir utan jobb, eller att LIdl kanske stänger om vi bojkottar att handla där, då blir det ju min granne, eller hans tjej, eller min flickas kompis mamma/pappa som blir utan jobb?????

  • zonale 30 mars 2008

    Det finns säkert en del att bli upprörd över när det gäller Lidl´s personalpolitik, inte minst det som uppdagades i Tyskland nyligen. Döm då om min stora förvåning när min sonhustru som då jobbade extra på Ica förbjöds att samtidigt fylla på med mer arbetstillfällen i en annan butik. Till saken hör att det inte var någon livsmedelsbutik och således ingen konkurrent. Fick välja och om hon inte accepterade deras regler så skulle hon inte få jobba kvar som vikarie. Trodde inte detta var möjligt. När någon stämplar måste det väl i herrans namn vara positivt och ett krav att man tar tillvara på alla arbetstillfällen som erbjuds. Blir nästan inte trodd när jag berättar detta för vänner och bekanta.

  • Ketronya 30 mars 2008

    Vi gillar Lidl och jag tycker faktiskt inte alls att där e speceillt rörigt, tvärtom, snarare "tysk" ordning :p
    Det är billigt i alla fall och man väljer ju själv vilka produkter man köper och jag tycker det är kul att man hittar lite roliga tyska saker, efterrätter och drycker som jag älskar med Tyskland!

    Vi storhandlade där häromdan och gick ut med 3 proppfulla kassar med mat för under 500-lappen. Fisk, konserver, soppor och olika färdiga pytter med ris, som tex nasi goreng, supergott och billigt och snabbt!

    Huruvida de är dåliga med datummärkningar osv spelar mig ingen större roll eftersom jag alltid kollar, har hittillls dock inte hittat något som var utgånget. Jag tycker övh, att oavsett var man handlar så måste man vara köpmedveten, både när det gäller miljön och andra aspekter!

  • enAnnan 30 mars 2008

    Skrivet av hubert06 den 30 mar 2008

    Det finns säkert en del att bli upprörd över när det gäller Lidl´s personalpolitik, inte minst det som uppdagades i Tyskland nyligen. Döm då om min stora förvåning när min sonhustru som då jobbade extra på Ica förbjöds att samtidigt fylla på med mer arbetstillfällen i en annan butik. Till saken hör att det inte var någon livsmedelsbutik och således ingen konkurrent. Fick välja och om hon inte accepterade deras regler så skulle hon inte få jobba kvar som vikarie. Trodde inte detta var möjligt. När någon stämplar måste det väl i herrans namn vara positivt och ett krav att man tar tillvara på alla arbetstillfällen som erbjuds. Blir nästan inte trodd när jag berättar detta för vänner och bekanta.


    Alla Ica är numer fristående.
    Så jag säger bara döm inte alla Ica efter detta!
    Och varför i hela friden blandade hon inte in facket??
    Jag själv jobbar på en Maxi Ica och kan lova att det absolut inte går till så, eller får gå till så.
    Känner även personalchefer på andra Ica i denna stad, och Nej säger jag bara. Så funkar inte Ica. Inte generellt i alla fall, eller inte i min stad....

  • zonale 30 mars 2008

    Jag har varit och är Ica kund sedan över 30 år tillbaka och enstaka missförhållanden har inte skrämt bort mig. Rätt ska vara rätt, tycker jag ändå. Tror inte heller att man blir så populär om man blandar in facket. Det känns nog jobbigt för de allra flesta, framförallt yngre att stå upp för sin sak. :( Min sonhustru studerar för tillfället och får förhoppningsvis bättre arbetsvillkor framöver.

  • GaraMasala 30 mars 2008

    Lidl är billigt och har en hel del bra saker. Men man kan sällan handla allt där, eftersom de inte har vissa saker. Men jag gillar ändå deras sortiment, lite roligare än vanliga affärer!
    Har aldrig upplevt det som stökigt, men det kan nog också variera från olika ställen!

  • Ketronya 1 april 2008

    Skrivet av bernit den 10 mar 2008

    Skrivet av evaldo den 10 mar 2008

    Många varor är mycket billigare, men man får se upp för datumstämplar.
    Annars gillar jag inte LIdl, de har dålig service och stor oordning i butikerna.(N)(N)(N)


    Heller med - ingen rolig butik att handla i, någon sa att de inte ens har kundtoalett, det vet jag inte.
    Jag köper två artiklar från Lidl.
    Toa-papper som är både bra och billigt.
    Perlenbacher premium pils som är ett bra öl i 0,5 lit flaskor 3,5% och billight i 6 pack

    Jag är lyckligt lottad, har Lidl, ICA och Willys nära varandra.

    /BÅ :p


    Kundtoalett brukar väl inte de flesta matbutiker ha? Varken Ica eller Konsum som jag brukar handla på har kundtoalett, så det tycker jag var lite lustig kritik...

  • Lindanemon 1 april 2008

    Skrivet av hubert06 den 30 mar 2008

    Det finns säkert en del att bli upprörd över när det gäller Lidl´s personalpolitik, inte minst det som uppdagades i Tyskland nyligen. Döm då om min stora förvåning när min sonhustru som då jobbade extra på Ica förbjöds att samtidigt fylla på med mer arbetstillfällen i en annan butik. Till saken hör att det inte var någon livsmedelsbutik och således ingen konkurrent. Fick välja och om hon inte accepterade deras regler så skulle hon inte få jobba kvar som vikarie. Trodde inte detta var möjligt. När någon stämplar måste det väl i herrans namn vara positivt och ett krav att man tar tillvara på alla arbetstillfällen som erbjuds. Blir nästan inte trodd när jag berättar detta för vänner och bekanta.


    Jag har en vän som jobbade i en stor Ica affär. De anställda där fick inte heller handla i någon annan livsmedelsbutik. Ville hon ha något annat som inte fanns i "hennes" affär, var hon tvungen att be någon vän, för skulle hon bli upptäckt, riskerade hon sitt jobb... (N)
    Hon tog till slut sitt förnuft till fånga, och jobbar nu på ett annat ställe :)

  • zonale 1 april 2008

    Ja du, Lindanemon , nog verkar det som om handlarna gör sina egna regler, åtminstone på vissa butiker. Vi kanske inte ska vara attför kritiska mot andra livsmedelskedjor tex Lidl när det i "smyg" förekommer sådant som både du och jag har fått erfara.(N)

  • goldcamilla 1 april 2008

    Jag tycker det är roligt att gå och handla på Lidl. Jag tycker nämligen om deras tyska produkter som man inte hittar någon annanstans. Jag tycker inte att det är speciellt rörigt, i så fall är det bland de varor som de säljer ut varje vecka. I hyllorna är det ordning.

  • fee-bee 2 april 2008

    Lidl är nog ingen butik att storhandla på, men ett och annat fynd finns det allt
    ha det gott.

    Ps Det är tur att alla inte har samma smak på butik då skulle det bli väldigt trångt.

  • Ullis1 2 april 2008

    Jag handlar till 80% på ICA, men brukar däremot titta in på Lidl och köpa frukt och grönt (blir billigare), storpack med nötter, ost, ibland bröd och godis. De har definitivt billigare alternativ till mycket, och glassen är supergod!
    Men kött, fisk och sådant köper jag aldrig där.
    Jag har väl hört en del skräckhistorier om hur de anställda har det på Lidl och också reagerat på att medelåldern på dem verkar ligga på 18-20 år. Men som sagt, det verkar ju förekomma vissa förhållningsregler och så för de anställda på andra livsmedelsaffärer också.
    I stort är Lidl (enligt mig) en helt okej affär att handla i då och då.

  • 2 april 2008

    Tycker dom har lite konstigt sortiment, man får liksom aldrig med sej hela behovet ut, utan kan mer komplimenthandla där. Så tycker jag det är lite märkligt med allt dte där andra billigtjafset, kläder, hårtorkar, bilprodukter i mataffären? Så jag ger nog tyvärr inte så högt poäng, handlar på ICA nästan jämt.
    Lite tokigt kassasystem också, man hinner inte kolla att allt slås in rätt och så, för man har ju fullt upp med att packa, sen ska man rusa tillbaka, dra kort och betala... Ja, det är mina tankar, andra kanske gillar det mer än det vi är vana vid, förbereda sig och småprata med kassörskan i lugn och ro och sen packa.

  • monac 2 april 2008

    Skrivet av Lindanemon den 1 apr 2008

    Skrivet av hubert06 den 30 mar 2008

    Det finns säkert en del att bli upprörd över när det gäller Lidl´s personalpolitik, inte minst det som uppdagades i Tyskland nyligen. Döm då om min stora förvåning när min sonhustru som då jobbade extra på Ica förbjöds att samtidigt fylla på med mer arbetstillfällen i en annan butik. Till saken hör att det inte var någon livsmedelsbutik och således ingen konkurrent. Fick välja och om hon inte accepterade deras regler så skulle hon inte få jobba kvar som vikarie. Trodde inte detta var möjligt. När någon stämplar måste det väl i herrans namn vara positivt och ett krav att man tar tillvara på alla arbetstillfällen som erbjuds. Blir nästan inte trodd när jag berättar detta för vänner och bekanta.


    Jag har en vän som jobbade i en stor Ica affär. De anställda där fick inte heller handla i någon annan livsmedelsbutik. Ville hon ha något annat som inte fanns i "hennes" affär, var hon tvungen att be någon vän, för skulle hon bli upptäckt, riskerade hon sitt jobb... (N)
    Hon tog till slut sitt förnuft till fånga, och jobbar nu på ett annat ställe :)


    det där låte ju helt horibelt! tror inte det fungerar så illa på alla våra IcA....KONSTIGA PSYKOPAT CHEFER SOM HAR MASSA UNDERLIGA IDEÉR FINNS I ALLA ORGANISATIONER....!:'(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.