Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

TIPS !!

  • 7201 18 augusti 2010

    {party} Fler braiga TIPS !!!!{party}

  • asasto 18 augusti 2010

    Förvara nötter i frysen så håller de sig fräsha och bevarar smaken längre.

    Istället för att köpa bönburkar, gör storkok och frys in bönor i mindre förpackningar som kan tas upp och tinas när man vill ha färdigkokta bönor, smakar bättre och är billigare.

    Som miljövänlig rengöring av ex. badkar och diskbänk kan man använda en halv citrusfrukt med salt på, bara skrubba och skölj av med vatten.

  • Memelie 18 augusti 2010

    Om man som jag har svårt för äggstanning, funkar det utmärkt att ta 2 dl creme fraiche blandat med någon god krydda. Pajen blir inte lika fast, men "dagen efter" är den kanon!

  • kekke46 18 augusti 2010

    Har man matolja som stått länge och man börjar tvivla på kvaliten. Skaka flaskan ordentligt och se om inerhållet skummar, i så fall är det tecken på att oljan blivit dålig

  • Micheliin 18 augusti 2010

    Skrivet av mssalmonella den 16 aug 2010

    När jag gör matpaj så penslar jag alltid pajdegen med ett uppvispat ägg innan jag förgräddar det. Pajskalet blir frasigare och den blöta fyllningen rinner inte igenom! :)



    själv gillar jag ett lite mjukare, saftigare pajskal, så jag tar lite extra bakpulver så att den sväller upp och blir mjuk. det passar iaf bra till tacopaj! {cute}

  • Memelie 18 augusti 2010

    För er som tycker det är kul att safta, sylta, olika inläggningar, vill jag rekommendera www.hus-modern.se De har kanonfina flaskor och burkar, jättebra service och hyffsade priser. Kika gärna in där!

  • boz1965 18 augusti 2010

    Börjar tonern ta slut i din laserskrivare?

    Ta ut tonerkassetten och skaka den lite så får du ut minst 30-50 sidor till.

  • chrisq 18 augusti 2010

    :DDni som lägger in gurka o tycker förarbetet med att tvätta dom är jobbigt gör det i tvättmaskinen lovar ett kanon resultat (Y)

  • Memelie 18 augusti 2010

    Skrivet av chrisn den 18 aug 2010

    :DDni som lägger in gurka o tycker förarbetet med att tvätta dom är jobbigt gör det i tvättmaskinen lovar ett kanon resultat (Y)



    Njaa... det vete skråen om det känns fräscht....

  • 7201 20 augusti 2010

    {party} Tack för alla värdefulla tips .....:DD

  • MosterNettan 21 augusti 2010

    Apropå islådor - jag har alltid islådor med rött vin. Alla vinslattar häller jag över i islådor och fryser in. Har ingen betydelse om det är olika vin - rött som rött.
    Perfekt som smaksättare i t ex bolognese och andra såser!

  • Dyngby 21 augusti 2010

    Hjälp! Jag älskar pilgrimsmusslor men hittar inget vettigt recept? Alla jag har hittat är på engelska, jag är bra på det men hatar deras mått. Hur mycket är en kopp till exempel?

    Så kom igen, jag har flera paket i frysen och är sååå sugen :)

    Corvette

  • MosterNettan 21 augusti 2010

    Jag har målat "huvudet" på min dörrnyckel med nagellack så jag ska slippa ta fel varje gång. För det gör ju i alla fall jag. Funkar jättebra för mig! Kanske för nån annan att ta efter...

  • MissLo 21 augusti 2010

    Tomma vinägerflaskor kan användas som söta vinkaraffer, rymmer drygt 3 dl. Ganska lagom att portionera ut från bag-in-boxen {party}

  • MosterA 21 augusti 2010

    Skrivet av ML den 21 aug 2010

    Tomma vinägerflaskor kan användas som söta vinkaraffer, rymmer drygt 3 dl. Ganska lagom att portionera ut från bag-in-boxen {party}



    Eller att spara dressingar som man gjort själv i. {snicker}

  • 7201 21 augusti 2010

    Skrivet av MosterNettan den 21 aug 2010

    Jag har målat "huvudet" på min dörrnyckel med nagellack så jag ska slippa ta fel varje gång. För det gör ju i alla fall jag. Funkar jättebra för mig! Kanske för nån annan att ta efter...

    Jag har lämnat in min sambos nyckel till en skomakare som hade olika tryck för nycklar..det blev en röd nyckel med BRYNÄS tryck....hans favoritlag i Hockey. (Jag själv håller givetvis på MODO.......){snowman}

  • maxxa 21 augusti 2010

    Skrivet av Dyngby den 21 aug 2010

    Hjälp! Jag älskar pilgrimsmusslor men hittar inget vettigt recept? Alla jag har hittat är på engelska, jag är bra på det men hatar deras mått. Hur mycket är en kopp till exempel?

    Så kom igen, jag har flera paket i frysen och är sååå sugen :)

    Corvette


    En kaffekopp är 1 1/2 dl.

  • 7201 21 augusti 2010

    (Y) Man kan spara ett lock från Bakpulver (rött) eller Vailjsocker (blått) om man vill spara en halv urdrucken läsk/ölburk i kylen så är det bara att vända locket upp och ner och trycka fast det !!!!
    BRA VA ???!!!!!!

  • boz1965 21 augusti 2010

    Skrivet av Dyngby den 21 aug 2010

    Hjälp! Jag älskar pilgrimsmusslor men hittar inget vettigt recept? Alla jag har hittat är på engelska, jag är bra på det men hatar deras mått. Hur mycket är en kopp till exempel?

    Så kom igen, jag har flera paket i frysen och är sååå sugen :)

    Corvette


    Här hittar du ett riktigt bra konverteringsverktyg för olika mått, inte bara köksmått:

    http://hem.bredband.net/bhj56bhj/javascript/convert/index_s.html

  • boz1965 21 augusti 2010

    Skrivet av maxxa den 21 aug 2010

    Skrivet av Dyngby den 21 aug 2010

    Hjälp! Jag älskar pilgrimsmusslor men hittar inget vettigt recept? Alla jag har hittat är på engelska, jag är bra på det men hatar deras mått. Hur mycket är en kopp till exempel?

    Så kom igen, jag har flera paket i frysen och är sååå sugen :)

    Corvette


    En kaffekopp är 1 1/2 dl.


    Inte det amerikanska/engelska måttet "Cup" (bägare) - det är ~2.37 dl

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.