Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

TIPS !!

  • boz1965 21 augusti 2010

    Skrivet av 7201 den 21 aug 2010

    Skrivet av MosterNettan den 21 aug 2010

    Jag har målat "huvudet" på min dörrnyckel med nagellack så jag ska slippa ta fel varje gång. För det gör ju i alla fall jag. Funkar jättebra för mig! Kanske för nån annan att ta efter...

    Jag har lämnat in min sambos nyckel till en skomakare som hade olika tryck för nycklar..det blev en röd nyckel med BRYNÄS tryck....hans favoritlag i Hockey. (Jag själv håller givetvis på MODO.......){snowman}


    Till ett AIK-fan ska man naturligtvis ge en nyckel med bajen-loggan på! *elakt grin* :DD

  • 7201 25 augusti 2010

    Puttar upp denna tråd igen.....vill ha fler tips !!!!!!

  • 7201 11 september 2010

    puffar upp denna tråd....

  • Mistys 12 september 2010

    Ledsna rotfrukter som börjat skrumpna kan man lägga i en hink eller diskho med kallt vatten. Låt dom ligga och dra några timmar sen är dom som nya igen och slipper slängas. Tyvärr vet jag om några affärer i Uppsala som också tillämpar denna teknik så man kan sälja "rötterna" och slippa kasta dom {disapointed}.

  • boz1965 12 september 2010

    Hårt smutsad krom blir blank igen om man gnider med en blandning av bikarbonat och varmt vatten

    Knarrar trägolvet kan man hälla talk eller paraFfin i springorna

    Missfärgat porslin bleks i vattenbad med citronskivor i

    Unken lukt i diskmaskinen försvinner om man stänger in en skål med malet kaffe i maskinen över natten

    Dra kniven ett par gånger genom en rå potatis om den luktar lök eller fisk

    Tvättar fönster gör man bäst mulna dagar. soliga varma dagar kan göra att fönsterputsen torkar för snabbt och lämnar märken

    Missfärgade sprickor i porslin “försvinner” om man sjuder porslinet i mjölk tills sprickan inte syns

    Te- och kaffefläckar i koppar och muggar går bort om man gnider lite salt på fläckarna

    Beläggning i karaffer och blomvaser av glas och kristall försvinner om man fyller dem med vatten och lägger i råa potatisskal. låt stå över natten och skölj ordentligt

    Polera gulnade pianotangenter av elfenben med en trasa doppad i mjölk

    Skärbrädor som tagit lukt eller smak gnids med salt och sköljs i varmt vatten

    Koppar putsas effektivt genom att läggas i en blanding av 1 msk vinsyra, 2 msk tvättmedel och 1 liter kokande vatten. låt ligga några minuter och putsa sedan av med torr trasa

    Matta dricksglas görs blanka med råa potatisskal som gnids in- och utvändigt. skölj noggrant

    Mässing kan du polera med en citronhalva. torka sedan av med torr trasa

    Smutsfäckar på emalj och zink försvinner snabbt om man gnider dem med en trasa doppad i paraffin

    Ser aluminiumkastrullen ful ut inuti så kokar man lite äpple, rabarber, citron eller ättika i den

    Luktar mikrovågsugen unket tvättas den med invändigt med en vatten och bikarbonatblandning

    Rostfria kastruller blir blanka om man gnider dem med vetemjöl på en fuktad trasa

    Nya köksredskap av trä läggs i äppelcidervinäger för att förhindra att de tar upp lukt och smak

    Rost på krom tar man bort genom att gnida den blanka sidan av aluminiumfolie på fläcken

  • MintTea 12 september 2010

    Jag har en sprayflaska med utspädd ättika i som jag använder bland annat till att göra rent min diskbänk med och att få bort kalket från i stort sätt allt som jag kan spraya på. Billigt och miljövänligt {cute}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.