Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Husmanskost

  • farmoringer 8 september 2008

    Skrivet av monac den 8 sep 2008

    Vad är egentligen husmanskost numera????? finns det några riktlinjer eller måste rätten vara 50 år eller mer:D...bara undrar?
    //Monac.


    Jag skrev i början av tråden att egentligen är det upp till en själv vad man vill kalla husmanskost. Så tycker jag...

  • famsallstrom 8 september 2008

    Skrivet av MatAnders den 8 sep 2008

    Skrivet av famsallstrom den 7 sep 2008

    Skrivet av MatAnders den 7 sep 2008

    Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

    Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!


    Det va samma här men förra året så började jag göra men jag kokar rimmat fläsklägg, men testa med saltabiten och 1/2 msk mald kryddpeppar och lite riven rå lök och blanda ner i moset.


    Ursäkta, måste passa på och fråga. Rimmat fläsklägg var just vad jag kokade i dag, hade beställt 4 st men fick slänga läggen efter koket. Det var bara brosk , fläsk och ben, inte det minsta kött. Vad tror du det breodde på? Fläskläggen vägde 700 g, kan dom ha varit för små? Kokade också rotmos på 4 kg kålrötter som jag hade tänkt ha till dessa rimmade fläskläggen. Rotmos, fläsklägg eller fläskkorv är för mig riktig husmanskost som mättar länge och som man mår bra av.


    Vilken osis ja det är ju en del senor och fett men jag hade mycket kött på mina, tycker du ska nämna det för din handlare och hoppas på bättre tur nästa gång.

    M.V.H
    Anders


    Jag tror faktiskt att jag ska göra det, synd bara att jag slängde läggen. (H)

  • JennyV 8 september 2008

    Kokade fläsklägg igår, den var på 1,7 kg och räckte till 3-4 vuxna. Det är ju inte mycket kött på läggen men något ska det ju vara :( Det kanske beror på vilken leverantör? Annars är ju det "riktig" husmanskost tycker jag!

  • lennali 8 september 2008

    Några recept på enkla, relativt snabba och framför allt goda vardagsrätter av köttfärs, som jag kallar enkel husmanskost.

    Köttfärs- och broccoligratäng
    Köttfärslimpa på mitt sätt
    Moussaka på svenska
    Köttfärssoppa på mitt sätt

  • famsallstrom 8 september 2008

    Skrivet av JennyV den 8 sep 2008

    Kokade fläsklägg igår, den var på 1,7 kg och räckte till 3-4 vuxna. Det är ju inte mycket kött på läggen men något ska det ju vara :( Det kanske beror på vilken leverantör? Annars är ju det "riktig" husmanskost tycker jag!


    Då kan du tänka dig mina pytte på ca 700 g st! Jag misstänkte redan när jag fick fläskläggen att här finns nog inte mycket kött MEN du vet jag hade ju beställt dom, hade inte sagt ifrån hur stora jag ville ha läggen, trodde inte det fanns så små att köpa. Kunde ändå inte tro att det bara var senor och brosk.

  • annica99 8 september 2008

    Pannbiff med kokt potatis och brunsås med lingonsylt och ättiksgurka till. Det kallar jag husmanskost.:)
    Stekt panerad hajmal med kokt potatis med en hollandais såså till med en fräch grönsallad.:p
    Köttfärslimpa med olika rotfrukter (morötter, palsternacka,sötpotatis,rödbetor, bara att välja) och potatis som steks samtidigt i ugnen smaskens barnen gillar det här hemma hos mig.

  • MatAnders 8 september 2008

    Kokta grytbitar med pepparots sås är inte dumt, kan kokas kvällen innan sen bara spara buljong från koket och göra en pepparots sås och ha i köttet. Har recept på min sida.
    /Anders

  • zonale 8 september 2008

    Ibland har jag lyckats få tag i rimmad, benfri och nätad fläsklägg och den har varit toppen!!! Köpt hos slaktaren von Lidl, har inte sett det någon annanstans.

  • Ernst76 8 september 2008

    Jag har en rullande fyraveckors meny så slipper jag fundera på vad jag ska laga för mat varje dag. Och ungarna vill alltid veta vad det blir för mat i morgon (vet inte varför). På menyn finns bl.a. Kycklingsallad, pannbiff med stuvad vitkål, Brun chilli con carne, Bondomellett, spagetti och köttfärssås, Broccolisoppa, kasslersallad, Kålpudding, Blomkålssoppa, Stekt fläsk och löksås (med potatis), Broccoligratäng, Chilli con carne mm. Helgerna är "tomma".

  • hansdotter 8 september 2008

    Köttbullar, potatismos, gräddsås och rårörda lingon- så gött!

  • famsallstrom 8 september 2008

    Skrivet av hubert06 den 8 sep 2008

    Ibland har jag lyckats få tag i rimmad, benfri och nätad fläsklägg och den har varit toppen!!! Köpt hos slaktaren von Lidl, har inte sett det någon annanstans.


    Tack för tipset! (Y)

  • farmoringer 8 september 2008

    Skrivet av famsallstrom den 8 sep 2008

    Skrivet av hubert06 den 8 sep 2008

    Ibland har jag lyckats få tag i rimmad, benfri och nätad fläsklägg och den har varit toppen!!! Köpt hos slaktaren von Lidl, har inte sett det någon annanstans.


    Tack för tipset! (Y)


    Jag har hittat den på ICA- MAXI också....i Luleå..

  • systeryster 8 september 2008

    Kokt torsk med ägg- och persiljesås tycker jag är jättegott.
    Själv brukar jag ta frysta rotfrukter och göra korvgryta på.Går jättesnabbt!
    Du hittar det bland mina recept.
    Köttfärslimpa år också gott, slipper man stå och rulla köttbullar.

  • famsallstrom 8 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 8 sep 2008

    Skrivet av famsallstrom den 8 sep 2008

    Skrivet av hubert06 den 8 sep 2008

    Ibland har jag lyckats få tag i rimmad, benfri och nätad fläsklägg och den har varit toppen!!! Köpt hos slaktaren von Lidl, har inte sett det någon annanstans.


    Tack för tipset! (Y)


    Jag har hittat den på ICA- MAXI också....i Luleå..


    Bra! Då finns det hopp om att hitta den här på ICA-Maxi Kungälv

  • famsallstrom 8 september 2008

    Makaronpudding, lingon och rårivna morötter har alltid varit ungarnas (och gubbens) favorit mat, bra husmanskost.

  • tilda 12 september 2008

    Fläskkorv med rotmos eller vanlig potatismos om man föredrar det.
    Annars skulle jag tipsa om Vår kokbok. Det är den bästa kokbok jag haft. Där finns allt från hur man kokar ett ägg, vanlig basmat och lite mer festlig mat. En riktig allroundkokbok, egentligen den enda man behöver. Söker man nåt speciellt så går man ju in på matklubben och letar:D:D

  • crazywom 12 september 2008

    Ibland gör jag pytt -i -panna på mitt sätt. :p
    Jag tar fram min stora stekgryta med höga kanter, eller den stora stekpannan.
    Du kan själv göra pytten så stor som du vill. Oftast blir det mer än man tror (Y)
    ....................................................
    - Grunden är kokt kall potatis efter tillgång, som du hackar eller skivar till munvänligt format.
    - Jag slänger i tärnad falu, eller tärnad grillkorv.
    - hackar ett par lökar, kastar i.
    - Lite finklippt bacon brukar ge smak och det blir smaskigt.
    - Saltar och pepprar lite.
    - När allt börjar få färg och ser gotti-gott ut, knäcker jag över 2-3 ägg över alltsammans, saltar över äggen.
    Sedan rör jag ihop allt så äggen får steka ihop tillsammans med det övriga , och vips har du en pytt med allt i.
    Ibland har jag bruit ner knäckebröd i mindre bitar, gammal matbröd kan stekas med. Det blir mumsfillibabba. (förr drygades maten ut med gammalt bröd som blir väldigt gott när det får stekas med.)

    Testa får ni se.

    Rödbetor, ättiksgruka eller ketchup förhöjer hela anrättningen. Och ett stort glas mjölk.
    Lättsamt och husmanskost ut i fingerspetsarna, för man tager det man haver.

  • The_mama97mia 12 september 2008

    Köpte billig blomkål på Netto, blev sugen på blomkål med ostsås och bacon. Det är väldigt sällan jag gör men tycker det är lite av en klassiker.
    Som Ernst skrev här ovan med - stuvad vitkål är nåt man glömmer bort, så gott till falukorven.
    Både blomkålen o vitkålen är det ju säsong för med nu.

  • Eery 12 september 2008

    sjömansbiff

    kan ju "plånboksanpassas" lite med:p

    finns flera recept här

  • Eery 12 september 2008

    sjömansbiff

    kan ju "plånboksanpassas" lite med:p

    finns flera recept här

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.