Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Husmanskost

  • The_mama97mia 7 september 2008

    ja just det raggmunk nämnde du ju själv i början, det är ju toppengott. BLanda gärna ner riven morot också. O till raggmunken vill jag gärna ha bacon. Och Lingon....

  • farmoringer 7 september 2008

    Här kommer det förslag från mina recept här på klubben...

    Krämig korvgryta

    Kyckling alltiett

    Isterbandsröra

    den här går bra om du fått potatis över dagen innan.

    Potatis- och kycklinglåda

  • Mellanbellan 7 september 2008

    Husmankost o husmanskost (H) men när du hittar billig köttfärs kan du hamstra och göra bl a
    elefantöron som går jättesnabbt att tina medans du steker upp potatisen sen igår + lite grönt. Är det närmare helgen kan du ju göra pommes stripes, vitlökssmör eller bea till. Elefantöra av köttfärs Hamburgare är inte heller dumt, Hemlagade hamburgare och på fredag kanske du gör en räkgryta Räkgryta a lá Törnqvist Går vi tillbaka till köttfärsen så är det alltid bra att ha köttbullar och biffar i frysen, de kan man variera med potatis, pasta eller stuvade makaroner.

  • farmoringer 7 september 2008

    Ett tips är ju att man kan faktiskt skala potatisen dagen innan som man behöver dem. Sparar mycket tid vid själva tillagningen..

  • anluk 7 september 2008

    Ugnsfalukorv och mos, Köttfärslimpa, Grönsakssoppa (på buljongtärning). Gooooda husmanskosträtter.

  • renlund68 7 september 2008

    Isterband Special är en enkel o god husmansrätt
    Ta bort skinn från korven o dela i mindre bitar.
    Tärna potatis och stek . Mot slutet lägg i isterbandsbitarna och stek på hög värme så att det får lite yta.
    Servera med tärnade rödbetor och en kall lättöl!

  • monac 7 september 2008

    kovstroganoff...super snabbt! det är mitt säkra kort med blodsocker dippade barn som SKA HA MAT genast:D

    p.s. ang långkok...gör den på söndagen,vanligtvis lite mer gott om tid då...den är godare nästa dag!:)

  • pedalen1965 7 september 2008

    Falska rårakor (raggmunk) gjorda av korngryn.
    Bacon eller något annat stekt fläsk är gott till.
    Och sen också lingonsylt förståss! (Y)

    Pias korvpasta

  • pedalen1965 7 september 2008

    Blev visst lite fel! :D
    Provar igen!
    Raggmunk med korngryn

  • marwis 7 september 2008

    Falukorv i ugnen med potatismos!

  • monac 7 september 2008

    Har alltid burkar med olika bönor(konserver) tonfisk,sardiner i olja...då går det jätte fort & lät att svänga ihop en matig sallad på nolltid....olja,vinäger & hackad rödlök..och gärna fetaost/oliver!(Y)

  • famsallstrom 7 september 2008

    Skrivet av MatAnders den 7 sep 2008

    Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

    Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!


    Det va samma här men förra året så började jag göra men jag kokar rimmat fläsklägg, men testa med saltabiten och 1/2 msk mald kryddpeppar och lite riven rå lök och blanda ner i moset.


    Ursäkta, måste passa på och fråga. Rimmat fläsklägg var just vad jag kokade i dag, hade beställt 4 st men fick slänga läggen efter koket. Det var bara brosk , fläsk och ben, inte det minsta kött. Vad tror du det breodde på? Fläskläggen vägde 700 g, kan dom ha varit för små? Kokade också rotmos på 4 kg kålrötter som jag hade tänkt ha till dessa rimmade fläskläggen. Rotmos, fläsklägg eller fläskkorv är för mig riktig husmanskost som mättar länge och som man mår bra av.

  • Glitterfia 7 september 2008

    För mig är husmanskost bla:
    Köttbullar/ pannbiff , brunsås, potatis och lingonsylt
    Bruna bönor och korv/fläsk
    Fläsk och löksås

    Stuvade makaroner, brunsås korv/fläsk
    Pyttipanna laga gärna med tärnade färskpotatis stek och lägg i en ugnsform in i ugn 220graders stek korven i tärningar och slå dem på potatisen låt ligga i ugn tills potatisen är mjuk och klar.kan behövas röras om någon gång
    Köttsoppa med klimp
    Kokkött och pepparrotssås
    Ärtsoppa pannkakor
    Kokt potatis och stekt korv
    Kokt fläskkorv, potatis och senapssås

    Fast ska det vara snabba vardagsrätter
    Pyttipanna köpt
    Panerad fisk/fiskpinnar, mos/potatis och remouladsås
    Snabb makaroner och stekt fläsk (supergott och tar ca 5 min)

  • redd 7 september 2008

    Pastasås i alla former jag hittills testat har fungerat bra att frysa och senare tina upp.
    Så länge man använder nylagad pasta blir smaken inte lidande nämnvärt =)

  • zudette 8 september 2008

    Kåldolmar - denna fantastiska rätt är väl en av husmanskostens paradrätter??!!!!! Serverat med kokt poatatis, sås och (för den som vill) lingonsylt! - Inget man gör på 45 min kankse men till en söndagsmiddag eller att göra och frysa ner för att ta fram en vardag!

  • UllaC 8 september 2008

    Det Glitterfia har skrivit det är riktig husmanskost! (Y)

  • softis 8 september 2008

    Köp grytbitar av fläsk å en färdigförpackad grytgrönsaker. Bryn köttet,skär ned grönsakerna å ha i dom när köttet är färdigbrynt,häll på vatten(ja brukar ta ganska mycket),lägg i 1 -1/2 köttbuljong,salt,peppar(soya för lite färg),koka upp å låt puttra 45-1tim tills köttet ä mört.Servera m kokt potatis(Y)

  • farmoringer 8 september 2008

    Ska det gå snabbt så finns säkert färdig ärtsoppa i sk korv och även färdigkokt köttkorv. Då tar det inte lång tid att få "riktig" husmanskost....

  • MatAnders 8 september 2008

    Skrivet av famsallstrom den 7 sep 2008

    Skrivet av MatAnders den 7 sep 2008

    Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

    Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!


    Det va samma här men förra året så började jag göra men jag kokar rimmat fläsklägg, men testa med saltabiten och 1/2 msk mald kryddpeppar och lite riven rå lök och blanda ner i moset.


    Ursäkta, måste passa på och fråga. Rimmat fläsklägg var just vad jag kokade i dag, hade beställt 4 st men fick slänga läggen efter koket. Det var bara brosk , fläsk och ben, inte det minsta kött. Vad tror du det breodde på? Fläskläggen vägde 700 g, kan dom ha varit för små? Kokade också rotmos på 4 kg kålrötter som jag hade tänkt ha till dessa rimmade fläskläggen. Rotmos, fläsklägg eller fläskkorv är för mig riktig husmanskost som mättar länge och som man mår bra av.


    Vilken osis ja det är ju en del senor och fett men jag hade mycket kött på mina, tycker du ska nämna det för din handlare och hoppas på bättre tur nästa gång.

    M.V.H
    Anders

  • monac 8 september 2008

    Vad är egentligen husmanskost numera????? finns det några riktlinjer eller måste rätten vara 50 år eller mer:D...bara undrar?
    //Monac.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.