Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Juldessert?

  • husmusen88 8 december 2011

    Brukar bli en skinkmacka med senap till efterrätt, eller en mandarin och marianne. Orkar inte särksilt mycket mer efter maten!

  • boz1965 8 december 2011

    Och farbror Torsten i matkoma i soffan med byxorna uppknäppta för att öht kunna sätta sig ned utan att de spricker... *asg* :DD

  • Nenabirk 8 december 2011

    Skrivet av EvisW den 7 dec 2011

    Saffransglass låter gott. Hur gör man den? (Varför glömde jag köpa glassmaskinen när jag var på GeKås????)


    Det finns recept här på matklubben. Min pappa gjorde den vi åt och det var i stort sett ett grundrecept på vaniljgräddglass smaksatt med saffran. Om du inte har glassmaskin kan du ju göra en parfait eller semifreddo!

  • blinger 8 december 2011

    efter julbordet kommer ju tomten så vi väntar med efterätten tills julklapparna har öppnats. Kaffe och Gottlandspannkaka med hjortronsylt brukar bli bra någon eller ett par timmar efter maten {beauty}

  • Vetebullen 8 december 2011

    Här är också Ris á la Malta det som gäller. Gjord på egen kokt risgrynsgröt, vispgrädde och egen jordgubbssylt. ( ingen saftsoppa, det känns som vardagsmat :) )

  • elleave 8 december 2011

    Nån dag under julen äter vi alltid efterrätt av blandade frysta (tinade) bär med lite konserverade frukter i, till detta äter man glass och/eller grädde :)

    Bären ska tina med lite socker i serveringsskålen så man får med all saft

  • malinrv 9 december 2011

    Förra året gjorde jag en mycket uppskattad pannacotta i två lager. Först ett lager pannacotta smaksatt med saffran och vanilj och över det ett lager smaksatt med pepparkakskryddor och sen smulade jag pepparkakor över. Låter svårare än det är ;)

  • Cassiopeya 9 december 2011

    Skrivet av elleave den 8 dec 2011

    Nån dag under julen äter vi alltid efterrätt av blandade frysta (tinade) bär med lite konserverade frukter i, till detta äter man glass och/eller grädde :)

    Bären ska tina med lite socker i serveringsskålen så man får med all saft


    Det har varit en stående efterrätt hos oss också i alla år, fast inte på jul, utan när vi träffas med familjen och äter lite god mat, tex på en söndag :D Fast vi har inget socker på bären, de är så goda ändå :p Egenplockade hallon, jordgubbar, blåbär...mums!

  • mooseella 9 december 2011

    Kaffe och klenäter med lättvispad grädde och hjortronsylt brukar vara lagom efter all julmat då även ris a' la Malta gått ner, brukar ha jordgubbar till den.

  • chrisq 9 december 2011

    :DD En hembakad mandel mussla med sylt grädde o en klementinskiva på toppen o en god kopp kaffe o ett glas likör till det mums

  • emmelina1 10 december 2011

    Skrivet av malinrv den 9 dec 2011

    Förra året gjorde jag en mycket uppskattad pannacotta i två lager. Först ett lager pannacotta smaksatt med saffran och vanilj och över det ett lager smaksatt med pepparkakskryddor och sen smulade jag pepparkakor över. Låter svårare än det är ;)


    Åh det vore kul med receptet så kan jag överraska med något nytt i år!

  • Erajscha 10 december 2011

    Saffranspannkaka med vispgrädde och björnbärssylt eller drottningsylt (eftersom det inte finns salmbärssylt på fastlandet). Ris à la Malta är juldagsefterätt för mig och den ska vara dekorerad med såna där små marsipantomtar...

  • zonale 10 december 2011

    I år blir det en risgrynspannacotta:)

  • bitten56 10 december 2011

    I år får det bli Paradisdessert. En svalkande dessert efter all julmat. Receptet finns på mina recept om någon annan vill testa. Annars har vi alltid ätit Ris à la malta, men det blir för mäktigt.

  • judith8 12 oktober 2012

    Jag vet att jag är ett år sen på den här tråden.. :P

    Jag brukar göra pepparkakscheesecake med lingontopping, det kommer alldeles snart upp i min receptbok :)

  • Supervanten 14 november 2012

    Skrivet av judith8 den 12 okt 2012

    Jag vet att jag är ett år sen på den här tråden.. :P

    Jag brukar göra pepparkakscheesecake med lingontopping, det kommer alldeles snart upp i min receptbok :)



    Nääääär? =)

  • Lena 14 november 2012

    Vi har alltid fruktsallad och grädde

  • Anderstam 14 november 2012

    Efter att ätit sig igenom ett julbord så känns mer att äta övermäktigt.
    Så en underbart god kaffe med guldkant har blivit vår tradition.
    Kaffe med guldkant
    God jul !

  • _yggdrasil_ 14 november 2012

    Jag föredrar ostkaka till efterrätt...
    Tyvärr brukar jag bli nerröstad och då kör vi en kompromiss med ris ala malta med päron, bananer, apelsin och äpple i. Gudomligt gott det oxå!(L)

  • Lenkan 15 november 2012

    I år kör jag på att servera flytande romerskt båge till efterrätt.
    Kaffe, en sked kakao, liiite vaniljsocker, nån centiliter cointreau och vispad grädde på toppen, sen släpper man i två romerska bågar.
    Till barnen varm oboy med en skvätt apelsinjuice, grädde och romerska bågar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.