Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Använder du Aromat ?

  • Okänd 6 oktober 2009

    Försöker att ta bort alla s.k. "smakförstärkare från den mat vi äter.
    E 621, Natriumglutamat kan vid överdosering ge följande biverkningar:
    Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
    Epileptiska anfall (petit mal).
    Fosterskador.
    Försenad tillväxt.
    Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
    Hormonstörningar.
    Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
    Deklareras ofta som "smakförstärkare".
    Konvulsioner.
    Kvinnlig sterilitet.
    Leverskador.
    Nervcellsförstörelse.
    Orsakar "Chinese Restaurant Syndrome". Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.
    Svåra allergiska reaktioner.
    Ögonskador.
    Övervikt.

    Det är förbjutet att använda detta ämne i djurfoder.
    Men det går bra i människoföda.

  • telda 6 oktober 2009

    ett liv utan aromat är inte att tänka på, har de till i princip allt...har till och med en liten, liten burk i handväskan :p

  • jimboz 6 oktober 2009

    Det känns lite fusk med Aromat..Jag försöker att laga mat utan E produkter och som smakförhöjare så går det alldeles utmärkt med socker och vanligt salt....Dom har testat E621 eller MSG eller vad dom nu kallar det på råttor och där visade det sig att dom fick hjärnskador...I Asien är det vanligt eller rättare sagt mycket vanligt med MSG men jag trappar ner så mycket jag kan......Jag blev lite skrämd av den rapport som skrevs men det finns inga 100% iga studier i ämnet vad jag vet .......

    Men en hård knäckemacka med ketchup och Aromat va standard förr .....

  • sikaal 6 oktober 2009

    Har aldrig gillat Aromat!
    Debatten om "giftighet" kommer ju och går, det var väldigt mycket "farligt" för en hel del år sedan så man tog väl bort det ur barnmat, om jag inte missminner mig.

  • anmawa 6 oktober 2009

    :'(Jag använder inte aromat. Gift i maten har vi så det räcker ändå. Såg matakuten i går och blir så trött på alla tillsatser.En av personalen tyckte att det var ok att servera dålig mat för det får ju barnen ändå hemma. Det är därför vi lagar mat hemma på kvällarna för då vet vi iallafall vad barnen äter. Jag ska ha gyros imogonkväll så nu har jag förberett med kryddor och annat. Det är era fantastiska recept som får mig att orka dessa middagar och så tycker jag det är roligt.

  • maria_wijk 6 oktober 2009

    Knorrs aromat äger jag inte, men visst har jag andra kryddblandningar hemma som innehåller smakförstärkare som används ibland.

    Och vad gäller smakförstärkare så är min åsikt att det är lika med dem som med t.ex. alkohol, kanske inte jättenyttigt men kan vara gott i vissa sammanhang och inga skade skedd så länge det inte överkonsumeras.

  • Mistys 6 oktober 2009

    Skrivet av Metalmaid den 6 okt 2009

    Knorrs aromat äger jag inte, men visst har jag andra kryddblandningar hemma som innehåller smakförstärkare som används ibland.

    Och vad gäller smakförstärkare så är min åsikt att det är lika med dem som med t.ex. alkohol, kanske inte jättenyttigt men kan vara gott i vissa sammanhang och inga skade skedd så länge det inte överkonsumeras.



    :D(Y)

  • Peter_Stompare 6 oktober 2009

    Har aldrig någonsin använt mig av aromat, och använder inte längre heller pulver/tärningsbuljonger. Och det av helt kulinariska skäl. Har man väl vant sig av med glutamatsmaken så tycker man att det är riktigt jävla äckligt dom gånger man känner den.
    Om det är så att man måste ha sånt skräp i maten så är det för att man bränt sönder sina smaklökar. Vänj er av med det där så kommer ni snart känna vad maten egentligen smakar. Det är lite som att bli rökfri eller bli frisk efter en förkylning.

  • maria_wijk 6 oktober 2009

    Skrivet av Peter_Stompare den 6 okt 2009

    Har aldrig någonsin använt mig av aromat, och använder inte längre heller pulver/tärningsbuljonger. Och det av helt kulinariska skäl. Har man väl vant sig av med glutamatsmaken så tycker man att det är riktigt jävla äckligt dom gånger man känner den.
    Om det är så att man måste ha sånt skräp i maten så är det för att man bränt sönder sina smaklökar. Vänj er av med det där så kommer ni snart känna vad maten egentligen smakar. Det är lite som att bli rökfri eller bli frisk efter en förkylning.


    Visst ligger det mycket i det du säger, det är en otrolig skillnad i smak bara på torkade och färska örter eller sötat och osötat te t.ex.

    Jag föredrar att krydda upp min mat med färska grönsaker men ibland kan färdiga kryddblandningar som buljong t.ex vara en genväg om man har ont om tid.

    Att säga att man bränt sönder sina smaklökar för att man ibland använder produkter med smakförstärkare tycker jag nog är en lite grov generalisering.

    Jag förstår dock din poäng, jag har samma åsikt som dig när det gäller ketchup. För mig är ketchup på maten en smakförstörare medan den för andra är en smakförhöjare, summa summarum olika människor har olika smakpreferenser.

  • Dunadain 6 oktober 2009

    Skrivet av telda den 6 okt 2009

    ett liv utan aromat är inte att tänka på, har de till i princip allt...har till och med en liten, liten burk i handväskan :p



    Instämmer till helt och fullo. Liv utan aromat är inget liv. Till potatismos men ej att förglömma, tonfiskmacka, och makrillfile i tomatsåsmacka oxå.

  • Majainorr 6 oktober 2009

    Har aldrig lärt mig tycka om Aromat så värst mycket, har inte haft den i min ägo på säkert 20 år...
    Tycker min mat smakar rätt hyfsat ändå.:o

  • Fiona 6 oktober 2009

    Jag använder aromat till en enda sak... Nudlar.
    Portionsförpackade nudlar med smakpåse.. alltså biffnudlar, kycklingnudlar osv. Det är det enda jag använder aromat till.
    Tycker det är en "krydda" som förstör snarare än tillför i övrigt.

  • farmormor 6 oktober 2009

    Jag använder inte aromat särskilt ofta. Men de gånger jag köper keso så lägger jag den på en knäckemacka och strör över lite aromat. mmmmmmm gott.

  • maria_wijk 6 oktober 2009

    En liten parantes, många matintresserade har nog hört talats om alpnäring. Kryddor som säljs genom hembesök t.ex....har en kompis som sålt/säljer det....kollade i hennes sortiment,,,,alla burkar utom 5 av 20 innehöll mononatriumglutamat. Poppis men nyttiga, det är frågan?

  • tilda 7 oktober 2009

    Jag gillar aromat, men använder den nästan aldrig pga. vad den innehåller. ( ett måste till popcorn, dock. Men det blir så sällan så det överlever jag). Detta gäller även andra kryddor. Men ta en titt på tex. knorrs alla kryddmixer, dressingmixer, pulversåser och buljonger. Det är inte klokt vad skit vi stoppar i oss !!:@
    Mina barn älskar aromat och tycker att mamma är jättedum som förbjuder dem att äta det. :( Det är smällar man får ta.:)

  • tilda 7 oktober 2009

    Skrivet av Metalmaid den 6 okt 2009

    Knorrs aromat äger jag inte, men visst har jag andra kryddblandningar hemma som innehåller smakförstärkare som används ibland.

    Och vad gäller smakförstärkare så är min åsikt att det är lika med dem som med t.ex. alkohol, kanske inte jättenyttigt men kan vara gott i vissa sammanhang och inga skade skedd så länge det inte överkonsumeras.


    Det handlar ju inte om att ett enda ämne är farligt för dig, utan den nu så omdiskuterade cocktaileffekten. Vi stoppar i oss så många olika farliga saker under vår livstid som vi inte har en aning om effekterna av i kombination med varandra. Titta på tex. alla allergier som blir vanligare och vanligare, alla barn med ADHD och Damp, cancer !!!
    Detta är numera snart folksjukdomar. Undrar vad alla tillsatser har för skuld i detta egentligen.

  • maria_wijk 7 oktober 2009

    Skrivet av tilda den 7 okt 2009
    Det handlar ju inte om att ett enda ämne är farligt för dig, utan den nu så omdiskuterade cocktaileffekten. Vi stoppar i oss så många olika farliga saker under vår livstid som vi inte har en aning om effekterna av i kombination med varandra. Titta på tex. alla allergier som blir vanligare och vanligare, alla barn med ADHD och Damp, cancer !!!
    Detta är numera snart folksjukdomar. Undrar vad alla tillsatser har för skuld i detta egentligen.


    Ja cocktaileffekten lär ju komma mer på tal nu efter den E-jakt som pågår i programmet Matakuten, och när det gäller den frågan så vet ju inte ens forskarna vad olika tillsatskombinationer kan ge för effekter på hälsan. Att det ger effekter är jag dock 99% säker på.

    Det jag far efter är att man själv måste göra ett aktivt val, jag är medveten om att jag har livsmedel med tillsatser i hemma och kan välja att använda dem eller låta bli. Värre är de då för dem som får äta vad som bjuds utan möjlighet att påverka innehållet som skolbarn t.ex.

    Vill man lära sig mer om tillsatser i mat kan jag starkt rekommendera häftet "Handbok för den Kräsne Konsumenten", en liten hjälpreda i E-djungeln kan man kalla den.

  • enAnnan 7 oktober 2009

    Skrivet av tilda den 7 okt 2009

    Jag gillar aromat, men använder den nästan aldrig pga. vad den innehåller. ( ett måste till popcorn, dock. Men det blir så sällan så det överlever jag). Detta gäller även andra kryddor. Men ta en titt på tex. knorrs alla kryddmixer, dressingmixer, pulversåser och buljonger. Det är inte klokt vad skit vi stoppar i oss !!:@
    Mina barn älskar aromat och tycker att mamma är jättedum som förbjuder dem att äta det. :( Det är smällar man får ta.:)


    Precis! Och det är detta jag menar med att folk som ofta gapar högt om vad barn serveras i skolan t ex har inga som helst problem med att servera sina egna barn dessa pulversåser vareviga dag, eller andra helfabrikat proppade med skit... Man ska inte ställa krav på andra som man inte lever upp till själv.
    Alla måste vi börja med att göra våra val hemma.

  • Okänd 7 oktober 2009

    Jo det handlar om att göra ett eget val.
    Men frågan kvarstår, vaför blandas det i glutamat i Knorr Aromat?
    Skulle kryddan inte bli lika bra utan?
    Eller beror det på de övriga ingrediensernas kvalitet?
    Vi har gjort valet att försöka att undvika alla s.k. "smakförstärkare"!

  • enAnnan 7 oktober 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 7 okt 2009

    Jo det handlar om att göra ett eget val.
    Men frågan kvarstår, vaför blandas det i glutamat i Knorr Aromat?
    Skulle kryddan inte bli lika bra utan?
    Eller beror det på de övriga ingrediensernas kvalitet?
    Vi har gjort valet att försöka att undvika alla s.k. "smakförstärkare"!


    Det får du fråga Knorr om. Själv visar jag min ställning och gör mitt val genom att inte köpa den.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.