Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Använder du Aromat ?

  • ally75 7 oktober 2009

    Har helt slutat med all glutamat. Tycker inte det är gott längre. Så man kan vänja av sig med smaken.

    Bäst är naturliga kryddor. Använder herbamares örtsalt och även deras salt. Även vanligt jozo salt är inte lika gott längre smakar konstgjort.

    Visst kommer det många varningar om mat men vissa tror jag faktiskt på. Litar på mitt eget omdöme och det är att äta så naturligt som möjligt.

  • Okänd 7 oktober 2009

    Skolorna i Västerviks kommun har tagit bortalla smaksättningskryddor aom innehåller E-nummer som benämns som "smakförstärkare" från skolmatsalarna.
    Bra gjort tycker jag!

  • frucaos 7 oktober 2009

    Använder aromat till falsk fläslfilé, men det är också allt. Kommer ihåg att mina syskon åt rikligt av den som barn, jag var aldrig lika förtjust.

  • martina63 7 oktober 2009

    Bojkotta Aromat!

    Natriumglutamat har E-nummer 621 och är ett salt, bestående av en positivt laddad natriumjon och en negativt laddad molekyl med glutaminsyra. Du hittar saltet som smakförstärkare i många halvfabrikat, i snacks, buljonger och kryddmixer. Tillsatsen har förekommit i ett stort antal debatter på grund av att det framkallar allergiska besvär, huvudvärk, svettningar och överaktivitet m.m. I dagsläget är det förbjudet i England och
    Danmark men förekommer i många av våra svenska livsmedel.

  • martina63 7 oktober 2009

    Bojkotta Aromat!

    Natriumglutamat har E-nummer 621 och är ett salt, bestående av en positivt laddad natriumjon och en negativt laddad molekyl med glutaminsyra. Du hittar saltet som smakförstärkare i många halvfabrikat, i snacks, buljonger och kryddmixer. Tillsatsen har förekommit i ett stort antal debatter på grund av att det framkallar allergiska besvär, huvudvärk, svettningar och överaktivitet m.m. I dagsläget är det förbjudet i England och
    Danmark men förekommer i många av våra svenska livsmedel.

  • Tiol 7 oktober 2009

    Vi har också valt att inte äta eller ha Aromat hemma. Det var hemskt när jag tittade på matakuten, och de sa att AROMAT finns som bordkrydda till våra skolbarn. DÄR går verkligen gränsen.:@ Att vi som är vuxna stoppar i oss vad helst VI själva vill, det är ju helt upp till var och ens eget ansvar, men dessa stackars barnen, som inte kan/ vet/förstår, skall INTE matas med sådant, de är ju dessa barn som skall ta hand om oss när vi blir gamla. Hur mår de barnen då, som då blivit stora? Vad är det för följdsjukdomar som kommer av allt detta skräp som de får i sig? Hemsk tanke tycker jag.
    Bra att det har blivit en debatt runt detta.(Y)

    Var och en som är vuxen kan välja själv , det är min åsikt. Men vi måste ta hand BRA om våra barn.(Y)
    Ha det gott/TINA

  • maria_wijk 7 oktober 2009

    Bläddrar i min handbok för kräsna konsumenter och slår upp sidan över smakförstärkare som det kan finnas anledning att vara observant på då de kan ha negativa biverkningar.

    E621 - Natriumglutamat, Mononatriumglutamat, Natrium-L-Glutamat
    E622 - Kaliumglutamat, Monokaliumglutamat, Kalium-L-Glutamat
    E623 - Kalciumglutamat, Kalciumdiglutamat, Kalcium-L-Glutamat
    E624 - Monoammoniumglutamat
    E626 - Guanylsyra
    E627 - Natriumgyanulat, Dinatriumguanylat, Natrium-5´-gyanulat
    E628 - Dikaliumguanylat
    E630 - Inosinsyra
    E631 - Dinatriumminosinat, Natrium-5´-insoinat
    E632 - Dikaliumminosinat, Natriuminosinat
    E633 - Kalciuminosinat
    E634 - Kalcium-5´-ribonukleotider
    E635 - Dinatrium-5´-ribonukleotider

    Det finns med andra ord många olika smakförstärkare även om den mest omtalade är E621.

  • Peter_Stompare 7 oktober 2009

    Skrivet av Metalmaid den 6 okt 2009

    Skrivet av Peter_Stompare den 6 okt 2009

    Har aldrig någonsin använt mig av aromat, och använder inte längre heller pulver/tärningsbuljonger. Och det av helt kulinariska skäl. Har man väl vant sig av med glutamatsmaken så tycker man att det är riktigt jävla äckligt dom gånger man känner den.
    Om det är så att man måste ha sånt skräp i maten så är det för att man bränt sönder sina smaklökar. Vänj er av med det där så kommer ni snart känna vad maten egentligen smakar. Det är lite som att bli rökfri eller bli frisk efter en förkylning.


    Visst ligger det mycket i det du säger, det är en otrolig skillnad i smak bara på torkade och färska örter eller sötat och osötat te t.ex.

    Jag föredrar att krydda upp min mat med färska grönsaker men ibland kan färdiga kryddblandningar som buljong t.ex vara en genväg om man har ont om tid.

    Att säga att man bränt sönder sina smaklökar för att man ibland använder produkter med smakförstärkare tycker jag nog är en lite grov generalisering.

    Jag förstår dock din poäng, jag har samma åsikt som dig när det gäller ketchup. För mig är ketchup på maten en smakförstörare medan den för andra är en smakförhöjare, summa summarum olika människor har olika smakpreferenser.


    Om man behöver den där buljungtärningen för att hinna med maten kanske man helt enkelt valt att göra fel mat vid fel tillfälle?
    Sen tycker jag inte att man kan jämföra ketchup och aromat eftersom dom fungerar/förstör på helt olika sätt.



    Förövrigt efterlyser jag torkat rent rotselleripulver

  • ThomasP 7 oktober 2009

    Nej det kommer inte in i mitt kök pga Natriumglutamaten
    // Thomas

  • monfo 8 oktober 2009

    Min syster älskar det på färska grönsaker tex tomat eller kall kokt potatis på macka och så aromat, själv väljer jag kött och grillkrydda (samma märke) till detsamma

  • chrisq 8 oktober 2009

    (L) ÄLSKAR AROMAT PÅ ALLT O TÄNKER FORTSÄTTA MED DET(Y)

  • maddela62 8 oktober 2009

    Angående det väldiskuterade programmet Matakuten så är det jättebra att det visas hur det går till.
    Jag har jobbat som skolresturangföreståndare och det skulle ha varit toppen om man hade fått lagat mat ifrån grunden. Men kruxet var att det är för få anställda och det fanns inte någon tid till förberedelserna. Att varorna var halvfabrikat var ju ett stort plus, bara öppna kartongerna och häva i jättegrytan och röra om. Det kanske inte låter så mycket men det är så mycket annat som ska göras också. På många skolor är inte mattanterna så populära men det har sin förklaring. Gå på politikerna och kräv mer pengar till vad allt som har med skola att göra, det är där som knuten ska upp(N)

  • ulja503 8 oktober 2009

    Har slängt min aromat eftersom den innehåller glutamat:@

  • poffa 8 oktober 2009

    Varför använda Aromat? :'(
    Låt dom naturliga smakerna framkomma istället, vilket ställer krav på kocken.

  • Okänd 8 oktober 2009

    Skrivet av poffa den 8 okt 2009

    Varför använda Aromat? :'(
    Låt dom naturliga smakerna framkomma istället, vilket ställer krav på kocken.


    Ett av de bästa inläggen hittills!
    (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.