Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa knivarna

  • Svesse60 18 mars 2008

    Vi använder oss av Global, dessa är verkligen toppen! (Y)(Y)(Y)

  • Lovis 18 mars 2008

    Själv använer jag Global.
    När jag var värdinna för Tupperware fick jag ett set med knivar från dem.
    Dem är också bra.

  • rasine 30 april 2008

    Min bror var inne i en affär i Halmstad som säljer mat från Kina och köpte en kniv som dom änvänder. Det är den bästa kniv jag har. Den kostade bara 125 kr. Köp en sån om ni hittar.

  • jas65 30 april 2008

    Såg nu att överskottbolaget säljer satay knivar för 29:- för tre stycken och de har jag och tycker att de är mycket bra dessutom så är stålet av bra kvalite'.

  • Jessika 30 april 2008

    Jag har en kockkniv, en japansk kockkniv och en filé kinv från Porsche som är helt oslagbara. På god andraplats kommer Fiskars och Viktorinox.

  • Aspholme 30 april 2008

    Kobe och Fiskars. det är viktigt att kniven har rätt balans, då arbetet är relativt farligt för fingrarna.

  • ferga 7 december 2008

    Tveklöst Masahiro

    Skrivet av MrVan den 17 mar 2008

    Vilka är dom bästa knivarna till matlagning, enligt Dig??

  • SaraW 8 december 2008

    Jag har en kockkniv från Edge (har inte sett det märket på några år så det är möjligtvis inte i bruk längre). Den är fantastiskt bra. Balanserad i bladet, lagom tyngd utan att bli för tung. Har även ett gäng Fiskars som också är bra, men känns inte riktigt lika stabila i bladet. Fick dessutom världens enklaste knivslip i julklapp förra året, så knivarna är numera riktigt vassa för jämnan.

  • elpatron 10 december 2008

    Skrivet av Roggan den 17 mar 2008

    MAC gillar jag (Y)


    Jag hatar MAC, jag kör bara PC (Y)

  • Gunn57 10 december 2008

    :) Exxent använder jag mest. :)

  • bigbreastlover 10 december 2008

    Självklart val. Global såklart. Fantastisk prestand o hållbart stål i världsklass.

  • JKreku 10 december 2008

    Jag har kört snart sju år med Global och det är nog riktigt bra knivar. Men däremot så köpte jag när jag jobbade på Åland i sommras en "Tojiro Flash" kniv... Den var överraskande bra, hade det inte varit så (ursäkta uttrycket) förbaskat dyrt så hade jag köpt fler knivar av det märket!
    Läs om knivarna på knivar.nu

  • elpatron 10 december 2008

    Skrivet av bigbreastlover den 10 dec 2008

    Självklart val. Global såklart. Fantastisk prestand o hållbart stål i världsklass.


    Jag gillar ditt nickname, coolt (Y):D
    Ovanligt på en matsida iofs, men du gillar nog att sticka ut hakan lite :)

  • dePaul 10 december 2008

    Skrivet av bigbreastlover den 10 dec 2008

    Global såklart. Fantastisk prestand o hållbart stål i världsklass.
    Hm, vet inte om jag vill hålla med där. Det är på sin höjd ett mediokert stål tillverkat i Japan av Yoshikin Corporation.

    Namnet på stålet är Cromova 18, av vilket man kan utläsa att det innehåller 18% krom. Kolhalten ligger mellan 0.8-1.0 procent, vilket får anses mediokert med dagens standard. Hårdheten ligger på 58 HRC (Rockwell C grader).

    Det finns också en version som heter Pro. Den är tillverkad i en tidigare stålsort och som är något hårdare (59 HRC). Det gamla stålet var bättre men dyrare i tillverkning. Global gick över till det senare stålet 2003.

    Cromova 18 är således på sin höjd ett mediokert stål. Vi har i det här landet avsevärt bättre stål än Cromova 18. Faktum är att jag skulle välja Sandvik 12C27, 13C26/Uddeholm AEB-L, 19C27 precis varje gång före Cromova 18. För att inte tala om de riktigt exklusiva sorterna som t ex Uddeholm Vanadis 15.

    Mora of Swedens (tidigare Frosts och KJ Eriksson) nya serie är tillverkad i 12C27. Priserna ligger på ungefär en fjärdedel av Globalernas. Jag väljer tusen ggr hellre någon kniv i den serien än en enda Global (H). Dessutom är ergonomin bättre på Mororna.

  • dePaul 10 december 2008

    Skrivet av JKreku den 10 dec 2008

    "Tojiro Flash" kniv... Den var överraskande bra, hade det inte varit så (ursäkta uttrycket) förbaskat dyrt så hade jag köpt fler knivar av det märket!
    Inte alls överraskande (H).

    Den här serien är tillverkad i Japan av Takefu Specialty Steel Corporation. Det är från början designat för horticulture, dvs beskärning av Bonzai-träd.

    Önskemålet var att få fram ett slagsegt och nötningståligt rostfritt stål. Resultatet blev VG-10 (Victory Gold 10). Ett ytterst potent stål som sopar golvet med Globalernas Cromova 18.

    VG-10 är härdat till 61 HRC, alltså avsevärt hårdare än Cromova 18. Bland annat av den anledningen håller VG-10 skärpa längre än Cromova 18.

    Precis som du skriver så är Tojiro-serien tyvärr våldsamt dyr. Det finns andra märken som kör med VG-10 och som är både bättre ur ergonomisk synpunkt, bättre ur prissynpunkt, bättre ur QC synpunkt och bättre ur kvalitétssynpunkt. Ett sådant märke är Hattori, vars HD serie är svår att slå. Så här ser en Hattori HD 7 ut:

    http://www.smidefors.se/wp-content/uploads/2008/01/hattori_hd-7.jpg

  • boz1965 10 december 2008

    Har också Fiskars hemma men när jag jobbade som kock använde vi Victorinox, har dessvärre inte de knivarna kvar men de var suveräna.

  • dePaul 10 december 2008

    Skrivet av boz1965 den 10 dec 2008

    Har också Fiskars hemma men när jag jobbade som kock använde vi Victorinox, har dessvärre inte de knivarna kvar men de var suveräna.
    Victorinox tillverkar den idag kanske bästa brödkniven på marknaden. Inte så mycket pga stålet eller handtaget/ergonomin, inte heller för prisets skull utan för att den här kniven har marknadens bästa sågtandning. Egentligen är det en konditorkniv men som sagt, funkar ypperligt som brödkniv: http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives/Victorinoxkonditorkniv.jpg

    Det fanns dock för många år sedan en ännu bättre brödkniv, tillverkad av KN (Karlsson/Nilsson) i Eskilstuna. Man bytte senare namn till Knivman. Tyvärr finns inte firman kvar. Jag är dock säker på att den här kniven finns i tusentals svenska hem. Tyvärr har jag ingen bild på den. Bladet är 205 mm långt och handtaget är i svart ABS-plast. Vissa modeller hade träskaft i stället. Stålet var inte så väldigt hårt, kanske runt 56 HRC och förmodligen tillverkat av Uddeholm.

    När det gäller övriga Victorinoxmodeller så är ju deras små skalknivar populära. Det kan man förstå. Billiga och ersättningsbara. Tyvärr så väljer firman att använda två ganska mediokra stålsorter till sina köksknivar (Bonpertuis och Inox, eq AISI 440A). HRC 56.

    Fiskars stål är idag tillverkat i Kina på licens och heter AISI 420J2. Det är nog tyvärr så nära diskbänk som man kan komma :D. Stålet härdas till låga 54-55 HRC. Tidigare använde Fiskars samma stål som Victorinox (det franska Bonpertuis). Det stålet var snäppet bättre. Bytet skedde någon gång runt 1988.

  • jimboz 11 januari 2009

    Jag änvänder olika knivar men kockniven heter Sabatier....

  • wildlife 7 oktober 2010

    {party}
    Hämtade ut min nya kockkniv på posten idag, en Hattori 24 cm med damaskusblad och mitt eget lilla namn som gravyr... (L) ska bli kul att se om den är lika bra att jobba med som den är vacker, för det var nog den snyggaste kockkniv jag sett... men smakar det så kostar det och nästan 2500 kr försvann från kontot... men va tusan, det är inte ofta man unnar sig nåt sånt... {laugh}

    Använder Sanelli, Sabatier och Satake annars här hemma och har varit jäkligt nöjd med dessa åxå... men nu får dom nog se upp så dom inte hamnar i lådan... {laugh}

  • Chillit 7 oktober 2010

    här använd Global :) men när jag gick IV så hade vi hemkunskap och jag använde alltid en kniv som hade nå kinesiskt tecken på bladet tror jag och träskaft hade den dock vet jag inte vilket märke det var.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.