Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fler offer för överdrivet kreativa?

  • estrid1 21 april 2011

    Jag och min make använder nästan alldrig mjölk.Ingen av oss tycker om att dricka det.En bekant till oss var på besök hos oss och hade sin mamma med sig.Mamman MÅSTE ha mjölk i kaffet och vi hade givet vis ingen hemma.Så i ren desperation tog hon fram ett paket med fruktjoghurt och hällde i en skvätt..... Hade hon lugnat sig lite så hade vi kunnat plocka fram lite spejgrädde.
    Läste för många årsedan om följande händelse: Kvinnan skulle åka bort några dagar och hennes make som inte hade några kunskaper i matlagning skulle vara ensam hemma.Hon hade lagat mat i flera dagar innan.Hon hade märk resp. paket mad veckodag och lunch/middag och angett exakt hur länge han skulle värma maten.Hon hade även satt fram ett paket med snabbnyponsoppa som han kunde ta som mellanmål.Någon dag senare när frugan åkt skulle han laga till nyponsoppan.Det stod Knallröd nyponsoppa på paketet.Men inte blev den knallröd så han tog lite till,och lite till ... När han tittade lite närmare så såg han att det visst var kallrörd .....

  • Cassiopeya 21 april 2011

    Jag hade en kompis som aldrig lagade mat, men en gång fick han för sig att göra spagetti och köttfärssås. Så han knalla iväg till affären och köpte vad han trodde han behövde. Eftersom det var första gången han skulle laga mat kan man tycka att han borde läst ett recept innan, men så gjorde inte han. I affären köpte han spagetti, färs och vad han trodde att han behövde.

    Väl hemma stekte han färsen som vanligt, men sen är det ju det där med tomatsåsen! Han visste nog bara att såsen ska vara brun, som den i skolan, så han hade köpt ett paket med färdig brunsås!!! Detta hällde han över färsen och vips så såg det ut som köttfärssås. Smaken däremot :x

    Tror inte han åt maten utan gjorde som vanligt, gick till närmsta pizzeria eller hambugerställe och köpte sig middag! Behöver jag säga att han aldrig lagade mat mer (inte så länge jag kände honom i a f). :)

  • a-lie 21 april 2011

    Fantastiskt med kreativitet i köket!!!!! (Y) Visst är det roligt med människor som vågar mixtra ihop nya spännande (?) rätter.....fast ibland kan det kanske bli lite för "spännande"??
    Min mammas sambo är en hejjare på att laga mat och där händer det alltid saker i köket
    Man vet aldrig vad man kommer att få för nya smakupplevelser när han är i farten. Fast den gången han hällde kardemumma i grönsakssoppan var inte alls någon höjdare!!!! Även om han själv satt med ett jätte-leende och skyfflade in sked efter sked i munnen och inte fattade varför vi andra inte tyckte det var gott.....:DD

    Förresten ........... var det inte Kock-Tina som sa i ett program "Våga laga äckligt"

  • Isia88 21 april 2011

    Jomen visst tycker det är mycket roligare att laga mat om man vågar blanda lite. Och då får man ju dessutom lite mer möjligheter med de ingredienser man har hemma i skafferiet :D

    Häromdagen lagade jag biff och pestoris till mig själv (gjorde eget pesto och blandade med kokt råris). Sallad till var gjord på tomat, majs och banan. Och den smakblandningen var inte alls dum! Dock har folk rynkat på näsan när jag nämnt banansalladen. "Banan till pesto??? Nääeehh..."

    Förr brukade jag göra apelsinomelett med kanel. Också najs :D

  • DoctorWho 21 april 2011

    Skrivet av Transporter den 21 apr 2011

    Mamma berättade att min morfar tänkte: Om man kan rosta en skiva bröd i brödrosten, då borde man även kunna tillaga pålägget på brödskivan i brödrosten. Morfar bredde en macka, la på bacon och ner i brödrosten med mackan. Resultatet blev att baconet kanade av och lade sig längst ner i botten och brödrosten började brinna. Han fick skrapa ur allt med en gaffel (elkontakten var urdragen).



    Detta hände på 60-talet och det var morfars och mormors första brödrost.

  • irrevirre 21 april 2011

    Skrivet av estrid1 den 21 apr 2011

    Jag och min make använder nästan alldrig mjölk.Ingen av oss tycker om att dricka det.En bekant till oss var på besök hos oss och hade sin mamma med sig.Mamman MÅSTE ha mjölk i kaffet och vi hade givet vis ingen hemma.Så i ren desperation tog hon fram ett paket med fruktjoghurt och hällde i en skvätt..... Hade hon lugnat sig lite så hade vi kunnat plocka fram lite spejgrädde.
    Läste för många årsedan om följande händelse: Kvinnan skulle åka bort några dagar och hennes make som inte hade några kunskaper i matlagning skulle vara ensam hemma.Hon hade lagat mat i flera dagar innan.Hon hade märk resp. paket mad veckodag och lunch/middag och angett exakt hur länge han skulle värma maten.Hon hade även satt fram ett paket med snabbnyponsoppa som han kunde ta som mellanmål.Någon dag senare när frugan åkt skulle han laga till nyponsoppan.Det
    stod Knallröd nyponsoppa på paketet.Men inte blev den knallröd så han tog lite till,och lite till ... När han tittade lite
    närmare så såg han att det visst var kallrörd .....


    Hahahaaaa va roligt:DD
    Det här var en rolig tråd! Funderar på om jag har någon .... Men kommer inte på något. ....
    Jag vill läsa MERA!

  • Mistys 21 april 2011

    När jag skulle få mina första barn var jag inlagd 10 v innan beräknad förlossning. Var vansinnigt sugen på sockerkaka till kaffet på sjukhuset och bad därför min man att be sin mamma, den blivande farmodern att baka en av sina jättegoda sockerkakor till mig.
    Min man som tyckte detta var onödigt ville ta saken i egna händer. Gick till affären och köpte ett paket snabbmix sockerkaka. Väl hemma satte han på ugnen, smörade formen och bröade den med............snabbmixen. Så kvar fanns bara en skvätt på botten av paketet.
    Nån dag senare kom en färsk sockerkaka från min svärmor och min man undrar fortfarande ....26 år senare varför fabrikanten inte skickat med ströbröd till formen.......mixen räckte ju inte till både och .....:p

  • sikaal 21 april 2011

    Du milde vad jag skrattat, tårarna rinner! Tack för alla "historier". :DD
    Min man lagar lika bra (eller dålig) mat som jag, så jag kan inte bidra med något, utom möjligen att han kan sväva ut lite mycket med örtkryddor.

    Jag kommer däremot ihåg när min äldste som, då ca 10 år, skulle steka plättar, för första gången. Jag gick upp i övervåningen för att han skulle få vara ifred. Det tog ett tag, sedan började brandvarnaren tjuta! Jag nerför trappan och möter ett brännt moln, min son ropar, mamma du får byta batteri i brandvarnaren! Där står han och steker på för hög värme och ingen fläkt! Oj, vad jag blev lättad, trodde han höll på att elda upp hela köket!

  • Jillsrecpet 21 april 2011

    Lol misty 09 underbart!

    Min egen historia är att min far skulle överaska min mor med att laga mat en kväll, En underbart potatis och purjolökssoppa väntade på oss hemma, eller rättare sagt enligt hans utsago. Min far tyckte att purjolöken var onödig så den stoppade han tillbaka i skafferiet. Han skar potatisen i mindre bitar och kokade dem länge och väl. Detta serverade han med glädje till oss en lördag kväll. Ingen buljong, inga kryddor utan bara kokt vatten med klyftade potatis med skalen på. Min mor och jag tittade försiktigt på varandra och tittade länge på skålen. Min far reste på sig och frågade mig med ett vänligt ton "dotter min, var det calzone du tyckte om från pizzerian?"
    :0){clap}

  • AirWomen88 21 april 2011

    ojoj vilka roliga historier, jag ska nog vara ganska glad att min sambo inte lagar någon mat, vem vet hur det skulle smaka, han får hålla sig till att steka korv, göra potatismos och nyponsoppa tror jag:)

  • Lenael 22 april 2011

    Hmm har oxå en man som bara lagar några få rätter när han måste.
    Dom har han ju övat på så nu smakar dom riktigt bra.
    Han lämnar mej oftast ensam i köket under matlagningen.

    Min mammas väninna hade man och vuxen son hemma, dom var av den åsikten att mannen gör sitt. Bilen, spikar och donar ja ni vet.
    Kvinnan gör sitt maten, tvätten och städar o.s.v.
    När hon blev sjuk kom problemen.
    Sonen skulle koka ägg. Hur länge ska dom koka frågade han.
    Sex minuter blev svaret.
    Han la i äggen fyllde på med vatten och satte äggklockan på sex minuter.
    Hon fick inte ligga sjuk länge.

  • Marksten 22 april 2011

    ägg ja... det var sonen i huset som skulle koka ägg för första gången och frågar hur många minuter ett ägg ska koka?
    ca. 6 minuter , blev svaret.
    Han skulle ju koka 4 ägg och kokade dom 24 minuter.

  • Lenael 22 april 2011

    Ja du det blev nog "lite" hårdare ägg det.


    Äggen jag skrev om var i stort sett råa.
    Det var knappt så vattnet blev varmt, det var ett tag sen
    på en gammal spis med dåliga plattor.

    Hon skulle även tvätta i tvättstugan den dagen.
    Hon sorterade två påsar med fintvätt (40 grader) och bad mannen gå ner och starta maskinerna, sen gick hon och la sig igen. Mannen kom upp och sa jag satt dom på 60 grader det måste ju spara tid. Det handlade ju inte om mat men får mej ändå att vara tacksam för att samhället blivit mer jämlikt.

  • mat-Tindra 22 april 2011

    Jag vet inte vad det är för fel med mej och min mat! Grannens hund äter gärna resterna men inte min egen hund....(N))

  • MosterNettan 22 april 2011

    Skrivet av estrid1 den 21 apr 2011

    Jag och min make använder nästan alldrig mjölk.Ingen av oss tycker om att dricka det.En bekant till oss var på besök hos oss och hade sin mamma med sig.Mamman MÅSTE ha mjölk i kaffet och vi hade givet vis ingen hemma.Så i ren desperation tog hon fram ett paket med fruktjoghurt och hällde i en skvätt..... Hade hon lugnat sig lite så hade vi kunnat plocka fram lite spejgrädde.
    Läste för många årsedan om följande händelse: Kvinnan skulle åka bort några dagar och hennes make som inte hade några kunskaper i matlagning skulle vara ensam hemma.Hon hade lagat mat i flera dagar innan.Hon hade märk resp. paket mad veckodag och lunch/middag och angett exakt hur länge han skulle värma maten.Hon hade även satt fram ett paket med snabbnyponsoppa som han kunde ta som mellanmål.Någon dag senare när frugan åkt skulle han laga till nyponsoppan.Det stod Knallröd nyponsoppa på paketet.Men inte blev den knallröd så han tog lite till,och lite till ... När han tittade lite närmare så såg han att det visst var kallrörd .....




    När min son precis hade lärt sig läsa frågade han varför det hette Knallröd nyponsoppa när det den inte alls var röd. Från den dagen har vi aldrig sagt nyponsoppa utan bara Knallröd.

  • The_mama97mia 22 april 2011

    Haha på tal om knallrött,
    själv var nog överdrivet kreativ här. Kokade palsternacka, morot, ngn potatis och rödbeta i buljong, tänkte det kunde se lite kul ut.
    Visst, allt såg ju likadant ut! Rött! Ingen skillnad i smak alls.
    Suck, det gör jag inte om - alltså klart det går att äta men inte tillförde det ngt - tur att jag inte skulle bjuda ngn på det!

  • idea_ 23 april 2011

    Hmm, minns att det många gånger när jag var i tonåren och gjorde "matexpriment" blev ganska hrrm intressant, sen har man ju lärt sig vad som går ihop och vad som inte gör det, så nu får jag ibland frågor om receptet (eller av endel släktingar frågan om jag kanske inte borde byta branch till kock). :)
    Lilla pappsen däremot har gått åt motsatt håll. Jag vet att han kunde laga mat när jag var liten, men någonstans måste han ha förlorat smaklökarna, för nu ingår i alla standardrecept en halv kopp peppar och tre fjärdedels kopp salt. Inte i min smak. Sen har han blivit inspirerad av sina döttrar (tycker han) och kör enligt devicen finns det i kryddskåpet går det ner i grytan.
    Kan det sägas att jag bara tackar jag till middag när han vill bjuda på resturang? o_O

  • nova07 23 april 2011

    haha jag är likadan! fast det finns gränser ;) Min mamma däremot är väldigt lik din man! Tänk den gången hon blandade gul ärtsoppa i köttfärssåsen...... Kan tilläggas att min kräsna syster hoppade över middagen den gången, och har nog inte riktigt förlåtit henne än......

  • boz1965 23 april 2011

    Skrivet av Transporter den 21 apr 2011

    Mamma berättade att min morfar tänkte: Om man kan rosta en skiva bröd i brödrosten, då borde man även kunna tillaga pålägget på brödskivan i brödrosten. Morfar bredde en macka, la på bacon och ner i brödrosten med mackan. Resultatet blev att baconet kanade av och lade sig längst ner i botten och brödrosten började brinna. Han fick skrapa ur allt med en gaffel (elkontakten var urdragen).


    Fiskpinnar i brödrosten har jag hört talas om men macka med pålägg... :DD

  • idea_ 23 april 2011

    Skrivet av boz1965 den 23 apr 2011

    Skrivet av Transporter den 21 apr 2011

    Mamma berättade att min morfar tänkte: Om man kan rosta en skiva bröd i brödrosten, då borde man även kunna tillaga pålägget på brödskivan i brödrosten. Morfar bredde en macka, la på bacon och ner i brödrosten med mackan. Resultatet blev att baconet kanade av och lade sig längst ner i botten och brödrosten började brinna. Han fick skrapa ur allt med en gaffel (elkontakten var urdragen).


    Fiskpinnar i brödrosten har jag hört talas om men macka med pålägg... :DD


    Det där med fiskpinnarna var enligt studentinfon 97 i Luleå ett inslag av studentikos matlagning {giggle}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.