Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sär skrivning

  • elpatron 12 december 2008

    Skrivet av markus den 12 dec 2008

    Japp. Tänk förut då man inte ens fick ha tuggummi på lektionerna... Nu får man tom ha mobiltelefoner och bärbara datorer...

    Jag hade en lärare som var riktigt sträng, men alla var helt överens om att han var en bra lärare. Han var rättvis och tog saken i princip personligt om man inte gjort läxan. Det var en överenskommelse mellan klassen och honom att läxan skulle göras.
    2 min sen, och han skrev ditt namn i övre högra hörnet på "svarta tavlan".

    Alla respekterade honom och han respekterade oss.


    Så sant, just det enda ordet som SKA finnas i en skola - RESPEKT. Lydnad, inlärning och uppförande kommer hand-i-hand per automatik om respekt finns.

    Undomars slappa beteende i skolan, för dom får lov där, visas ju tyvärr sen hemma oxo, om inte föräldrar kan avstyra det. Men skolans slapphet är upphov till mycket skit i dagens samhälle, tyvärr.

  • markus 12 december 2008

    Skrivet av elpatron den 12 dec 2008

    Skrivet av markus den 12 dec 2008

    Japp. Tänk förut då man inte ens fick ha tuggummi på lektionerna... Nu får man tom ha mobiltelefoner och bärbara datorer...

    Jag hade en lärare som var riktigt sträng, men alla var helt överens om att han var en bra lärare. Han var rättvis och tog saken i princip personligt om man inte gjort läxan. Det var en överenskommelse mellan klassen och honom att läxan skulle göras.
    2 min sen, och han skrev ditt namn i övre högra hörnet på "svarta tavlan".

    Alla respekterade honom och han respekterade oss.


    Så sant, just det enda ordet som SKA finnas i en skola - RESPEKT. Lydnad, inlärning och uppförande kommer hand-i-hand per automatik om respekt finns.

    Undomars slappa beteende i skolan, för dom får lov där, visas ju tyvärr sen hemma oxo, om inte föräldrar kan avstyra det. Men skolans slapphet är upphov till mycket skit i dagens samhälle, tyvärr.


    Vi hade även en känd TV4 profils far som lärare. Han krävde att klassen skulle stå upp när de svarade på frågor vid förhör eller om det kom in nån i klassrummet under lektionen... Han var också stenhård med även där var det ömsesidig respekt som höll oss samman som en grupp individer, givet i olika åldrar...

  • anluk 12 december 2008

    Alltså El-patron, ser jag rasistiska tendenser, hoppas verkligen jag missförstod dig med uppmixat Sverige. På tal om den otroligt BRA skolan mina barn går i (gått i, den stora har nu bytt skola) så är det en av de mest invandratäta här i stan och ändå funkar det helt kanon! Skyll för guds skull inte på invandrarna.

  • Lange 12 december 2008

    Tack anluk du formulerade det jag tänkte.
    Vår lilla skola har föräldrastyrelse som har ett ganska stort inflytande på hur undervisningen utformas och hur olika frågor hanteras.
    Vi inför nu i januari frukost på skolan till alla elever istället för rasten och samlingen på morgonen. Efter en månad ska vi försöka utvärdera resultatet och se om vi har gladare barn som orkar mer.
    Mina barn är kvartsromer och säkert finns det en del mörka anlag på min sida också även om både jag och barnen är födda i Sverige.......

  • Penne 12 december 2008

    Det är ju intressant det här med språket men samhället utvecklas, så har det alltid varit, och språket med det. Jag håller med om att det är mycket slarv, men det svenska språket har alltid utvecklats och kommer förmodligen att fortsätta göra det. Det är bara att hänga med! Varför är vår svenska bättre nu än vikingarnas? Varför är vårt språk bättre nu än framtidens svenska? Förstår ni min tanke?

  • Stighastrup 12 december 2008

    Om man ska diskutera särskrivning kan man väl hitta ett annat forum än en matsida. Gå till Avigsidan istället.:@

    MVH En ensam stående mörk hårig sjuk sköterska

  • Lange 12 december 2008

    Jag förstår din tanke men vill vi verkligen att svenskan ska utvecklas till gutturala ljud i tal och skrift?
    Problemet är nog inte att språket utvecklas utan att det utarmas tyvärr.
    Vi förlorar också en stor del av vårt språkliga arv när dialekter och "äldre" språk försvinner. Låt språket utvecklas utan att ursprunget försvinner.

  • elpatron 12 december 2008

    Skrivet av Stighastrup den 12 dec 2008

    Om man ska diskutera särskrivning kan man väl hitta ett annat forum än en matsida.


    Varför, det är irriterande oavsett vilket forum det skrivs på.
    Menar du att det BARA ska diskuteras mat på en matsida?
    Vad begränsat det hade blivit då. Du får väl skicka ett mail till MK då och be dom förbjuda allt annat. Lycka till (Y)

  • elpatron 12 december 2008

    Skrivet av anluk den 12 dec 2008

    Alltså El-patron, ser jag rasistiska tendenser, hoppas verkligen jag missförstod dig med uppmixat Sverige. På tal om den otroligt BRA skolan mina barn går i (gått i, den stora har nu bytt skola) så är det en av de mest invandratäta här i stan och ändå funkar det helt kanon! Skyll för guds skull inte på invandrarna.


    Du får tolka mitt inlägg som du vill, jag säger bara att FÖRR var det mindre kriminalitet i form av stölder, misshandel, våldtäkter och rån. Med förr menade jag 60-70-talet, och då det fanns mindre invandrare i Sverige. Idag kallas du rasist om du har en svensk tröja på dig och sjunger nationalhymnen. Svenskar har skyldigheter, invandrare har mest rättigheter. Det är inte konsekvent i samhället idag.

    Jag ska ta ETT exempel utav flera som jag har. ETT exempel med statistik OCH fakta.
    Sen kan du tolka som du vill, men fakta kommer du inte ifrån.

    Jag tar discobranden i Gbg som exempel där 63 ungdomar (varav 3 svenskar) dog och 213 skadades, varav 50 allvarligt. Under lång tid var det osäkert huruvida branden var en olycka eller om den var anlagd. Inom några dagar spekulerades att branden, vars offer till största delen bestod av invandrarungdomar, var anlagd av svenskar med främlingsfientliga/rasistiska åsikter.

    Affischer sattes upp i Göteborg med texten "60 invandrarungdomar har dött, nu ska 60 svenskar dö". Det visade sig att de 4 gärningsmännen själva var invandrare från Iran som hette/heter Shoresh Kaveh, Housein Arsani, Meysam Mohammadyeh och Mohammad Mohammadamini.

    Tre av dom har idag skyddade identiteter. Shoresh var ju en av göteborgs fjortisprofiler på den tiden, kriminell som få med tillhörande gäng. Mohammad var hans vapendragare som var med honom 24/7 som nån livvakt typ. Hossein var en vilsen kille som tyvärr valde fel väg i livet. Jag VET, jag känner folk som känner dom.

    Följande är en artikel från GP en vecka efter branden. Jag har hämtat artikeln från deras arkiv som kräver inloggning.

    "Ytterst få ungdomsbrott efter branden
    Göteborgs-Posten 1998-11-04
    Lindqvist Ulf
    Sida: 6"

    av ULF LINDQVIST
    031-62 41 53

    "Efter brandkatastrofen har ungdomsbrottsligheten kommit av sig. Vanligtvis rapporteras runt 20 ungdomar varje dygn,
    den siffran är nu nära noll.

    - Antalet tonåringar som tagits för snatterier är nästan noll. I början av höstlovet förra veckan märkte vi av en markant uppgång, som avbröts i samband med branden, säger Gunnar Dahlberg, kriminalkommissarie på utredningsroteln där ungdomsbrotten handläggs.

    Att snatterierna ökar i samband med skollov är inget nytt. Det inträffade också i början av förra veckan. Men efter branden upphörde de nästan helt.
    Gunnar Dahlbergs enda förklaring är att eftersom så många ungdomar drabbades, på olika sätt, så har denna sorg helt naturligt sysselsatt så gott som alla ungdomar i hela Göteborg. Fullt upptagna med att stötta varandra.

    Utöver de 63 omkomna var det långt över hundra som skadades. Och utöver dem som berörs direkt av att en anhörig gått bort, tillkommer alla de som på olika sätt
    har en relation till dem som var på ungdomsdiskot på Makedoniska föreningen.

    - Ungdomar i hela stan är fullt upptagna med att stötta och hjälpa varandra. Det mest angelägna är väl att hjälpa varandra, och inte att röra sig i centrum som många annars gör när det är skollov, säger Gunnar Dahlberg.

    Det är inte bara snatterier som har minskat. Samma sak gäller bilinbrott och stölder av bilar och mopeder. Därmed inte sagt att de upphört. Polisanmälningar från privatpersoner förekommer fortfarande. Men den kategori av ungdomar som polisen vanligtvis rapporterar eller griper i
    samband med stölder och bilinbrott, denna kategori har nästan försvunnit. Väldigt lugnt för tillfället.

    - Varje morgon när jag kommer hit brukar det ligga runt 20 färska fall på mitt skrivbord och vänta på utredning. Men sedan branden har vi bara fått in något enstaka, säger Gunnar Dahlberg.
    Han tror inte att det beror på att så många poliser jobbat med brandkatastrofen de senaste dagarna, och att de därför inte haft möjlighet att gripa personer misstänkta för brott.
    - Nej, så är det inte. De rapporter vi får från poliserna som är ute på fältet visar att det är väldigt lugnt just för tillfället när det gäller den här typen av ungdomsbrott, säger Gunnar Dahlberg."

    Som grädde på moset kommer påföljande händelse:

    "Ett omfattande taxifusk har avslöjats i Göteborg med taxikort som delades ut vid brandkatastrofen. I samband med brandkatastrofen delades 1500 taxikort ut för att nära anhöriga skulle kunna ta sig till sjukhus och begravningsplatser.

    Många av dessa kort har kommit på drift och används nu för rena nöjesresor. - Missbruket strider mot hela grundtanken med korten. Vi har exempel där personer gjort resor till nöjeställen och för att göra inköp i butiker, säger Lars Lilled, Göteborgs kommuns samordnare för brandkatastrofen till TV 4 Göteborg.

    Taxiresorna som gjorts med de aktuella korten har kostat en halv miljon kronor. Lilled ångrar dock inte att taxikortsystemet infördes. - Nej, vi tycker det var ett bra och effektivt sätt för de drabbade familjerna att få hjälp med transporterna i samband med brandkatastrofen."

    Vad är sensmoralen av detta tro? Och NEJ, detta är inte rasism, det är kalla fakta med statistik.
    Tyvärr kommer "fel" invandrare hit, dom som redan är kriminella och har pengar och råd att fortsätta sin brottsliga bana här, och dom förstör för de andra. Dom som VERKLIGEN behöver hjälp att komma hit och få hjälp har inte råd att ta sig hit. Och sköter man sig inte som invandrare i ett nytt land anser jag att man ska ut med en gång, oavsett om man är svensk, finne eller serb.

    Men det säger lite att när kriminaliteten i Gbg nästan är noll efter en sån här sak, så är det inte svårt att räkna ut VILKA som står för det flesta brotten. Fakta talar för sig självt.

    finns lite om det här:

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/782933.stm

  • Lange 12 december 2008

    Generalisering på hög nivå med vissa korn av sanning.
    Det går säkert att presentera liknande statistik om s.k svenskar också.
    Kolla upp ett litet samhälle som heter Mellerud. Det ska på 70-talet ha haft högre brottslighet procentuellt beräknat på befolkningsmängden än Chicago under gangsterväldet. Det fanns garanterat inte många invandrare där på den tiden.
    Att ge sig på en hel grupp eller en nationalitet är alltid fel. Ska man sätta sig till doms över någon eller några bör man först fråga sig vem som gav mig den rätten?
    Brott kan aldrig ursäktas och där måste jag hålla med om att nolltolerans för brott av en viss grad är befogat. Men var gör vi av våra egna rötägg då? Ska vi kanske inrätta ett eget litet Sibirien?
    Frågan är så komplex att man bör diskutera enskilda fall annars "dras gärna alla över en kam"

  • anluk 12 december 2008

    Javisst elpatron lev du i din fantasivärld att alla infvandrare är kriminella, brottsliga, våldtäktsmän, inte vill jobba, bara vill utnyttja systemet mm mm.Jag vet bättre och hoppas och tror att de flesta här i Sverige också gör det. Har mängder av invandrare både i släkt och vänskapsled som INTE stämmer in i din beskrivning. Go natt. Jag orkar inte med dig och din negativisering av allt längre.

  • systeryster 12 december 2008

    Jag har anmält ditt inlägg elpatron till MK för jag tycker att du sprider rasistsiskt förtal.:@
    Det är ju otroligt vilken dubbelmoral du måste ha när du samtidigt skriver i en annan tråd att du lever i Spanien??? Men du är väl rätt sorts invandrare där då? Eller är spanjorerna "utlänningar" när du är i Spanien? Ska du kandidera för Sverige demokraterna eller något ännu brunare eller är du bara ohuman som person?(N)

  • elpatron 13 december 2008

    Skrivet av systeryster den 13 dec 2008

    Jag har anmält ditt inlägg elpatron till MK för jag tycker att du sprider rasistsiskt förtal.:@
    Det är ju otroligt vilken dubbelmoral du måste ha när du samtidigt skriver i en annan tråd att du lever i Spanien??? Men du är väl rätt sorts invandrare där då? Eller är spanjorerna "utlänningar" när du är i Spanien? Ska du kandidera för Sverige demokraterna eller något ännu brunare eller är du bara ohuman som person?(N)


    WOT? Jag lever i Spanien ibland och är varken kriminell eller på ngt vis träder över lagen nej. Så mitt samvete är lika vitt som arsenik. Det jag presenterade var rena fakta och som jag skrev INTE rasistiskt. Kamma dig lite nu (H)

  • elpatron 13 december 2008

    Skrivet av anluk den 13 dec 2008

    Javisst elpatron lev du i din fantasivärld att alla infvandrare är kriminella, brottsliga, våldtäktsmän, inte vill jobba, bara vill utnyttja systemet mm mm.Jag vet bättre och hoppas och tror att de flesta här i Sverige också gör det. Har mängder av invandrare både i släkt och vänskapsled som INTE stämmer in i din beskrivning. Go natt. Jag orkar inte med dig och din negativisering av allt längre.


    NU har du inte läst vad jag skrev. Återigen så skummar ni bara ett inlägg. Jag skrev att NÅGRA/VISSA förstör för övriga, att dom som verkligen behöver hjälp inte kan komma hit. Är det rasism? Kamma dig du oxo...

    ps. Jag har oxo massor av utländska vänner som sköter sig perfekt, men jag skrev för helvete inte alla heller, utan VISSA..lär ER läsa HELA inläggen o inte bara det ni känner för.. blir så trött på er som gör så... (N)

  • Eery 13 december 2008

    folk som INTE har svenskan som modersmål eller svenskar med läs- och skrivsvårigheter,
    ska dom låta bli att skriva här för att det stör ett fåtal stavningspoliser?
    känns som om det här bara är ytterligare en fånig sak att gnälla om. ge mig det jag är här för, roliga och inspirerande recept och jag struntar i resten(L)

  • Nettan75 13 december 2008

    Alla kan stava fel och särskriva av misstag fast man egentligen vet hur det ska vara, det är lätt att göra fel. Men det som irriterar mig är de som faktiskt vet bättre men inte ids skriva rätt.

    Ett annat forum jag hålls på finns det en person som särskriver de mest underliga ord, dvs ALLA ord, inga stora eller små bokstäver, inga punkter eller kommateringar. Han eller hon får givetvis skriva hur han eller hon vill, men om jag inte klarar/orkar läsa den personens inlägg pga att det tar 5 ggr längre att läsa än det borde, så tycker jag att det visar på något som är fel.

    Vem eller vad som ligger bakom att folk stavar och skriver sämre är svårt att veta. Skolan ligger nära till hands, men även hemmen tycker jag personligen måste ta lite ansvar för sina små.

    Summa summarum; alla får och bör skriva som de vill, men om man vill få ut något viktigt i text så bör man se till att texten är så tydlig som möjligt, så att så många som möjligt faktiskt kan läsa texten. För om en person bara slarvar med text (låt oss säga att personen bara slarvar och inte har läs- och skrivsvårigheter) och så vill någon som faktiskt HAR läs- och skrivsvårigheter läsa det skrivna, då blir ju problemet ganska stort.

    Fast det kanske bara är jag som tycker så =) :p

  • babbs 13 december 2008

    När vi nu är inne på svenska språket så vill jag gärna slå ett slag för användandet av - de och dem.
    I talspråk säger man "dom" antingen man menar de eller dem. Men när man skriver ser det illa ut att skriva dem i stället för de. Ex: "dem här recepten rekommenderar jag". Det är många som numera inte kan skilja på de och dem. Jag hade en arbetskamrat som alltid frågade vilket det skulle vara. Lär man sig inget i skolan nu för tiden?

  • Smulpajen 13 december 2008

    Skrivet av babbs den 13 dec 2008

    När vi nu är inne på svenska språket så vill jag gärna slå ett slag för användandet av - de och dem.
    I talspråk säger man "dom" antingen man menar de eller dem. Men när man skriver ser det illa ut att skriva dem i stället för de. Ex: "dem här recepten rekommenderar jag". Det är många som numera inte kan skilja på de och dem. Jag hade en arbetskamrat som alltid frågade vilket det skulle vara. Lär man sig inget i skolan nu för tiden?

    Håller med om att många, därav jag själv, skriver dom istället för de eller dem. Har funderat en hel del på detta och kommit fram till att det är allmänt accepterat i både böcker och tidningar och därför skriver jag numera dom. Kanske är det en utveckling av språket? Att språket utvecklas har jag inget emot, men när man ersätter svenska ord med engelska eller något konstigt påhittat stockholmsförortslang blir jag förb... I en annan tråd stod det t ex wacko:o Har fortfarande inte fått svar på vad det betyder? Inte är det svenska iaf. (i alla fall).

  • babbs 13 december 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 dec 2008

    Skrivet av babbs den 13 dec 2008

    När vi nu är inne på svenska språket så vill jag gärna slå ett slag för användandet av - de och dem.
    I talspråk säger man "dom" antingen man menar de eller dem. Men när man skriver ser det illa ut att skriva dem i stället för de. Ex: "dem här recepten rekommenderar jag". Det är många som numera inte kan skilja på de och dem. Jag hade en arbetskamrat som alltid frågade vilket det skulle vara. Lär man sig inget i skolan nu för tiden?

    Håller med om att många, därav jag själv, skriver dom istället för de eller dem. Har funderat en hel del på detta och kommit fram till att det är allmänt accepterat i både böcker och tidningar och därför skriver jag numera dom. Kanske är det en utveckling av språket? Att språket utvecklas har jag inget emot, men när man ersätter svenska ord med engelska eller något konstigt påhittat stockholmsförortslang blir jag förb... I en annan tråd stod det t ex wacko:o Har fortfarande inte fått svar på vad det betyder? Inte är det svenska iaf. (i alla fall).


    Jag håller med om att det är bättre att skriva dom eftersom det är ett etablerat uttryck. Hellre det än att skriva de och dem på fel ställe.(Y)

  • Nettan75 13 december 2008

    Skrivet av babbs den 13 dec 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 dec 2008

    Skrivet av babbs den 13 dec 2008

    När vi nu är inne på svenska språket så vill jag gärna slå ett slag för användandet av - de och dem.
    I talspråk säger man "dom" antingen man menar de eller dem. Men när man skriver ser det illa ut att skriva dem i stället för de. Ex: "dem här recepten rekommenderar jag". Det är många som numera inte kan skilja på de och dem. Jag hade en arbetskamrat som alltid frågade vilket det skulle vara. Lär man sig inget i skolan nu för tiden?

    Håller med om att många, därav jag själv, skriver dom istället för de eller dem. Har funderat en hel del på detta och kommit fram till att det är allmänt accepterat i både böcker och tidningar och därför skriver jag numera dom. Kanske är det en utveckling av språket? Att språket utvecklas har jag inget emot, men när man ersätter svenska ord med engelska eller något konstigt påhittat stockholmsförortslang blir jag förb... I en annan tråd stod det t ex wacko:o Har fortfarande inte fått svar på vad det betyder? Inte är det svenska iaf. (i alla fall).


    Jag håller med om att det är bättre att skriva dom eftersom det är ett etablerat uttryck. Hellre det än att skriva de och dem på fel ställe.(Y)


    Kan tyvärr inte hålla med, skriver man "dom" börjar jag genast leta efter namn på advokater och domare som har utfärdat denna "dom". Men jag ser ju att folk gör så, och tyvärr kan man inget göra åt saken. I mina ögon är det bättre att lära sig hur man gör på riktigt, för det är inte svårt. Jag tycker nog inte att det rör sig om en utveckling, snarare en nedrustning av språket.
    Men återigen, jag tror jag kan vara ensam om de åsikterna =)

    Wacko brukar betyda knasigt, knäppt eller liknande =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.