Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sär skrivning

  • elpatron 13 december 2008

    enligt SAOL:

    den pron. den n. det; gen. dess; pl. de el. vard. dom [dåmm] ; gen. deras, objektsform dem, vard. dom

  • Eery 13 december 2008

    jisses, jag som var glad över att slippa svenskalektionerna i skolan...:'(

  • Smulpajen 13 december 2008

    Skrivet av Nettan75 den 13 dec 2008

    Skrivet av babbs den 13 dec 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 dec 2008

    Skrivet av babbs den 13 dec 2008

    När vi nu är inne på svenska språket så vill jag gärna slå ett slag för användandet av - de och dem.
    I talspråk säger man "dom" antingen man menar de eller dem. Men när man skriver ser det illa ut att skriva dem i stället för de. Ex: "dem här recepten rekommenderar jag". Det är många som numera inte kan skilja på de och dem. Jag hade en arbetskamrat som alltid frågade vilket det skulle vara. Lär man sig inget i skolan nu för tiden?

    Håller med om att många, därav jag själv, skriver dom istället för de eller dem. Har funderat en hel del på detta och kommit fram till att det är allmänt accepterat i både böcker och tidningar och därför skriver jag numera dom. Kanske är det en utveckling av språket? Att språket utvecklas har jag inget emot, men när man ersätter svenska ord med engelska eller något konstigt påhittat stockholmsförortslang blir jag förb... I en annan tråd stod det t ex wacko:o Har fortfarande inte fått svar på vad det betyder? Inte är det svenska iaf. (i alla fall).


    Jag håller med om att det är bättre att skriva dom eftersom det är ett etablerat uttryck. Hellre det än att skriva de och dem på fel ställe.(Y)


    Kan tyvärr inte hålla med, skriver man "dom" börjar jag genast leta efter namn på advokater och domare som har utfärdat denna "dom". Men jag ser ju att folk gör så, och tyvärr kan man inget göra åt saken. I mina ögon är det bättre att lära sig hur man gör på riktigt, för det är inte svårt. Jag tycker nog inte att det rör sig om en utveckling, snarare en nedrustning av språket.
    Men återigen, jag tror jag kan vara ensam om de åsikterna =)

    Wacko brukar betyda knasigt, knäppt eller liknande =)

    Tack att du berättade denna wackohemlighet! Att språket förändras i takt med tiden får vi ju acceptera, och är också bra. Det finns ju många gamla uttryck som låter mossiga idag. Ett sådant jag kommer på just nu är sötdricka! Finns det någon som använder det ordet idag? Tror dom flesta säger läsk:p Mossigt sade man för övrigt inte heller förr! Hur är det med sa och sade? Själv skriver jag sade i brevsammanhang och sa när jag sms:ar.

  • evaldo 13 december 2008

    God älg. Hare bra. :p

  • elpatron 14 december 2008

    Eftersomsärskrivarnagördetjobbigtförossandrakanjuvigörasammasaktillbaka (Y)

  • boz1965 14 december 2008

    Det var som kunden i butiken som klagade på att beloppet han fått betala var fel och de svarade skriftligen att det var deras kassa personal som gjort fel.

  • elpatron 14 december 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 dec 2008

    Det var som kunden i butiken som klagade på att beloppet han fått betala var fel och de svarade skriftligen att det var deras kassa personal som gjort fel.


    Hahaha, den va riktigt bra (Y) bullseye!


    Där ser man hur fel det kan bli när inte folk skriver som man ska...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.