Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sköljmedel

  • MalinJ 9 juli 2008

    Skrivet av matnjutaren den 7 jul 2008

    Skrivet av kalasmad den 7 jul 2008

    Oj, vilka nattugglor ni är:Z

    jo, det är säkert så att man klarar sig utan sköljmedel.. man är ju vanemänniska.......
    men.... jag tycker allt att bomullströjorna känns "som stela pinnar" och jag gillar absolut inte att stryka:(


    (.......)

    (VEM tusan gillar att stryka?) :p
    Men jag ÄLSKAR ( när jag har tvingat mej själv..typ..:p) och får njuta av mjuka lakan å påslakan å örngott å skjortor osv. osv...Listan kan göras lååååång..
    *skicka stryktvätten till mej* kalasmad :D
    Jag fixar den, på en "kafferast" *blink* :p


    Jag har ju turen att ha en svärmor som lämnade kvar manglen när vi tog över gården. Dvs jag kan hänga ut lakanen i friska luften på landet (undviker när de sprider gödsel :p )och sen mangla lakanen innan jag bäddar rent med dem. Annars hade nog jag med fuskat med sköljmedlet. Hänger tom ut lakanen soliga vinterdagar. (Y)

  • MalinJ 9 juli 2008

    Skrivet av kalasmad den 7 jul 2008

    Oj, vilka nattugglor ni är:Z

    jo, det är säkert så att man klarar sig utan sköljmedel.. man är ju vanemänniska.......
    men.... jag tycker allt att bomullströjorna känns "som stela pinnar" och jag gillar absolut inte att stryka:(



    Hehe........ måste ju kommentera nattuggla. :Z Jag jobbar natt och brukar titta in här när jag för tid över, för hemma brukar tiden inte räcka till av någon anledning. :'(

  • matnjutaren 9 juli 2008

    Skrivet av MalinJ den 9 jul 2008

    Skrivet av matnjutaren den 7 jul 2008

    Skrivet av kalasmad den 7 jul 2008

    Oj, vilka nattugglor ni är:Z

    jo, det är säkert så att man klarar sig utan sköljmedel.. man är ju vanemänniska.......
    men.... jag tycker allt att bomullströjorna känns "som stela pinnar" och jag gillar absolut inte att stryka:(


    (.......)

    (VEM tusan gillar att stryka?) :p
    Men jag ÄLSKAR ( när jag har tvingat mej själv..typ..:p) och får njuta av mjuka lakan å påslakan å örngott å skjortor osv. osv...Listan kan göras lååååång..
    *skicka stryktvätten till mej* kalasmad :D
    Jag fixar den, på en "kafferast" *blink* :p


    Jag har ju turen att ha en svärmor som lämnade kvar manglen när vi tog över gården. Dvs jag kan hänga ut lakanen i friska luften på landet (undviker när de sprider gödsel :p )och sen mangla lakanen innan jag bäddar rent med dem. Annars hade nog jag med fuskat med sköljmedlet. Hänger tom ut lakanen soliga vinterdagar. (Y)


    Nu blev jag allt litta avis..*blink*
    Naaaw (Y)att kunna hänga ut saknar jag väldeliga..:'(
    Däremot så är jag en sån "toka" att jag bara stryker typ..allt. Tycker att det blir för mycket "veck" i kanterna på lakanen annars.:o
    (Du får gärna kalla mej "CRAZY" :D det gör mina barn redan.):p

  • matnjutaren 9 juli 2008

    Skrivet av MalinJ den 9 jul 2008

    Skrivet av kalasmad den 7 jul 2008

    Oj, vilka nattugglor ni är:Z

    jo, det är säkert så att man klarar sig utan sköljmedel.. man är ju vanemänniska.......
    men.... jag tycker allt att bomullströjorna känns "som stela pinnar" och jag gillar absolut inte att stryka:(



    Hehe........ måste ju kommentera nattuggla. :Z Jag jobbar natt och brukar titta in här när jag för tid över, för hemma brukar tiden inte räcka till av någon anledning. :'(

    Och jag sitter "barnvakt" till mina barnbarn, som tur är.:p
    För min dator hemma går på "sista versen" och passar nu på att kolla in och kommentera som en "liden toka". :p

  • Mellanbellan 9 juli 2008

    Jag slutade faktiskt med sköljmedel för flera år sen. Tvätten blir lika fin ändå. Det gäller att ta hand om den på en gång och inte låta den ligga i maskinen länge för då blir den skrynglig. Sen har jag väl tur som inte har såna känsliga material heller. Jag stryker ALDRIG tvätt, däremot stryker jag gardiner och dukar samt manglar sängkläder.

  • matnjutaren 9 juli 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 9 jul 2008

    Jag slutade faktiskt med sköljmedel för flera år sen. Tvätten blir lika fin ändå. Det gäller att ta hand om den på en gång och inte låta den ligga i maskinen länge för då blir den skrynglig. Sen har jag väl tur som inte har såna känsliga material heller. Jag stryker ALDRIG tvätt, däremot stryker jag gardiner och dukar samt manglar sängkläder.

    Du har sååå rätt. (Y)
    Men hos mej så hinner den knappt bli torr innan jag får den till strykbordet.:D Det bara för att jag avskyr när det torkas i torkrummet. Blir så "torrt å fnöskigt" (N)

  • festmaten 9 juli 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 9 jul 2008

    Jag slutade faktiskt med sköljmedel för flera år sen. Tvätten blir lika fin ändå. Det gäller att ta hand om den på en gång och inte låta den ligga i maskinen länge för då blir den skrynglig. Sen har jag väl tur som inte har såna känsliga material heller. Jag stryker ALDRIG tvätt, däremot stryker jag gardiner och dukar samt manglar sängkläder.


    På tal om mangel...... jag äger inte ens en mangel:o
    När vi ska ha gäster o jag står där med en tråkig duk med veck och ränder och kämpar med strykjärn, vatten, sprayflaskor och gud vet allt!!!! DÅ önskar jag mig en mangel.
    Men...... har hört flera stycken som sagt att fast de manglar dukarna, så stryker de ändå den efteråt????
    Vore kul att höra era åsikter, hur får ni era vita dukar så där släta och fina så att det är kalas att lägga dom på bordet o börja duka:)

  • Babzan 9 juli 2008

    Jag har slutat med sköljmedel sen ca 14 år då min son har jätteproblem med eksem på armar, rygg och ben.(N) Det funkar faktiskt ändå men visst saknar jag doften ibland men det luktar faktiskt friskt om tvätten bara man hänger ut det på vädring ofta.(Y)

  • Mellanbellan 14 juli 2008

    Skrivet av kalasmad den 9 jul 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 9 jul 2008

    Jag slutade faktiskt med sköljmedel för flera år sen. Tvätten blir lika fin ändå. Det gäller att ta hand om den på en gång och inte låta den ligga i maskinen länge för då blir den skrynglig. Sen har jag väl tur som inte har såna känsliga material heller. Jag stryker ALDRIG tvätt, däremot stryker jag gardiner och dukar samt manglar sängkläder.


    På tal om mangel...... jag äger inte ens en mangel:o
    När vi ska ha gäster o jag står där med en tråkig duk med veck och ränder och kämpar med strykjärn, vatten, sprayflaskor och gud vet allt!!!! DÅ önskar jag mig en mangel.
    Men...... har hört flera stycken som sagt att fast de manglar dukarna, så stryker de ändå den efteråt????
    Vore kul att höra era åsikter, hur får ni era vita dukar så där släta och fina så att det är kalas att lägga dom på bordet o börja duka:)


    Ett sätt är att lägga ut duken i gräset på morgonen medans daggen är kvar, då blir den lagomt fuktig för att kunna manglas slät. Ett annat är att att stänka den och stoppa i plastkasse någon timme, då blir den också lagomt fuktig men visst får man ta till strykjärnet också, ibland.

  • 14 juli 2008

    Jag använder också sköljmedel vilket jag gjort i alla år. Oftast köper jag Comfort eller Softlan. Har aldrig varit med om att det blivit tjockt. Även jag hör till den gamla stammen som stryker allt utom lakan *nöjer mig med örngotten* och kan inte tänka mig att stryka stela kläder utan sköljmedel. Givetvis är det viktigt att inte överdosera.

  • kicki-62 14 juli 2008

    Jag använder inte heller sköljmedel och tycker att det fungerar lika bra utan. Stela kläder vet jag inte om jag märker av men jag hänger det mesta ute för att torka.

    När det gäller den tråkiga strykningen kan jag ge er ett tips, stå framför TV:n (dokumentärer och liknande är bäst) och stryk eller lyssna på en ljudbok så lovar jag att strykningen blir en fröjd för man glömmer bort vad man håller på med. (Y)

  • Matglad-54 14 juli 2008

    :) Ja, det kan bli en ovana att använda sköljmedel... Tänker på det varje gång jag häller idet i sköljfacket... Det är bra att få en tankeställare och höra hur andra gör.. Både tvättmedel och sköljmedel köper jag på Granngården och märket är Ocean(Y)

  • Fiona 14 juli 2008

    Använder alltid sköljmedel, för här blir kläderna hårda och sträva annars.
    Vilket märke jag använder beror på om de har något erbjudande i butiken, annars blir det comfort eller softlan för det mesta.

  • festmaten 14 juli 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 14 jul 2008

    Skrivet av kalasmad den 9 jul 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 9 jul 2008

    Jag slutade faktiskt med sköljmedel för flera år sen. Tvätten blir lika fin ändå. Det gäller att ta hand om den på en gång och inte låta den ligga i maskinen länge för då blir den skrynglig. Sen har jag väl tur som inte har såna känsliga material heller. Jag stryker ALDRIG tvätt, däremot stryker jag gardiner och dukar samt manglar sängkläder.


    På tal om mangel...... jag äger inte ens en mangel:o
    När vi ska ha gäster o jag står där med en tråkig duk med veck och ränder och kämpar med strykjärn, vatten, sprayflaskor och gud vet allt!!!! DÅ önskar jag mig en mangel.
    Men...... har hört flera stycken som sagt att fast de manglar dukarna, så stryker de ändå den efteråt????
    Vore kul att höra era åsikter, hur får ni era vita dukar så där släta och fina så att det är kalas att lägga dom på bordet o börja duka:)


    Ett sätt är att lägga ut duken i gräset på morgonen medans daggen är kvar, då blir den lagomt fuktig för att kunna manglas slät. Ett annat är att att stänka den och stoppa i plastkasse någon timme, då blir den också lagomt fuktig men visst får man ta till strykjärnet också, ibland.


    Jaha du, vet inte om jag vågar lägga ut mina vita dukar på gräset??? Jag har nämligen skämt bort våra bofinkar här, de sitter på fönsterblecket o knackar på rutan varje morgon o vill ha bröd:p Och de är väldigt "duktiga" på att lämna visitkort(N)
    Har aldrig låtit duken ligga ett par timmar, kan ju vara därför jag inte får dom släta??? jag stryker med en gång:o vadå, bråttom?????

  • farmoringer 20 juli 2008

    jag använder skonas miljövänliga sköljmedel. Tycker nog att det både luktar gott och blir mjukare när jag använder sköljmedel. Så det vill jag inte vara utan..

  • ros 20 juli 2008

    :)Jag använder inget sköljmedel.
    Jag försöker att hänga upp tvätten så snart maskinen är färdig.
    Tyvärr så kan jag inte torka tvätten ute pga allergi i familjen.
    :)Dukar försöker jag att stryka innan dom blir helt torra.
    Vi har ett inglasat uterum där jag hänger dukar över natten som jag försöker att stryka på morgonen.
    Då är dom småfuktiga (förhoppningsvis) Annars är det bara att använda sprayflaska med vatten och kämpa på.
    :)Jag stryker bara skjortor och finare blusar.
    Roligare finns ju än att stryka tycker jag.

    Som en hemmapappa sa: "jag får göra allt, så snart stryker väl jag med"(Y)(Y)(Y)

  • chrisq 4 februari 2011

    (Y)comfort blå i alla år

  • Josses 4 februari 2011

    Har aldrig använt sköljmedel pga allergi här med men jag är inte
    uppvuxen med sköljmedel heller. mamma är också känslig mot dofter.
    Nu för tiden använder jag tvättnötter som tvättmedel och tar bara några droppar
    eteriska oljor i sköljvattnet eller droppar dem direkt på påsen med tvättnötter.
    För ca 10 år sedan fick jag tag i en mangel på en loppis som jag använder
    till stora dukar. Jag sprutar dem både en stund innan jag ska mangla dem och under tiden jag
    kör in dem. Sedan låter jag mangeln gå 3-4 varv innan jag stänger av den och låter duken vara
    upprullad i någon timme. Ibland får jag det där retliga vecket mitt på duken av manglingen men
    det får vara så. jag kastar på den ändå. Ska jag har en riktigt fin fest så brukar jag be min mamma mangla duken åt mig för hon får den alltid så fin.
    Funderar på om hon inte står och stryker den också.

  • estrid1 5 februari 2011

    Jag använder begränsat med sköljmedel.Har råkat få tjockt själjmedel en gång i mitt liv.Jag trodde att flaskan hade blivit kall och blivit "frostskadad" .... Reklamerade inte.Min ena granne hänger ut tvätt på sommaren som fullständigt stinker parmfym.Hon måste använda litervis med sköljmedel.Hon har en dotter som är 2-3 år.Hoppas att dottern klarat sig från allergi...

  • Bumbis 5 februari 2011

    Här används sköljmedel vid varje tvätt, Softlan blå. Den luktar riktigt gott

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.