Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sköljmedel

  • Okänd 5 februari 2011

    För ett år sedan slutade jag använda sköljmedel (tröttnade på dofter testade många) Nu använder jag ättiksprit några matskedar per tvätt, tvätten blir mjuk och doftar inte ättika dessutom blir färger klarare.

  • soccermum 5 februari 2011

    Skrivet av Tiramissu den 5 feb 2011

    För ett år sedan slutade jag använda sköljmedel (tröttnade på dofter testade många) Nu använder jag ättiksprit några matskedar per tvätt, tvätten blir mjuk och doftar inte ättika dessutom blir färger klarare.


    Vilket bra tips! Hade jag ingen aning om.. Jag använder inte sköljmedel och inte starkluktande tvättmedel för jag får huvudvärk av billiga dofter från just ovan nämnda tvättprodukter men även från billig parfym o dyl :(

    Ska definitivt prova ättika!

    Josses, jag är jättesugen på att prova dessa tvättnötter också! Tack för tipset-ska genast kolla återförsäljare (L)

  • kari58 5 februari 2011

    Jag kör med comfort det luktar sååå gott

  • Josses 5 februari 2011

    Skrivet av estrid1 den 5 feb 2011

    .Min ena granne hänger ut tvätt på sommaren som fullständigt stinker parmfym.Hon måste använda litervis med sköljmedel.
    Jag har också en granne som måste använda tonvis med sköljmedel! När hennes son har varit här och lekt med min yngsta dotter, de är jämngamla och goda vänner, så luktar det så i hennes rum om de har stängt dörren.(N) Han hade glömt en fuskpolo här för ett tag sedan och vi har likadana så jag var tvungen att lukta på dem för att kolla vems som var vems och det gick väldigt fort att konstatera vem som var hans. Behövde inte sätta den intill näsan utan kunde avgöra det ca 2 dm ifrån:s
    De hade samma dagmamma innan de började skolan och hennes man var väldigt känslig på allt vad parfymer hette och det räckte med att han öppnade dörren för att veta att den här pojken hade varit där under dagen.:s

  • estrid1 5 februari 2011

    .... jag vill inte hänga ut någon särskild "folkgrupp" men min granne är rökare...
    Jag vet att jag har extremt bra luktsinne, men det luktar verkligen ....{sick}

  • jayamila 5 februari 2011

    Går det inte bara att hälla på lite vatten om det är för tjockt

    själv använder jag skona eller neutral parfym fritt

  • frokenviol 5 februari 2011

    Skrivet av soccermum den 5 feb 2011

    Skrivet av Tiramissu den 5 feb 2011

    För ett år sedan slutade jag använda sköljmedel (tröttnade på dofter testade många) Nu använder jag ättiksprit några matskedar per tvätt, tvätten blir mjuk och doftar inte ättika dessutom blir färger klarare.


    Vilket bra tips! Hade jag ingen aning om.. Jag använder inte sköljmedel och inte starkluktande tvättmedel för jag får huvudvärk av billiga dofter från just ovan nämnda tvättprodukter men även från billig parfym o dyl :(

    Ska definitivt prova ättika!

    Josses, jag är jättesugen på att prova dessa tvättnötter också! Tack för tipset-ska genast kolla återförsäljare (L)


    Hur kan man få huvudvärk av billig parfym? Jag får också lätt huvudvärk av starka dofter och undviker därför att använda mycket parfym och annat som luktar starkt, men inte har jag märkt att det är just billiga produkter det gäller. {question}

  • frokenviol 5 februari 2011

    Skrivet av matboxen den 9 jul 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 9 jul 2008

    Jag slutade faktiskt med sköljmedel för flera år sen. Tvätten blir lika fin ändå. Det gäller att ta hand om den på en gång och inte låta den ligga i maskinen länge för då blir den skrynglig. Sen har jag väl tur som inte har såna känsliga material heller. Jag stryker ALDRIG tvätt, däremot stryker jag gardiner och dukar samt manglar sängkläder.


    På tal om mangel...... jag äger inte ens en mangel:o
    När vi ska ha gäster o jag står där med en tråkig duk med veck och ränder och kämpar med strykjärn, vatten, sprayflaskor och gud vet allt!!!! DÅ önskar jag mig en mangel.
    Men...... har hört flera stycken som sagt att fast de manglar dukarna, så stryker de ändå den efteråt????
    Vore kul att höra era åsikter, hur får ni era vita dukar så där släta och fina så att det är kalas att lägga dom på bordet o börja duka:)


    Har heller ingen mangel, men har en jag kan låna. Använde den för ett tag sen, men tycker faktiskt att mitt strykjärn är bättre ;) Ett tips för att få dukar riktigt släta och fina är att stryka dem när man tar dem ur tvättmaskinen, då är de lagom fuktiga (om man inte tvättat utan centrifug såklart;)).

    Stryker bara skjortor, örngott och torkhanddukar, det får räcka! Tiden ska räcka till så mycket mer :D

    Edit: Kom på att jag stryker en del gardiner också ;)

  • frokenviol 5 februari 2011

    Skrivet av Josses den 4 feb 2011

    Har aldrig använt sköljmedel pga allergi här med men jag är inte
    uppvuxen med sköljmedel heller. mamma är också känslig mot dofter.
    Nu för tiden använder jag tvättnötter som tvättmedel och tar bara några droppar
    eteriska oljor i sköljvattnet eller droppar dem direkt på påsen med tvättnötter.
    För ca 10 år sedan fick jag tag i en mangel på en loppis som jag använder
    till stora dukar. Jag sprutar dem både en stund innan jag ska mangla dem och under tiden jag
    kör in dem. Sedan låter jag mangeln gå 3-4 varv innan jag stänger av den och låter duken vara
    upprullad i någon timme. Ibland får jag det där retliga vecket mitt på duken av manglingen men
    det får vara så. jag kastar på den ändå. Ska jag har en riktigt fin fest så brukar jag be min mamma mangla duken åt mig för hon får den alltid så fin.
    Funderar på om hon inte står och stryker den också.


    Vad är tvättnötter {question}

    Fungerar eteriska oljor lika bra som sköljmedel? Blir inte tvätten hård och stel? Det upplever jag är ett problem, speciellt handdukar blir tråkiga utan sköljmedel {struggle}

  • soccermum 5 februari 2011

    Skrivet av Piffilina den 5 feb 2011

    Hur kan man få huvudvärk av billig parfym? Jag får också lätt huvudvärk av starka dofter och undviker därför att använda mycket parfym och annat som luktar starkt, men inte har jag märkt att det är just billiga produkter det gäller. {question}


    Vet inte varför men så är det iaf.. Kan hända det beror på att råvarorna är bättre på dyr parfym o dyl..? Ju billigare parfym desto mer syntetiska dofter...
    Kan t ex jämföra axe-doft med dyr eau-de-cologne-axe ger mej ordentlig huvudvärk medan en dyr eau-de-cologne bara luktar gott... :)

  • soccermum 5 februari 2011

    Skrivet av Piffilina den 5 feb 2011

    Skrivet av Josses den 4 feb 2011

    Har aldrig använt sköljmedel pga allergi här med men jag är inte
    uppvuxen med sköljmedel heller. mamma är också känslig mot dofter.
    Nu för tiden använder jag tvättnötter som tvättmedel och tar bara några droppar
    eteriska oljor i sköljvattnet eller droppar dem direkt på påsen med tvättnötter.
    För ca 10 år sedan fick jag tag i en mangel på en loppis som jag använder
    till stora dukar. Jag sprutar dem både en stund innan jag ska mangla dem och under tiden jag
    kör in dem. Sedan låter jag mangeln gå 3-4 varv innan jag stänger av den och låter duken vara
    upprullad i någon timme. Ibland får jag det där retliga vecket mitt på duken av manglingen men
    det får vara så. jag kastar på den ändå. Ska jag har en riktigt fin fest så brukar jag be min mamma mangla duken åt mig för hon får den alltid så fin.
    Funderar på om hon inte står och stryker den också.


    Vad är tvättnötter {question}

    Fungerar eteriska oljor lika bra som sköljmedel? Blir inte tvätten hård och stel? Det upplever jag är ett problem, speciellt handdukar blir tråkiga utan sköljmedel {struggle}


    http://www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.