Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

skördat.....

  • The_mama97mia 18 juli 2010

    Basilikan växer bra här, undrar hur ni plockar av den? En del säger att man ska ta toppskottet, en del säger klipp ned, en del säger plocka blad?? Hur göra?

  • kekke46 18 juli 2010

    Jag plockar av bladen på basilika det är ju de man använder. Kul med egna örter i trädgården.

  • lena4 18 juli 2010

    Jag plockar av toppskott och lämnar några blad kvar.
    För där bladet sitter skjuter det ut nya skott.

  • annchi 19 juli 2010

    Jag har plockat årets första vaxbönor! Gudomligt gott.

  • sikaal 19 juli 2010

    Skrivet av annchi den 19 jul 2010

    Jag har plockat årets första vaxbönor! Gudomligt gott.


    Här åt sniglarna upp de flesta plantorna! Jag avundas dig!

  • sikaal 19 juli 2010

    Nu skall jag gå ut och plocka blåbär till Fönstervin, jag har lite blåbär i berget (på tomten). Skall bli spännande!

  • cawn 19 juli 2010

    Var ute i skogen och plocka de första blåbären i går.Det är massor av bär i år,men lite dåligt moget ännu.Det blev blåbärssås till grillet,blåbär med vaniljyougurt till efterrätt och en blåbärskaka till kaffet!
    Jag har sått basilika flera år på rad men lyckas aldrig riktigt bra.Sätter ni ut den på friland eller behåller den i kruka? Jag kör toppskottsstilen när jag skördar det lilla som överlevt.

  • The_mama97mia 19 juli 2010

    Skrivet av cawn den 19 jul 2010
    Jag har sått basilika flera år på rad men lyckas aldrig riktigt bra.Sätter ni ut den på friland eller behåller den i kruka? Jag kör toppskottsstilen när jag skördar det lilla som överlevt.


    Vi skolade plantor o satte direkt i krukor, dom har trivts bra i halvskugga, växer o frodas. Första gången här, kul att det gått så bra, jag älskar basilika.

  • charlottat 20 juli 2010

    jag har en fundering om bondbönor som jag odlar för första gången i år. först och främst, hur vet man när de är mogna, hur stora/tjocka ska de vara? när man skördar, var nyper man av? och vilket är bäst att skala innan eller efter kokning, alltså det tunna innerskalet?

  • svengelsk 20 juli 2010

    Skrivet av charlottat den 20 jul 2010

    jag har en fundering om bondbönor som jag odlar för första gången i år. först och främst, hur vet man när de är mogna, hur stora/tjocka ska de vara? när man skördar, var nyper man av? och vilket är bäst att skala innan eller efter kokning, alltså det tunna innerskalet?

    Det är inte alltid lätt att avgöra när de är färdiga. Kläm på baljan så du kan känna hur stora bönorna är. Ibland är baljan jättetjock men bönorna små. Man skall helst skörda innan bönans fäste blir brunt. Jag tycker det är enklast att klippa av baljorna med sax.
    Innerskalet tar jag sällan bort, men om jag gör det kokar man bönorna några minuter, nyper ett litet hål i skalet och klämmer ut bönan.
    Använd gärna gummihandskar, för händerna blir lätt svarta, när man spritar bondbönor.

  • KaArMa 21 juli 2010

    Man blir avundsjuk på allt ni får i era trädgårdar.
    Jag för en ojämn kamp mot de där jävla sniglarna.


    Jag har eller rättare sagt hade tomatplantor,vaxbönor,squash och de har de mumsat på så jag blev så frustrerad att jag bara mosade i hopp allt och kastade..Hoppas att de dog en del..

    Mitt lilla hopp står till mina miniträd med persikor och nektariner de står på altanen så dit ska de väl inte komma in till. Just nu har jag fullt med små kart..Hoppas att det blir något av dem bara.

  • FruAst 21 juli 2010

    Var och grävde upp årets första potatis häromdagen och passade då på att skörda sockerärter. Det är gott med grillat och egen potatis och lätt kokta sockerärter.

  • NicolinaZ 21 juli 2010

    Skrivet av cawn den 19 jul 2010

    Var ute i skogen och plocka de första blåbären i går.Det är massor av bär i år,men lite dåligt moget ännu.Det blev blåbärssås till grillet,blåbär med vaniljyougurt till efterrätt och en blåbärskaka till kaffet!
    Jag har sått basilika flera år på rad men lyckas aldrig riktigt bra.Sätter ni ut den på friland eller behåller den i kruka? Jag kör toppskottsstilen när jag skördar det lilla som överlevt.


    Blåbärssås? Spännande! Ska söka recept genast!

  • sikaal 21 juli 2010

    På tal om de förb. sniglarna! {angry-annoyed} Jag kom på att jag inte tipsat om ärtor, (sugersnaps)! När nästan alla bönorna och nästan alla kålrabbi-plantorna blev uppätna har alla ärtplantorna klarat sig! Alla som grodde börjar nu ge skörd! \o/ Är det någon som har samma erfarenhet {question}

  • lena4 26 juli 2010

    En misskött Hallonhäck gav en liter Hallon.
    Toppen.
    Och mer ser det ut att bli.

  • The_mama97mia 26 juli 2010

    Funderar lite på örter. Har timjan, gräslök, persilja, basilika. Hur sparar ni det? Jag menar om det blir så mkt att man inte gör av med det till vardagsmatlagningen?
    Tänkte testa göra ngn örtolja. Har ni tips?

  • lena4 27 juli 2010

    Gräslök, Dill, Persilja och Basilika klipper jag och fryser den. Den blir jättebra tycker jag.

    Igår kväll va jäntan o jag och plockade 4 liter Blåbär.

  • Galadriel 27 juli 2010

    Har plockat årets första kantareller!! Det blir nog ett fantastiskt svampår om regnet fortsätter, såg många små gula knoppar som bara väntade på att få växa.

  • Roskerstin 27 juli 2010

    Har plockat av 4 l röda vinbär som kokats till gelé och 4 l krusbär varav en del blev sylt och en del infryst till paj i vinter.

  • The_mama97mia 27 juli 2010

    Skördat hos min lokala grönsaksodlare, Bergs grönsaker i Svärtinge. Vaxbönor, haricots verts, färska knipprödbetor, morötter som är så späda att man bara behöver gnugga dom lite o en stor påse FÄRSK potatis. Här ska jag frossa i grönt. Och rött.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.