Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skolk i skolan.

  • boz1965 5 augusti 2010

    Helt rätt fröken Sara... Vi tar och återinför skolagan och varför inte dumstruten och skamvrån också när vi ändå är i farten?

    Edit:
    OBS! Ironi!

  • osita 5 augusti 2010

    Tror mera på att skolan skall ringa direkt till föräldrarna SAMMA DAG som eleven inte infinner sig och har ej anmält frånvaro!!! Annars kan ju mamman/pappan släppa av ungen vid grinden och åka och jobba i tron att ungen är i skolan men det visar sig att han/hon inte infunnit sig på hela dagen!!! Det är OBLIGATORISK skolgång tom 16 år!!!!!!!!!!
    Jag kommer ihåg att en annan bara skobbade någon enstaka gång/lektion varje termin under högstadiet då man hade koll på läget och kunde komma hem med en tidigare buss....... Men aldrig så att betygen blev lidande!!!!!!!!!!

  • asasto 5 augusti 2010

    Skrivet av osita den 5 aug 2010

    Tror mera på att skolan skall ringa direkt till föräldrarna SAMMA DAG som eleven inte infinner sig och har ej anmält frånvaro!!! Annars kan ju mamman/pappan släppa av ungen vid grinden och åka och jobba i tron att ungen är i skolan men det visar sig att han/hon inte infunnit sig på hela dagen!!! Det är OBLIGATORISK skolgång tom 16 år!!!!!!!!!!
    Jag kommer ihåg att en annan bara skobbade någon enstaka gång/lektion varje termin under högstadiet då man hade koll på läget och kunde komma hem med en tidigare buss....... Men aldrig så att betygen blev lidande!!!!!!!!!!


    Det bör då finnas någon på skolan som har denna arbetsuppgift ex. någon till kan behöva anställas = mera pengar till skolan det kan ta många timmar att ringa runt och jaga föräldrar det kan vara många som skolkar under en dag. +Om skolan bara hade lite modernare utrustning ex. bärbara datorer till alla lärare så borde det inte vara svårt att lägga in telefonnummer till föräldrarna så de får ett SMS samtidigt som läraren fyller i närvaron i sånt som skola24 men även här är det ju pengar som saknas. Nu har jag visserligen jobbat på gymnasium men även där har man skyldighet att närvara när man accepterade antagningen till utbildningen. Hade jag suttit och ringt till föräldrar till de som skolkat hade det nog tagit 1-2tim per dag och har man lektioner hela dagarna med några minuter emellan och långa avstånd att förflytta sig så var detta en omöjlighet, vi erbjöd föräldrarna att få tillgång til sitt barns närvaro via skola24 ifall de ville, tyvärr hade vi få datorer så ofta fyllde man i närvaron framåt kvällen.

  • frokensara 6 augusti 2010

    På min skola har vi ett datoriserat system där alla föräldrar alltid har tillgång till alla frånvaronoteringar och ändå så är närvaron usel och de sena ankomsterna är talrika. Allt för många elever i varje klass förstör för alla de elever som vill lära sig och utvecklas. Grundskolan är ju obligatorisk för alla och man kan inte visa ut elever som inte sköter sig, men det är synd om alla de elever som vill ha en vettig arbetsmiljö och jag känner mig maktlös inför alla de som förstör.
    Att säga att vi lärare ska göra skolan "roligare" är ett hån - det är utbildning det handlar om inte underhållning. Och att göra det gemytligt och trevligt är ett ansvar både lärare och elever bär tillsammans. Ofta känns det som att vissa "tyckare" anser att det är vi lärare ska vara roliga och göra allt toppenkul, men så fungerar inte skolan och så fungerar det inte i arbetslivet.

    Slutligen måste jag verkligen säga att det är olika i olika områden. Tidigare då jag undervisade i ett akademikertätt område i storstaden så lade föräldararna stor vikt vid skolan och där hade eleverna en helt annan attityd till skolan och dess betydelse för deras framtid. I min nuvarande skola är det mest barn till arbetslösa och lågutbildade arbetare. I deras liv har aldrig skolan spelat någon stor roll och således ger inte föräldrarna skolan någon status och konsekvensen av det är att eleverna i hög grad struntar i skolan.

  • boz1965 6 augusti 2010

    frökensara: När jag läser det du skriver så får jag en stark känsla av att du ser ner på arbetare och lågutbildade. Och det är där ditt problem med eleverna ligger isf. De känner ditt avståndstagande och reagerar därefter. Dina fördomar stinker 1920-talets Östermalmsöverklass.

    Du vet inte ett skvatt om vad arbetslösa och lågutbildade anser om skolan och vilken roll den spelar/har spelat i deras liv. Du vet inte ett skvatt om hur det är att bo i ett miljonprogramsområde och se sina barn dras in i gängen och allt vad det innebär.

    Ta reda på allt det där först och SEN kan du uttala dig.

    Och naturligtvis ligger ansvaret på dig, du är ju för 17 den VUXNA i samlingen. Eller borde iaf vara det. Jag säger inte att du ska sätta på dig en knallröd clownnäsa och spela pajas inför klassen, även om det kanske hade varit underhållande i sig. Men att göra de ämnen du undervisar i intressanta för dina elever borde du iaf kunna klara av, annars borde du nog välja en annan karriär - byråkrat på skolverket kanske...

  • asasto 6 augusti 2010

    Fast frökensara har ju ganska rätt oavsett vad du tror även om jag inte generaliserar riktigt lika hårt. Boz1965 ar du jobbat som lärare så du har sett hur det är i dagens sverige(det är inte som det var 80-90-tal)???

    När man bjuder in föräldrar till samtal, vilka kommer jo de föräldrar som har lite mer utbildning (även det man brukar kalla arbetare kräver dock utbildning numera så då menar jag inte akademikerföräldrar utan även såna som gått yrkesutbildningar och liknande) och det är ofta de elever man inte har några problem med utan man sitter där med föräldrarna och säger jo han/hon har 100% närvaro denna termin med och i alla ämnen verkar det gå bra etc. De ungdomar som har föräldrar som är mindre intresserade av utbildning och som är arbetslösa eller har gått den långa vägen till ett yrke som man kunde förr, som anser att skola inte är så viktig för själv har man ju klarat sig hyggligt dyker ALDRIG upp på skolan inte ens till viktiga samtal med elevvård och det är ofta dessa ungdomar det går snett för ..


    +Det är även viktigt att lära sig att allt man måste lära sig inte är intressant, trevligt och kul, jag har varit tvungen att lära mig en massa saker på de arbetsplatser jag haft som jag inte haft så stort intresse av, inte sjutton sade jag till min chef att han måste fixa så det blev mera intressant att lära sig detta, livet funkar inte så och vem sjutton tycker ex. att matte är det minsta intressant, och jag tror inte någon hade kunnat göra dessa lektioner intressanta i skolan för mig men jag gick dit och lärde mig iallafall för räkna bör man ju kunna annars lär man bli lurad.

  • boz1965 6 augusti 2010

    asasto: Jag jobbade under två år som IT-ansvarig på en skola här i stan och fungerade också som lärare när barnen skulle lära sig IT-relaterade ämnen. Jag undervisade både mellanstadie- och högstadieelever och hade inga som helst attitydproblem från elevernas sida, däremot från vissa lärare som lever i sin lilla akademikervärld och inte kan förstå hur samhället i övrigt fungerar. Hur du är diskuterar så är det ett faktum att somliga av de lärare som har levt hela sitt liv i skolvärlden och inte sett samhället sådant det är.

    Dessa lärare har aldrig tagit ett tag i kroppsarbete eller ens varit på en industriarbetsplats och jobbat häcken av sig för att få ihop till hyran, elen och lite billig mat från Lidl och Willy's för de fattiga slantar man har över när räkningarna är betalda. Många gånger måste man dessutom extraknäcka för att få det att gå ihop. De har inte heller upplevt när deras barn ber dem dra åt fanders när de frågar vart de ska när de ger sig ut sent på kvällen och det är skola dagen efter. Att sedan ens ORKA läsa läxorna med barnen, orka motivera dem att gå i skolan, det ligger inte inom det rimliga.

    Jag anser att många lärare lever ett liv med skygglapparna på, de ser bara det de VILL se. Deras cirklar får inte rubbas för då faller deras värld samman. Detta är naturligtvis inte fallet med samtliga lärare, det är inte det jag påstår. Men det är fallet med tillräckligt många lärare för att jag ska bli så jäkla trött så det är inte sant när jag hör de gamla fördomsfulla flosklerna.

    Det är precis den sortens lärare som sabbade min egen skolgång så att jag tvingades bryta i åttan och få anpassad skolgång som det hette på 80-talet. Jag var mycket mobbad för min vikt ända från tvåan till åttan. Jag minns särskilt en lärare (tillsynsläraren dessutom) som sade till min mor att det var hennes sak att få mig att gå i skolan och hans sak att undervisa mig, nåt annat brydde han sig inte om, han ifrågasatte t.o.m. att jag verkligen skulle vara mobbad och att mina blåmärken efter knytnävar och diverse tillhyggen var självförvållade.

    Ett par år senare läste jag in både högstadiet och gymnasiet på KomVux och det funkade ypperligt eftersom lärarna där hade grepp om livet utanför skolvärlden. Även högskolestudierna funkade utmärkt.

    Nu svävade jag visserligen ut lite, men du förstår säkert meningen i det jag skrev i alla fall.

  • Josses 6 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 6 aug 2010

    asasto: Jag jobbade under två år som IT-ansvarig på en skola här i stan och fungerade också som lärare när barnen skulle lära sig IT-relaterade ämnen. Jag undervisade både mellanstadie- och högstadieelever och hade inga som helst attitydproblem från elevernas sida, däremot från vissa lärare som lever i sin lilla akademikervärld och inte kan förstå hur samhället i övrigt fungerar. Hur du är diskuterar så är det ett faktum att somliga av de lärare som har levt hela sitt liv i skolvärlden och inte sett samhället sådant det är.

    Dessa lärare har aldrig tagit ett tag i kroppsarbete eller ens varit på en industriarbetsplats och jobbat häcken av sig för att få ihop till hyran, elen och lite billig mat från Lidl och Willy's för de fattiga slantar man har över när räkningarna är betalda. Många gånger måste man dessutom extraknäcka för att få det att gå ihop. De har inte heller upplevt när deras barn ber dem dra åt fanders när de frågar vart de ska när de ger sig ut sent på kvällen och det är skola dagen efter. Att sedan ens ORKA läsa läxorna med barnen, orka motivera dem att gå i skolan, det ligger inte inom det rimliga.

    Jag anser att många lärare lever ett liv med skygglapparna på, de ser bara det de VILL se. Deras cirklar får inte rubbas för då faller deras värld samman. Detta är naturligtvis inte fallet med samtliga lärare, det är inte det jag påstår. Men det är fallet med tillräckligt många lärare för att jag ska bli så jäkla trött så det är inte sant när jag hör de gamla fördomsfulla flosklerna.

    Det är precis den sortens lärare som sabbade min egen skolgång så att jag tvingades bryta i åttan och få anpassad skolgång som det hette på 80-talet. Jag var mycket mobbad för min vikt ända från tvåan till åttan. Jag minns särskilt en lärare (tillsynsläraren dessutom) som sade till min mor att det var hennes sak att få mig att gå i skolan och hans sak att undervisa mig, nåt annat brydde han sig inte om, han ifrågasatte t.o.m. att jag verkligen skulle vara mobbad och att mina blåmärken efter knytnävar och diverse tillhyggen var självförvållade.

    Ett par år senare läste jag in både högstadiet och gymnasiet på KomVux och det funkade ypperligt eftersom lärarna där hade grepp om livet utanför skolvärlden. Även högskolestudierna funkade utmärkt.

    Nu svävade jag visserligen ut lite, men du förstår säkert meningen i det jag skrev i alla fall.
    Håller med dig helt och fast!
    Som du ser i ett tidigare inlägg från mig om mobbing.

  • Josses 6 augusti 2010

    Skrivet av frokensara den 6 aug 2010

    På min skola har vi ett datoriserat system där alla föräldrar alltid har tillgång till alla frånvaronoteringar och ändå så är närvaron usel och de sena ankomsterna är talrika. Allt för många elever i varje klass förstör för alla de elever som vill lära sig och utvecklas. Grundskolan är ju obligatorisk för alla och man kan inte visa ut elever som inte sköter sig, men det är synd om alla de elever som vill ha en vettig arbetsmiljö och jag känner mig maktlös inför alla de som förstör.
    Att säga att vi lärare ska göra skolan "roligare" är ett hån - det är utbildning det handlar om inte underhållning. Och att göra det gemytligt och trevligt är ett ansvar både lärare och elever bär tillsammans. Ofta känns det som att vissa "tyckare" anser att det är vi lärare ska vara roliga och göra allt toppenkul, men så fungerar inte skolan och så fungerar det inte i arbetslivet.

    Slutligen måste jag verkligen säga att det är olika i olika områden. Tidigare då jag undervisade i ett akademikertätt område i storstaden så lade föräldararna stor vikt vid skolan och där hade eleverna en helt annan attityd till skolan och dess betydelse för deras framtid. I min nuvarande skola är det mest barn till arbetslösa och lågutbildade arbetare. I deras liv har aldrig skolan spelat någon stor roll och således ger inte föräldrarna skolan någon status och konsekvensen av det är att eleverna i hög grad struntar i skolan.
    Jag kommer inte ifrån någon rik familj och är fortfarande inte rik men en yrkesutbildning har jag och mina syskon med jobb! Har även vänner som är arbetslösa men deras barn är väldigt duktiga i skolan.
    En lärares attityd har väldigt stor betydelse för hur en elev upplever skolan.
    I min sons förra klass var det några mammor som inte brydde sig om hur/när deras söner kom hem på kvällarna och dessa mammor har jobb med en yrkesutbildning!

  • FruAst 7 augusti 2010

    Jag tycker att det är bra att elevers närvaro/frånvaro redovisas i betyget. Det är ju upp till individen att förklara varför man inte deltar i en obligatorisk skola.

    Jag är anhängare av teorin att man ska hjälpas åt att bygga upp och ta hand om ett samhälle. Detta innebär att man måste underkasta sig vissa gemensamma saker, skolan är en av dem.

    Vi kan inte gå tillbaka till grottstadiet och klara oss med att samla och jaga, vi måste ha en viss utbildning för att klara oss idag. Deltar man inte i något som alla ska göra så får man ta konsekvensen av det. I ett samhälle måste många vara produktiva i någon form så att samhället snurrar runt. Frågan är idag om det finns för många som inte är produktiva och bidrar till samhällets utveckling. Utan helt enkelt bara utnyttjar det. Jag tycker att vi har ett för stort antal människor som inte bidrar med SIN förmåga i samhället. Att inte delta i undervisning är i mina ögon sett en variant av inproduktivitet som inte är bra. Det är inte bra för vårt gemensamma samhälle.

  • frokensara 7 augusti 2010

    Faktum är att jag är arbetarbarn, ingen av mina föräldrar är högutbildade och själv har jag haft två jobb för att försörja mig under hela min studietid och arbetat under både lov och helger sedan jag var 14 år gammal. Därigenom har jag verkligen förstått hur viktigt det är att arbeta för sin försörjning och individens egen skyldighet att göra det bästa sin framtid och axla sitt eget ansvar i samhället som helhet.

    Det finns enligt min uppfattning en skillnad i hur dagens ungdomar ser på sin roll i samhället och ansvaret för sin egen person jämfört med tidigare generationer.

    En tidigare debattör nämnde tidigare här att föräldrarna är helt utslitna när de kommer hem från jobbet och därför inte orkar hjälpa sina barn med läxorna - enligt min åsikt så är det en förälders skyldighet att göra det oavsett och innan man sätter X antal barn till världen så ska man noga överväga hur många man orkar ta fullt ansvar för och stötta under deras liv. Vad gäller barns uppförande i skolan så står det tom i skollagen att det är förälders ansvar att tillse att deras barn uppför sig på sådant sätt att det kan tillgodogöra sig undervisning i skolan. Skolan och hemmet har delvis olika roller i förhållande till barnet. Skolan ska utbilda och fostra i demokratisk anda. Hemmet ska se till att eleven sovit bra, fått bra frukost etc, stötta i läxläsning samt fostra så att det kan tillgodo se sig undervisning. Eleven har som uppgift att göra sitt bästa utifrån sin förutsättningar. OM alla parter sköter sin del av "jobbet" så kan det bli ett superbra resultat och ett bra möte mellan parterna.

  • zudette 7 augusti 2010

    Skrivet av frokensara den 7 aug 2010

    Faktum är att jag är arbetarbarn, ingen av mina föräldrar är högutbildade och själv har jag haft två jobb för att försörja mig under hela min studietid och arbetat under både lov och helger sedan jag var 14 år gammal. Därigenom har jag verkligen förstått hur viktigt det är att arbeta för sin försörjning och individens egen skyldighet att göra det bästa sin framtid och axla sitt eget ansvar i samhället som helhet.

    Det finns enligt min uppfattning en skillnad i hur dagens ungdomar ser på sin roll i samhället och ansvaret för sin egen person jämfört med tidigare generationer.

    En tidigare debattör nämnde tidigare här att föräldrarna är helt utslitna när de kommer hem från jobbet och därför inte orkar hjälpa sina barn med läxorna - enligt min åsikt så är det en förälders skyldighet att göra det oavsett och innan man sätter X antal barn till världen så ska man noga överväga hur många man orkar ta fullt ansvar för och stötta under deras liv. Vad gäller barns uppförande i skolan så står det tom i skollagen att det är förälders ansvar att tillse att deras barn uppför sig på sådant sätt att det kan tillgodogöra sig undervisning i skolan. Skolan och hemmet har delvis olika roller i förhållande till barnet. Skolan ska utbilda och fostra i demokratisk anda. Hemmet ska se till att eleven sovit bra, fått bra frukost etc, stötta i läxläsning samt fostra så att det kan tillgodo se sig undervisning. Eleven har som uppgift att göra sitt bästa utifrån sin förutsättningar. OM alla parter sköter sin del av "jobbet" så kan det bli ett superbra resultat och ett bra möte mellan parterna.



    Saknar en GILLA-knapp här - för i så fall skulle jag klicka i den för dig frökensara! Bra skrivet!

  • Mistys 7 augusti 2010

    Skrivet av zudette den 7 aug 2010

    Skrivet av frokensara den 7 aug 2010

    Faktum är att jag är arbetarbarn, ingen av mina föräldrar är högutbildade och själv har jag haft två jobb för att försörja mig under hela min studietid och arbetat under både lov och helger sedan jag var 14 år gammal. Därigenom har jag verkligen förstått hur viktigt det är att arbeta för sin försörjning och individens egen skyldighet att göra det bästa sin framtid och axla sitt eget ansvar i samhället som helhet.

    Det finns enligt min uppfattning en skillnad i hur dagens ungdomar ser på sin roll i samhället och ansvaret för sin egen person jämfört med tidigare generationer.

    En tidigare debattör nämnde tidigare här att föräldrarna är helt utslitna när de kommer hem från jobbet och därför inte orkar hjälpa sina barn med läxorna - enligt min åsikt så är det en förälders skyldighet att göra det oavsett och innan man sätter X antal barn till världen så ska man noga överväga hur många man orkar ta fullt ansvar för och stötta under deras liv. Vad gäller barns uppförande i skolan så står det tom i skollagen att det är förälders ansvar att tillse att deras barn uppför sig på sådant sätt att det kan tillgodogöra sig undervisning i skolan. Skolan och hemmet har delvis olika roller i förhållande till barnet. Skolan ska utbilda och fostra i demokratisk anda. Hemmet ska se till att eleven sovit bra, fått bra frukost etc, stötta i läxläsning samt fostra så att det kan tillgodo se sig undervisning. Eleven har som uppgift att göra sitt bästa utifrån sin förutsättningar. OM alla parter sköter sin del av "jobbet" så kan det bli ett superbra resultat och ett bra möte mellan parterna.



    Saknar en GILLA-knapp här - för i så fall skulle jag klicka i den för dig frökensara! Bra skrivet!


    Jag klickar också i GILLA-knappen.

  • chrisq 7 augusti 2010

    (Y)lärare är ett speciellt släkte o vill ha en INTE GILLA KNAPP NI VET INGENTING O KAN INGENTING VAD GÄLLER BARN så är det bara

  • Josses 7 augusti 2010

    Alla måste gå till grunden med varför skolket förekommer och TA tag i problemet!
    Blev skolmiljön bättre överlag så minskade både skolket och mobbingen!
    Även vi föräldrar har ett ansvar och lärarna måste ta av sig skygglapparna och se vad som händer i skolan.

  • chrisq 7 augusti 2010

    :DDklat vi föräldrar har ett ansvar är ju våra barn o vill bara dom väl men med dessa lärare så fungerar det inte dom är så långt från verkligheten dom kan komma har ett antal vänner eller fd vänner går inte attt umgås med dom stackarna o stackars våra barn

    Skrivet av Josses den 7 aug 2010

    Alla måste gå till grunden med varför skolket förekommer och TA tag i problemet!
    Blev skolmiljön bättre överlag så minskade både skolket och mobbingen!
    Även vi föräldrar har ett ansvar och lärarna måste ta av sig skygglapparna och se vad som händer i skolan.

  • Josses 7 augusti 2010

    Skrivet av chrisn den 7 aug 2010

    :DDklat vi föräldrar har ett ansvar är ju våra barn o vill bara dom väl men med dessa lärare så fungerar det inte dom är så långt från verkligheten dom kan komma har ett antal vänner eller fd vänner går inte attt umgås med dom stackarna o stackars våra barn
    Skrivet av Josses den 7 aug 2010

    Alla måste gå till grunden med varför skolket förekommer och TA tag i problemet!
    Blev skolmiljön bättre överlag så minskade både skolket och mobbingen!
    Även vi föräldrar har ett ansvar och lärarna måste ta av sig skygglapparna och se vad som händer i skolan.
    (Y) Instämmer med dig

  • boz1965 7 augusti 2010

    Det är väl med lärare som med alla andra yrkesgrupper - att det finns både bra och dåliga.

    Skillnaden är bara att en dålig lärare har "makten" att fördärva ett helt människoliv för all framtid. Hade jag inte haft styrkan att själv ta mig ur min mobbingsituation så hade mitt liv varit fullständigt sabbat, det är jag övertygad om. Någon hjälp från mina lärare (med ett undantag: TACK, Agneta Arctaedius för att du iaf försökte) fick jag aldrig, de tog inte min situation på allvar. En del av dem såg inte mobbingen, andra VILLE inte se den, resten brydde sig inte.

  • FruAst 8 augusti 2010

    Gillar frokensara!

  • FruAst 8 augusti 2010

    Skrivet av chrisn den 7 aug 2010

    (Y)lärare är ett speciellt släkte o vill ha en INTE GILLA KNAPP NI VET INGENTING O KAN INGENTING VAD GÄLLER BARN så är det bara




    Detta är ett kategoriskt påhopp och fult skrivet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.