Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skolk i skolan.

  • chrisq 8 augusti 2010

    (Y)du får tycka vad du vill o jag med detta är inget påhopp utan dagens sanning kom ut i verkligheten o se hur det är i skolan så ändrar du nog uppfattning

  • vitchokladkaka 8 augusti 2010

    Okej, man kan ju tydligen vända och vrida på detta förlaget hur många ggr som helst. Men man kanske ska fundera på lite NÄR man ska införa nåt sånt här i betygen i så fall... Jag menar, det är ju bara i grundskolan som det ens skulle fungera. Vi som går på gymnasiet har ju ingen skolplikt, vi går där frivilligt. Dessutom så får vi vårt studiebidrag från CSN, men bara om vi har tillräckligt med närvaro, d.v.s. att om vi är borta mer än 20% på en månad så ryker de få slantar som vi faktiskt får och det vill man inte riskera... Så jag tycker förslaget skulle fungera, men bara i grunskolan.

  • bigglo 8 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 3 aug 2010

    Snälla Zudette, jag (kan bara tala för mig själv) har läst HELA artikeln och fattat vad förslaget går ut på (jag hade för det mesta maxpoäng i läsförståelseövningarna i skolan). Men det är imho ett förbålt korkat förslag eftersom betygen ska spegla vad eleven KAN och inte hur många timmar h*n har suttit i skolbänken. Det var ju därför man tog bort betygen i flit, ordning och uppförande. Ska vi gå tillbaka i tiden kanske? Då kan vi ju återinföra skolagan också när vi ändå är i farten.


    Ja, då kan ju återinföra skolagan och varför inte övrig barnaga också? Våld överhuvud taget kan ju också bli lagligt då, på kuppen. Nä, nu ska vi nog inte gå över för många gränser: ett betyg är en stämpel på ett papper. Jag har ett år kvar i gymnasiet(naturvetenskap) och jag har skolkat alldeles för mycket, men det syns inte i mina betyg. Jag som har varit på kanske 60% av lektionerna i ett visst ämne får samma betyg som Lisa som går på varje lektion, gör varenda läxa och pluggar två veckor i förväg till varje prov. Ändå ser vi lika flitiga ut på pappret.

    Visst hade det varit surt för mig om det helt plötsligt skulle synas att jag hellre sitter i cafeterian än i fysiksalen men det är också en smäll jag får ta (det handlar om ansvar). Jag kan garantera att om mitt skolk hade synts så som Björklund vill att det ska göra hade jag varit en mycket flitigare elev. Och fått motivation att sträva efter ett högre betyg.

  • marwis 8 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 6 aug 2010

    frökensara: När jag läser det du skriver så får jag en stark känsla av att du ser ner på arbetare och lågutbildade. Och det är där ditt problem med eleverna ligger isf. De känner ditt avståndstagande och reagerar därefter. Dina fördomar stinker 1920-talets Östermalmsöverklass.

    Du vet inte ett skvatt om vad arbetslösa och lågutbildade anser om skolan och vilken roll den spelar/har spelat i deras liv. Du vet inte ett skvatt om hur det är att bo i ett miljonprogramsområde och se sina barn dras in i gängen och allt vad det innebär.

    Ta reda på allt det där först och SEN kan du uttala dig.

    Och naturligtvis ligger ansvaret på dig, du är ju för 17 den VUXNA i samlingen. Eller borde iaf vara det. Jag säger inte att du ska sätta på dig en knallröd clownnäsa och spela pajas inför klassen, även om det kanske hade varit underhållande i sig. Men att göra de ämnen du undervisar i intressanta för dina elever borde du iaf kunna klara av, annars borde du nog välja en annan karriär - byråkrat på skolverket kanske...

    Kan bara hålla med!

  • chrisq 8 augusti 2010

    {party}vilka ideer mannen björklund har nu ska föräldrar till bråkiga barn sitta med i skolan vad håller dom på med vore det inte bättre att få intressantare lärare som kan fånga barnens intresse o viljan att lära sig något (N)(N)

  • boz1965 8 augusti 2010

    Skrivet av bigglo den 8 aug 2010

    ...Ja, då kan ju återinföra skolagan och varför inte övrig barnaga också? Våld överhuvud taget kan ju också bli lagligt då, på kuppen...


    Ironi är kanske inte din starkaste sida, va? :DD

  • boz1965 8 augusti 2010

    Tänkte på grej förresten:

    Varför inte "chippa" alla elever med ett GPS-chip så kan skolan övervaka dem elektroniskt och låta den nyinrättade skolpolisen hämta dem så fort de går utanför grindarna och inte längre befinner sig på skolans område på skoltid? :DD

  • Kockpappa 8 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 2 aug 2010

    Såg alldeles nyss ett nyhetsinslag om att Jan Björklund (fp) vill införa skolk på skolbetygen om de borgerliga vinner valet.

    Jag undrar bara hur man ska tolka ett "MVG" i skolk? :DD


    Ja, vem vet.

  • Kockpappa 8 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 2 aug 2010

    Såg alldeles nyss ett nyhetsinslag om att Jan Björklund (fp) vill införa skolk på skolbetygen om de borgerliga vinner valet.

    Jag undrar bara hur man ska tolka ett "MVG" i skolk? :DD

    Om man bara visste. Det är många underliga uttryck man säger (Y)

  • Countrygirl 8 augusti 2010

    Skrivet av chrisn den 8 aug 2010

    {party}vilka ideer mannen björklund har nu ska föräldrar till bråkiga barn sitta med i skolan vad håller dom på med vore det inte bättre att få intressantare lärare som kan fånga barnens intresse o viljan att lära sig något (N)(N)


    För vissa barn/elever spelar det ingen roll hur intressanta lärarna är. Det är hemmet som motiverar att skolan är viktig. Det har skolan svårt att göra. Du måste få det med dig hemifrån. Många av eleverna som skolkar kommer från lite oroligare hem där motivationen inte finns. Det är oftast de föräldrar som inte kommer på föräldramöte och som inte prioritetar U-samtal. I de fall där båda föräldrarna går på skolans möten är faktiskt skolket lägre. (ingen vetenskaplig undersökning, bara många års egen erfarenhet). De eleverna har fått med sig vikten av skola och utbildning hemifrån.

    Att då få dit de föräldrar som redan är negativa till skola, att dessutom komma på dagtid, då de förhoppningsvis är på sina jobb, det kommer skita sig i starten - på ren svenska. Bara en minister med noll i verklighetsförankring kommer på en sådan idé.

  • chrisq 8 augusti 2010

    (Y)bra skrivet kunde skrivit det själv tack men ett barn som börjar skolan vid 6-7 år är intresserad hade det funnits nog med personal o kompetent personal som måste se att alla barn är olika men lika mycket värda skulle det kanske fungera alla är inte födda av rika föräldrar alla har inte lika lätt för allt men det går att påverka o hjälpa dessa barn o det klarar dom inte idag tyvärr

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.