Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Telefonnissar??

  • Eery 14 november 2008

    läste om en kvinna som sa till försäljaren att hennes man hade flyttat. hon gav dom det nya numret och när dom ringde det gick det till kyrkogården:D

    kan ju vara ett alternativ för den med galghumor

  • Eery 14 november 2008

    det här står på NIX hemsida
    "OBS! Inga nummer kommer att tas ur systemet utan att abonnenten först via brev fått en förfrågan om de vill vara kvar. "

    men som tidigare påtalats, är man redan kund hos ett företag gäller andra regler

  • boz1965 14 november 2008

    Skrivet av permat den 14 nov 2008

    fast det e då inte mitt fel att jag ringer-DET VA JU MITT JOBB
    Fick en lista med nummer man ska ringa,och då får man göra det för att få ihop någon lön! Så lägg av.skyll på företagen om niska va arga på nån och inte på de stackars människorna som MÅSTE ringa och prata med er otrevliga människor för att kunna överleva!!


    Ingen har tvingat dig att just det jobbet.

  • kaffesked 14 november 2008

    Har i många år haft hemligt tfnnr och slipper för det allra mesta undan det här helt och hållet, de få gånger det händer att försäljare ringer, så är det från företag där vi är eller har varit kunder tidigare. De som ringer tar sån fart från början, så jag brukar mest hmmm:a tills de är klara och säga, tack men nej tack. Sen får vi vara i fred en månad eller två innan det är dax igen.

  • boz1965 14 november 2008

    Det har vi också fått från "Hallå Sverige". (På www.hallasverige.se har de en massa urgamla artiklar som de snott från en företagstidning, hahaa)


    Lite märkligt också att de är baserade i Malmö, men har bara Stockholmsnummer för kontakt. Inte särskilt förtroendeingivande...

  • essim 14 november 2008

    Vi har NIX och det funkar för det mesta. De som ringer från företag där vi tidigare varit kunder avfärdar jag vänligt men bestämt med ett Nej tack, jag är inte intresserad.

  • dystraior 14 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 nov 2008

    Skrivet av permat den 14 nov 2008

    fast det e då inte mitt fel att jag ringer-DET VA JU MITT JOBB
    Fick en lista med nummer man ska ringa,och då får man göra det för att få ihop någon lön! Så lägg av.skyll på företagen om niska va arga på nån och inte på de stackars människorna som MÅSTE ringa och prata med er otrevliga människor för att kunna överleva!!


    Ingen har tvingat dig att just det jobbet.


    Jag har också tidigare jobbat som telefonförsäljare och det var för att jag skulle få ihop mer pengar än csn när jag gck i gymnasiet och det är ett av de få jobb man kan få under arton så ibland har man inget val Boz. Det finns inte så mycket för ungdomar att få och då tar man vad man kan få. Det fungerar ju ofta med tider i skolan också.

    SJälv brukar jag inte svara på nummer jag inte känner igen och sen söker jag på de på eniro, det fungerar bra, då vet jag om jag vill svara eller ej nästa gång de ringer.

  • Jessica85 14 november 2008

    Fick samtal om diverse hälsoprepparat i veckan, där bland annat blåbärsextrakt skulle ingå viket är bra för syns skull. Jag svarade snällt att jag inte var intresserad men personen i telefonen frågade då varför. Småsur för att inte ett nej räcker svarade jag "För jag är blind så det hjälper ju inte ändå". Det blev tyst och killen i luren bad om en trevlig kväll och la på :-)

    Det ultimata var nog när jag hörde en kompis pappa som tackat nej till en tidningsprenumeration då han tyckte att det var svårt att blädda i tidningen då han var armlös.

    Uj, stackars telefonförsäljare som får höra det mesta. Men en del är allt bra påstridiga.

  • miia69 14 november 2008

    Händer lite titt som tätt att det ringer trots att vi har NIX. Maken (som är alldeles för snäll) lyssnar och säger till sist "nej tack" och lägger på. Jag (som får en överdos av telefoner på jobbet) frågar artigt om personen är bekant med NIX-registret vilket vi råkar tillhöra - får jag då ett trevligt svar säger vi ett gemensamt hej då, de gånger försäljaren kommer med kommentarer typ "men vi pratar ju iaf nu" den säljaren får faktiskt leva med en och annan irriterad kommentar och en lur slängd i örat.


    Höjdpunkten var iaf när ngn säljare av barntidningsprenumeration lyckades ringa precis i "helvetestimmen" (dvs lagom efter hemkomst från dagis innan maten är framme). Med lite kunskap om småbarnsföräldrar vilket en säljare till den målgruppen bör skaffa sig är frågan "Stör jag?" så fel den kan vara...

  • Wombat04 14 november 2008

    boz, du säger att ingen tvingar dig att ta det jobbet. Får man välja mellan socialbidrag och ett telesäljarjobb tror jag inte att man tvekar särskilt länge, eller hur? Jag har också jobbat som telesäljare (vilket inte var något för mig eftersom jag inte gillar fulsälj då det strider mot mina principer) och nu jobbar jag som intervjuare för ett marknadsundersökningsföretag. Det är alltid lika roligt att höra folk skrika "du får inte ringa till mig för jag står i NIX-registret" eftersom de flesta inte har satt sig in i de regler som gäller och som också står att läsa på NIX' hemsida. Marknadsundersökningar går igenom eftersom vi aldrig säljer någonting. Det är den här typen av jobb som håller mig flytande just nu, eftersom jag inte kan ta permanenta heltidsjobb p g a att jag är njursjuk och inte har orken. Så man kan vara tvingad att ta jobbet.

    Jag vill också säga att visst förstår jag att man blir irriterad då man kanske blivit uppringd 2-3 gånger (eller mer) samma dag av säljare som vill pracka på en än det ena, än det andra. Men vad är det för fel på att visa lite vanlig hyfs och mänsklighet? Det tar inte längre tid att vänligt men bestämt säga "nej tack, inte intresserad" än att börja gasta om NIX eller försöka vara rolig på den andres bekostnad, tvärtom. Pröva det någon gång!

  • Nettan75 14 november 2008

    Jag måste nog säga att jag försöker vara trevlig mot telefonförsäljare, men i stort sett jämt ger de sig inte när man säger "nej tack" utan de är påstridiga och blir otrevliga, och då ser jag verkligen ingen anledning att fortsätta vara trevlig.

    Sist fick jag ett samtal om nån som försökte sälja nåt hälsopreparat och jag sa nej, och hon frågade varför och varför inte och om nån annan i familjen kanske ville ha. Hon gav sig inte trots att jag försökte avsluta samtalet i flera minuter, till slut röt jag i åt tjejen och frågade helt sonika om hon VILLE att jag skulle bli otrevlig, då fräste hon åt mig och la på.

    Så nej, telefonförsäljare har ingen sympati från mig alls. Säger man nej betyder det nej, det gäller överallt i livet!

  • Wombat04 14 november 2008

    Där håller jag helt med, är säljaren otrevlig är det djungelns lag som gäller. Och det står ju var och en fritt att bara lägga på luren om de inte orkar tala mer, i stället för att fortsätta diskussionen med säljaren. :)

  • irrevirre 14 november 2008

    Riktig rolig läsning detta!
    De flesta som ringer till mitt arbete är förstående och inte så påstridiga men Tele2 kan vara mer ettriga.
    En gång ringde en tjej och var oerhört påstridig. Jag sa att vi inte kan byta teleoperatör stup i kvarten, Vi bryr oss inte om ett öre hit och dit utan är nöjda. Hennes kommentar var i stort sett att vi var dumma.
    Efter några minuter ringde hon igen. Antagligen fel men istället för att erkänna det säger hon med gäll röst: HAR NI FUNDERAT PÅ SAKEN?
    Jag skrattade gott efteråt:-D

  • Lilloo 14 november 2008

    Jag brukar låta de som ringer få berätta om sin produkt och sedan säga något i stil med Tyvärr jag är inte intresserad eller likn. Tycker att de iallafall ska få en chans att presentera sin produkt, även om man inte är intresserad. Telefonsförsäljning är ju ett jobb som alla andra och ska väl behandlas därefter... tycker jag iallafall.

  • Smulpajen 14 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 nov 2008

    Jag brukar antingen spela pingstpastor som vill omvända personen i andra änden eller också ber jag om dennes hemtelefonnummer och ber att få ringa upp senare när jag har tid. Då brukar det låta: "Men... SÅ kan man ju inte göra!!!" Då blir mitt svar att om h*n minsann kan störa mig hemma kan jag få göra detsamma.

    I båda fallen brukar luren åka på illa kvickt igen och jag får mig ett gott skratt. :D

    Hahaha!:D:D Den var bra! Tack och lov får jag aldrig sådana samtal, men nu hade jag önskat att jag fick ETT så jag kunde testa reaktionen!

  • bernit 14 november 2008

    Har inget större problem med telefonförsäljare men många säljare läser sitt budskap från ett manus och detta hörs ofta väldigt tydligt - dessa brukar det vara rätt kul att "tjafsa" lite med :p:p

  • boz1965 14 november 2008

    Wombat04: Det är bara det att "fulsälj", som du kallar det , är precis vad de flesta av dessa tidstjuvar sysslar med. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade nog hellre gått på soc och tiggt pengar än att frivilligt ta ett jobb som automatiskt gör mig till hatobjekt för varje normalt funtad människa.

    Nu har jag förmånen att vara egen företagare och jobbar i huvudsak hemifrån och jag skulle aldrig komma på tanken att anlita en sådan firma som enbart gör mina tilltänkta kunder irriterade på mig. Det finns andra, bättre sätt att marknadsföra sig på.

    Summa summarum: Ingen telesäljare, varken nuvarande eller före detta telesäljare kan räkna med någon som helst sympati eller ens empati från mig gällande val av jobb.

  • Smulpajen 14 november 2008

    Tyvärr håller jag med boz ang jobbet. Men många är så klart trevliga människor privat:) Lapplisor/gubbar är väl att jämföra. Samma hatstatus ungefär(N)

  • Prima 14 november 2008

    Men... börja med att gå med i nix. Annars så svarar jag helt enkelt inte på nummer som ser HELT obekanta ut och ser ut att utgå från en växel... dom flesta har väl ändå nummerpresentation idag? eller?

    Jag avskyr personligen när det ringer _jämt_ - för så blir det utan nix. Vi var borta 15 dagar i somras och under den tiden hade jag tolv olika nummer ringades till oss. jag kollade upp numrena o det var enbart telemarketing. Blä säger jag bara. Personen i fråga kan inte hjälpa det i sej så den skulle jag aldrig skälla på men jag säger bestämt stop om jag råkar lyfta luren.

  • Countrygirl 15 november 2008

    Med Nix får man mycket färre samtal. Jag brukar vara vänlig men avbryta vänligt men bestämt och tacka nej. Då brukar de snabbt tacka för sig och lägga på.

    Min pappa 75 år, Har mer koll på elpriser osv och är klarare i huvudet än de flesta människor jag känner, brukar säga att han är lite halvsenil så han har blivit förbjuden att ta hand om sådana saker för sina barn. Då blir han snabbt av med samtalen, och han får sig ett gott skratt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.