Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Val 2010

  • FruAst 5 september 2010

    Skrivet av Misty09 den 4 sep 2010

    Jag tycker det är svårt att få grepp på vad varje parti verkligen står för. Hur man än läser och hur många utfrågningar man tittar på så verkar dom bara försöka överträffa varandra och vem kommer att hålla det dom lovar i slutändan? Vem ska man rösta på? Känns som bara en massa flosker som inte kommer att hållas i slutändan.
    I mina öron så verkar det som om att alla har nå´t bra och alla har nå´t dåligt. Svårt det här......{question}



    Vad klok du är Misty. Det är väl därför någon ovan skrev att man måste titta på ideologierna bakom för att se vad man egentligen vill rösta på. Att lyssna på valdebatten ger inget det är bara "tomma löften".

    Självklart ska jag rösta, det är en medborgelig plikt att göra.

  • boz1965 5 september 2010

    Skrivet av FruAst den 5 sep 2010

    ...Självklart ska jag rösta, det är en medborgelig plikt att göra.


    Både ja och nej. Jag vet att i några länder är det böter på att inte rösta. Men att AKTIVT låta bli att rösta är också ett ställningstagande. Ligger man däremot "på sofflocket" bara för att man inte ids masa sig iväg och rösta kan jag däremot hålla med dig.

  • sju 5 september 2010

    Men det är bättre att markera sitt missnöje med en blank röst som vinciqator tänker göra, än att stanna hemma. Det blir tydligare då, visar att man bryr sig om politik, men inte finner något politiskt parti värdigt att förvalta ens röst. Tycker jag i alla fall.

  • mafia 5 september 2010

    Jag tycker absolut att man ska rösta. Vi ska vara glada att vi får göra det. Det är inte så överallt på vår jord och det har inte alltid varit så i Sverige heller.
    Är det inget som man tycker passar så tycker jag att man ska rösta blankt.

  • Penne 5 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 5 sep 2010

    Skrivet av FruAst den 5 sep 2010

    ...Självklart ska jag rösta, det är en medborgelig plikt att göra.


    Både ja och nej. Jag vet att i några länder är det böter på att inte rösta. Men att AKTIVT låta bli att rösta är också ett ställningstagande. Ligger man däremot "på sofflocket" bara för att man inte ids masa sig iväg och rösta kan jag däremot hålla med dig.


    Det blir väl mer ett ställningstagande att rösta blankt än att låta bli, tycker iaf jag.

    Sen tycker jag det är svårt, som någon sa att utgå ifrån grund ideologierna, för det känns inte som det finns nån sån längre.

  • boz1965 5 september 2010

    Visst kan man lägga en blankröst i kuvertet om det är partierna man inte litar på. Men om man inte litar på valsystemet då? Det finns ju t.ex. de som vill ha direktdemokrati och t.o.m. anarki. Hur ska de markera sitt missnöje om de inte tycker att en blankröst räcker?

  • sju 5 september 2010

    De som vill ha direktdemokrati kan rösta på politiska partier som företräder frågan, till exempel Aktiv Demokrati eller Direktdemokraterna. Men jag kan väl köpa att man inte röstar om man tror på anarki eller överhuvudtaget inte tror på demokrati (som vissa högerextrema grupper tar ställning mot).

  • boz1965 5 september 2010

    Skrivet av sju den 5 sep 2010

    De som vill ha direktdemokrati kan rösta på politiska partier som företräder frågan...


    Inte säkert att alla tycker att de partierna företräder deras intressen. Jag menar att det är lika mycket en mänsklig rättighet att få strunta i att rösta som en markering/ställningstagande, som att ha rätten att gå till vallokalen och lägga sin röst.

    Men att ligga på sofflocket av ren lathet för att man inte "orkar" masa sig iväg och rösta har jag svårt att förstå precis som ni andra.

  • vinciqator 5 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 5 sep 2010
    Visst kan man lägga en blankröst i kuvertet om det är partierna man inte litar på. Men om man inte litar på valsystemet då? Det finns ju t.ex. de som vill ha direktdemokrati och t.o.m. anarki. Hur ska de markera sitt missnöje om de inte tycker att en blankröst räcker?
    Styrning utan styrning – anarki – fungerar bara om alla är rimligt kloka och har en inre moralisk kompass som fungerar. Jag tror inte på den lösningen.

    Direktdemokrati är ett mycket tungrott och långsamt system, även med cyberrymdens tekniska möjligheter.

    Tillsammans med kloka människor har jag deltagit i många och långa diskussioner om ett alternativt representativt styrelseskick och det har alltid slutat med, i stort sett, samma slutsatser;

    • Förbjud alla politiska partier
    • Avskaffa allmän rösträtt och nuvarande representativa demokrati
    • Inför medborgarplikt – alla gör fyra år av sitt liv i en demokratisk församling
    • Ge Pliktverket i uppdrag att lotta ut 25% av platserna årligen

    Det skulle vara uppfriskande med riksdag befolkad av ex.vis horor, rullstolsburna, tjuvar, psykiskt sjuka, HBT-personer, socialbidragstagare, miljonärer mfl. i en sådan omfattning att de över lite tid utgjorde ett representativt urval av vårt samhälle.

    Baksidan är att det skulle, om möjligt, öka tjänstemännens inflytande över den förda politiken, men efter att ha sett s.k. fritidspolitiker regelmässigt slita upp kuvertet med bakgrundsmaterial minuterna innan de ska fatta besluten, så är jag inte så säker på att skillnaden blir så stor mot dagens situation.

  • boz1965 5 september 2010

    Risken är bara att om man skulle göra det till en medborgarplikt så skulle nog en inte helt obetydlig del av dessa antingen strunta totalt i det eller inte ta uppdraget på det allvar det förtjänar. Fast... Jag är iofs inte så säker på att alla av dagens politiker gör det heller.

    Anarki tror inte jag heller på och, som du säger, är direktdemokrati en alldeles för stor och långsam apparat för att kunna fungera i praktiken. Speciellt i dagens samhälle när besluten måste fattas allt snabbare och allt exaktare. Och teknokrati tror jag inte heller på eftersom jag anser att alla ska få komma till tals, även vi som inte tillhör Mensa. Men däremot försvarar jag dessas rätt att tycka och tänka som de gör så länge det sker inom grundlagens råmärken.

  • vinciqator 5 september 2010

    Teknokratins största avigsida, som jag ser det, är att det "bör" finnas en yttersta makthavare och i teknokratin får denne lätt befogenheter som starkt påminner om en diktators. I bästa fall går det att hitta en "upplyst despot" att sätt på posten, men risken är för stor för att jag ska tro på den lösningen.

    I litteratur och film, men också i levande livet, finns det en rad avskräckande exempel på hur det kan gå om man låter en enskild få detta expeditionella inflytande. Karin Boyes Kallokain och George Orwells 1984 samt filmen The Wave är tre avskräckande exempel.

  • Memelie 5 september 2010

    Jag tänkte ta en dag och läsa igenom all "val-reklam" som vi har fått och se om något verkar bättre än det andra. Annars blir det bankt igen.

  • sju 5 september 2010

    Ett tips är att testa valkompasserna som finns på var och varannan nyhetssajt om du inte riktigt vet vad du ska rösta på. Jag tror jag har testat nästan alla, trots att jag sedan länge vetat hur jag ska rösta, och tycker att resultaten från valkompasserna speglar mina åsikter på ett bra sätt. Speciellt svts valkompass där man kan hitta personer att kryssa för tycker jag var bra, jag hade inte så bra koll på vad mina lokala förmågor tyckte, men hittade en liten gubbe som tyckte nästan exakt som jag (åtminstone 93% som jag) i testets 50 frågor.

    http://valpejl.se/

  • Countrygirl 5 september 2010

    Skrivet av sju den 5 sep 2010

    Ett tips är att testa valkompasserna som finns på var och varannan nyhetssajt om du inte riktigt vet vad du ska rösta på. Jag tror jag har testat nästan alla, trots att jag sedan länge vetat hur jag ska rösta, och tycker att resultaten från valkompasserna speglar mina åsikter på ett bra sätt. Speciellt svts valkompass där man kan hitta personer att kryssa för tycker jag var bra, jag hade inte så bra koll på vad mina lokala förmågor tyckte, men hittade en liten gubbe som tyckte nästan exakt som jag (åtminstone 93% som jag) i testets 50 frågor.

    http://valpejl.se/


    När jag gjorde testet sa det att jag skulle rösta på SD trots att jag hade valt invandrarvänliga alternativ på testet och anser mig stå långt bort från deras värderingar. Så det tror jag absolut inte på!

  • Magdalena1961 5 september 2010

    Hallå!!!???

    Detta är en mat-sajt... inte ett diskussionsforum för politik... Skall något ens diskuteras här så är det möjligtvis om sossarna gillar paj mer än centern och om folkpartiet säger nej till surströmming...

  • Mistys 5 september 2010

    Skrivet av Magdalena1961 den 5 sep 2010

    Hallå!!!???

    Detta är en mat-sajt... inte ett diskussionsforum för politik... Skall något ens diskuteras här så är det möjligtvis om sossarna gillar paj mer än centern och om folkpartiet säger nej till surströmming...

    Hej! Visst är det en matsajt men tråden är postad i forumet"övrigt" vilket innebär att alla ämnen kan diskuteras. Du hittar fler ämnen under den kategorien som definitift inte handlar om mat men engegerar och berör ändå. Alla ämnen är välkommna att diskuteras här på matprat bara dom ligger under rätt avdelning så att säga:)

  • Penne 5 september 2010

    Skrivet av Magdalena1961 den 5 sep 2010

    Hallå!!!???

    Detta är en mat-sajt... inte ett diskussionsforum för politik... Skall något ens diskuteras här så är det möjligtvis om sossarna gillar paj mer än centern och om folkpartiet säger nej till surströmming...[/quote


    Det går ju också att låta bli att läsa trådar som man inte är intresserad av. :)

  • Sork 5 september 2010

    Det är viktigt att man röstar även om man inte lyckat forma sig en åsikt. Rösta blankt i så fall och påpeka det faktum att du tycker det är svårt att få klarhet

  • boz1965 5 september 2010

    Skrivet av Magdalena1961 den 5 sep 2010

    Hallå!!!???

    Detta är en mat-sajt... inte ett diskussionsforum för politik... Skall något ens diskuteras här så är det möjligtvis om sossarna gillar paj mer än centern och om folkpartiet säger nej till surströmming...


    Politik kan ju också vara "mat för själen" :D

    Men som du säkert har märkt så diskuterar vi det mesta här. Skulle det ENBART diskuteras mat här så hade MK snart gått sotdöden till mötes. Och det vill vi ju inte, VÄL? :)

    Och märk väl att vi inte diskuterar partipolitik. Då hade jag nog också reagerat.

  • boz1965 5 september 2010

    Skrivet av Memelie den 5 sep 2010

    Jag tänkte ta en dag och läsa igenom all "val-reklam" som vi har fått och se om något verkar bättre än det andra. Annars blir det bankt igen.


    Ett gott råd: Glöm all valreklam, det är bara luft i alla fall. Gå istället på vad respektive parti de facto har åstadkommit hittills och som du tycker är bra och väg de olika partierna mot varann. Gå sen och rösta. Har du kommit fram till att inget parti passar in på dina krav så rösta blankt.

    Bara en tanke :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.