Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Val 2010

  • MosterNettan 5 september 2010

    Jag har varit gråsosse i hela mitt liv! Men nu vettefan..? Jag har ingen aning om hur jag ska göra, Tycker inte "mitt" parti håller måttet längre!

  • vinciqator 5 september 2010

    Jag genomförde "testen" på valpejl.se och resultatet blev, för mig i alla fall, rätt skrämmande;

    http://valpejl.se/resultat/1aadadadaadaadddaaaaaddaaaadaaaaaadaadddddaaaadddad/0213564798

    Om jag rensar resultatet från Piratpartiet, så ligger alla partier i intervallet 50-69%. Det kan jag väl leva med, men det som stör mig är att det finns en så stor överensstämmelse mot två partier vars värderingar jag finner så verklighetsfrämmande att jag bara baxnar.

    Det stör mig oerhört. Låt vara att den överensstämmelsen är en konsekvens av hur min politiska uppfattning manifesteras i svaren på de femtio frågorna – och hur testkonstruktören viktar svaren – jag hade gärna sett att överensstämmelsen varit lägre.

  • boz1965 5 september 2010

    Det värsta är att de "testerna" kan användas oseriöst av testkonstruktörerna och styra ambivalenta väljare åt ett visst håll. Jag litar inte alls på dem. Nu tror jag ju inte att det ÄR så, men möjligheten finns.

  • sikaal 5 september 2010

    Jag är uppfostrad att rösta, min mamma och pappa ansåg att det var en skam att inte vara avprickad i röstlängden! {curl-lip} Däremot lade de sig inte i vad vi barn röstade på, bara att vi skulle rösta!

  • flumhum 5 september 2010

    jag har redan varit nere och röstat, och tänkte som så att jag vill ha bättre sjukvård, för just nu är det löjligt med folk som ska arbeta fast det har cancer och dylik, sen vill jag ha mer jobb åt unga för nu sitter måååånga ungdomar arbetslösa inklusive jag själv, vilket är väldigt iriterande då man fakstikt vill ut och jobba,
    sen vill jag faktiskt att de som har det sämre ställt så som pensionärer och sjuka ska få det lite bättre.
    de är de punkterna som varit utgående för hur jag skulle rösta. fast jag tycker att de flesta politiker snackar massa goja för att får röster och sen gör de lite som de vill iaf...borde man kanske inför lite mer ungdomar i riksdagen och ta bort de äldre? så vi får lite nyare varitation..eller fler partier att välja mellan.

  • soccermum 5 september 2010

    För mej finns det bara ett val och det är att rösta rött i o m att jag inte tycker om alliansens egoistiska "störst går först" , " mer åt de redan rika" och "sköt dej själv och skit i andra" politik (N)

    En dag kanske jag också blir arbetslös, sjukskriven eller på annat sätt behöver de statliga bidragen.

    Varför ska förmögenhetsskatten ersättas med en fast avgift som är högre än vad den gamla skatten var för småhusägare?
    mm mm...

    Jag röstar efter min ideologi och den säger att empati och solidaritet står högre på listan än personligt vinstvärde.

    Tycker det är tråkigt att alliansen drar alla över en kam och påstår att svenska folket är lata och bekväma som hellre går på bidrag av något slag än tar ett riktigt jobb... Jo men visst, sparka på de som redan ligger-de valde säkert att bli sjuka eller arbetslösa för att istället ligga hemma och leva gott på de otroligt generösa bidragen *suckar*

    Kan fortsätta i oändlighet men väljer att sluta här för de flesta av er tröttnade väl antagligen halvvägs in i mitt inlägg ;)

    Rösta rätt-rösta rött (A)

  • boz1965 5 september 2010

    Skrivet av soccermum den 5 sep 2010

    ...Kan fortsätta i oändlighet men väljer att sluta här för de flesta av er tröttnade väl antagligen halvvägs in i mitt inlägg ;)

    Rösta rätt-rösta rött (A)


    Jo, jag håller med i princip. Men vi kan väl hålla det här på en allmän nivå och undvika partipolitik? Det är trots allt en matsajt i första hand. :)

  • mssalmonella 6 september 2010

    Jag är så less på allt om detta valet och längtar till det tar slut.
    Jag blir fruktansvärt förbannad på hela grejen. Det är mer en tävling mellan partier än att folk ska få bestämma hur Sverige ska styras.
    Jag bryr mig faktiskt inte om att någon politiker har skattefuskat etc. Bara han eller hon gör sitt arbete som hon ska, sen är väl resten inte mitt bekymmer.
    Jag bryr mig inte om ifall någon politiker blev full och sjöng någon opassande sång som någon annan smygfilmade ( kan inte ens fatta att det är lagligt att smygfilma folk?)..

    Det är bara så mycket skit hela tiden. Varför kan man inte göra det här till något positivt och roligt utan att hänga ut varandra och bara snacka skit?!

    Och vad är det för j*vla demokrati när man i princip bannar SD från riksdagen. Senaste är ju att om SD kommer in i riksdagen så kommer det antagligen bli omval. DETTA GÖR MIG ARG! Har svenska folket röstat in SD så har dom väl det?! Det är samma sak som att begära omval ifall moderaterna vinner igen. IDIOTISKT!
    Är detta inte ett fritt & demokratiskt land där man har yttrandefrihet och får rösta på vad man vill?

    Jag är förstagångsväljare men jag kan säga att jag har tappt suget. Jag vill inte rösta på någonting alls egentligen för jag är så less på allt.
    Jag vill också säga att jag inte försvarar något parti eller stå på någons parti sida.
    Jag står för att folk ska få tycka vad dom vill utan att bli bannade.

  • soccermum 6 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 5 sep 2010

    Skrivet av soccermum den 5 sep 2010

    ...Kan fortsätta i oändlighet men väljer att sluta här för de flesta av er tröttnade väl antagligen halvvägs in i mitt inlägg ;)

    Rösta rätt-rösta rött (A)


    Jo, jag håller med i princip. Men vi kan väl hålla det här på en allmän nivå och undvika partipolitik? Det är trots allt en matsajt i första hand. :)


    Oki :) Sorry... Blir nog lät både för ivrig och för upprörd :P

  • Countrygirl 6 september 2010

    Skrivet av mssalmonella den 6 sep 2010
    /.../
    Är detta inte ett fritt & demokratiskt land där man har yttrandefrihet och får rösta på vad man vill? /.../



    Det är synd att du har tappat tron på demokratin i Sverige för det är det viktigaste vi har. Utan den är vi inget. Jag tycker att om du inte hittar "ditt" parti eller är allmänt förbannad så ska du rösta blankt. Bara för att visa att du är missnöjd. Annars hamnar man lätt bland soffliggarna istället.

    Sedan håller jag med om att det ibland blir löjeväckande när de går in på privata sfären. Bara för att han/hon festade säger det inte att den kanske är jätteduktig på sitt jobb.

    "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem. "

  • MosterA 6 september 2010

    Nu har jag också röstat (samma parti som alltid). Är inte 100% nöjd med det, men finns inget annat att välja på idag.

    Jag tycker det allra viktigaste är att kunna känna trygghet i sitt land och i sin vardag. Inte att människor får gå från hus och hem eller ställas på bar backe för att dom är sjuka eller arbetslösa, pga att socialförsäkringen hastigt och lustigt ändras. {vampire}

    Hoppas bara att förstagångsväljarna läser in sig på de olika partiernas politiska partiprogram och inte lyssnar på debatterna (det är endast spel för gallerierna). Vi har trots allt en politisk historia i vårt land. Din röst är viktig !!!! (Y)

  • Penne 6 september 2010

    Skrivet av soccermum den 5 sep 2010

    För mej finns det bara ett val och det är att rösta rött i o m att jag inte tycker om alliansens egoistiska "störst går först" , " mer åt de redan rika" och "sköt dej själv och skit i andra" politik (N)

    En dag kanske jag också blir arbetslös, sjukskriven eller på annat sätt behöver de statliga bidragen.

    Varför ska förmögenhetsskatten ersättas med en fast avgift som är högre än vad den gamla skatten var för småhusägare?
    mm mm...

    Jag röstar efter min ideologi och den säger att empati och solidaritet står högre på listan än personligt vinstvärde.

    Tycker det är tråkigt att alliansen drar alla över en kam och påstår att svenska folket är lata och bekväma som hellre går på bidrag av något slag än tar ett riktigt jobb... Jo men visst, sparka på de som redan ligger-de valde säkert att bli sjuka eller arbetslösa för att istället ligga hemma och leva gott på de otroligt generösa bidragen *suckar*

    Kan fortsätta i oändlighet men väljer att sluta här för de flesta av er tröttnade väl antagligen halvvägs in i mitt inlägg ;)

    Rösta rätt-rösta rött (A)



    Det som jag tycker har blivit så svårt är att inget parti är liksom sitt eget längre. Röstar man till exempel rött så röstar man ju även grönt. Knepigt när man kanske inte riktigt håller med hela det blocket...

  • soccermum 6 september 2010

    Skrivet av Penne den 6 sep 2010

    Det som jag tycker har blivit så svårt är att inget parti är liksom sitt eget längre. Röstar man till exempel rött så röstar man ju även grönt. Knepigt när man kanske inte riktigt håller med hela det blocket...


    Jag förstår vad du menar och håller med till viss del! I förra valet var det ju just det som gjorde att inte s,v och mp gick samman i en egen "allians" såsom de blå gjorde men efter det förlorade valet tänkte man om och gick samman i hopp om en starkare framtoning.

    Det som gör att jag trots blocksammanslagningen tänker rösta (på V) är att jag vill se Lars Ohly på en ministerpost iaf och ju fler röster på "mitt" parti desto större makt för partiet i slutändan :) Men jag håller definitivt inte med om allt sossar och miljöpartister står för lika lite som de står för all vänsterpolitik eller t ex centern står för allt som moderaterna gör..

    Det finns fördelar och nackdelar med allt :/

  • matpolisen 6 september 2010

    Har det skett någon förändring till det bättre sedan senaste valet?

  • chrisq 6 september 2010

    (N) inte ett dugg o folk har blivit så ego trippade o bryr sig inte om dom som har det svårt skulle aldrig kunna bli så fast jag har det bra gud tänk efter

  • MosterA 7 september 2010

    Skrivet av matpolisen den 6 sep 2010

    Har det skett någon förändring till det bättre sedan senaste valet?



    Det tycker säkert höginkomsttagarna och de i flermiljonsvillor i de "finare" kvarteren.

  • MosterA 7 september 2010

    "DET NYA ARBETARPARTIET" - Bwwahhhaa Ha Ha Ha

    Skulle vilja veta på vilket vis

    HÄPP ! o_O

  • Bianca 7 september 2010

    Skrivet av ML den 4 sep 2010

    Så här tänker jag: Eftersom inget parti numera kommer att få ensam majoritet så tänker jag "block". Då blir det nästan att ta uteslutningsmetoden. Det finns partier jag absolut inte kan tänka mig i regering och då kan jag inte rösta på det "blocket". Sen tänker jag också på de viktiga posterna statsminister och finansminister. Vilka kan jag tänka mig där eller absolut inte!
    Kommunvalet är ju också viktigt men det är ju de som regerar som påverkar hur kommunerna kan driva sin politik. I år kommer jag att rösta på samma i kommunvalet som jag gör i riksdagsvalet. Det blir första gången någonsin jag gör det.


    Ett klokt resonemang med det undantaget att det faktiskt inte är varken finansminister eller statsminister som är hela partiet. Politiken är fast och personerna kan ändras.....mycket kan hända....

  • Bianca 7 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 5 sep 2010

    Visst kan man lägga en blankröst i kuvertet om det är partierna man inte litar på. Men om man inte litar på valsystemet då? Det finns ju t.ex. de som vill ha direktdemokrati och t.o.m. anarki. Hur ska de markera sitt missnöje om de inte tycker att en blankröst räcker?


    Starta ett eget parti??

  • mawal48 7 september 2010

    Jag sitter på Miljöpartiets kansli och jobbar, men jag har ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag skall rösta på. Insikten har gjort mig ännu osäkrare på vilket parti jag skall lägga min röst. {question}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.