Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Viktig information

  • DoctorWho 8 april 2012

    Skrivet av Josses den 8 apr 2012

    Ni skriver att man ska byta lösenord vilket jag har gjort men ska jag byta alias också som jag ser att en del av er har gjort?


    Det undrar jag också.

  • boz1965 8 april 2012

    Skrivet av Josses den 8 apr 2012

    Ni skriver att man ska byta lösenord vilket jag har gjort men ska jag byta alias också som jag ser att en del av er har gjort?


    Tror inte att det är absolut nödvändigt, men det skadar ju inte.
    Jag, för min del, hade redan bestämt mig för att ta bort siffrorna i mitt nick. Hackerattacken bara skyndade på genomförandet s.a.s.

  • husmusen88 9 april 2012

    finns ingen anledning att byta nick om man inte vill. räcker med lösen.

  • heskriv 9 april 2012

    Skrivet av Matklubben.se den 6 apr 2012

    Hej alla Matklubbare,

    I veckan hittade en person en sårbarhet i Matklubben.se vilket kunde utnyttjas för att få tillgång till en hashad/krypterad version av inloggningsuppgifter.

    Personen var mycket hjälpsam och visade oss hur vi kan skydda oss mot liknande saker i framtiden. Problemet är nu löst och vi har inte hittat någonting som pekar mot att några andra har utnyttjat sårbarheten.

    Vi gjorde en överenskommelse med personen om att gå ut och varna alla medlemmar att ni bör byta lösenord på Matklubben och även på andra sajter där ni använder samma lösenord. I gengäld lovade personen att inte publicera de uppgifter han kommit över.

    Självklart har det inte varit vår intention att dölja detta för våra medlemmar. Innan vi kunde säga något var vi dock tvungna att kontrollera att uppgifterna verkligen stämde - vilket som ni förstår tagit en del tid. Och att gå ut med detta på skärtorsdagen utan att ha personal på plats som kunde svara på era frågor kändes dumt, därför bad vi att få gå ut till er på tisdag morgon när alla är tillbaka från påskhelgen. Här verkar det ha brustit ordentligt i kommunikationen då den vädjan inte hörsammades.

    För säkerhets skull råder vi er nu att byta lösenord på Matklubben och alla ställen där ni använder er av samma inloggningsuppgifter.

    Vi vill även passa på att tacka användaren TheBoz för ett föredömligt agerande på forumet.
    Ni kan även läsa mer om vad TheBoz skrivit här:
    http://www.matklubben.se/matprat/oevrigt_1/skydda_dina_konton__12884.html


    Kan ni maila mig snarast och tala om hur jag beter mig för att BYTA LÖSENORD.

  • irrevirre 9 april 2012

    Lätt som en plätt! Gå bara in på "Redigera presentation" och skriv nytt lösenord två gånger. Klart!

  • irrevirre 9 april 2012

    Blev dubbelt av någon anledning...

  • elderflower 9 april 2012

    Hejsan!

    Detta kanske är en dum fråga men kände att jag ville veta så frågar ändå.

    Jag har bytt mitt lösenord här på matklubben två gånger nu senaste tiden utan problem.
    Men i vanliga fall så brukar jag alltid loggat in på Matklubben via en automatiserad inloggning från Hotmail, så nu undrar jag om det är så att jag borde byta lösenord där också?

    Som sagt kanske är en dum fråga men är inte så bra på hur det fungerar med svagheter i datasystem.

  • boz1965 10 april 2012

    @elderflower: Har du samma lösen på båda ställena är det läge att byta. Ha aldrig samma lösen på två olika sajter. Vill du inte installera en lösenordsmanager så ha en "fusklapp", men förvara den inte i närheten av datorn.

  • FruAst 10 april 2012

    Kan man få ställa en fråga? Vad ska man ha den hackade informationen till?

  • Tidronio 10 april 2012

    Skrivet av FruAst den 10 apr 2012

    Kan man få ställa en fråga? Vad ska man ha den hackade informationen till?


    Det är lite som en souvenir. Beviset att man har lyckats knäcka ett system.

  • elderflower 10 april 2012

    Skrivet av TheBoz den 10 apr 2012

    @elderflower: Har du samma lösen på båda ställena är det läge att byta. Ha aldrig samma lösen på två olika sajter. Vill du inte installera en lösenordsmanager så ha en "fusklapp", men förvara den inte i närheten av datorn.


    Okej tack då vet jag.
    Eftersom jag kör på automatiserad inloggning så min jag faktisk inte ens vad jag hade för lösenord från början, men använder samma lösenord på flera ställen gör jag dock aldrig.

  • boz1965 10 april 2012

    Skrivet av Tidronio den 10 apr 2012

    Skrivet av FruAst den 10 apr 2012

    Kan man få ställa en fråga? Vad ska man ha den hackade informationen till?


    Det är lite som en souvenir. Beviset att man har lyckats knäcka ett system.


    Kan inte du bara dö?

  • FruAst 10 april 2012

    Boz jag gillar ditt inlägg ovan!

    Tidronio; klipp dig o skaffa ett jobb! Vilket betyder att du kan sysselsätta dig med något produktivt istället för att hacka fritidsintressen.

  • Tidronio 10 april 2012

    Skrivet av TheBoz den 10 apr 2012

    Skrivet av Tidronio den 10 apr 2012

    Skrivet av FruAst den 10 apr 2012

    Kan man få ställa en fråga? Vad ska man ha den hackade informationen till?


    Det är lite som en souvenir. Beviset att man har lyckats knäcka ett system.


    Kan inte du bara dö?


    Ouch!

  • Amaruhla64 10 april 2012

    När får vi medlemmar veta nåt mer om hur allt fortskrider med att ställa tillrätta? Varför är den som hackat sidan kvar här för?

  • Matklubben 10 april 2012

    Hej hej,

    Arbetet med att göra Matklubben säkrare fortskrider så klart, det kommer aldrig upphöra. Självklart har vi lagt ner extra mycket tid på att lösa de här bristerna som uppdagats senaste veckan.

    De forumtrådar som personen som hittade bristerna är aktiva i (som denna) kommer vi så klart hålla under extra noggrann uppsikt. Att stänga av kontot tror vi dock inte är det bästa sättet att handskas med situationen. Vi kommer återkomma med mer konkret information så fort vi bara kan, men alla medlemmar kan vara säkra på att det jobbas för fulla muggar för att detta ska bli så bra som möjligt i slutändan.

    Hälsningar,
    Matklubben

  • irrevirre 10 april 2012

    Skrivet av Tidronio den 10 apr 2012

    Skrivet av TheBoz den 10 apr 2012

    Skrivet av Tidronio den 10 apr 2012

    Skrivet av FruAst den 10 apr 2012

    Kan man få ställa en fråga? Vad ska man ha den hackade informationen till?


    Det är lite som en souvenir. Beviset att man har lyckats knäcka ett system.


    Kan inte du bara dö?


    Ouch!


    Fast jag har hört att det faktiskt finns de som knäcker men som sedan pålyser säkerhetsrisken, som i detta fall....? Alltså som inte är ute efter att sabba. De har en "färdighet" som de använde på detta sätt, för att de tycker det är häftigt i och för sig. Men har man otur kan det dyka upp någon som verkligen är ute för att förstöra och utnyttja, om det finns något att utnyttja.

  • Jessika 13 april 2012

    Funderar allvarligt på att hoppa av denna sida. Mycket tråktigt med tanke på att jag varit med sen den startade för sisådär "100" år sedan.
    Går man in och hackar en sida så ska man polisanmälas oavsett! Att ni går ut och säger att ni inte tänker stänga kontot låter bara som om ni blivit hotade att uppgifterna kommer användas om personen i fråga blir avstängd. Vart har sajtens proffsighet tagit vägen?

  • Amaruhla64 13 april 2012

    Ja det är märkliga turer minst sagt! Blir svårt att återskapa förtroendet för sajten!

  • boz1965 14 april 2012

    Skrivet av Amaruhla64 den 13 apr 2012

    Ja det är märkliga turer minst sagt! Blir svårt att återskapa förtroendet för sajten!


    Och inte blir det lättare av att folk skriver inlägg av den typen...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.