Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Harissa...?

  • monac 25 april 2008

    Skrivet av frucaos den 16 apr 2008

    Harissacouscous med räkor och grönsaker
    4 personer

    4 dl couc cous
    4 dl grönsaksbbuljong
    1 kg räkor med skal eller 400-500 g skalade
    1 st paprika, röd
    1 st rödlök
    ½ zucchini
    2 st avokado
    2 st lime
    150 g sockerärtor
    2,5 msk Harrissa Paste
    ½ tsk salt

    TILLAGNING
    Koka upp grönsaksbuljongen, lägg i couscousen och ställ åt sidan för att svälla. Skala räkorna, tärna paprikan och zucchinin. Klyfta löken och ansa sockerärtorna. Skär avokadon i bitar och pressa över saft från limen. Skär den andra limefrukten i klyftor. Hetta upp wookpannan och stek i lite olja. Woka först paprika, lök, zucchini och sockerärtor. Tillsätt Harissapastan. Woka snabbt räkorna med grönsakerna och lägg sist i couscousen. Blanda väl och smaka av med salt. När allt är varmt blandas avokadon med limesaft i rätten. Garnera med limeklyftorna. Servera med matlagningsyoghurt och Harissapastan.

    Ett exempel jag hittade...



    det här får det bli i morgon-kanske något modifierad!(Y)

  • pia61 25 april 2008

    Aldrig hört talas om Harissa!!! Låter spännande, får kolla i affären nästa gång jag kommer dit. Många tips får man i allafall på denna sida!(Y)

  • evaldo 25 april 2008

    Harissa

    Kryddblandningen använder man till alla typer av rätter, såväl fisk-,kött- som grönsaksrätter, och är ett säkert kort till cous-cous. Den går lika bra att tillsätta under själva tillagningen som att använda som bordkrydda.

    Oftast avser harissa en sås/röra, men det finns även som torkad kryddblandning. Som bordskrydda blandar man ibland upp harissa med vatten, olivolja och citron för att få en mildare smak och mer flytande konsistens

  • wildlife 25 april 2008

    Gör din egen Harissa:
    4 Röda Chilifrukter
    5 Vitlöksklyftor
    1 tsk salt
    1 msk mald spiskummin
    1 msk mald koriander
    1/2 dl olivolja

    Mixa allt tills det blir en slät "gröt"" och häll upp i en ren glasburk. Behåll kärnorna i chilin om du vill ha den stark, annars ta bort dem innan mixningen!

  • wildlife 25 april 2008

    Ett tips är att blanda 1 burk mosade kikärtor med 2 dl creme fraiche och smaksätta med Harissa.... Godare än Hummus! ( eget påhitt! )

  • Lindanemon 25 april 2008

    (Y)(Y)(Y) Jag säger bara wowh!!! :D:D:D

  • monac 10 maj 2008

    finns på tub oxå!:)

  • Lilloo 10 maj 2008

    Jag har hört talats om Harissa, men aldrig hittat någon... undrar om den bara finns i vissa butiker med visst utbud.

  • monac 10 maj 2008

    orient/asiat butiker. Hittade påsar på Willys med torkad Harissa(gröna bladet) finns som pasta i små koncervburkar och som sagt på tub.
    :)

  • frucaos 11 maj 2008

    Skrivet av Lindanemon den 16 apr 2008

    kanske finns det olika? "min Harissa" finns i pulver eller i pasta på tub, vad jag har sett iaf...


    Det verkar faktiskt som om det finns olika sorters harrissa. Har börjat lära känna en palestinsk familj, och enligt dem är harrissa inte alls chilibaserad. Tror ändå att det är den vanligaste! Gott är det i alla fall, om man tycker om att svettas när man äter.:p

  • monac 11 maj 2008

    chili är ju paprika...eller ur samma familj caspicum! det finns säker olika regionala olikheter på Harrissa,precis som med alla otaliga/olika curry varianter.
    Jag är ett chili-freak...att tårar ,svetten & snoren riner får man på köpet:D...ha ha...

  • monac 11 maj 2008

    ska stå "RINNER" :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.