Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fråga matklubben - medlemmarna svarar

  • ros 4 mars 2009

    :)Hej på er!
    Är det någon som vet hur man skriver 2/3 i ett recept
    Ex: 2/3 dl socker

    Ha det så bra(Y)

  • dystraior 4 mars 2009

    Skrivet av ullac den 27 feb 2009

    Ja, Alt 0186 är º = grader
    Alt 0188 = ¼, Alt 0189 = ½ Alt 0190 = ¾.
    Kan vara bra att veta.(Y)
    Men det är nog bara om man har siffertangenterna till höger.


    Var så god Ros, citerar från första sidan :)

  • svengelsk 4 mars 2009

    Skrivet av flabban den 2 mar 2009

    Tack för en bra tråd. Jag har också en fråga angående tecken. Hur får man till file eller karre så att det ser bra ut i skrift? Min ser alltid ut så fil'e eller file'. Inte snyggt.
    Alt+130 blir é.

  • flabban 5 mars 2009

    Skrivet av Annras den 2 mar 2009

    Du, flabban, tryck först på tangenten med grav och akut accent (den tangent som ligger längst ut till höger i översta raden), sedan på bokstaven, så ska du se att det blir som du vill!


    Tack för tipset.(Y)

  • ros 5 mars 2009

    Skrivet av dystraior den 4 mar 2009

    Skrivet av ullac den 27 feb 2009

    Ja, Alt 0186 är º = grader
    Alt 0188 = ¼, Alt 0189 = ½ Alt 0190 = ¾.
    Kan vara bra att veta.(Y)
    Men det är nog bara om man har siffertangenterna till höger.


    Var så god Ros, citerar från första sidan :)


    Hej!
    Jag ville veta hur man skriver 2/3
    Ex: 2/3 dl socker???

  • Countrygirl 5 mars 2009

    Jag tycker att du kan skriva som du skriver. Jag förstår det. Om du ska skriva 1/4 så skriver du ju så. :p

  • 123Linnea 5 mars 2009

    Varför räknar man poäng på Matklubben???

  • farmoringer 5 mars 2009

    Är det någon som kommer ihåg om det någon gång skulle kunna gå att spara ett recept på mer än ett ställe? Är ju ofta det står antingen fläsk eller kyckling t ex. Eller Potatis - köttfärsgratäng skulle jag också kunna tänka mig att ha på mer än ett ställe...
    Eller vad det kanske bara en önskedröm från min sida??? :)

  • systeryster 5 mars 2009

    123 Linnea undrar som många gjort vad poängen är till för. Det är en kvarleva som förr generarde någon form av bonus på köperbjudanden i matklubbens begynnelse. Har inte själv riktigt kläm på vad det var för fördelar då det var långt innan jag blev medlem själv,
    Nu är väl ända fördelen att man ser om medlemmen är aktiv eller inte. Loggar man aldrig in eller skriver recept eller inlägg, blir det heller inga poäng alltså är man inte aktiv.
    Någon annan medlem kanske kan berätta hur det var på poängens fornstora dagar...:D

  • Lilljeppe 7 mars 2009

    Förut fanns det en butik som matklubben hade där man kunde handla för sina poäng. Det var köksredskap man kunde handla för i denna butik. Men det är några år sen den fanns. Sen de tog bort butiken så har inte poängen någon som helst funktion i mina ögon:)

  • Lilljeppe 7 mars 2009

    Skrivet av farmoringer den 5 mar 2009

    Är det någon som kommer ihåg om det någon gång skulle kunna gå att spara ett recept på mer än ett ställe? Är ju ofta det står antingen fläsk eller kyckling t ex. Eller Potatis - köttfärsgratäng skulle jag också kunna tänka mig att ha på mer än ett ställe...
    Eller vad det kanske bara en önskedröm från min sida??? :)


    Nej, jag har aldrig hört att det skulle gå att spara på fler ställen samtidigt. Men jag skulle också gärna ha den funktionen. Kan kolla med matklubben om det går att ordna.

  • farmoringer 7 mars 2009

    Skrivet av Lilljeppe den 7 mar 2009

    Skrivet av farmoringer den 5 mar 2009

    Är det någon som kommer ihåg om det någon gång skulle kunna gå att spara ett recept på mer än ett ställe? Är ju ofta det står antingen fläsk eller kyckling t ex. Eller Potatis - köttfärsgratäng skulle jag också kunna tänka mig att ha på mer än ett ställe...
    Eller vad det kanske bara en önskedröm från min sida??? :)


    Nej, jag har aldrig hört att det skulle gå att spara på fler ställen samtidigt. Men jag skulle också gärna ha den funktionen. Kan kolla med matklubben om det går att ordna.


    Ja det vore snällt. För det är ju också ofta en maträtt plus en sås också. ibland så vill man bara ha såsen. Inte kan jag komma ihåg att det var under kyckling som det stod chutneysås...Eller liknande... Ibland skulle man vilja att medlemmar skriver in två recept i stället för ett därför..

  • UllaC 7 mars 2009

    Vi är nog många fler som har samma önskedröm som nu farmoringer. (Y) Att kunna spara på mer än ett ställe vore kanonbra.
    Det är bra att du kollar upp om detta går att göra Lilljeppe! :D

  • frucaos 8 mars 2009

    Jag har en fråga om bakning och vill kolla om den möjligen redan är besvarad i Fråga bagarn. Hur gör jag för att söka i enbart det forumet?
    Söker man på 'sockerkaka' och klickar på "sök i alla forum" får man leta halva dagen bland alla svar.

  • ros 11 mars 2009

    :)Hej!
    Hur gör jag för att få se om receptet redan finns när jag ska skriva in ett nytt recept?

    :oNär jag söker på receptets namn under sök recept, så finns det inte.

    :oNär jag skriver in det nya receptets namn under Lägg in recept, så kommer det upp samma namn som jag skrev.

    :oHåller jag muspekaren på receptets namn så kommer det upp receptnummer på den grå listen längst ner.

    :oHur kan jag använda receptnumret som jag ser på den grå listen längst ner för att kontrollera om mitt nya recept är identiskt med det numret på listen?

    :oKan man söka efter recept på bara ett nummer och i så fall hur?

  • farmoringer 11 mars 2009

    Skulle tro att lättast är att söka på ingredienser....

    Kan säkert finnas nån rätt som har samma namn men kanske inte samma innehåll.

  • popik 12 mars 2009

    Är det verkligen tillåtet att kopiera ett recept rakt av, byta namn på rätten från en internetsida eller tv-program och på så vis göra det till sitt eget? Isåfall skulle man ju kunna kopiera det mesta och göra det till sitt. Har sett exempel på det här på MK.:o

  • popik 12 mars 2009

    Glömde att skriva: och dessutom att inte uppge källa.

  • farmoringer 12 mars 2009

    Jag tror att många med mig skriver upp på lappar recept som man hittar lite här och där. Vissa kanske har legat i flera år. Inte kommer man ihåg vad det kommer ifrån då. Så tror jag i alla fall..

  • Lilljeppe 14 mars 2009

    Skrivet av frucaos den 8 mar 2009

    Jag har en fråga om bakning och vill kolla om den möjligen redan är besvarad i Fråga bagarn. Hur gör jag för att söka i enbart det forumet?
    Söker man på 'sockerkaka' och klickar på "sök i alla forum" får man leta halva dagen bland alla svar.


    Jag har tagit upp med matklubben att det ska gå och söka i en tråd. Återkommer med svar när jag kommer hem från semestern om en vecka.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.