Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på Burek????

  • Smulpajen 15 juni 2008

    Hur gör man nu denna Burek? Har sökt på det, det finns ett recept inlagt med det namntet, men blir osäker på om det verkligen är äkta Burek.
    mama97mia hur gör du din?

  • Smulpajen 15 juni 2008

    Ha ha! Tryckfelsnisse var visst framme... Säger bara åter igen, tänk om det hade gått att förhandsgranska....(Y)

  • The_mama97mia 15 juni 2008

    Jag gjorde en sorts korsbefruktning av det recept som ligger här på matklubben och detta nedan. Tror inte jag hade dill i, även om det passar bra till kräftskivan. Har också för mig att det gick lite fortare att grädda, man fick passa så det inte blev bränt.

    12 filodegsark
    till pensling:
    4 ägg
    8 dl mjölk
    3-4 msk olja
    fyllning:
    100-150 gr fetaost
    500 gr keso
    salt
    svartpeppar
    1 dl mjölk
    1 ägg
    2 knippor persilja
    1 knippe dill
    salt 1 tsk svartpeppar

    Smörj långpanna,lägg i ett ark filodeg. Häll 1/2 dl av penselblandningen i formen o pensla över arket. Lägg sedan på ett till degark o pensla. Upprepa 4 ggr.
    Bred ut fyllningsblandningen över degarken. Lägg på resterande degark o pensla mellan varje lager. Häll över resten av penslingvätskan.
    Grädda 225 grader tills den är gyllenebrun, ca 40 min.


    Källa Tasteline

  • Smulpajen 15 juni 2008

    Man ska alltså inte ha fyllning mellan varje ark?

  • Smulpajen 15 juni 2008

    Kan du läga un det som ett recept tror du?(Y)

  • The_mama97mia 15 juni 2008

    Ostfylld filodegspaj - börek

    Lycka till !

  • Smulpajen 15 juni 2008

    Tack för receptet! Låter väldigt gott och ska absolut prova! Vad det heter eller kommer ifrån spelar ju ingen roll.:D

  • aml 15 juni 2008

    Här är några exempe lpå vad man kan ha för fyllningar :

    1. Ost
    Blanda smulad fetaost (el mjukare turkisk ost) med grägge och ca 2 ägg.

    2. Spenat
    Blanda ett paket hackad spenat med grädde, ca 2 ägg, hackad lök, salt och vegeta.
    även gott att blanda spenat och fetaost.

    3. Kött
    Blanda köttfärs, hackad lök, salt, vegeta och paprikapulver. Det funkar både att lägga i köttfärsen rå och att fräsa den först.

    4. Purjolök
    Fräs hackad purjolök i olja så att den blir mjuk men utan att bryna den. Blanda sedan med grädde, ca 2 ägg och salt.

    5. Poatis
    Skär potatis i små små bitar, koka dem och blanda dem sedan med grädde, salt och vegeta.

    6. Lök
    Fräs hackad lök i olja tills den fått fin färg , krydda med salt vegeta och paprikapulver.

    7. Vitlök
    Häll bara lite grädde på degen som fyllning, men sen när bureken är gräddad så häller man över yoghurt med hackad (ej pressad) vitlök o lite salt.
























    .

  • The_mama97mia 15 juni 2008

    dawta, vilka trevliga och goda tips!!!! Jag tycker du ska lägga in dem som recept!

  • matnjutaren 15 juni 2008

    Skrivet av dawta den 15 jun 2008

    Här är några exempe lpå vad man kan ha för fyllningar :

    1. Ost
    Blanda smulad fetaost (el mjukare turkisk ost) med grägge och ca 2 ägg.

    2. Spenat
    Blanda ett paket hackad spenat med grädde, ca 2 ägg, hackad lök, salt och vegeta.
    även gott att blanda spenat och fetaost.

    3. Kött
    Blanda köttfärs, hackad lök, salt, vegeta och paprikapulver. Det funkar både att lägga i köttfärsen rå och att fräsa den först.

    4. Purjolök
    Fräs hackad purjolök i olja så att den blir mjuk men utan att bryna den. Blanda sedan med grädde, ca 2 ägg och salt.

    5. Poatis
    Skär potatis i små små bitar, koka dem och blanda dem sedan med grädde, salt och vegeta.

    6. Lök
    Fräs hackad lök i olja tills den fått fin färg , krydda med salt vegeta och paprikapulver.

    7. Vitlök
    Häll bara lite grädde på degen som fyllning, men sen när bureken är gräddad så häller man över yoghurt med hackad (ej pressad) vitlök o lite salt.
    Tack för receptet mama97mia! (Y)
    Skulle du med kunna/vilja :) lägga in dessa förslag i din kokbok kanske dawta? (L)
    Hade varit bra att ha förslagen i kokboken oxå...(L)























    .

  • matnjutaren 15 juni 2008

    ha Ha "Snabba" vi e då..:p

  • The_mama97mia 15 juni 2008

    hehe, två själar och en tanke smulpajen...
    (H)

  • matnjutaren 15 juni 2008

    Å 2 ggr me...:D(Y)

  • aml 15 juni 2008

    Hej!
    Här har jag skrivit ett recept på "pite", men fyllningarna kan man ju även ha till burek med köpt filodeg.

    http://www.matklubben.se/recept/pite_32680.html

  • matnjutaren 15 juni 2008

    Skrivet av dawta den 15 jun 2008

    Hej!
    Här har jag skrivit ett recept på "pite", men fyllningarna kan man ju även ha till burek med köpt filodeg.

    http://www.matklubben.se/recept/pite_32680.html

    Tack! (L)
    Går direkt dit å norpar det! :D(Y)

  • piusamadeusmozart 17 juni 2008

    Äntligen vet jag vad filodeg är. Att jag allt som oftast gör den också även om den kallas "sfoglia" i Italien. I Italien finns det extra fint vetemjöl så det går relativt lätt att kavla eller dra ut degen. Även här används en duk eller ett lakan som underlag.
    Normalt penslas en plåt med olja,ett lager med filodeg, fyllning och ett lock filodeg som även det penslas med olivolja.
    Antingen gör jag Torta d'erbi (rakt översatt = grästårta) där basen till fyllningen är vilda örter (har en lista på ätliga vilda örter om någon är intreserad) spenat och/eller mangold, Torta di porro e patate med potatis och purjolök eller Torta di zucca med pumpa som bas. Kryddor, olja, ägg och en massa parmesanost eller pecorino (lagrad fårost) skall i blandningar också.

  • aml 17 juni 2008

    Hur gör du den med örter?

    (jag glömde förresten den nästan godaste fyllningen i min lista: pumpa!)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.