Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äpple sorter

  • lillamia 3 september 2010

    Signe Tillisch är äpplenas äpple!
    Tyvärr tycker jag att Åkerö är ett för "torrt" äpple.

  • Roggan 3 september 2010

    Skrivet av vinciqator den 3 sep 2010

    Skrivet av Roggan den 3 sep 2010
    ...
    ... I Finland har de en annan zonangivelse och du kan lägga på två växtzoner i Sverige. ...
    , dvs. svensk zon IV är zon II i Finland.


    Japp. Man brukar säga att finsk zon II är samma som svensk zon III-IV

  • Marre73 3 september 2010

    Pink Lady använder jag mest i matlagning,helt suverän där, annars Royal Gala men då ska dom vara kalla när man köper dem annars är dom mjölig och äcklig(Y)

  • croxie64 3 september 2010

    Mamma brukade hjälpa en grannfru att plocka äpplen och som tack fick hon hinkar med Transparente blanche...eller Glasäpplen som dom ju också kallas. De äppelträden var gamla och knotiga och dom gav äpplen som var otroligt stora.
    Eftersom det var mestadels fallfrukt som plockades så gjorde mamma alltid äppelmos av dom, men vi åt en hel del innan dess också.

    Vad jag minns bäst var att dom var nästan helt genomskinliga och väldigt saftiga. Sen dess så har de flesta äpplen kommit på andra plats här....möjligen med undantag för Red Delicious.

  • FruAst 4 september 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 4 sep 2010

    Pink Lady använder jag mest i matlagning,helt suverän där, annars Royal Gala men då ska dom vara kalla när man köper dem annars är dom mjölig och äcklig(Y)



    Jag gillar svenska äpplen! Dessa går bra att äta, men testa att göra paj på dem, det blir ingen smak alls. Prova att smaka dessa och sen de svenska så känner man skillnaden.

  • Jatta1 4 september 2010

    Har en fråga till er alla äppelkännare. När jag var liten hade vi ett äppelträd med ganska små röda äpplen och när man skar itu dem så var de vita i köttet med röda ringar. Vi kallade det för ringäpplen. Har inte sett det äpplet senare. Vet någon vad det kan vara

    Jatta

  • Mistys 4 september 2010

    Skrivet av Jatta1 den 4 sep 2010

    Har en fråga till er alla äppelkännare. När jag var liten hade vi ett äppelträd med ganska små röda äpplen och när man skar itu dem så var de vita i köttet med röda ringar. Vi kallade det för ringäpplen. Har inte sett det äpplet senare. Vet någon vad det kan vara

    Jatta


    Har inte Ingrid Marie rödfärgat fruktkött?? Kanske helt "ute och cyklar" men vet att jag sett det på äpplen nyligen!

  • Jatta1 4 september 2010

    Nej inte Ingrid Marie det hade en mer djupröd färg och ganska blankt vad jag vill minnas inuti var det "polkagrisrandigt" Kan tänka mig att det var någon udda sort då huset och trädgården tillhört trädgårdsmästaren på en f.d. herrgård utanför Norrköping
    Jatta

  • Roggan 4 september 2010

    Var det flera röda ringar i äpplet? Det finns ganska många äpplen som har röda "kärlsträngar". PJ Bergius, Ringstad, Råby Rubin, Röd höstkalvill (mycket vaxigt skal), Röd stjärnrenett (små äpplen) är några sorter som det kan röra sig om. Var i Sverige växte det? Var det långt norrut? Då är det mest troligt att det är PJ Bergius då denna är mycket härdig. Är inte helt säker då denna ger medelstora äpplen.

  • vinciqator 4 september 2010

    Överspelat inlägg

  • Jatta1 4 september 2010

    Tack Roggan för ditt svar. Äpplet hade flera röda ringar kan likna det vid årsringar eller som polkarödbetor. Själva fruktköttet var ljust och skalet hade en djup röd färg. Trädet fanns på Beateborgs herrgård i Lindö vid Bråviken några mil utanför Norrköping

  • Roggan 4 september 2010

    Skrivet av Jatta1 den 4 sep 2010

    Tack Roggan för ditt svar. Äpplet hade flera röda ringar kan likna det vid årsringar eller som polkarödbetor. Själva fruktköttet var ljust och skalet hade en djup röd färg. Trädet fanns på Beateborgs herrgård i Lindö vid Bråviken några mil utanför Norrköping

    Låter intressant. Ska kolla vidare om jag kan hitta något. Återkommer i så fall.

  • Rutgunvor 7 september 2010

    Ingen har nämnt sorten Hampus i den här tråden, En gammal äppelsort som mognar nu i september (Zon III/IV) med en saftig, frisk smak. Äpplet är ganska litet och platt och blir glasaktigt och väldigt saftigt ju mer mogen det blir. Det är ett äpple som min bror och jag förknippar med barndomens friska höstmorgnar i trädgården. 30 år senare när jag fick egen trädgård var det ett Hampusträd det första jag planterade och nu efter ytterligare tio år njuter jag av mitt eget odlade Hampusäpple. Maglemer och Säfstaholm är två andra träd som jag har planterat in.

  • matpolisen 7 september 2010

    Jag uppskattar Gravensteiner i matlagningen.

  • Brassegirl18 8 september 2010

    Jga tycker om golden delicius och de saftiga röda äpplena, som jag inte kommer ihåg vad de heter...{silly}

  • NicolinaZ 8 september 2010

    Har inte Röd kanel också röda strimmor?

  • Memelie 9 september 2010

    Köpte äpplen på torget idag, läste vilken sort det var, men tror ni jag kom ihåg det sen?? ne..
    Men nu har jag googlat och kommit fram till att det nog heter Collina. Jättegott var det i alla fall =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.