Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Att tacka eller inte tacka...det är frågan????

  • amoz 19 februari 2010

    Jag läste i ett annat forum om en småbarnsmamma som tyckte att det var förnedrande att "tvinga" (som hon uttryckte det) sitt barn att säga "Tack så mycket" när det fick presenter. Orsaken var enligt henne att barnet kanske inte alls tyckte om presenten och därmed skulle han/hon inte behöva visa tacksamhet:o
    Nu är min fråga: Vad tycker ni?

    Själv tycker jag det tillhör vanligt hyfs!

  • Lenael 19 februari 2010

    Håller med!

    Tyvärr är det sällan man hör ett barn tacka idag.:(

  • Erajscha 19 februari 2010

    Man ska väl vara tacksam att någon ger en presenter öht. Det är ju inte deras fel om man inte råkar gilla presenten.

  • siggemums 19 februari 2010

    Den mamman gör inte sina barn en tjänst! Hon har fått det hela helt om bakfoten. Det är självklart att man ska tacka för en present! Hur kan det vara förnedrande? Det är ens skyldighet som förälder att lära sina barn sociala spelregler annars lär de få stora problem i umgänget med andra och det är att ge sina barn problem.

  • jimboz 20 februari 2010

    Artighet är väl det sista vi har som människor , det borde vara en självklarhet att tacka oavsett vad man tycker om en gåva..Man tackar inte för själva innehållet utan man tackar för att en annan människa har tänkt på dig eller visar tillit och omtanke..Samhället idag blir mer och mer egoistiskt och kallare för var dag..Vi vuxna för över våra ideal och moral till barnen så sluta för guds skull inte upp med att lära barnen lite hyfs under deras uppväxt.

    Jag vill tacka för tråden :)

  • Amika 20 februari 2010

    Jag kan inte annat än hålla med er andra...
    Hur kan man lära sitt barn att INTE behöva tacka??
    Hur kan man se det som något negativt över huvudtaget att lära sitt barn vanligt hyfs och vett??

    Helt obegripligt! Klart man ska tacka!

  • jas65 20 februari 2010

    Klart att man skall lära sitt barn att tacka. En present till någon är ju att man har tänkt på denna.
    Vi är noga här hemma att säga tack.

    Mvh
    Här gäller inte att höfta utan att säga tack
    Anders

  • boz1965 20 februari 2010

    Skrivet av amoz den 19 feb 2010

    Jag läste i ett annat forum om en småbarnsmamma som tyckte att det var förnedrande att "tvinga" (som hon uttryckte det) sitt barn att säga "Tack så mycket" när det fick presenter. Orsaken var enligt henne att barnet kanske inte alls tyckte om presenten och därmed skulle han/hon inte behöva visa tacksamhet:o
    Nu är min fråga: Vad tycker ni?

    Själv tycker jag det tillhör vanligt hyfs!


    Det barnet kommer att få det svårt rent socialt. Modern gör barnet en riktig björntjänst.

    För det första är det inte presenten I SIG man i första hand tackar för, utan omtanken. För det andra är det, som andra också har påpekat, rent jäkla bonnhyfs.

    För min egen del skulle det vara både första och sista gången jag gav en present om jag inte åtminstone fick ett "tack" i gengäld, inte för presenten som sådan, som sagt, utan som ett erkännande att man uppskattar den tid och omtanke jag har lagt ner för att hitta en present som iaf JAG trodde skulle passa.

  • anluk 20 februari 2010

    Är en självklarhet att man tackar för en present. Mina barn har fått lära sig det och likaså att ringa och tacka om man får något via posten t e x.

  • Mistys 20 februari 2010

    Kan bara instämma med alla andra. Mina barn har tidigt fått lära sig att tacka för saker man får, maten och även saker/pengar som skickas. Att man hör av sig till givaren och tackar.

    Däremot är jag motståndare till alla dessa föräldrar som mer eller mindre tvingar sina barn att krama i samband med tacket.Tvingar nästan in barnet i famnen på en för dom främmande människa.. Nej då brukar jag säga att hon/han behöver inte krama. Man ska inte tvinga barnet till det. Man varnar för att inte prata med vilt främmande människor ute och plötsligt ska man kramas med en som man kanske inte träffar så ofta. Hur förvirrande kan inte det vara för ett litet barn. Kramandet i samband med att man tackar kommer med tiden. Mina barn blev hur kramiga som helst så småningom när dom blev stora nog att förstå sambandet mellan gåva, tack och kram

    Lär barnet att respektera sin person och att säga nej när det gäller sin fysiska kropp så kan man vara ganska säker på att dom säger nej senare i situationer dom känner är fel.

    Men ett Tack sa man banne mig lära dom att säga vid gåva. Oavsett vad man får. Tanken är det som räknas.

  • Sojjan 20 februari 2010

    Tack och hej är viktigt att lära sina barn, det är självklart tycker jag.

    Vi bor på landet och där hälsar alla på varandra när man möts.
    Det roliga blir när man åker in till stan nån gång (Norrköping), gissa om dom får att göra då...:) Hälsar på ALLA!!!! Till slut får man säga till att här inne behöver ni inte hälsa hela tiden men det blir ju också en konstig situation.

  • siggemums 20 februari 2010

    Jag håller helt med om att man aldrig ska tvinga någon att kramas. Ett tack är en självklar artighet en kram måste komma av hjärtat. Vem vill ha en motvillig kram ?

    Jag har också präntat in i mina barn hur viktigt det är att hälsa. Ett enkelt hej och en vänlig blick betyder mycket för vilket intryck du ger och vad du får tillbaka.

  • Gnurf 20 februari 2010

    Det finns enkla minnesramsor man kan lära sina barn, tex kring att tacka efter maten. Det är inte alltid så lätt att improvisera. Den här gamla klassikern brukade jag själv köra med fram till min 21-års dag:

    "Tack för maten den var god,
    11 spydde 4 dog"

    (Y)

  • Mistys 20 februari 2010

    Haha :p Denna körde mina barn med:

    "Tack för maten den var god
    Den gav kraft och hjältemod"

  • miia69 20 februari 2010

    Klart barn OCH vuxna ska säga tack... Tycker det är mitt ansvar som förälder att lära & påminna om den saken! Likaså SKA man säga hej/hejdå till gäster - vanlig hyfs! Däremot måste man inte kramas, det får man välja själv. Tjejerna var med på jullunch på jobbet & stora tjejen (5,5 år) hade ritat en teckning som hon gav till min chef. Chefen frågade glatt om inte dottern hade en kram också varvid dottern gav en henne en lååååång blick (de hade inte träffats tidigare) och svarade allvarligt "nej tack"...

  • mattant41 20 februari 2010

    Självklart ska barnen Tacka när de får något och säga Hej men kramas behöver de inte, jag är inte heller sån att jag kramas med alla jag möter, säga hej räcker bra för det mesta,
    Och då ska inte tala om detta kindpussande som en del ägnar sig åt, nej Tack.

  • Mrchipps 20 februari 2010

    Skrivet av amoz den 19 feb 2010

    Jag läste i ett annat forum om en småbarnsmamma som tyckte att det var förnedrande att "tvinga" (som hon uttryckte det) sitt barn att säga "Tack så mycket" när det fick presenter. Orsaken var enligt henne att barnet kanske inte alls tyckte om presenten och därmed skulle han/hon inte behöva visa tacksamhet:o
    Nu är min fråga: Vad tycker ni?

    Själv tycker jag det tillhör vanligt hyfs!


    Självklart skall barn & ungdomar lära sig vett & etikett ,vi har gått tillbaka i utvecklingen,vi lär våra barn att vara odrägliga och otacksamma i vår enfald att de skall bli självständiga på eget bevåg,detta är att bedraga våra barn,de måste ha vägledning oavsett om det smärtar eller ej! (visst blir denna vägledning utifrån dina egna värderingar volket jag tror är bäst så (mindre svinn om man får säga så) och självklart blandade med nutidens tankesätt och beteende ,vi måste lära dem att tänka på sina nästa och inte bara sig själva,ta hänsyn och vara hjälpsamma ,utan att vara gammeldags och religiös så tycker jag det är hemskt att svära som vuxen och fruktansvärt när det gäller barn,t.o.m. i TV lär dom ut sådant! Ja detta tema kan bli hur långt som helst. men alla måste ta hänsyn till varandra och för att öka empatin måste ju föräldrarna vara vägledande.

  • rektorskan 20 februari 2010

    Den här kör mina barnbarn med
    Tack för maten den var god.
    mitt på bordet stod en ko
    kon den heter Kajsa
    Kajsa börja bajsa.

  • LEDIVO 20 februari 2010

    (L)Klart man ska tacka (barn som vuxen) för presenter, mat eller vad det än är någon människa gör för någon annan. Det är omtanken, som räknas.
    //KAROLO

  • boz1965 20 februari 2010

    Skrivet av amoz den 19 feb 2010

    Jag läste i ett annat forum om en småbarnsmamma som tyckte att det var förnedrande att "tvinga" (som hon uttryckte det) sitt barn att säga "Tack så mycket" när det fick presenter. Orsaken var enligt henne att barnet kanske inte alls tyckte om presenten och därmed skulle han/hon inte behöva visa tacksamhet:o
    Nu är min fråga: Vad tycker ni?

    Själv tycker jag det tillhör vanligt hyfs!


    Amoz: Kan du inte länka till det inlägget? Det vore intressant att läsa hur hon argumenterar för det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.