Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa kaffet

  • Smulpajen 26 november 2008

    Zogegas har börjat med sitt årliga julkaffe som jag just nu kör med. Mycket gott:p Mjölk men inget socker ska jag alltid ha i kaffet! Gillar inte svart kaffe om det inte är en god espresso. Då gäller bara socker.

  • kandidaten 26 november 2008

    Testa "Espresso Granita" som dessert någon gång om ni gillar starkt kaffe. Man brygger espresso på traditionellt vis, häller det i en form, tilsätter lite råsocker. Sedan sätter man in formen i frysen och rör om med en gaffel en gång var tjugonde minut och upprepar detta ca fyra gånger. Det man får är iskristaller av espresso och råsocker och detta kan serveras med lite vispgrädde. Väldigt annorlunda dessert som ska serveras i små portioner.

  • Boundin 30 november 2008

    Irish coffe är ju favoriten... men kanske inte just till morgonkaffet:p Finns många smaksatta kaffesorter ute i handeln, finns ofta i lite mindre butiker och ibland kan man köpa på caféer. Min favorit just nu är ett kaffe med lite smak av chocklad, serveras självklart med en skvätt mjölk i! Supergott!

  • KramisGumman 30 november 2008

    Jag gillar Zoéga "mollbergsblandning" Men mer mer när jag är själv blir det Neskaffe då "Red(Y) Cup" himla gott

    Ps mitt kaffe skall oxå ha mjölk i..rätt mycket....(H)

  • irrevirre 30 november 2008

    Har fastnat för Gevalia Colombia men de flesta vill bara ha Zoegas här i Skåne.

    MEN är det inte så att vattnet på olika platser spelar stor roll vilken kaffesort som fungerar?
    Har t.ex. köpt kaffe i södra Tyskland som smakade jättegott där ..... men fick en helt annan smak hemma.
    Löfbergs Lila kunde vara gott där jag är född i småland, men här i Malmö nänänä, det blir ingen smak.

  • festmaten 30 november 2008

    Skrivet av busan37 den 25 nov 2008

    Jag gillar bara Gevalia mellanrost brygg. Svart ska det vara


    Jag instämmer med dig, Gevalia är enda sorten jag köper.
    Men de flesta i Skåne använder Zoegas, så det är vad vi blir bjudna på överallt.

  • boz1965 30 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 25 nov 2008

    Vilket kaffe tycker ni är godast? Om jag fick välja skulle jag bara dricka latte, som är min största favorit. Efter det kommer en riktigt cappuccino, sen kommer inget och därefter kommer vanligt bryggkaffe. Brukar variera sorter, men just nu är det Zoegas lätt mörkrostat som gäller.


    För oss skåningar är det så gott som bara Zoéga's som gäller, mest skånerosten. Men för min del är det just nu "Mollbergs Blandning", svart utan socker. Pulverkaffe kommer aldrig över mina läppar om jag själv kan rå för det. Bara tanken får mig att rysa.

  • Eery 30 november 2008

    Skrivet av IrreVirre den 30 nov 2008

    Har fastnat för Gevalia Colombia men de flesta vill bara ha Zoegas här i Skåne.

    MEN är det inte så att vattnet på olika platser spelar stor roll vilken kaffesort som fungerar?
    Har t.ex. köpt kaffe i södra Tyskland som smakade jättegott där ..... men fick en helt annan smak hemma.
    Löfbergs Lila kunde vara gott där jag är född i småland, men här i Malmö nänänä, det blir ingen smak.


    Borde ju faktiskt vara så med tanke på att vattnet smakar väldigt olika beroende på vart man bor, egen brunn eller kommunalt vatten..
    Men sen tror jag att det är lite vana, hemma hos mamma ska det vara classic. annars smakar det(N)

    Hemma kokar vi Gevalia på spisen:)

  • systeryster 30 november 2008

    Gevalias ebony och Löfbergs finaste Antigua är extar gott. Sedan beror det på vilket vatten man har.Zoega är jättegott när man är i Skåne, hemma i Gävle smakar det inte alls lika gott för vattnet är hårdare här. :o:)

  • Babzan 1 december 2008

    Det här är ju pinsamt... Men jag har fastnat för snabbkaffet som en affär säljer. Affärens namn börjar på L och slutar på dl.:o Annars handlar vi inte så mycket där, bara pesto och tändblock till braskaminen......

    När vi bjuder gäster så blir det förstås ngt bryggmalet, typ Gevalia:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.