Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

EU

  • Okänd 26 januari 2010

    Jag röstade Nej, som sagt. I början sjönk väl matpriserna vad jag kommer ihåg.
    Det enda som är bra är väl att dom som sitter i Eu har nånstans att "slagga". Dom är ett sovande folk, tycker jag.
    dom sk*ter väl i oss!

  • Okänd 26 januari 2010

    Ett argument som ofta hörs är att: "Nu är vi där och får försöka att göra det bästa av situationen"!
    Kommer aldrig att acceptera detta uttalande, vi kan ju inte bestämma själva längre.
    Tänk hur det kommer att bli om alliansen bara inför euron!
    10-15% dyrare över en natt kommer allt att bli!
    Tack snälla EU! :@

  • jimboz 26 januari 2010

    Om vi byter krona mot Euro så bli inte förvånade över att allt som kostade 15:- nu kostar 2 Euro jämnt (N)

    Det finns fler liknelser när det gäller avrundningar inom EU ..Men det är alltid UPPÅT...Don´t forget , no regrets...

  • Okänd 26 januari 2010

    dom flesta kommer nog att gå på lurendrejeriet att rösta ja. Tyvärr. Det har man ju sett genom historien.:(

  • Okänd 26 januari 2010

    Det är inte så många länder som står utanför euron inom EU.
    Vet ni vilka?

  • Erajscha 26 januari 2010

    Storbritannien, Sverige, Danmark.... är det fler?

  • boz1965 26 januari 2010

    Skrivet av danniella den 26 jan 2010

    undrar hur många ni är som "vänt kappan efter vinden" när det gäller EU. Jag vet många som röstade ja men som har ändrat ståndpunkt.
    Själv blev jag inte skakad av alla hot som sades om vi inte röstade ja.
    Eu skulle rädda jobben, vi skulle få fred i världen bla, bla


    Jag röstade "NEJ!" och den åsikten har EU hittills inte gett mig nån anledning att revidera.

  • boz1965 26 januari 2010

    Skrivet av danniella den 26 jan 2010

    Jag röstade Nej, som sagt. I början sjönk väl matpriserna vad jag kommer ihåg.
    Det enda som är bra är väl att dom som sitter i Eu har nånstans att "slagga". Dom är ett sovande folk, tycker jag.
    dom sk*ter väl i oss!


    Det är bara det att de "slaggar" för våra skattepengar...

  • boz1965 26 januari 2010

    Skrivet av danniella den 26 jan 2010

    dom flesta kommer nog att gå på lurendrejeriet att rösta ja. Tyvärr. Det har man ju sett genom historien.:(


    Eller så kör de den danska och irländska taktiken att köra folkomröstning efter folkomröstning tills folk ger upp och röstar som makteliten vill bara för att slippa fler folkomröstningar.

  • Okänd 26 januari 2010

    Skrivet av Erajscha den 26 jan 2010

    Storbritannien, Sverige, Danmark.... är det fler?


    Jo de finns med liksom några andra:

    Bulgarien, Tjeckien, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Polen, Rumänien, Sverige och Storbritannien är medlemmar i EU, men har ännu inte antagit den gemensamma valutan.

    Så än så länge är vi inte ensamma!

  • Okänd 26 januari 2010

    Men! Sverige har förbundit sig att gå med i valutaunionen.
    Med eller utan folkomröstning.
    Svek mot folket?
    Det finns inte många som man pratar med i dag som säger att de röstade ja till EU!

  • Okänd 26 januari 2010

    dom skäms väl för att dom röstade Ja så det vill dom väl inte medge.Jag vet dom som röstade Ja men det erkänner dom inte idag!

  • idea_ 26 januari 2010

    Vilket år var EU valet nu igen? Försöker komma ihåg om det var i det riktiga valet eller i en skolversion av det som jag röstade nej....

  • anglund012 26 januari 2010

    Jag gillar EU, vi måste komma varandra närmare i europa. Bra för handeln och jobben. Kommer rösta ja till euron. Tycker dock att dem ska låta surströmingen vara ifred, samt att låta snuset säljas i hela eu.

  • Okänd 27 januari 2010

    Skrivet av anglund012 den 27 jan 2010

    Jag gillar EU, vi måste komma varandra närmare i europa. Bra för handeln och jobben. Kommer rösta ja till euron. Tycker dock att dem ska låta surströmingen vara ifred, samt att låta snuset säljas i hela eu.


    Det är där du har problemet!
    Vad du tycker har ingen som helst betydelse i de frågorna.
    Sverige har ingen möjlighet att säga ifrån.
    Om det bara gällde snus och surströmming vore allt väl, men det gäller alla frågor.
    Och vad värre är, Sverige kan inte längre stifta de lagar man vill utan att EU måste godkänna dem eftersom Sveriges riksdag sade ja till EU:s nya grundlag.
    EU är en koloss på lerfötter, en odemokratisk och i grunden överstatlig organisation där insyn saknas i de frågor som behandlas bakom stängda dörrar!
    Tyvärr kommer du nog aldrig att få möjlighet att rösta om eurons vara eller inte vara i Sverige.
    Trots att Sverige röstat nej en gång, kommer euron att införas av regering och riksdag.

  • flumhum 27 januari 2010

    och då kommer allt bli dyrare, se på Finland, allt är super dyrt där...och vi kommer bli tvugna att ha två plomböker med oss just för att det är så mycket små mynt...

    vill inte ha euron, tycker den suger, tycker hela idéen med en gemensam valuta suger för då påverkas vi av stora banker i andra länder och det hela kommer sluta med att vi får sämre ekonomi. de ända som gynnas av detta är dem som åker mycket utomlands och arbetar i olika länder..

  • boz1965 27 januari 2010

    Det här med euron är bara ett enda stort skämt. De (politikerna) har en massa vackra ord och fina förklaringar. Men gräver man lite i det så handlar det om ett lillebrorskomplex gentemot USA. Man har fått en idé om att skapa en "världsvaluta" i stil med dollarn. Till viss del har man väl lyckats med den delen av det hela. Men hur mycket sk*t har det inte dragit med sig? Jag kommer att rösta NEJ i en eventuell folkomröstning helt oavsett "motståndarsidans" argument.

    Vad gäller EU i övrigt så hade nog Hitler varit nöjd idag. Man har lyckats skapa det Tredje Riket på fredlig väg med "lebensraum" åt alla européer. Men vad gör man åt/mot icke-européerna? Jo, de utesluts från gemenskapen. Och det skydd de så väl behöver få från EU. EU-direktivet om att det är första ankomstlandet som ska besluta om asyl och att alla andra länder inom EU ska rätta sig efter detta beslut är en skamfläck för mänskligheten. Européer har rätten att söka upprättelse/överklaga beslut, men de asylsökande har fråntagits den rätten. FY FAN FÖR EU!!!

  • Okänd 27 januari 2010

    ja ett riktigt storebrorssyndrom. Det värsta är väl att det inte går att lämna, blir väl för dyrt. Vet inte om junilistan finns kvar förresten. Har inte följt med så noga.

  • Okänd 27 januari 2010

    Det pratas så mycket om att det skulle bli så dyrt att lämna EU, men det finns ingen som kan kala om vad det kostar. Ingen har tydligen tänkt på att någon någonsin kommer att lämna unionen.
    Hur skulle det se ut om någon ville lämna Europas företna stater?
    För det är ju vad det egentligen handlar om.
    Å nej den gubben går inte!
    Samma sak om Texas skulle lämna Amerikas förenta stater.
    Jo det finns ett sätt att lämna EU, men att få våra politiker att ställa upp på det är nog inte lätt, Sverige låter plötsligt bli att skicka pengar och delegater till Bryssel. Det skulle bli en bra slant att använda här hemma, till sjukvård och annat!

  • Okänd 27 januari 2010

    Skrivet av idea_ den 26 jan 2010

    Vilket år var EU valet nu igen? Försöker komma ihåg om det var i det riktiga valet eller i en skolversion av det som jag röstade nej....


    Sveriges inträde i EU skedde 1 jan 1995.
    Valet borde väl varit 1994 ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.