Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hållbarheten på öppnad vinflaska?

  • Lotten_J 17 april 2009

    Har en öppnad rödvinsflaska ( med skruvkork) som legat i kylen efter öppnandet och jag undrar hur länge kan man förvara den utan att den förstörs?

  • Gnurf 17 april 2009

    Efter 24h känner man en tydlig smakdifferens, efter 48h ännu tydligare osv. Det är oxidation Vi snackar om nu...alltså ingenting som förbättrar vinet överhuvudtaget. Personligen kör jag på en ungefärlig 24h regel...därefter blir det såsvin. Fast jag är kanske lite kinkig med mina 15 år i Munskänkarna och har vunnit några rödvinsprovningar....:o

  • Gnurf 17 april 2009

    Ja förlåt...tilläggas bör såklart att det även är en fråga om grad av Desperation. Idag är det ju fredag och den svenske helgalkoholisten vaknar till liv med något vilt och oberäkneligt i blicken. Så...drick och Njut Lottis!!! :p

    Vin är stor Vetenskap (Y)

  • Lotten_J 17 april 2009

    Jag är alltid vild och oberäknelig :p Nå då får det bli såsvin istället....

    Skrivet av Gnurf den 17 apr 2009

    Ja förlåt...tilläggas bör såklart att det även är en fråga om grad av Desperation. Idag är det ju fredag och den svenske helgalkoholisten vaknar till liv med något vilt och oberäkneligt i blicken. Så...drick och Njut Lottis!!! :p

    Vin är stor Vetenskap (Y)

  • The_mama97mia 18 april 2009

    ....överblivet vin???? hmmm....
    Nejvars, jag brukar slå i vinskvättar i fryspåsar - ni vet istärningsmodellen. Perfekt att ta upp sen till sås eller marinader! Är det typ deciliterskvättar kan jag frysa det i vanlig fryspåse- just till marinad. Här ska inget förfaras!

  • Gnurf 18 april 2009

    Nä...exakt Mia...överblivet vin är ju någonting mytiskt i princip...man har liksom hört talas om det men vet inte om (förstår inte hur det kan) existera. Öppnar man en flaska så ser man ju till att den töms illa kvickt!!? Brukar vara kämpigt om man öppnar en bib klockan 02.56..men en får göra sitt bästa helt enkelt...(Y)

    Du pratar alltså rent hypotetiskt om att frysa in deciliterskvättar nu...har aldrig i praktiken genomfört det!?? :)

    Skrivet av mama97mia den 18 apr 2009

    ....överblivet vin???? hmmm....
    Nejvars, jag brukar slå i vinskvättar i fryspåsar - ni vet istärningsmodellen. Perfekt att ta upp sen till sås eller marinader! Är det typ deciliterskvättar kan jag frysa det i vanlig fryspåse- just till marinad. Här ska inget förfaras!

  • farmoringer 18 april 2009

    Här blir det aldrig det problemet.En flaska vin räcker till en måltid. Försnack, middag och eftersnack. Sen är det slut....:D

  • The_mama97mia 18 april 2009

    hoho, jo nog har jag frusit in deciliterskvättar, jag! Har till o med frusit in påsen från en BiB, när det bara var sisådär ngn dl kvar. Funkade bra . *ler* måste tinas innan man kan ha det i marinad dock.

  • Roggan 18 april 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 apr 2009

    Nä...exakt Mia...överblivet vin är ju någonting mytiskt i princip...man har liksom hört talas om det men vet inte om (förstår inte hur det kan) existera. Öppnar man en flaska så ser man ju till att den töms illa kvickt!!? Brukar vara kämpigt om man öppnar en bib klockan 02.56..men en får göra sitt bästa helt enkelt...(Y)

    Du pratar alltså rent hypotetiskt om att frysa in deciliterskvättar nu...har aldrig i praktiken genomfört det!?? :)

    Skrivet av mama97mia den 18 apr 2009

    ....överblivet vin???? hmmm....
    Nejvars, jag brukar slå i vinskvättar i fryspåsar - ni vet istärningsmodellen. Perfekt att ta upp sen till sås eller marinader! Är det typ deciliterskvättar kan jag frysa det i vanlig fryspåse- just till marinad. Här ska inget förfaras!



    (Y)

  • bernit 18 april 2009

    Skrivet av Lotten_J den 17 apr 2009

    Har en öppnad rödvinsflaska ( med skruvkork) som legat i kylen efter öppnandet och jag undrar hur länge kan man förvara den utan att den förstörs?


    Är den öppnad så blir den antingen tömd eller till sås/marinad - dricks inte dagen efter.

    Detta är ju motsägelsefullt (som så mycket annat) vi dekanterar vinet för att dels lufta (syresätta) och dels undvika avfällningar, men blir det för mycket av luftningen så blir det sås (vilket också är en njutning)

  • Lotten_J 20 april 2009

    Varför gör man inte vinflsakor i "Lotten-storlek" och inte i Gnurfstorlek :p

  • monfo 20 april 2009

    Enligt de som kallar sig experter ska vinet hålla i minst 3 dagar om man återsluter flaskan. Det finns ju olika mannickar på marknaden nu som vaccumpump och så men det är väl som vanligt, lukta, smaka...
    Har druckit rödvin som stått 1 vecka som var gott och baginbox har väl flera veckors hållbarhet.

  • Lotten_J 20 april 2009

    Ja detta med bag-in-box har ju diskuterats....vi har helt enkelt inte vågat öppna en sådan nu i vinter, på sommaren är det mer ett säkert kort just för att man vet inte hur länge det håller....Att smaka är ju bra såklart så då känner man ju om det är drickbart

    Skrivet av monfo den 20 apr 2009

    Enligt de som kallar sig experter ska vinet hålla i minst 3 dagar om man återsluter flaskan. Det finns ju olika mannickar på marknaden nu som vaccumpump och så men det är väl som vanligt, lukta, smaka...
    Har druckit rödvin som stått 1 vecka som var gott och baginbox har väl flera veckors hållbarhet.

  • Gnurf 20 april 2009

    Nå men du har väl en Karl som får offra sig lite när det börjar yrslas om i Lottens lilla huvud...du vet det där lilla huvudet som hon tänker med....(L)

    Skrivet av Lotten_J den 20 apr 2009

    Varför gör man inte vinflsakor i "Lotten-storlek" och inte i Gnurfstorlek :p

  • boz1965 20 april 2009

    Håller med dom som använder överblivet vin till såser och grytor. Det är nästan nåt perverst med att hälla ut alldeles användbar alkohol i vasken, ju... :D

  • The_mama97mia 20 april 2009

    eller hur boz, som jag sa... inget får förfaras. O då må ingen förfäras heller.
    Däremot förtäras. Vinet. Återanvändning!

  • svengelsk 20 april 2009

    Ett sextiotalstips från Hiram: Vinet står sig i flera veckor om man häller upp det på en 37.5 cl karaff, förutsatt att det når ända upp till proppen. Vi brukar fylla karaffen och dricka det som är kvar i flaskan.
    Karaffer av den storleken var vanliga på tjugo och trettiotalet, då det dracks mycket madeira. De borde gå att få tag på i antikaffärer eller på loppis.

  • boz1965 21 april 2009

    Ett annat tips är att hälla upp det i istärningspåsar och ta fram precis så mycket ur frysen som du behöver till såsen eller till din bœuf bourgignonne.

  • anneli1989 21 april 2009

    man kan ju också köpa småflaskor vin:) då lär de ju inte bli något över.
    passa på att fråga är de okej att köra lite billigare vin i matlagningen tycker ni? asså typ tetra sunk?

    /Jess

  • Gnurf 21 april 2009

    Men då får man ju köpa så många flaskor om man köper små flaskor (L)

    Jo, det är OK att köra tetrasunk...en del lite överpretentiösa människor säger att det ska vara samma vin i såsen som man dricker i glaset. Fast det är bara sunksnack....:p

    Det finns många överpretentiösa människor som anser massor av saker utifrån vad som står på en vinflaskas etikett, tex om där står Champagne eller Cava. Vanligtvis, när man kör ett blindtest så bommar de ut sig ganska totalt...i Nyårsnumret av Aperitif tex genomfördes ett blindtest av "Champagner" där man även smygit in vanligt mousserande vin (alltså utanför distriktet Champagne). Högst poäng erhöll mousserande viner även jämfört med Champagner för hundratals kronor...

    Vinsnobismen är tyvärr väldigt utbredd.

    En gång arrangerade jag en rödvinsprovning där jag smugit in parkbänksvältaren Vino Tinto bland en bred range av viner, den värsta vinsnobben (med vilken jag haft stora diskussioner om vinkvalitet endast utifrån prislapp) "förväxlade" en 180kr Rioja med Vino Tinto, han lovordade Vino Tinton och dissade i motsvarande grad Riojan. Han var ganska tyst sedan när resultatet avslöjades...:D

    Skrivet av JessicaFrej den 21 apr 2009

    man kan ju också köpa småflaskor vin:) då lär de ju inte bli något över.
    passa på att fråga är de okej att köra lite billigare vin i matlagningen tycker ni? asså typ tetra sunk?

    /Jess

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.