Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hållbarheten på öppnad vinflaska?

  • anneli1989 21 april 2009

    Haha gud så roligt Gnurf, verkligen in ya face!

    men vad skönt att de funkar med tetra hittade perfekta på systemet sist lixom i "festis" tetra alltså en liten söt sak:)

  • Amika 21 april 2009

    http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?products_id=78

    Sån köpte jag till mamma. Den använder hon och säger att den funkar jättebra. Då håller vinet tydligen i flera dagar.

  • Gnurf 21 april 2009

    Mammor vet alltid bäst (Y)

  • Lotten_J 22 april 2009

    Lottens huvud börjar yrsla efter sådär en tre -fyra vinglas....inte före....:p men denna gången var det verkligen problem att tömma flaskan....och gången innan också......Vi hade väl fått ngt virus mot vin kanske......


    Skrivet av Gnurf den 20 apr 2009

    Nå men du har väl en Karl som får offra sig lite när det börjar yrslas om i Lottens lilla huvud...du vet det där lilla huvudet som hon tänker med....(L)

    Skrivet av Lotten_J den 20 apr 2009

    Varför gör man inte vinflsakor i "Lotten-storlek" och inte i Gnurfstorlek :p

  • Gnurf 22 april 2009

    Ryktet säger att IOGT har börjat stoppa Antabus i kycklingfiléerna på ICA...fast det är bara ett rykte än så länge....:o

    Skrivet av Lotten_J den 22 apr 2009

    Lottens huvud börjar yrsla efter sådär en tre -fyra vinglas....inte före....:p men denna gången var det verkligen problem att tömma flaskan....och gången innan också......Vi hade väl fått ngt virus mot vin kanske......


    Skrivet av Gnurf den 20 apr 2009

    Nå men du har väl en Karl som får offra sig lite när det börjar yrslas om i Lottens lilla huvud...du vet det där lilla huvudet som hon tänker med....(L)

    Skrivet av Lotten_J den 20 apr 2009

    Varför gör man inte vinflsakor i "Lotten-storlek" och inte i Gnurfstorlek :p

  • Lotten_J 22 april 2009

    Ha ha men då har vi svaret.....för vi åt inte kyckling i helgen och då gick minsann vinet ner utan problem....Har nämligen hittat ett gott vitt vin som man tyvärr måste beställa på bolaget så det är inte bara att rusa in o köpa en flaska när man känner för det......


    Skrivet av Gnurf den 22 apr 2009

    Ryktet säger att IOGT har börjat stoppa Antabus i kycklingfiléerna på ICA...fast det är bara ett rykte än så länge....:o

    Skrivet av Lotten_J den 22 apr 2009

    Lottens huvud börjar yrsla efter sådär en tre -fyra vinglas....inte före....:p men denna gången var det verkligen problem att tömma flaskan....och gången innan också......Vi hade väl fått ngt virus mot vin kanske......


    Skrivet av Gnurf den 20 apr 2009

    Nå men du har väl en Karl som får offra sig lite när det börjar yrslas om i Lottens lilla huvud...du vet det där lilla huvudet som hon tänker med....(L)

    Skrivet av Lotten_J den 20 apr 2009

    Varför gör man inte vinflsakor i "Lotten-storlek" och inte i Gnurfstorlek :p

  • boz1965 22 april 2009

    Skrivet av Lotten_J den 22 apr 2009

    Lottens huvud börjar yrsla efter sådär en tre -fyra vinglas....inte före....:p men denna gången var det verkligen problem att tömma flaskan....och gången innan också......Vi hade väl fått ngt virus mot vin kanske......


    Skrivet av Gnurf den 20 apr 2009

    Nå men du har väl en Karl som får offra sig lite när det börjar yrslas om i Lottens lilla huvud...du vet det där lilla huvudet som hon tänker med....(L)

    Skrivet av Lotten_J den 20 apr 2009

    Varför gör man inte vinflsakor i "Lotten-storlek" och inte i Gnurfstorlek :p


    Jag misstänker att jag är allergisk mot alkohol öht...

    Efter några groggar blir jag lite yr i skallen, får "gummiben" och blir trött. Och dagen efter blir jag tung i huvudet och törstig till tusen. Måste vara allergi...

  • Gnurf 22 april 2009

    Vad heter det vinet då!?? :)

    Skrivet av Lotten_J den 22 apr 2009
    Har nämligen hittat ett gott vitt vin som man tyvärr måste beställa på bolaget så det är inte bara att rusa in o köpa en flaska när man känner för det.....

  • stepp567 27 april 2009

    Ja,vad heter vinet Lotten??:)

  • Gnurf 27 april 2009

    Det kan hon aldrig komma ihåg dagen efter....:D

    Skrivet av stepp567 den 27 apr 2009

    Ja,vad heter vinet Lotten??:)

  • Gnurf 28 april 2009

    Kom igen då Lotten (Y)

  • jenkar 29 april 2009

    tips om bra röda viner som inte är så förbannat sura för min magkatarrs mage, tack!.. det lite dyrare vinerna brukar funka bättre på min mage men jag vet inte det kanske bara är inbillning..=)

  • Lotten_J 29 april 2009

    Jamen det heter Canaletto...lättdrucket rödvin....ingen smaksensation men men.....

  • Lotten_J 29 april 2009

    Tack för tipset!!! Skall genast investera i en sån manick


    Skrivet av Amika den 21 apr 2009

    http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?products_id=78

    Sån köpte jag till mamma. Den använder hon och säger att den funkar jättebra. Då håller vinet tydligen i flera dagar.

  • mooseella 29 april 2009

    Skrivet av Lotten_J den 29 apr 2009

    Jamen det heter Canaletto...lättdrucket rödvin....ingen smaksensation men men.....


    Det finns 4 olika på bolaget, men det är bara detta som är på beställning :
    82237 Canaletto Pinot Noir 2006 Italien Flaska 750 ml (113.33) 85.00 B

    Den druvan brukar vara god.

    Jag har just nu en ½ flaska Albali Gran Reserva 2001. Den ska jag ha i en köttgryta idag. Typ Boeuf Bourguignonne. Använder hjortkött . Blir säkert gott

  • Mysans1 29 april 2009

    Visste ni att på krogen beställer kockarna hem de billigaste "sunkvinerna" till sin matlagning? (Om det nu inte är en rätt som kräver en viss sorts vin, som grön ärtsoppa med mousserande vin, t ex)
    Men till en rödvinsås (som exempel) krävs ett vin med ordentlig syra, och det hittar man bäst i billigare viner!
    De tar, naturligtvis, reda på det vin som blir "över" från matsal och bar, dvs de som finns kvar i flaskor vid stängningsdags, och som man inte kan spara för servering tills dagen efter. (däremot ALDRIG vin som finns kvar i glas! vill ta död på det ryktet på en gång, det finns många som tror det...(N) )

    Visste ni också att det gamla sättet att "lufta" vin, genom att öppna flaskan bara någon timme innan det ska serveras, är helt värdelöst? Det tar ca 1 vecka, som bäst, för en flaska att bli "genomluftad" på det sättet. Det krävs dekantering av vinet, för att det ska ske på bara någon timme, men det är ofta att rekommendera, de flesta röda viner mår riktigt bra av det!:D

    Många "sunkviner" kan t om bli betydligt bättre av att hällas upp på karaff en stund innan servering, speciellt "dunkvin", testa! Själv häller jag upp det i en vanlig tillbringare, mycket luft ska det vara!:D

    Tack för tipsen om att frysa in skvättarna till matlagning, det har jag aldrig tänkt på! (Y)

  • Gnurf 29 april 2009

    Du ska nog egentligen helst välja vita viner, de har en lägre grad av tanniner och garvsyra än röda viner. Men jag förstår dig...rödtjut är ju så gott :D Välj isåfall de med låg strävhet och fruktsyra (det finns cirkeldiagram att kika på för alla viner).

    Du kan även prova rosévin vilka ofta är mjuka och bäriga eftersom druvskal/kärnor (druvmassan) inte får ligga med så länge i musten..helt enkelt eftersom man vill ha ett "rosa" vin och färgämnet i de blå druvorna sitter i skalen. Den korta tiden ger även lägre tanniner...

    Personligen föredrar jag så kraftiga rödviner som möjligt men det är inte så tokigt med en fyllig rosé till en bit grillat, särskilt sommartid....:p

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Tannin

    Skrivet av jenkar den 29 apr 2009

    tips om bra röda viner som inte är så förbannat sura för min magkatarrs mage, tack!.. det lite dyrare vinerna brukar funka bättre på min mage men jag vet inte det kanske bara är inbillning..=)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.