Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Handlar ni miljömedvetet????????

  • berwre 7 mars 2008

    Jag tänker mer och mer på miljön.
    Försöker handla ekologiskt och närproducerat när det går.
    Försöker också tänka utifrån säsong och tillgänglighet vilket gör att man ibland får ta andra ingridienser än de man tänkt sig.
    Har också skaffat mig en miljöbil, vilket jag inte har ångrat en sekund. (Y)

  • hansdotter 7 mars 2008

    Har alltid med mig egna "miljöpåsar" när jag ska handla mat.
    Försöker att handla ekologiskt, fast köttet är så dyrt så det går inte alltid. Köper ekologiska och kravmärkta torrvaror, tex mjöl, kakao, kaffe, frön m.m.
    Köper alltid ekologisk mjölk.
    Tar inga onödiga små plastpåsar när jag handlar grönsaker eller frukt.
    Prenumererar på ekolådan varannan vecka.
    Källsorterar å försöker i största allmänhet att tänka på miljön. Pantar flaskor å burkar.
    Man kan ju såklart alltid göra mer, men vi drar ju alla som sagt var vårt strå till stacken(Y) Å visst händer det att prislappen avgör matinköpen:(

  • Ketronya 7 mars 2008

    Jag försöker göra det i den mån det är möjligt rent ekonomiskt. I vissa fall går det helt enkelt inte, då hade inte matpengarna räckt hela månaden.

    Sen gör jag förstås hellre avkall på vissa saker än att köpa dem ifall jag inte har råd med det som är bra.

  • anaost 7 mars 2008

    Det finns så mycket människor lägger ut pengar på. Vi försöker handla med tanke på miljön och är även med i en odlingsgrupp som för 250kr/säsong och person får skörda potatis, lök, morötter, bönor, jorärtskockor, dill, persilja, rotselleri, purjolök mm som räcker hela vintern + diverse spännande primörer under sommarsäsongen. Det kräver förstås en arbetsinsats, men vi sparar in på gymkort! När så stor del av grönsakerna är en sån liten utgift är det inga problem att unna sig eko mjölk, kött, frukt osv. Äter man bra mat får man inte så stora begär efter godis och läsk som urholkar många plånböcker. Vi köper hellre fina, närproducerade och ekologiska råvaror som är snälla mot naturen och som känns vettiga än slänger våra slantar på senaste klädmodet eller kostsamma lyxrenoveringar. Vi lever ett gott och kärleksfullt liv, försöker att inte flänga runt på allt utan njuter av att vara tillsammans hela familjen. Arbetar inte heltid när barnen är små, så har vi tid att vara ute tillsammans på odlingen och laga vår mat från grunden. Vi äter och lever gott och har pengar kvar i plånboken vid månadens slut trots att vi arbetar deltid på lärarlön. Det handlar om PRIORITERINGAR!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.