Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Hemliga trix"

  • vanillalover 7 februari 2008

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........

    Jag har ett litet tips om man REDAN bränt vid i sin kastrull (oavsett vad...) Rengör det du kan med diskborsten, häll sen i lite vatten (ett par cm upp) sen ett par msk tvättmedel (som du använder till din tvättmaskin) Låt koka en kvart eller så, ta sen bort kastrullen från värmen och låt stå ett bra tag, gärna över natten. Sen har allt lossnat!

  • vanillalover 7 februari 2008

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)


    Bra att veta är dock att varmvattnet från kranen innehåller en mängd (ohällsosamt mkt) metaller... Bättre att koka upp vattnet i vattenkokaren istället...Var rädd om dig:-)

  • welma 7 februari 2008

    Mitt tips till hemliga trix! När jag gör chokladbollar lägger jag alla ingredienser i matberedaren, så slipper man garanterat sliskiga smörklumpar. De blir mycket jämnare oxå!

  • svalangen 7 februari 2008

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@

  • svalangen 7 februari 2008

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@

  • svalangen 7 februari 2008

    Skrivet av matvraket den 5 dec 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    Min mamma brukar alltid lägga en femkrona under kastrullen när hon kokoar gröt, men om det är för att hindra att den ska brännas vid eller om det är för att hindra att den kokar över vet jag inte. Ska kolla upp det!

  • starfighter 7 februari 2008

    Hemligt vet jag väl inte om det är men ganska praktiskt. När du använder plastbunkar och sedan vill täcka över dem med plastfilm, så fäster det inte!! - Men fuktar du utsidan av plastbunken så vips så sitter plastfilmen som den ska.

  • svalangen 7 februari 2008

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    Ett tips är att skölja kastrullen med kallt vatten innan man häller i mjölken. Funkar bra.
    Hls Svalangen(Y)

  • MammaIrene 7 februari 2008

    Skrivet av welma den 7 feb 2008


    Mitt tips till hemliga trix! När jag gör chokladbollar lägger jag alla ingredienser i matberedaren, så slipper man garanterat sliskiga smörklumpar. De blir mycket jämnare oxå!


    Appropå chokladbollar, något som jag har testat o som blir jättegott är att öka mängden havregryn med 1-2 dl.
    Det blir inte fullt så fet smak då, är de svåra att få ihop kan man bara tillsätta någon matsked eller två vatten.

  • svalangen 8 februari 2008

    Vet någon om man kan frysa jordärtskockssoppa?
    Fick en hel del över. Den är väldigt mäktig. :p

  • lenajeanette 16 februari 2008

    DET FUNGERAR SÄKERT,....TÄNK PÅ ATT LAGRINGSTIDEN AVSEVÄRT KORTAS JU MER FETT DU TILLSATT!

  • Elmajo 19 februari 2008

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@


    Du kan använda en kastrullunderlägg av metall över plattan och sätta kastrullen ovanpå. Detta funkar også på såser som har mjölbas

  • Elmajo 19 februari 2008

    Skrivet av Grytlappen den 4 dec 2007



    Salta i vattnet då du kokar rimmat kött. Smaka av kokvattnet, vid långkok hinner salthalterna i kött och vätska jämnas ut och saltare än vattnet kan köttet inte bli. Salta även kokvattnet till korven så smakar den inte urvattnad om den spricker. Detta står inte heller någonstans. (Y)

    Den bästa smaken på korven får man om man har i hela pepparkorn och lagerblad i vattnet. :p

  • Elmajo 19 februari 2008

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)


    Hei!
    Du bör inte använda varmt vatten från karanen fick jag lära, pga rören. Jag kokar alltid vatten i en vattenkokare.

  • kajsa36 19 februari 2008

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)
    oj tror inte det är så nyttigt att ta varmvatten från kranen jag har hört att man inte ska dricka det... jag tar istället vatten kokaren... :'(

  • Fiona 19 februari 2008

    Skrivet av Tillberga den 4 dec 2007

    när man kokar grytor med en massa kryddor och korn
    lägger jag dom i en tekula
    alla pepparkorn kan jag ta upp enkelt när de är klart

    vet att de finns fiffiga små behållare för sånt
    har en men den är så himla svårdiskad

    Måd


    Jag brukar ta en avklipt (självklart tvättad) strumpbyxa till samma ändamål.
    Går att använda hela benen, bara att göra knutar i änden på "tuben" som blir när man klipper av.
    Enkelt sätt att använda uttjänta strumpbyxor som maskor börjat gå i en gång till.
    Se till att de är tvättade först bara, o så brukar jag skölja igenom dem med vatten en gång innan jag lägger i kryddorna så att de inte dammar.

  • jennsan85 19 februari 2008

    stuvade makaroner i matlåda är ingen hit...men om man tar av dem när de nästan är färdiga så blir de krämigt goda dagen efter....

    har de bränt fast i kastrullen hällpå vatten och maskindiskmedel...

    Obs prova inte handdiskmedel i diskmaskinen när pulvret var slut...hade skumbad i hela köket

  • The_mama97mia 24 februari 2008

    Apropå snabba upp-tips - men det här är ju så enkelt att det inte är hemligt. När jag ska kokapotatis så sätter jag först på kastrullen med vatten i på spisen. Sedan skalar jag potatis o ev delar den i mindre bitar om det är riktigt brådis. Lägger i kastrullen vartefter det blir färdigt. Ingen ska kunna säga att potatis inte är snabb mat....

    För övrigt vill jag instämma i tidigare inlägg ang att INTE använda varmvatten. Och INTE aluminiumkastruller! Bort med det!

    Annat tips - om man ska riva ost - det brukar hjälpa om man låter ostbiten ligga framme o torka till lite först...

    Ytterligare tips - när man bakat - låt saker stå i KALLT vatten för att det ska bli lättare att rengöra. Mjöl löser sig bättre i kallt än varmt där tydligen.

    /Mia som tackar för alla bra tips!

  • Fiona 25 februari 2008

    På tal om att riva ost... Lägg in den i frysen en stund så blir den lättare att riva.
    O plastfolie är smidigare att få på rätt plats utan att den klibbar ihop om man låter den göra osten sällskap på samma ställe (i frysen alltså) :)

  • 15 november 2008

     

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.