Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Hemliga trix"

  • Aspholme 2 januari 2008

    Lite olja i vattnet gör att pastan inte klibbar ihop vid kokning.

  • imse 2 januari 2008

    Skrivet av Hannsi den 7 dec 2007

    Jag har lärt mig något som jag blir hjälpt av om jag bränt fast något i kastrullen, gnugga det fastbrända med en bit socker fungerar utmärkt:) det räddade mig när jag brände fast gröt i pappas gryta:) han märkte inget. Han frågade bara vad jag gjort att den såg så himla fin ut;P


    Jag testade med sockerbiten när julgröten brände fast. Det gick verkligen bra och lätt att få rent i botten.(Y)

  • Okänd 2 januari 2008

    Jobbar du kök så vet du att det kan bli halt på golvet av fett.Strö på salt om du inte har tid att rengöra , det brukar vi göra i skolan när det är stressigt.Kanonbra.

  • Forsen 6 januari 2008

    Jag älskar svampsås gjord på färska champinjoner. Men istället för att finhacka svampen så river jag den på rivjärnets grova sida (efter att den borstats ren). Det går snabbt och man slipper ha svamphacket över hela köksbänken..........

  • SaraW 6 januari 2008

    Ibland när jag gör lasagne och har bråttom, så förkokar jag lasagneplattorna samtidigt som jag gör köttfärssåsen. Då behöver inte lasagnen stå inne så länge i ugnen utan bara tills den får fin färg. Fungerar utmärkt.
    Och jag brukar oftast ha en aluminiumfolieklädd plåt längst ner i ugnen som fångar upp ev gratängvätska och dylikt som kan bubbla över.

    När jag gör vinägrett, brukar jag tillsätta en knivsudd dijonsenap. Ger god smak och håller ihop dressingen, så den inte skär sig.

    Parmesanosten förvarar jag inslagen i smörgåspapper vilket ger bättre hållbarhet.

    Sedan brukar jag oftast provgrädda en enstaka kaka, när jag bakar småkakor för att se om degen är bra. Samma gäller med köttbullar, en liten provstekes innan jag trillar hela satsen. LIte matolja på händerna gör att köttbullarna inte fastnar.

  • evaldo 6 januari 2008

    Det är alltid bra med nya tips och idéer. Alltid hittar man något nytt och användbart.
    Tack för dem.

  • 6 januari 2008

    Med en isskrapa (avsedd för isiga bilrutor) gör man
    lätt ren ugnsplåten eller kastrullen med fastbränd mat.

    Jag använder den när jag gör ren ugnen också.

  • Lilljeppe 7 januari 2008

    Jag måste ju bara tillägga ett trix för att slippa magsjuka. Just idag blev vårat mellanbarn magsjukt och kom då på att vi hade den här tråden. 12 hela vitpepparkorn sväljes hela med vatten från första spyan en gång per dag tills 2 dagar efter sista spyan. Funkar helt otroligt bra på allt utom vinterkräksjukan. Så nu äter alla vitpepparkorn utom stackars Linnéa som spyr:(

    Fick lära mig det när jag jobbade kväll på ett korttidsboende för barn när barn 2 var några månader. Efter det har mina vänner tagit efter och vi slipper alla magsjuka när barn eller folk i vår omgivning blivit sjuka. En gång var en vännina med familj på fest där det var 25 personer. Ett barn blev magsjukt på festen varav alla som varit där blev det en efter en, utom min vänninas familj som åt vitpepparkorn. Så jag kan inte annat än tro på det(Y)

  • SACAnd 7 januari 2008

    Tack för alla sköna tips!:D

  • sasja 11 januari 2008

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)

    Det är inte bra att få i sig varmvatten från kranen då det finns i kopparrör och avger metall i små mängder. Ditt tips är bra men använd vatten från tekokaren istället, varmvatten ur kranen är inte alls bra

  • Okänd 11 januari 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 7 jan 2008

    Jag måste ju bara tillägga ett trix för att slippa magsjuka. Just idag blev vårat mellanbarn magsjukt och kom då på att vi hade den här tråden. 12 hela vitpepparkorn sväljes hela med vatten från första spyan en gång per dag tills 2 dagar efter sista spyan. Funkar helt otroligt bra på allt utom vinterkräksjukan. Så nu äter alla vitpepparkorn utom stackars Linnéa som spyr:(

    Fick lära mig det när jag jobbade kväll på ett korttidsboende för barn när barn 2 var några månader. Efter det har mina vänner tagit efter och vi slipper alla magsjuka när barn eller folk i vår omgivning blivit sjuka. En gång var en vännina med familj på fest där det var 25 personer. Ett barn blev magsjukt på festen varav alla som varit där blev det en efter en, utom min vänninas familj som åt vitpepparkorn. Så jag kan inte annat än tro på det(Y)

    Vi kör med vitpepparkuren i skolan också.Och inte känner man av kryddorna i magen heller,trots att jag har känslig mage.Bra tips.(Y)

  • eva_jonte 13 januari 2008

    lägg i en klick smör när du kokar gröten - så bränner det inte vid lika lätt. Gör alltid jag och jag kokar gröt dagligen, då jag jobbar i hemtjänsten :) lycka till!

  • Beatriz 16 januari 2008

    (H) När man hackar vitlök blir luktar fingrarna kraftigt av vitlök efteråt. Skölj av fingrarna under kallt vatten och dra fingrarna efter knivbladet. Metallen gör att vitlökslukten försvinner! Trodde först inte på det men det fungerar faktiskt!

  • hansdotter 22 januari 2008

    Om bearnaissåsen skär sig- lägg i en isbit å vispa så mycket du kan. Då kan det gå att rädda den.

  • lennali 22 januari 2008

    Skrivet av Beatriz den 16 jan 2008

    (H) När man hackar vitlök blir luktar fingrarna kraftigt av vitlök efteråt. Skölj av fingrarna under kallt vatten och dra fingrarna efter knivbladet. Metallen gör att vitlökslukten försvinner! Trodde först inte på det men det fungerar faktiskt!


    Bra tips, tack (Y)

  • Amber 22 januari 2008

    Om man har färsk ananas i marinad ihop med kött gör det att köttet blir mörare. Konserverad ananas fungerar ej.


    Salta inte potatisen förrens det kokar upp. Då kokar inte vattnet över

    Om man vill att avokadon ska mogna fortare lägger men den i en påse tillsammans med ett äpple. Äpplet utsöndrar gas som gör att det mognar fortare.

  • Okänd 29 januari 2008

    till lasagne, andvänd kelda ost sås istället för att krångla med sås som kokar fast.:p fatsers tips hon är trebarns mor vara två är tvilllingar på ett år.. så det är ett bra skynda tipps. :P

  • MammaIrene 29 januari 2008

    Skrivet av Tillberga den 4 dec 2007

    när man kokar grytor med en massa kryddor och korn
    lägger jag dom i en tekula
    alla pepparkorn kan jag ta upp enkelt när de är klart

    vet att de finns fiffiga små behållare för sånt
    har en men den är så himla svårdiskad

    Måd


    Det där var ett av de bästa tippsen jag fått någon gång, nu behöver jag inte dra mig för att göra kallops mer, det är ju så jobbigt med alla kryddpepparkorn man måste se till att inte barna får i sig.
    Tack för tipset! Barnen blir nog med glada, både de o jag älskar kallops!

  • MammaIrene 29 januari 2008

    Ett trix jag har är föresten att köpa riktigt mogna bananer till extrapris o skiva dem o frysa ner dem i lagoma portioner. Dessa är jättebra att ta upp då man skall baka eller laga mat med banan i.
    Det är också suveränt gott att göra mjölkdrinkar av, se mitt recept på detta!

  • Superbruden 29 januari 2008

    Skrivet av Beatriz den 16 jan 2008

    (H) När man hackar vitlök blir luktar fingrarna kraftigt av vitlök efteråt. Skölj av fingrarna under kallt vatten och dra fingrarna efter knivbladet. Metallen gör att vitlökslukten försvinner! Trodde först inte på det men det fungerar faktiskt!


    Jo, det funkar. Jag har köpt en "metalltvål" som jag använder till lök/ fisk m m som inte luktar så gott...
    Funkar jättebra!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.