Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Hemliga trix"

  • barnbarn 17 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)

  • barnbarn 17 december 2007

    Varför inte använda vattenkokare? kokar snabbt upp vattnet och är energisparande!

  • anncharlotte46 17 december 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    Är det någon som har något bra tips på hur man skall undvika att bränna i botten vid tex grötkokning, när jag kokar sås osv. Spelar ingen roll hur mycket jag rör eller hur låg värme jag har. Det blir alltid lite bränt i botten.........:@

  • Aspholme 17 december 2007

    Restaurang tips på god janssons frestelse. Låt den vila till dagen efter gräddningen. Värm sedan upp den. Dubbelt så god.

    Överbliven köttsoppa blir som nykokt, när du lägger i en skalad lök under uppvärmningen.

  • Queenie 18 december 2007

    Grytlappen

    Den där med husmorstips var riktigt kul, tack för den!:D

  • talibanpappa 27 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det enda tips jag kan komma på just nu är att jag försöker spara tid när jag lagar mat.
    Om jag kokar något,potatismos,te,eller pasta ,ris eller vad så häller jag först alltid i så hett vatten jag kan från kranen i kastrullen.
    Då spar jag tid om jag har något annat som jag lagat och som börjar bli färdigt.
    Det här är väl sådant som alla gör,men ibland glömmer man kanske bort det.
    Det går ju så mycket fortare att koka upp då.(Y)


    Kanske inte ett så nyttigt tips, i all välmening alltså. Varmvatten från kran innehåller betydligt mera utfällningar från ledningarna än dito kallt. Använd en vattenkokare istället.(H)

  • anluk 27 december 2007

    Skrivet av Hannsi den 7 dec 2007

    Jag har lärt mig något som jag blir hjälpt av om jag bränt fast något i kastrullen, gnugga det fastbrända med en bit socker fungerar utmärkt:) det räddade mig när jag brände fast gröt i pappas gryta:) han märkte inget. Han frågade bara vad jag gjort att den såg så himla fin ut;P


    ¨Låter ju fantastiskt!!!!! Skall prova det nästa gång jag bränner vid något och står och svär över det!

  • anluk 27 december 2007

    Har provat det där med 5-kronor under kastrullen när jag kokte gröt nu i jul. Var väl inte helt 100 %-igt men mycket bättre än utan (Y)(Y)

  • JE 27 december 2007

    Något som alla borde kunna! men tyvärr sitter många och inte vet vad dom ska göra(N).

    Kopiera hela nedanstående länk, och klistra in den i din web läsare:
    http://www.vardguiden.se/Movie.asp?Movie=687474703A2F2F7777772E7661726467756964656E2E73652F646F63756D656E74732F66696C6D2F73617474616968616C73656E6E792E737766

  • JE 27 december 2007

    Vad bra man slapp att kopiera, bara klicka på länken! Bättre kan det inte bli!

  • rioja 28 december 2007

    :o Det är långt ifrån hälsosamt att använda varmt/hett kranvatten i matlagningen eftersom varmvattensrören utsöndrar kemikalier som vi bör undvika att få i oss.
    Bättre i så fall att värma vattnet i en vattenkokare. Fungerar snabbt och bra att göra så och sen hälla det i kokkärlet för det man skall tillaga.

  • mumsigt 29 december 2007

    Gott Nytt År på ER!
    Vet inte hur farigt det är med varmvatten eller inte.
    Att hälla varmvatten i kastrullen för att vinna tid,när man lagar mat..
    Vattnet kokar ju upp när den tilllagas i alla fall.
    Så gjorde min farmor och hon blev 90år och min mans morfar gjorde också så och han blev 94år.
    Min farmor hade dessutom alla möjliga ingredienser i sina rör ,:p:p men blev bara friskare av det.
    Kanske blir man istället sjuk av att rena vattnet för mycket genom att tex hälla mängder med klor i det???
    Tål att fundera kring:o

  • farmoringer 29 december 2007

    Man kan hälla en massa maskindiskmedel i en bränd gryta, då går det lättare att diska efter ett tag..

  • Guhawi 29 december 2007

    Skrivet av anluk den 5 dec 2007

    För att kolla om okokta ägg är sura eller inte kan man lägga dem i en skål med vatten. Om de flyter upp släng dem![/quote

    Ett tips jag fick av en krögare på Kockska Krogen i Mö var att, (man får inte vara äckelmagad) att känna efter med tungan utanpå skalet. Dvs. Känn med tungan på äggets spets och äggets ovala sida. (topp och botten alltså). Om ägget är färskt känner du temperaturskillnad, varmare i botten och kylskåpskallt i toppen. Säkert!
    //Guhawi

  • bejofr 29 december 2007

    Jag fick reda på att även om det finns bakterier i varmt kranvatten så är det inte det som är det farliga. Varmt vatten utsöndrar järnet som vatten ledningarna är gjorda av, järn vill inte jag ha mer än nödvändigt av i kroppen, så jag använder bara kallt vatten,. Värm i mickro, bra tips...:)

  • LillaJa 29 december 2007

    Små enkla knep som jag alltid använder.
    För att inte få kastrullen att koka över:
    1) ställ en sked av metall eller dyligi i kastrullen.
    2) smörj kanten på kastrullen med smör eller margarin.
    3) när man kokar pasta, ställ pasta sleven kvar i kastrullen.

  • rioja 2 januari 2008

    Vad jag vet genom VVS så är det koppar i rören och vem vill ha det i sig om man slipper.

  • MammaModesty 2 januari 2008

    lägg en tändsticka i kastrullen när du kokar ägg så klarar du dig från att det kommer in vatten i äggen om de spricker samt en massa "skum" detta tipeset gav
    Nigella i ett program i TV,

    när jag lagar mat åt minstingen så brukar man tipsa om att frysa in mat i iskubsformar men jag kom på att en lagom prtion med ex köttfärs o dyl går utmärkt att frysa i "plastäggkartonger" en halva är lagom till en portion nu när hon är 11månader sen kokar jag bara till potatis eller pasta , lätt och enkelt

  • evaldo 2 januari 2008

    Skrivet av MammaModesty den 2 jan 2008

    lägg en tändsticka i kastrullen när du kokar ägg så klarar du dig från att det kommer in vatten i äggen om de spricker samt en massa "skum" detta tipeset gav
    Nigella i ett program i TV,

    när jag lagar mat åt minstingen så brukar man tipsa om att frysa in mat i iskubsformar men jag kom på att en lagom prtion med ex köttfärs o dyl går utmärkt att frysa i "plastäggkartonger" en halva är lagom till en portion nu när hon är 11månader sen kokar jag bara till potatis eller pasta , lätt och enkelt

    Jag pickar hål i äggens undersida så sprikcer de inte

  • evaldo 2 januari 2008

    Jag tar alltid tillvara gamla brödkanter och river till ströbröd och låter torka i rumstemperatur .
    Synd att kasta tycker jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.