Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Vad gör ni med julskinkeresterna?

  • ellabella07 19 december 2013

    Varje år när det börjar bli dags att fixa julskinkan får jag en liten panikunge på axeln som viskar: Vad tänker du göra med resterna? För så här mycket skinka har du väl aldrig köpt innan?
    så nu tänkte jag ta tag i problemet innan det startar genom att kasta ut frågan i etern - vad gör du med dina julskinkerester?
    Hoppas på mängder av bra svar!
    God Jul & Gott Nytt År
    önskas er alla

  • rosatalo 19 december 2013

    Jag skär resterna i små tärningar, lägger tillsammans med tunnt skivad potatis i en ugnsform, saltar och svartpepprar, slår i en lagom mängd grädde och ströbröd överst och in i 200 graders ugn ca 45-60 min, beror på mängden. Detta tycker jag är meningen med hela julskinkan. Skinkans griljering ger gratängen en god smak.

  • skumpan64 19 december 2013

    Skär i små bitar och lösfryser, lätta att ta en näve eller två när man gör pizza.

  • Pilla72 19 december 2013

    Jag brukar använda mina överblivna rester av julskinkan i pastasåser eller som ovan i potatisgratängen :)

  • Lagge86 19 december 2013

    Klart det inte blir några rester av julskinkan. Den har man ju till frukost, lunch och middag i flera veckor.

  • holeva 19 december 2013

    DRÖMSKINKA eller VINSKINKA

    Detta är jättegott. Min faster gjorde alltid detta som bjudmat på kvarvarande julskinka, någon gång på 70-80-talet.

  • husmusen88 19 december 2013

    Har i pastagratänger, fryser i bitar till pizza och piroger, hemmagjord pyttipanna mm. Kan ju användas som kassler :)

  • busan37 19 december 2013

    Jag gör alltid skinkjansson. Potatisgratäng med julskinka i. Gott, smidigt o poppis :)

  • boz1965 20 december 2013

    Pytt eller gratäng.

  • fredrikp 20 december 2013

    Man kan marinera skinka också. Jag fick tag på ett recept som ser bra ut och skall själv testa det sedan i mellandagarna. Dom som testar det redan nu kan gärna skriva här och tala om hur det blev :)

    (Man kan säkert lägga in skinkan tillsammans med marinaden ett par timmar istället för att lägga upp och låta stå, som det står nedan, om man vill ha lite extra smak.)


    Marinerad skinka (till ca 5hg skinka)

    ½ dl hackad persilja
    1 dl finhackad rödlök
    1 dl finhackat äpple
    2 msk osötad senap
    ½ tsk salt
    2 krm mald svartpeppar
    ½ dl mild äppelcidervinäger
    1 dl rapsolja
    1-2 msk flytande honung

    Blanda alla ingredienser i en burk
    Lägg upp skinkan på ett uppläggningsfat
    Fördela marinaden över skinkskivorna ca 1 timme före servering

    // edit

    Annars är skinka som påälgg såklart en klassiger. Tärna och frys in för att ha i sallader eller pytt-i-panna, eller i köttfärssåser, eller på pizza, pastasås med ost eller varför inte en paj.

  • pihal 20 december 2013

    Brukar skiva den ganska tunt och bara steka den i stekpanna och servera mos till. Eller varför inte bräckt skinka med stekt ägg.

  • bitten56 20 december 2013

    Paj med julskinka och brysselkål. Receptet finns bland mina recept.

  • kallebakom 20 december 2013

    som ovanstånde- paj skinkpaj så klart , o pytt i panna, gott att bräcka , varför inte en omelett?

  • ellabella07 20 december 2013

    Tusen tack för alla fantastiska tips ni gett mig! Panikungen på axeln verkar ha rymt för jag har inte hört ett ljud från den trots att jag fick återbud från 2 gäster på julafton vilket innebär (som vanligt, för stor skinka). Här ska göras pajer, gratänger mm både i mellandagarna & efter nyår tack vare er alla!
    GOD JUL & GOTT NYTT ÅR
    önskar jag alla som svarat på mitt ångestrop!

  • DoctorWho 20 december 2013

    Julskinka istället för fläsklägg till rotmos. Det har blivit en sed hos oss.

  • recepthimmel 21 december 2013

    Vilka rester? Här går varenda smula åt av de runt 10 kilo jag brukar köpa varje jul! Familjen består av en styck hungrig karl och tre söner i myndig ålder. Det går åt massor av knäckebröd, vörtbröd och Jan Boris-Möllers hiskeligt starka senap till all skinka! ;)

  • heartfriend 26 december 2013

    Förr när jag inte var vegetarian gjorde jag alltid pytt i panna på mina rester, om vi inte använde skinkan som blev över till smörgåsen med senap på.
    Pytt i pannan som blev över fryste jag alltid in, och använde som middag till arbetet.

  • Silversurfaren1 28 december 2013

    Frukost :)

  • walterego 29 december 2013

    Vanligtvis brukar den bli till pyttbitar men i år köpte jag en lättrökt skinka som jag kokade och godare skinka får man leta länge efter. Alltså blev det ingen pytt den här gången.

  • herneteg 29 december 2013

    Snitsel!
    Skär skinkan i cm-tjocka skivor.
    Dubbelpanera med vetemjöl, ägg o ströbröd.
    Stek i smör-oljeblandning till gyllenbrun färg.
    Servera med rotsaker i ugn.
    Njut

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.