Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kokt ris

  • 2263Nettan 19 oktober 2008

    Är det någon som har något bra förslag på vad jag kan använda kokt ris till,
    Jag har ganska mycket färdig kokt ris som blev över. Vad gör jag med det? Vill inte bara kasta det...........
    Tack

  • Erajscha 19 oktober 2008

    Det här receptet som jag la in igår kanske?

    Kasslergratäng de Paris


    Eller så kan du kanske göra sushi på det? Marinera det i risvinäger och lite socker/sötning och gör sushirullar av det.

    Eller gör en stor köttgryta och gör matlådor av grytan och riset.

  • Smulpajen 19 oktober 2008

    Nasi goreng! (L)

  • bakakaka 19 oktober 2008

    Frys in det. Det brukar jag göra. Oftast fryser jag in det i portionsförpackningar, perfekt till jobbet tex.

  • MatAnders 19 oktober 2008

    Koka fisksoppa har recept på min sida thailänsk fisk/kyckling soppa. Blir kanon om riset redan är kokt.

  • segerwitch 19 oktober 2008

    :DHär är en jätte god rätt!(Y)

    Min snabba risröra

  • Bina88 19 oktober 2008

    En gång när jag fick mycket ris över så gjorde jag ris á la Malta av d.. egentligen ska man väl göra det på risgrynsgröt, men går på vanligt ris med:) ..blir bara lite mer tuggmotstånd;)

  • irrevirre 19 oktober 2008

    Man skall vara försiktig med att spara ris för att äta dagen efter (som varit uppe här i trådar tidigare) Det kan gå fint men har man otur så blir inte magen glad. Ris blir dåligt fort!
    I storkök får man inte ens spara ris till dagen efter.
    Men du kan frysa det och det måste kylas ner direkt.

  • systeryster 19 oktober 2008

    Kan blanda det i köttfärs istället för skorpmjöl, eller i pannkakssmeten så blir det risplättar.
    Ska vara rundkorningt ris till risgrynspudding, men det går kanske på vanligt ris också.
    I sallad med tonfisk är gott tycker jag. Man kan göra massor med ris.....
    Egen risotto som du blandar i vad du är sugen på. Go crazy nettanjo och hitta på nått nytt kanske... hofta på bara, efter eget tycke och smak.:p

  • lillawe 19 oktober 2008

    Fiskpudding är ochså ett bra alternativ..:D

  • Linlock 19 oktober 2008

    Stek det med mycket vitlök, lök och chili! Kanske lite kycklingrester oxå?! (Y)

  • Martin_O 19 oktober 2008

    Slängde just in ett resept som kanske passar.
    http://www.matklubben.se/recept/gratinerad_tonfiskroera_med_ris_50138.html

  • MrsC 19 oktober 2008

    Det här är gott, det är inte måste med jasminris:
    Fried rice med ägg, räkor och romansallad

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.