Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kryddburkarna...

  • kattgnag 12 juni 2009

    Nu har jag blivit REJÄLT trött på alla konstiga ingredienser i kryddburkarna! Nu, äntligen, ska jag göra egna blandningar (med hjälp av bl.a. er här på MK(Y)) istället.
    Är mest orolig över all glutamat men även annan skräp som man får i sig helt oskyldigt...
    Säger som jag brukar: Så fort du klivit in i mataffären - känn dig blåst.
    Nu till min fråga som jag hoppas nån kanske kan hjälpa mig med.
    HUR får man bort klistret på gamla kryddburkar?!? Nån som har nåt bra knep? Har testat blötläggning i hett vatten och diskmedel. Fungerar bara på vissa och får stå och skrapa med naglar och gamla knivar och det blir inte bra ändå.Jag tänkte vara smart och återanvända de gamla kryddburkarna, de är ju även bra med sina små plastlock med hål i.
    Nån, please???

  • The_mama97mia 12 juni 2009

    aceton!

  • zonale 12 juni 2009

    Tack mama97mia för även jag har problem med klistret. Jag gör mina egna kryddblandningar, det går snabbt och det känns betydligt nyttigare. De flesta blandningar finns här på Mk! (Y)

  • kattgnag 12 juni 2009

    Tackar mama97!! Skall kolla runt i skrymslen och vrår och se om jag har aceton hemma!
    edelweis - jag skall genast kika på kryddblandningar här på MK. Jag är inte så förtjust i heta kryddor utan vill hellre ha mer s-m-a-k.

  • Okänd 12 juni 2009

    http://krusmynta.jetshop.se/

  • maria_6909 13 juni 2009

    Skrivet av mama97mia den 12 jun 2009

    aceton!


    Tack för det tipset! Provade direkt och det fungerade hur bra som helst! (Y)(Y)(Y)

  • Okänd 13 juni 2009

    Vilket bra tips med aceton......Ibland är etiketterna en omöjlighet att få bort. Tackar.

  • marialm 13 juni 2009

    Funkar oftast med matolja. Lika bra att blöta hela etiketten direkt.

  • mooseella 13 juni 2009

    Jag använder kemsiskt ren bensin, det tar bort klister/lim effektivt.
    Nästa gång ska jag prova med sceton och jämföra. :D

  • busan37 13 juni 2009

    Jag brukar gnugga in diskmedel riktigt ordentligt

  • kattgnag 13 juni 2009

    Tackar för tips!
    jan-gunnar-j; det var en väldigt intressant sida. Synd att det är så lååångt till Gotland:(
    Skulle vilja börja odla egna kryddor. Har ju möjlighet men ännu inte tiden... Oreganon växer och frodas iallafall....
    Nu har jag testat aceton, det fungerade jättebra. Vissa burkar fick jag dock stå ett tag med och gnugga men huvudsaken är ju att klistret till slut försvann!:) Tack igen!
    Fler tips på kryddblandningar? Gillar, som sagt, inte heta kryddor så mycket, eller alltför pepparstarka. Santa Marias "Grillkrydda" var ju riktigt god till det mesta, inte pepprig eller het alls.
    Men nu får det vara slut på GLUTAMAT!!!:@ (och annat gift-TRAMS...)

  • festmaten 13 juni 2009

    Utflyktsmål för er i södra delen av landet

    http://www.osterlenkryddor.se/index.php

  • mooseella 13 juni 2009

    Jag odlar egna kryddor på min balkong mitt i centrala Göteborg. Fungerar utmärkt. Har gjort så i flera år. Sår frö i krukor och/eller köper plantor och sätter i kruka. Är själv försörjande på persilja och gräslök och timjan. I år så blir det även rosmarin, å den ser ut att bli väldigt fin. :D Samt att jag odlar lavendel på balkongen, underbart till påsar och annat.

  • kattgnag 13 juni 2009

    "mooseella" : MYCKET intressant! Hur stora är dina kryddkrukor i diameter??
    "matboxen" : Säger till dig samma som jag sa till "jan-gunnar-j" : Synd att det är så lååångt till Österlen:(

    Tar gärna emot fler tips på typ "grillkryddor" egengjorda utan konstigheter som man kan hat i köttfärsblandningar/grytor/såser etc!!:)

  • mooseella 14 juni 2009

    Mina kryddor växer bra i krukor som är ca 14-15 cm i diameter. Lavendeln har en lite större kruka.
    Ringblommor som är en av mina favoriter, växer i en låg vid kruka, den är ca 40 cm i diameter. (Y)

  • kattgnag 14 juni 2009

    Hej å hå.... När/hur/till vad använder du ringblomma som krydda?:'(

  • FarmorMaya 14 juni 2009

    Tack för länktips till fina örtagårdar. (L)(L)(L)

  • annelieberggren 14 juni 2009

    Det är så roligt när det kommer in kryddblandningar, hoppas på flera..

  • festmaten 14 juni 2009

    Skrivet av FarmorMaya den 14 jun 2009

    Tack för länktips till fina örtagårdar. (L)(L)(L)


    Så lite så:p
    Man måste ju inte åka dit, även om det verkar lockande. Tycker det finns massor av fina tips på dessa sidor, som vi förhoppningsvis kan få nytta av.

  • Glitterfia 14 juni 2009

    Var tvungen att prova mama97mia´s tips om att använda aceton.
    Hade ett skrivbordsunderlägg där det satt klistermärken och jag hade dragit bort dem och kvar var klistret.
    Använde nagellack remover på en make-up pad, funkade utmärkt på underlägget, blev rent lätt som en plätt (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.